Mulla on ilmeisesti ollut vaan huonoa tuuria kun 3 pyörän aikana on tullut 3krt vaihdettua satulan tiivisteet kun ne on ollut rikki.
Kun kotariin tuli muistaakseni 30k mittariin purin jarrut. Kulutti toispuoleisesti paloja ja aattelin että siellä on jumissa jotain. Pöly suoja oli ihan valmis ja ulommainen tiiviste oli jo kulmista haljennut kun käänsi ympäri. Sisimmäinen oli vielä ihan hyvä. Laitoin kumminkin kaikki uudet. Ei ikinä ole jarrut pettänyt mutta kyllä välillä on pitänyt tiivisteet vaihtaa kun ovat olleet rikki.
Elämä on onneksi mutkikasta
Topicin lainaus, tiivisteiden hinnat??
Dänks vastauksista smppa, heeppa & finn.
Taidan ottaa jarrut auki ja tarkistaa tiivisteiden kunnon ennen uusien tilaamista.
Jos ne menee uusiksi, niin laitan tilauksen Nakkilan suuntaan. OEM osissa ei hinnan eroa tainnut merkittävästi olla. Suosi kotimaista!!
2008 GSX1300BK B-King, Projektipyörä 1993 Honda CBR900 RR Fireblade
Vanhat:BMW K1200R, BMW R1200GS, Honda Shadow VT-750
Ymmärtääkseni Nakkilan butiikki laittoi lapun luukulle jo pari vuotta sitten.
Mutta asiaan: http://www.wemoto.com/bikes/honda/cb...liper_-_front/
61€ näytti olevan etupään täydellinen setti, ja siihen litten lisäät postituskulut. Tuolta ostin itse aikoinani Gixxeriin remonttisetin, ja olin tyytyväinen.![]()
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Tähän liittyi se liito-orava juttu kuopiossa ja veti tampereen ja porin liikkeen mukanansa. Tais mennä monelta työpaikka sen oravan takia.
Ne on muuten sitten orggis osia tuolla www.motorcyclespareparts.eu
Tai on siellä Akraa ja Amppiakin...
DR 650 + XF 650
Hyvä kysymys. Kun miettii taaksepäin, niin kaikenlaista jumimäntää ja nurinpäin kääntyneitä pölysuojia, mutta ei noissa vuotoa ole ollut koskaan. Yhden kerran olen ainoastaan kylläkin laittanut samoilla tiivisteillä männät takaisin kun ei tuo mikään määräaikaistyyppinen huoltotilanne ole ollut. Jotenkin sen luonteinen homma, että mieluusti tilaa tiivisteet etukäteen varmuudeks, ettei tartte monena päivänä lutrata ja sit ei viitti hyllyynkään jättää kun auki ovat. Ehkä siis turhaa varmistelua
Jos mäntä ei liiku sormivoimin sisäänpäin, en olisi välttämättä huolestunut. Jotkut ei niin hifit yksimäntäiset satulat isolla männällä ei välttämättä liiku ainakaan kaikkien sormilla, vaikka kunnossa olisivatkin? Taasen jotkut monimäntäiset pinnoitetuilla pikkumännillä menee heittämällä.
www.ridenuviz.com
Samoin kelluvissa satuloissa liukujen toimintaan. Viime talvena meni aika toispuoleisesti takapalaa talvivekottimesta ja kun otin auki, niin eipä meinannu lähteä toinen liukupultti satulasta kuin ulosvetäjällä. Oli ehkä ollut edellisellä omistajalla nuo jarrujen huollot myös vähemmällä...
Sen huomasi kylläkin jo ajossa selvästi, ettei kellu oikein kunnolla enää
![]()
www.ridenuviz.com
Screenshot_20180315-125354.jpg
Tossa näkyy tuo. Tuo ura jää siis kokonaan ja kokoajan sylinterin ulkopuolelle. Pitää pölysuojaa vaan paikallaan. No yhtään sieltä ei ollut tihkunut mitään välistä...
