Rupesin vaihtamaan etujarrupaloja ja nesteitä, niin tuli pari ylläriä matkaan. Toinen levyjä paikallaan pitävä tappi katkes kun oli niin hapettunut ja väkisinpihdeillä revittynä kävi niin.
Toinen mitä ihmettelen on että jarrumäntä satulassa ei liiku mihinkään. Kuuluuko tuon olla nuin jäykkä, kun toimi kuitenkin ennenkun avasin?. Palat oli vaan lähes loppu.
Tuntuu ihan käsittämättömältä miten tuo vois millään toimia, kun ei papukaijjapihdeillä liiku mihinkään suuntaan suht kovaakaan painaessa tai vetäessä...
You make me sick i make music
Pojan mopon (siis mopedin) kanssa tuli usein vastaan tuo, että jarrumäntää ei saanut pihdeillä takaisin sisään. Jarru sinällään varmasti toimi, koska teinit käyttävät pelkästään takajarrua. Pitkällä rengasraudalla ja itseäni hirvittävällä voimankäytöllä mäntää sai puristettua sisään päin.
Mutta minusta tuollainen tilanne ei ole terve. Levyjarrunhan pitäisi palautua tiivistekumin venymän verran sisään päin aina kun jarrua höllätään.
Mäntää vielä ulommas jarrulla ilman paloja vaikka puupalaa vastaan ja putsaat männän liasta ja hapettumista ja sit puristat ruuvipuristimella kohtisuoraan suojien kera.
Muutamia kertoja edestakas jos lähtee järjellisellä voimalla liikkeelle.
Melkein pullauttaisin männän pihalle ja putsaisin kunnolla ja uudet tiivisteet samalla.
www.ridenuviz.com
...tässätapauksessa vika saattaa löytyä pääsylinteristäkin. Jarruneste ei pääse palaamaan takaisin, ja tämä tila kuluttaakin paloja reilusti nopeammin. Löysää päsylinteristä ihan hitusen verran jarruletkun banjoa (jotta Jarruneste pääsee vuotamaan ulos kun painat mäntää)ja koita puristaa uudelleen.
Jos tämä auttoi niin edessä on joko pääsylinterin huolto tai jarru voi myös olla säädetty väärin jolloin nesteen paluu estyy!
...itsellä oli juuri enskassa näin!
Sen jarrumännän pitäisi liikkua sormivoimin. Pumppaat vaan männän ulos, putsaat sen kunnolla ja vaihdat tiivisteet ja takas nippuun
Superbike #7
Jarruvaseliinia pyöräyttää vielä mäntään ja tiivisteeseen ohuesti, liikkuu herkästi ihan sormivoimalla.
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness
Jarruletku voi olla tukossa ja pitää vaihtaa.
Avaa jarrusatulan ilmaruuvi.
Jos mäntä liikkuu nyt hyvin, on letku tukossa.
Pekka
Vai olisko niin, että kysyjä kampeaa mäntää sisään toispuoleisesti, eli mäntä on aavistuksen vinossa? Silloin se ei mene ja pitää ensin saada suoraan. Virallisten jarrumäntätyökalujenkin kanssa tuohon tilanteeseen päätyy usein.
Männän ulospullauttaminen tietää hiukan enemmän hommia kuin palojen vaihdossa on tarpeen, koska työlistalle tuli myös ilmaus ja ehkä nesteen lisäyskin.
Viimeksi muokannut: hidas57; 10.03.2018 klo 11:50.
Eihän kyseessä ole kelluva jarrusatula, ja nyt yritetään kammeta kiinteän puolen olemattomia mäntiä sisään.
![]()
.
Joo koitin laittaa viilapenkkiin ja suoraan painaessa meni ihan kevyesti sisään tuo. Oli aika ulkona ja putsasin männän sen minkä näkyi crcllä.
Vaihdoin mäntää suojaavan tiivisteen. Onko sisälläkin vielä joku? En ehkä tota ny avaa tälläkertaa enempää jos toimii nuin...siis jos toimii.
Purin siis irti pyörästä ja otin nesteet myös pois. Yritän tänään saada alakautta nipasta ruutalla ja letkulla sisään, kun sitä monet kehuu helpoksi .
näemmä. Saapa nähdä mikä jumppa siitä sitten![]()
You make me sick i make music
Nonii nyt paketti taas kasassa. Ilmaus meinas tuottaa päänvaivaa ja kirosanoja, mutta jonkun tänne vinkkaama konsti laittaa ilmausnipasta letku suoraan kahvan säiliöön ja pumppailla toimi tosi hyvin ja sillä sain ilmattua. Nyt pelaa!
Kiitos vinkeistä taas kaikille!!
You make me sick i make music
Sanokaas mikä on nipan halkaisija ni tietää letkua ostaa,pyörä on 500km pääs ni ei pääse mittaa
Suzuki Hayabusa L0
Kawasaki ZZR1400 L1
Exät:
Kawasaki er6n
Honda CB500
Suzuki GSX-R 1000 L1
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 K7
suzuki gsf1200 k2
suzuki gsf1200 k3
suzuki hayabusa k8
yamaha R1 04
yamaha fz6s 06
yamaha fzs600 98
tzr125
Jos sopii, niin lainaan topiccia ihan vähän.
