Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Goretexin X-Trafit tekniikka jos löytyy hanskoista niin silloin ainakin kalvo on teipattu/liimattu pintanahkaan kiinni jolloin se ei tule mukana kun märkiä käsiä irroittaa ja tarvitse sormia asetella.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Sateella oikeastaan ratkaisee käsien asento. Jos käsivarret alaviistoon, hanskat hihan sisään ettei vesi valu niihin. Muuten voivat olla hihan päällä.
Pintamateriaaliin laminoitu gore on aina paras, oli sitten hanska, takki tai housut. Ei ime juurikaan vettä itseensä ja kuivaa tosi nopeasti.
BMW R1250GSA
Ex.BMW R1250R, BMW S 1000 XR, BMW R1200GS adventure ,Husqvarna TR 650
,Yamaha MT-01,yamaha dragstar 650, buell x1, triumph speed triple, suzuki intruder,
Aito ehjä Gorekalvo kyllä pitää veden ulkopuolella. Pitää muistaa että kädetkin hikoilevat ja sateella tämä hiki ei haihdu (kalvon läpi) koska ilman kosteus siellä kalvon toisella puolella on lähellä 100%. Käsien hikoilua sattaa lisätä kahvalämppärien käyttö. Nahkeus ja nihkeys käsissä ei siis välttämättä tarkoita että hanska päästäisi vettä ulkoa sisälle.
CBF600SA ==> CBF1000FA
Tuossahan taas kerran lähestytään asian ydintä. Mitä ollaan tekemässä?.
Onko ajatuksena pysyä kuivana & lämpimänä?.
Hieman muutakin tarvitaan kuin sokea usko kaikkivoipaan, huolet ja murheet, kylmän, vilun, nälän ja vitutuksen
poistavaan jeesus..... öööö... siis pelkästään tekniseen kalvoon varusteissa.
Hieman... karrikoituna esimerkkinä vaikka "vesikidutus". Juu-ei. Ei se tapa, ja "oikein käytettynä"
toimii hyvin.... vaikkakaan ei automaattisesti aina.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Gorekalvon reijät ovat pienempiä kuin vesipisara, mutta suurempia kuin vesimolekyyli.
Paineella (käsi puristettuna tankoon) saadaan työnnettyä vettä läpi kalvosta ja lämmöllä(reumakahvat) tehostettua entisestään läpäisyä.
Kelmu toimii molempiin suuntiin samalla tavalla. Jos se päästää kosteuden ulos, niin se päästää kosteuden myös sisään. Olennaista asiassa on lämpöerot kelmun eri puolilla.
Arvauksia! Sainko veden menemään läpi käsineistä ja mitä se vaati ?
IMG_20180320_170017.jpg
EDIT: ...no minäpä kerron.
Kylmällä 17-asteisella vedellä käsine ei edes puolen tunnin jälkeen ollut sisältä kostea. ainoastaan epämukavan viileä.
Lämpimällä 50-asteisella vedellä jo 10 minuutin jälkeen käsine oli sisältä epämukavan kostea ja nihkeä. Vesi ei sentään vielä tässä vaiheessa lainehtinut käsineen sisällä, mutta kosteutta oli sen verran, että tohdin tuomita läpi kastuneeksi.
Viimeksi muokannut: Miikam; 20.03.2018 klo 18:14.
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
No heitetääs vielä semmonen kommentti että ajoviima edistää kalvon läpi tulevan höyryn poistumista, kunhan suhteellinen kosteus on alle 100%. Itte pidän kosteella kelillä lämppärit päällä, silloinhan niistä on suurin hyöty. Hikoo tai ei.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Tuosta goren ja muiden kalvojen vedenpitävyydestä. Luulen että mielipiteiden eroavuus johtuu käyttöolosuhteiden erilaisuudesta. Gore-kalvolla, kuten muillakin kalvoilla, on annettuna vesipilarin arvo, jonka se kestää ilman että vettä tulee vetenä, ei siis höyrynä, läpi. Jos tuo tilanne ylittyy, kuten hyvin saattaa ylittyä nopeassa ajossa jossa hanska on suoraan ilmavirrassa, niin läpihän se tulee. Jos kate tai muu ohjaa ilmavirtaa vähänkään sivuun tai ottaa ensimmäisenä vastaan sen kahtasataa vastaan tulevan vesipisaran, niin eihän se sitten tule läpi.
