Käytiin pojan kanssa kiertelemässä Norjan vuonoja elokuussa 2017.
Kalustona oma R1200GS ja pojan piikki Varadero. Puolet öistä kämpättiin Tuntsan Vaelluskodassa, ja toinen puoli kuivateltiin kamoja leirintäalueiden mökeissä. Reissu sujui kaikin puolin mallikkaasti ja reittivalintakin oli sopiva reilun viikon reissulle.
Sain vihdoin loputkin videot editoitua joten tässä koko vuono-osuuden setti soittolistana:
https://www.youtube.com/playlist?lis...USPJcUbgHI9rxP
Jokainen tekee matkakertomuksestaan vähän omanäköisensä ja hyvä niin. Kiitos kun näit vaivaa toteuttaa ja jakaa myös muiden nähtäväksi, näitä ei ole muutenkaan liikaa.
ZZR 1400
Hieno setti, kiitos. "Paksua Norjaa" parhaimmillaan, niin iloissa kuin suruissakin
.
Tulee usein mieleen.... Miksi pää edellä ja munat vaahdossa sinne Alpeille.
Onhan se "afterski" toki siellä hieman halvempaa, eikä tartte jauhaa hiihtämisestä.
Norja tosin "avautuu" ihmisten ja kanssakäymisen suhteen ihan eri ruutuun kun poikkeaa syrjempään
"valtaväyliltä". Näin varsinkin, jos rantaruatti taittuu edes jotenkin sujuvasti ja saa kiinni paikallisesta nuotista.
Ihan mielenkiinnosta..... Mitäs piditte kotamajoitteesta??? Nyt en kysynyt sen kuljettamisesta.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Vuono-Norjassa riittää kapeampaa pikkutietä serpentiineillä useammaksi kesäksi ajettavaksi. Kaikista ei välttämättä pääse läpi, ja ainakin ylängöillä saa varautua melko rapsakkaankin säähän.
Tuntsan Vaelluskota sopii kahden hengen reissuille mainiosti.
Ehdotonta plussaa on seisomakorkeus myös hujopeille (vain keskisalon liepeillä), suuri lattiapinta-ala (voi levittää kamat laukuista miten lystää), maalattia (voi kävellä kengillä sisään ja riisua kamat sateensuojassa), iso oviaukko (voi ihailla maisemia jos ei sada eikä ole hyttysiä), savuaukko huipulla (voi kokkailla vaikka risukeittimellä) sekä kokoonsa nähden kompakti pakettina (teltan lisäksi gessun kyytiin voisi melkein sovitella vielä matkustajan).
Miinusta tulee eniten tuuliherkkyydestä (pystytys täytyy tehdä tukevasti, mielellään suojaisaan paikkaan ja käyttää tulppia myös nukkuessa), yksinkertainen kangas (kostealla kelillä suihkun voi aamulla ottaa teltan sisällä kaverin ravistaessa kangasta) ja toki hieman askaretta pystytyksessä ja purkamisessa.
Parhaat unet reissulla tuli nukuttua kodassa!
Tottahan se sisäteltan puute lisää "ulkokankaaseen" tiivistymisen ongelmia, mutta mutta.....
Tästä päästäänkin hauskaan juttuun.
Tuuletus eri olosuhteissa.... tai paremminkin sen riittämättömyys.
Tokihan sisäteltta "kerrostaa" rakennetta ja vähentää selvästi "ongelmien" syntymistä.
Kosteilla ja märillä keleillä märkä alusta ei ole ihan merkityksetön asia yhtälössä.
Jostain kumman syystä "hikoiluongelma" helpottaa selvästi jo tiiviillä pohjakankaalla ja
kohtalaisellakin "ilmanvaihdolla".
Jo valmiiksi sisäpuolelta märkänä pystytetty kampe on samoin kuin tujaus sytytysnestettä kuumaan grilliin.
Ihan mielenkiinnosta utelin, koska noilla sisäteltattomilla "kodilla" (samanlaisia keskenään verraten) on
ihan yleisesti niin, että yhdellä on merkittävä ongelma.... toinen ei oikeen edes tiedä mistä on puhe.
Äijillä on kuitenkin samat vehkeet, samalla tontilla ja samassa kelissä, samaan aikaan.
Samanlaisten ilojen ja murheiden kanssa "väännetään" jatkuvasti myös pienvenehommissa.
Kiitos kommenteista.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ilolla katsoo noita pätkiä! Viime kesänä tuli posoteltua Nordkappista osan matkaa E63:sta etelään ja pakko sanoa että vaikea käsittää kuinka toisenlainen maailma Norja on tähän melko lättänään Suomeen verraten. Henkeä salpaavaa näkymää joka suunnalla koko ajan.
SV1000 -03
Kilsoja tuli Tukholman Siljan terminaalista Siljan terminaaliin 2400m, joista pelipaikoilla 1200km eli puolet. Pisin legi vuonoilla oli 400km per päivä, eikä sekään mahdottoman pitkältä tuntunut. Lyhin 180km Geirangerin ja Trollstigenin läpi.
Reitti kutakuinkin tämä lukuunottamatta Tresfjordenin kiertoa luoteiskulmassa (google ei osaa reitittää Trollstigenin läpi...).
En kyllä millään muista kokonaiskulua mutta onhan siellä kalliimpaa syödä ja kämpätä. Retkieväillä ja teltalla pääsee toki halvemmalla vaikka välillä onkin kiva poiketa ryöstöhintaan ravintolapöytään. Kruunuja reissulla ei tarvittu kuin leirintäalueiden suihkuihin ja Gjeilon mökin maksamiseen.
R1200GS -13
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jokunen vuosi sitten oltiin velipojan kanssa Virossa soratietourneella, Latviassa ja Liettuassa ei käyty. Mukavaa oli. Hyvin lanattuja ja paikallinen sora vaikutti olevan kalkkikiveä. Ei se ainakaan ollu pakkautunut kovin tiukaksi (kuten meikäläinen junttiasvaltti). Oli mukava vetää kotarilla pitkää sladia, kumi puri just sopivasti niin että oli helppo ohjata kaasulla ja takiksella.
Asvalttiteistä sama havainto.
SF 1098S
MTS V4S Sport