Mistä olette ostaneet jarrumäntien tiivisteet? Rakennan faitteria 93 vuoden CBR900 RR:stä, jonka jarrut ajattelin huoltaa perusteellisesti.
Kivijalasta ei tunnu löytyvän laisinkaan ja jos löytyy verkosta, niin ovat hämmästyttävän hintaiset ihan
perustiivisteiksi?? Vai olenko väärässä?
Nakkila, Npm.fi keskihinta 8,1€ (kahta männän kokoa) kertaa 8, yhteensä 64,80 + posti.
Bike-parts-honda.com (UK) saman hintaiset 9,10£ siis 72,80£ + postit.
e-bay.uk/de/us tai jotakin on sitten vielä vaihtoehtona.
Satku tiivisteisiin? Ihanan kallista, vai olenko vain pa??
2008 GSX1300BK B-King, Projektipyörä 1993 Honda CBR900 RR Fireblade
Vanhat:BMW K1200R, BMW R1200GS, Honda Shadow VT-750
Jarrujen ilmausta helpottaa erittäin paljon myös takaiskuventtiilillä varustetut ilmausnipat - suosittelen![]()
2018 Kawasaki Z 900
ex 2010 Kawasaki VN 900 Classic 10-18 (13-MBA)
ex 2006 Kawasaki ER 6 F, 06-10 (IX-799)
ex 1998 Suzuki GS 500 E, 03-06 (JN-405)
ex 1999 Yamaha Virago XV 125 S, 99-01 (JZ-895)
Mä ostin tuurilla biltemasta 4mm sisähalkaisijaa. Muutaman metrin rulla 2,90.Jos on liian pieni ni lämmittää sytkärillä vähän. Mitään takaiskuventtiileitä tai muitakaan apuvälineitä ei näköjää tarvii, muutakuin tuon letkun vaan. Nipasta avonaiseen yläsäiliöön ja niin kauan kierrättää ympäri litkua puristelemalla kahvaa, ettei yhtään kuplaa tuu.. Mä ainakin sain kaikki ilmat pois tuollein. Oon ny käyny moneen otteeseen puristelemassa ja toimii hyvin!
You make me sick i make music
Muistaakseni 8 mm lenkillä aukeaa se nippa ja 6 mm letkua.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
https://www.motorcyclespareparts.eu/...er-715180.aspx
Näköjään tulee hintaa...
DR 650 + XF 650
https://www.ebay.com/itm/Honda-CBR90...item2582051a59
Tuolta löytyis 64€ posteineen
Husqvarna Norden 901 -22
ex. Ducati 749 -06
ex. CBR 900RR -01
ex. CBR 900RR -96
ex. GSX750F -02
Saksan ebaystä löytyy sarja 20€ ylöspäin.
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from...900rr&_sacat=0
Jarrujen suhteen pelaisin itse varman päälle ja hankkisin alkuperäiset tiivisteet. Vanhat pölytiivisteethan voisi vaikka vain puhdistaa ja tarkastaa, että ehjät.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Onko kellään muuten ikinä paukahtanut nesteet pihalle satuloiden tiivisteistä?
Tai edes selvästi noissa ollut vikaa/ilmavuotoa/pehmeyttä tms? Mitä oon RF900:n satuloita purkanu 3 kpl niin ihan uuden näkösiä ovat olleet ja 3 koppasen golfinkin tiiviste oli ihan ok:n näköinen vaikka pölykumia ei ollukaan... enää paljoa jäljellä...
Just paukautin eBayn nappia ja käytettyä satulaa tulis, mutta en viittis alkaa purkamaan ja ostamaan tiivistesettiä, kun kuvissa männätkin näytti siisteiltä. Jotenki vaan niin kyllästyny pullauttelemaan mäntiä ja puljaamaan sen jarrunesteen kanssa![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
4mm letkuu ostin kai se toimii
Suzuki Hayabusa L0
Kawasaki ZZR1400 L1
Exät:
Kawasaki er6n
Honda CB500
Suzuki GSX-R 1000 L1
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 K7
suzuki gsf1200 k2
suzuki gsf1200 k3
suzuki hayabusa k8
yamaha R1 04
yamaha fz6s 06
yamaha fzs600 98
tzr125
Kahesta syystä on pitänyt männänkumit vaihtaa.
- Mäntä ollut niin ruosteessa ja silti painettu sisään ja ajettu, jolloin ruosteinen männänpinta on repinyt kumen kappaleiksi.
-Mäntä ollut niin jumissa, että ulos tullessaan on repinyt kumin riekaleiksi.
Muuten on aina kasattu alkuperäisellä männänkumella.
Pölysuojakumi on sitten erikseen, rikkinäinen vaihdetaan aina uuteen.
Toki poikkeus vahvistaa säännön, mutta aika surkeen näkösissä satuloissa on ollut hyvät männänkumet.
Vanhin Bladeni on nyt 25v, enkä ole jarrusatula huoltojen yhteydessä vaihtanut kertaakaan tiivisteitä. Tiivisteiden pesu jarrunesteellä on riittänyt. Tiivisteitä ei turhaan tule uittaa jarrunesteessä, koska turpoavat aivan muodottomiksi. Kuivaus normaali tilaan toki tapahtuu.
Eli, tiivisteet ja männät puhtaiksi ja satuloiden kasaus, ei se sen kummenpaa ole.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?