You make me sick i make music
Kyl toi numero 6 on tiivisterengas. Ei vaan oo piirretty näkymään sitä uraa tuolta satulan sisältä sylkästä. Pölysuoja taas tulee tohon männän uraan.
www.ridenuviz.com
Screenshot_20180315-144642.jpg
No ei oo piirretty valokuvaankaan;)Screenshot_20180315-145037.jpg
You make me sick i make music
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
Volkkarin yksmäntäisessä on kanssa männän urassa kiinni oleva "haitarikumi", muistaakseni oli aika väkertämistä saada se kumin toinen helma sitten jarrusatulan uraan. Periaatteessa helppo, mutta kokemattomomana käytännössä vidun vaigee. Se varsinainen tiivisterengas syvemmällä satulassa sinänsä helppo tapaus vaikka sekin voi vaatia vähän yrittämistä että muljahtaa mäntä koloon.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tuossakin oli se haitarikumi ja osittain kolossa, niin ei meinannu millään saada paikalleen. Sormet ei mahdu ja millään meisselillä ei viitti ettei rikkoonnu. No sain lopulta.
Hyvin tuo on kai onnistunut ny. Toimii siis eikä ole tullut nuita kahvan pohjaan painumisia.
Kohta lähen taas ajelemaan , kun on niin ihana kevätkelihahhah
You make me sick i make music
Lainaan tätä ketjua vähän, kun olen huoltamassa Suzukin satuloita (Tokicon 6 cyl) ja tarkoitus on samalla asentaa teräsletkut. Jos täällä olisi jo homman tehneitä kavereita.
Seuraavat kysymykset on ainakin nousseet esiin:
Jos putsataan kalipereita, voiko jarrucleaneria käyttää sylinterien sisäputsaamiseen.
Onko väliä miten päin sisemmät tiivisteet tulee?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mä laittelin R1:n satulat omaani tässä taannoin ja varsinaiset tiivisterenkaat oli hiukan toispuoleiset siitä tiivistepinnasta eli hiukan kallellaan se pinta mikä tulee mäntää vasten.
Järkeilin sen niin, että sieltä sisempi reuna täytyy olla korkeempi, että mäntä tiivistyy kun painetta aletaan annostella. Samoin mäntää menee paikoilleen helpommin
Tuossa videota samantyyppisestä: https://youtu.be/EDfNb_9YkcI?t=755
www.ridenuviz.com
Mun mielestä tiivisteet on ollu aina symmetrisiä eli ihan sama miten päin laittaa. Se että tiivisteen toinen reuna on sylinterissä ollessaan vähän ylempänä johtunee siitä että tiiviste uran pohja on koneisettu hieman vinoksi jolloin tiiviste vähän kääntyy "vinoon", ainakin joissain jarrusylintereissä.
En oo kyllä koskaan tarkemmin noita mittaillut mutta jos kokeilee kääntää kumin toisinpäin niin tulos on sama, Auton sylintereissä toi näkyy selvemmin kun ovat vähän isompia.
Enkä ole ihan saletti että kaikissa edes on noin, se jarrunesteen painehan sen kumin mäntää vasten viimekädessä tiivistää vähän niinkuin männänrenkaatkin painuu sylinteriä vasten palotapahtuman paineen ansiosta.
Viisaammat voi taas palautella maanpinnalle![]()
Kawasaki ZXR 750R K1
Honda VF 500F
Honda VFR 750F
Honda CBR 1000F
Honda CBR 1000F
Honda VF 1000F II
Honda CB 750K
^ Noinhan sen täytyy olla ja muistan vaan väärin. Ollut vain tosi hyvä tuuri et kaikki on menneet "oikein päin"![]()
www.ridenuviz.com
Miten hemmetissä nämä satulat saa puhtaaksi. Jarrucleaneria laittanut ja saippuavettä ja harjalla. Kovin on tiukassa. Mitä ihmeen shittiä tämä jarrumönjä on, maailman kovinta ainetta?
Jos mä männissä on kiinnikarstoittunutta likaa, niin mä putsasin sellaisella muovisella karhunkielellä, eli nenäliinan kokoinen paksuhko ja karkea keittiöväline, dippaa jarrunesteellä paikat märäks ja sitten hyvin kevyesti ettei metallit hankaannu, niin on tullu puhdasta mulla.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)