Toinen juttu on se, että vaikka aito gore on laatutavaraa, niin sekin menee aikanaan rikki. Eikä siihen paljoa todellisuudessa tarvita, jopa se että se taittuu kaksinkerroin ja hiertää sitten vastakkain, riittää. Saati sitten halvemmat kalvot, joiden mekaaninen kestävyys ja vesipilariarvo on muuta toista kuin gorella. Toisaalta, jos se vesipilariarvo on taivaissa, niin sitten se hanska ei enää hengitäkään. Suo siellä vetelä täällä.
Veikkaan asiaa sen paremmin tuntematta, että puolet tuosta "gore-vuotaa" jutusta on sitä että se vesi osuu sihen goreen liian kovalla paineella, ja toinen puoli että se vuotaa oikeasti kun siinä on reikiä.
Hanskojen, kuten muidenkin kalvovarusteiden lämpimyyteen vaikuttaa varusteen toteutustapa. Jos kalvo on jossain kangaskerrosten välissä, lämpövuorin päällä, niin se ulompi kerros toimii ihan kuin vesijäähdytys konsaan. Siinä ulommassa kerroksessa virtaa ilman paineen vaikutuksesta silkka vesi etuosasta takaosaan, ja siinä ei neroa tarvita miettimään miten kuskin lämpötaloudelle käy. Vedenpitävän kerroksen pitäisi aina olla uloimpana, ei varusteen keskellä, ja mieluummin hieman irti muusta vaatetuksesta. Eli paras olisi sateella ja kylmällä täysin vedenpitävä uloin kerros, eli sadepuvuksihan niitä on kutsuttu. Siis kuivana ja lämpimänä pysymisen kannalta. Muuhun en näillä kilometreillä ota kantaa.
Aiheeseen liittyen, mistä muut isokätiset ostaa hanskoja? Kämmen minulla on vaan jossain 11,5 paikkeilla mutta sormet mokomat on pitkän puoleiset. Krossihanskoista menee sormenpäät puhki parissa kuukaudessa.
Ketjun aloittajal "Kädet ovat meikäläiselle tärkeät. Mun koko elanto on kiinni käsissä.
Minkälaisilla hanskoilla ajelette?"
GP Pro
Tänään posti toi mun uudet hanskat
Kaiken pähkäilyn ja kokeilun (kävin muutamia malleja kokeilemassa paikallisissa liikkeissä) jälkeen uskalsin tilata fc-motosta Held Chikara Prot. On kengurunnahkaa, kevlaria ja hyvät suojat ranteelle, kämmenelle ja rystysille, pikkusormi naitettu nimettömään, kämenen ulkosyrjässä on ylimääräinen kerros nahkaa tai jotain. Kämmenpuolella ei mitään vuorta, ranteessa ja kämmenselän puolella on "jokin" vuori.
Koska vanhat Heldit olivat kooltaan sopivat, uskalsin tilata samaa kokoa. Tähän saakka kokeilemistani hanskoista nämä istuvat käteeni parhaiten. Aluksi tuntui oudolta tuo pikkurilli, kun se on tottunut menemään omaa rataansa, mutta heti kun kiinnitin huomion nimettömään ja sen liikkeeseen, outo tunne pikkurillistä katosi.
Tallissa istuskelin mopon päällä ja tunnustelin miltä tuntuu - ihan ok. Perjantaina on luvassa aurinkoista keliä yhdistettynä työmatkaan, joten pääsen testaamaan nämä käytännössäkin. Toivottavasti ovat senkin jälkeen ok:t!
