Hondalla ei ole tarve tehdä Kiinoja. Ne suunnittelee maailman kehittyneimpiä robotteja huvikseen, joten tämmönen poksi tehdään omina töinä. Honda on teknologia monialakonserni rakenteesta johtuen valmistaja joka voi halutessaan suunnitella kaikki komponentit ilman ulkopuolisten apua.
Mutta useilla MP valmistajalla ei ole elektroniikan osaamista omasta takaa. Silloin käännytään alihankkijan puoleen. Se hoitaa moottorin ohjauksen ja päästöt. Myös jarrut ja muutkin tyypitystä vaativat komponentit joudutaan hankkia OEM valmistajilta, koska omat rahkeet ei piisaa suunnitella ja tyypittää yksittäistä komponenttia. OEM taloilla on tarjota kanavat ja ratkaisut avaimet käteen tuotekihityksenä. MP valmistaja keskittyy näyttävien osien suunnitteluun ja paketin leipomiseen markkinointi osaston kanssa.
Ala on tuttua oman työn kautta.
Koskapa takapyörässä ei ole anturikiekkoa, ABS tieto tulee tällöin muualta. Eräs 2017 pärrämalli (joka oli tän apinan tilalla omassa tallissa aiemmin) on laittanu kiekot molempiin pyöriin (vaikka ABS on vain keulassa) ja systeemi kyttää erodataa. Tää on se helpoin tapa. Hondassa on menty sivistyneemmin. Mikä on ny se ongelma
Hondalla on tarve tehdä kiinat/intiat/thaimaat/vietkongit/jne silloin kun pitää saada halpaa paskaa myyntiin.
Ihan sama juttu kuin kaikilla muillakin maailman kehittyneimmillä monialaosaajilla, kun pitää saada hinta alas ja silti katetta, eikä liikuta ko firman edustus-tuotteissa.
Nyt ollaan siellä - tää on Hondan edustustuote eikä masaaa
Eturataan nopeustietoa tdn verrataan toisaalta tulevaan tietoon ja takarattaassa ei ole kiekkaa -> data tulee väylästä. Periaatteessa kun pyörä alkaa mennä lukkoon niin höllätään. Mutta apinassa ABSi seuraa (lehtitietojen mukaan) myös kiikkaus efetiä, niin dataa tarvitaan laajemmasti kuin pelkästä rattaasta (miten kinukit ABSin tekee).
Ei tee mieli suolistaa kampetta tutkimuksen takia, mutta tää kiinnostaa.
Ja
Tänään aamulla apinalla töihin. Mitä raikkain ilma +5. Annoin koneen lämmetä siinä samalla ku ajokamat päälle kiskoin.
kerran töihin ajanut mankilla. en ihan heti uudestaan taida ajaa.. ennemmin ajelen sen 200km sekalaista hupia jos siltä tuntuupi.
muutenkin kesällä shortsit jalassa ollut paljon mukavampi tulla ajella kuin nyt viileämmällä ajopuku päällä. kesällä rennompi meininki.
eihän tuo jäykkään menoon kyllä olekaan tarkoitettu..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Tämähän vastaa tilannetta, että pyörä olisi vauhdissa ja kuski jarruttaa etupyörän lukkoon. Joku voisi epäillä, että tuossa tilanteessa abs jopa alkaa löysätä etujarrulta painetta saadakseen renkaan pyörimään. Toisaalta en yllättyisi vikatilasta yhtään, kun boksille tilanne näyttäisi siltä, että ”kuski lähti liikkeelle mutta etupyörä ei pyöri -> etupyörän anturin on oltava rikki”.
Tuohan on täysin normaali ajotilanne kyseisessä laitteessa, joten luonnollisestikaan tuossa tilanteessa vikavalo ei saa syttyä.Sama tilanne kun tekee takajarrulla lukkojarrutuksen->etu- ja takapyörien välille syntyy pyörimisnopeus ero, ja teoriasi mukaan ABS- häiriö tulisi päälle. Epäilen että tuossakaan tapauksessa häiriövalo ei syty.
Mihin tallennettuun vertailudataan? Minä tarkoitun vertailudatalla sitä, että abs-boksi valvoo etupyörän anturin toimintaa katsomalla esimerkiksi seuraavasti: ”Nyt ajonopeus on 50km/h, joten etupyörältä pitää tulla x pulssia sekunnissa. Jos ei tule, jarruttaako kuski ja rengas on lukkiutumassa? Jos ei jarruta, etupyörän anturissa on oltava vikaa, koska se antaa väärän määrän pulsseja.” Tätä logiikkaa ei pysty millään muulla korvaamaan kun takapyörässä ei ole abs-anturia, joten eturattaan nopeustieto on välttämätön parametri, jonka poikkeavuudesta väistämättä seuraa jotain ongelmia.Eikä anturin ole pakko saada itsediagnostiikkaan vertailutietoa toisaalta. Se voi verrata itseään systeemin tallennetun vertailudatan kanssa.
ABS ei tarvitse kuin tarkkailemansa pyörän nopeustiedon toimintaansa. Miksi siihen siis sotkettaisiin (yhden pyörän ABS- järjestelmässä) muita täysin turhia pyörimisnopeustietoja.
Ei ole.
Etujarrun ABS-järjestelmässä ainut välttämätön parametri on eturenkaan pyörimisnopeus/hidastuvuustieto.
Eturattaan, tai mitään muutakaan ylimääräistä nopeustietoa, ei tarvita ABS:n toimintaan.
https://m.youtube.com/watch?v=WahcTfkgT7M
https://www.continental-automotive.c...ystems/MiniMAB
"Easily adaptable to the vehicles, because only one wheel speed sensor is required."
Ohessa erään valmistajan tuote etujarrun ABS:n toteuttamiseen. Luulisin että Hondakin osaa Monkeyhin tuommoisen tehdä, tai ostaa.
Viimeksi muokannut: vma; 18.09.2018 klo 23:03.
.
Nyt täytyy myöntää sortuneensa olettamuksiin. Nimittäin tiedostan kyllä varsin hyvin, että erilaisilla kiihtyvyysantureilla yms ratkaisuilla perinteiset abs-järjestelmän reunaehdot voidaan kiertää, ja toisaalta niillä mahdollistetaan nuo kaikenmaailman kaarreabsit yms älykkäät pidonhallintajärjestelmät. Mutta olen koko ajan ollut siinä uskossa, että kyseiset tavat toteuttaa asioita rajoittuvat tuonne 20k€ hintaluokassa oleviin laitteisiin, eikä suinkaan hintaluokan alapäähän.
Tässä valossa voidaan todeta, että on täysin mahdollista, että nimimerkin -dq- abs-vikavalo voi olla täysin sattumaa ilman että rattaan vaihdolla on mitään tekemistä asian kanssa. Asia ratkennee viemällä pyörä testeriin tai kokeilemalla sammuuko vikavalo vakiorattaan palauttamalla.
Hyvää settiä. Kiitos.
Eiköhän tämä tästä ratkea ihan näillä näppäimillä näin kirjallisenakin. Tietoni tämän pyörän abs-systeemistä; penkin alla on iso purkki mikä ilmeisimmin liittyy systeemiin ja ilmeisesti siinä on jokin anti-dive -juttu lisänä, ei niiaa kovinkaan etukenoon vaikka kuinka repisi etujarrua.
ABS-valo sammuu siis aina kun käyttää virrat pois. Vakiorattaalla ajettiin vajaa 1500 km, ei valoa. Rattaan vaihdon jälkeen muutamia 3-5 km pöristelyjä, ei valoa. Eka maantiereissu, hiukan vajaa 20 km jälkeen syttyi ekan kerran, jotain trafiikkia siinä oli alussa ettei ihan täysiä päässyt. Sen jälkeen tuppi nurin ja 9 km jälkeen valo päälle. Kahvitauon jälkeen hiekkateille missä meno hitaampaa, asfaltille päästyä pidin mittarinopeuden max. 90 km/h, oliko nyt 24 vai 26 km kohdalla kun syttyi. Tuon jälkeen vain lyhyempiä kauppareissuja, valo ei syty.
Laiskana poikana ajattelin seuraavaksi odottaa Hra Kalkkunalta vastaavaa dataa, hoppu ei ole hyväksi.
Olisko abs valon syttymiselle joku muu syy kun eturattaan vaihto? Toisiovälitysten vaihto ei voi vaikuttaa etuabsin toimintaan jos takapyörässä ei ole tunnistimia, tai sitten syy-yhteys vaatii suuempaa tajunta mitä mulla on
Kylätason kurapyöräilijä.
Missään nimessä laitetta ei pidä viedä merkkiliikkeeseen, jossa luetaan vikamuisti.
Täällä arvailu ja erilaisten teorioiden kokoonkeittely on paljon mukavampaa.
Apinan kiikkuesto on ABSi ohjauksen yhteydessä. Tää ei toimi pelkällä pyöräanturilla. Elektroniikka koittaa pähkinöidä milloin siirrytään riskirajoille niiauksen osalta. Vaikee selittää, mutta jarrutuksessa kampe toimii miellyttävästi. Mulla on kokemusta paskoista niin arvostan tämmöstä.
Pienempi ratas vieläki tilaamatta (tarakka tulossa). Tuli yksi uus projetipärrä romujen jatkoksi niin focus hetken toisaalla.
Linkkiä tuohon tietoon kovasti kaipaisin.
Tuntuisi suht oudolta että jarrutusvoimaa vähennettäisiin tahallaan(ja pidennettäisiin jarrutusmatkaa) sen vuoksi että etujousitus toimii niin kuin sen on suunniteltu toimivan jarrutustilanteessa (niiaa alaspäin ja lisää etupyörän pitoa).
.
Minäkin kaipaan tietoa miten tää on tehty. Keula ei sukella kun jarruttaa, kokeile niin huomaat.
jos se on se kuuluisa säädettävä alusta. keula ku niiaa niin samalla perä laskee...
joko joku on löytänyt, miten sitä alustaa säädetään..? ite en ole joutanut tutkimaan, kun muuta tekemistä ollu, mut niin ne väittää että siellä sellainen säädettävä olisi..
minusta iskarit kyllä näyttää päällepäin ihan normaalileilta. eikä englanninkielisessä manuaalissakaan tainnut niistä mitään lukea. suomalaista manuaalia en ole edes avannut, kun tuli postissa pari kk myöhemmin.
brandt ainakin sanoo, että "Monkey 125:ssa on kaikki modernin kevytmoottoripyörän tekniset ominaisuudet, kuten elektronisesti ohjattu polttoaineen ruiskutus, LED-ajovalot, kehittyneet ABS-jarrut edessä ja säädettävä iskunvaimennus. "
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
120/80-12 rengaskoko on muuten sama kuin superminimotossa, joten tohon vehkeesen vois laittaa sliksit/seoskumit alle ja mennä karttiradalle ajeleen?
Oisko tuo "säädettävä iskunvaimennus" käännöskukkanen, jossa todellisuudessa tarkoitetaan jousen esijännityksen muutosmahdollisuutta.
Perinteinen jousitus koostuu jousesta ja iskunvaimentajasta, eli kahdesta eri komponentista.
Minun maalaisjärki ymmärtää "säädettävä iskunvaimennus" niin, että edessä ja takana on säädettävä iskunvaimennus, ei jousen säätö.
Monesti pakettiin kuuluu myös jousen säätömahdollisuus.
Monkeyn erinomaiset ajo-ominaisuudet perustuvat Hondan pitkään MotoGP-perinteeseen. Sieltä saaduilla opeilla malliston pienimpäänkin moottoripyörään on saatu maailmanluokan ajettavuus. Kun istutte ensimmäistä kertaa Monkey-mannertenmenijän satulaan, ette voi pidätellä haltioitunutta hymyä!
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)