Vettä nämä eivät kaiketi pidä, mutta sadeongelman selätän joko "tuulisuojuksilla" tai kurahanskoilla. Tuulisuojuksissa ei tarviis ajatella hikoilemista ja jos tuuli on poissa, niin ei nämä kaiketi kovin kylmiltä tunnu, kun on kahvoissa lämmittimet.
Nämä mahtuivat hyvin budjettiini 100-200 euroa, jääden postikulujen kanssa reiluun sataankahteenkymppiin. FC-motossa oli nimittäin pääsiäisenä ylimääräinen 15 euron alennus noin satasen ostoksista. Ja meikä laittoi tilauksen sisään tuntia ennen kuin pääsiäinen päättyi![]()
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Nyt olis hakusessa välimallin hanskoja, kun kaapista löytyy jo lämpimät gorehanskat ja hellekelille kevyet tekstiilihanskat. Kävin liikkeessä hypistelemässä Busen Motegi hanskoja (99e) tarjouksessa. Oisko kellään kokemuksia näistä, että ovatko hankkimisen arvoiset? Motonetissä näkyisi olevan Alpinestarsin SP-8 V2 tarjolla samaan hintaluokkaan, täytyy käydä sovittamassa niitäkin.
Vai olisikos muita samanluokan kinttaita ehdottaa yleiskinttaiksi tourinki ja kaupunkipyöritykseen?
Onko kenelläkään kokemuksia Sweep Magnum racing käsineistä? https://www.eurobiker.fi/mp-ajokasin...-punainen.html
Ilmeisesti täksi vuodeksi korvasivat Laguna evo kintaat, joten ei oikein löydy kokemuksia netistä. Olisivat vaan Motorg alennuksen kanssa aika sopivan hintaiset.
Rukan Heroista olen tykänny. Toimii myös kylmemmällä ilmalla jos on kahvalämppärit. Kuumalla saa ilman virtaamaan takin sisään tarvittaessa kun hanskat lyhyenä eivät ole tiellä. Monta vuotta olen käyttänyt ja eivätkä ole menneet miksikään. Hyvä tuntuma kahvoihin.
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Mulla on kolmet hanskat, useimmin käytössä Rukan Apollot, kylmille keleille toinen Rukan malli jossa hiukan lämpöeristystä. Kahvalämppärit on. Viimeksi etsiskelin hellekelin hanskoja, kävin neljässä mp-liikkeessä vetämässä vesiperän. Istuvuus on etusijalla, suojaavuutta enemmän kuin krossihanskoissa. Olin jo luopua toivosta mutta yllättäen Motonetistä löytyi Foxin Bomber-hanska joka istui kuin valettu. Ei ole vielä osunut yli 30 asteen keliä joten en tiedä tuulettuvatko silloin riittävästi.
Reissuun pakkaan yleensä edellä mainitut tai kahdet noista, keliennusteista riippuen. Lisäksi laukusta löytyy ohuet asennushanskat jos tulee jotain ropattavaa. Eipä tarvi käsiä eikä (kalliita) ajohanskoja liata.
Ikinä en hanskoja osta sovittamatta. Ja sen liikkeen kanssa teen kaupat jossa pääsen sovittamaan.
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 05.07.2018 klo 14:10.
SF 1098S
MTS V4S Sport
No niin, hommasin kakkoshanskoiksi Heldin 2 in 1 Gore-tex (sambia) hanskat.
Suojaukset eivät ihan yhtä jämäkät kuin Chikara Prossa, mutta kohtuulliset kuitenkin, jos kämmen sattuisi maata tapailemaan. Kun käsi ei ole "sadeosassa", niin tuntuma on sama kuin Chikaroissa, joissa ei ole mitään vuorta. Sitten kun käsi on vällyjen välissä, tuntuma on hieman sama kuin pojan Held Touringeissa.
Näiden pitäisi siis kestää sadetta ja tarvittaessa lienevät hieman lämpimämmät kuin Chikarat. Kevät, kesä ja syksy näyttänevät, miten toimivat sadesäässä.
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo