Tottakai genren mukaan vastaavanlainen peli. Löytyy noita edullisia malleja muistakin genreistä, kun nakuista tai varttikatetuista.
Oho! Oletko kokeillut B-kingiä? Busaan verrattuna siinä on tuntumaltaan paremmat jarrut.
Ja Tuonoon verrattuna paljon mukavammin vääntöä ja ehdottomasti mukavampi ajoasento
Toki joku tykkää toisenlaisesta kun toinen. Mun omasta mielestä Kingi on parempi pyörä kokonaisuutena, kun Tuono.
Sitä vaan ei voi tietää mikä itselle on se "paras", jos ei ole kokemusta.
Viimeksi muokannut: Mäkine; 04.02.2018 klo 23:12.
Menet jonnekin moottoripyöräliikkeeseen, mp-messuille tms. istuskelemaan erilaisten pyörien päälle.
Jos tietynlainen tai tietyntyyppinen vekotin tuntuu ihka oman perseen alla hyvältä, tarkista pinkan paksuus ja rajaa valikoimaa tarkemmin sen mukaan.
Sitten osta jokin siististi pidetty käytetty, josta tulee hyvä fiilis ja jos ajaminen innostaa vielä parin vuoden jälkeen, tiedät kyllä siinä vaiheessa itsekin minkälaisen viime kädessä haluat.
Kaikkia pyöriä voi aloittelijakin ajaa, jos ei ole idiootti ja idiootin taas ei kannata ajaa mitään pyörää. Sitten fyysiset rajoitteet voivat rajata liian isot tai pienet pyörät pois.
Järkiargumentteja kannattaa kuitenkin soveltaa sikäli kun ne vain ovat sovellettavissa. Jos millään ei ole mitään väliä, niin pomminvarma valinta lienee jokin yleinen japsipyörämalli, johon saa osia vaikka R-kioskilta ja jolla surraa maailmanloppuun asti pelkillä perushuolloilla tai jopa ilman niitä. Mutta jos himoat jotain tietynlaista ja kuitenkin ostat sen perusjapsin, niin sua vaan vituttaa. Siksi tuo "sikäli kuin ne vain ovat sovellettavissa".
(Toki klassisina aloittelijan ainoina vaihtoehtoina ovat toki ne turbobusa ja erkkakuutonen, jotka on varmasti tässäkin ketjussa mainittu.)
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Teoriatunnit lusittu, lumet sulaa niin alkaa ajotunnit, kypärä ja hanskat hankittu. Kawasaki Z1000 ois pyörinyt mielessä sitten 2014 vuoden ulkoasu muutoksen jälkeen. Abs-jarrut haluaisin. Onko se nyt hyvä pyörä sitten oikeesti aloittaa tää harrastus . matkaajo kiinnostaa, mutta vasta varmaan aikaisintaan vuonna 2019. Onko siitä millään edes semmoiseen vai ei. ite kuiteski sen 185/95. Joten mitä nyt oon kuullu niin "sun kokosen kannattaa hankkia tonninen, ei se kuusatanen jaksa kunnolla" toki hyvin se Aprilia RS 50 jakso Tampereelta Helsinkiin vaikka oli avovaimokin kyydissä. 😂 Onko siis vaa järkevämpää ostaa joku 600kuutioinen tai vanhempi tonninen, toisinsanoen halvempi. Kiitos
No jos matkailu kiinnostaa eniten, niin kannattaa katella katettua mallia, vaikka Honda Blackbird tms. Ihan nakullakin matka menee, mutta todella pitkillä siivuilla tuuli alkaa rasittaa.
Tuo kusiainen vs tonninen on vähän niin ja näin. Itse ainakin pidän vääntävästä koneesta vs vinguttaminen ja kahvassa on portaaton säätö. Iso painaa himpun enemmän, mutta sillä on eniten merkitystä jos kuski on kovin pieni ja heiveroinen, eikä jalat yletä kunnolla maahan eikä jaksa voimien puolesta vekslata parkkipaikalla jne. Isommalla jannulla ei moisi ongelmia niinkään ole.
Kusiainenkin vetää alakierroksilla ihan riittävästi normiajoon, mutta tonninen vaaditaan, jotta repii kunnolla alhaalta asti. Tarviiko sen sitten repiä, on jokaisen omista mieltymyksistä kiinni.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Jos on pinkkaa ostaa suht uus pyörä tai uus pyörä, niin osta sellainen. Varsinkin siinä tapauksessa, jos et tee huoltoja itse.
Vanhemmissa pyörissä tahtoo esimerkiksi rungon ja linkun laakeroinnit olla aika väsyneessä kunnossa alustan kanssa. Ajelee niillä silti. Ajelin itsekin, enkä mitään huomannut.
Uudehko tonninen zeta enemmän kuin pätevä peli. En tiiä sitten, miten hinnassa osuu, mutta kategorian vaihtoehtoja voisi olla:
MT-09 (siitä tuli SP-versio just)
Brutale (ei ehkä ihan tuliterä)
Speed triple/ Street Triple
Suzukin GSX-S 1000
Missähän vähän ajettujen 1200 Monstereiden hinta liikkuu?
jne.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Omia havaintoja sillonkuin tätä harrastusta tuli aloiteltua, näin jälkikäteen:
- vituttaa, että ostin ekaks mopoks 600cc ja kesti 2kk niin piti vaihtaa tonnari tilalle, ja kuten kaikki tietää, vaihdossa ottaa aina jokusen tonnin takkiin, olis säästänyt kun ois ostanu sen tonnarin heti kättelyssä.
- harrastukseen tuli heti lisäintoa ja kiinnostusta, ajaminenkin oli taas ihan niin uutta ja kivaa hetikun sai jonkun
"massasta poikkeavan" ei-turvallisen ei-peruspyörän.
Itseasiassa, kuten tuolla muutamat jo mainitsikin, turvallisimpia nuo uudemmat mopot on missä on ne Öhlinssit, Brembot, luistonestot ym. Hyvä alusta auttaa moneen asiaan. Japseissa ne on vakiona aika paskat yleensä. Ensimmäinen oma kaatonikin olisi ollut pelastettavissa jos ei olisi ollut: paska vakio japsin takaiskari, ohjausiskari loisti poissaolollaan.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness
Tähän on sopiva tarttua, kun on itsellä ollut z1000sx ja mt-09, ja sekä mainittua suzukia että molempia triumpheja olen ajanut. Lisäksi maksoin itsekin ”oppirahat” useampaan kertaan mieleistä pyörää hakiessa.
Ensiksi pikkukommentteja listan pyöristä, kun itsekin olen 190/100+ -kategoriaan osuva ja pitkäjalkainen... Tuosta listalta Suzuki on pitkäkoipiselle ikävin ajaa, polvet varsinkin tosi koukussa, eikä lonkkakulmakaan kovin kiva ole. Z1000sx oli vähän vähemmän ahdas, mutta MT-09:n asento on selvästi rennompi. Triumphien osalta on lyhyiltä koeajoilta positiivinen yleiskuva, mutta siitä on aikaa ja ajomäärä pieni. Kawassa voi herkkäsormista ärsyttää tankoon vahvasti tulevat koneen värinät (tosin nyt en muista onko naku-zetassa perinteinen putkitanko eikä cliparit niin kuin sx:ssä).
Itsellä polku meni seuraavasti: Gsx-650F 3 ajokautta, FZ8-S 2 ajokautta, Z1000sx 2 ajokautta ja nyt MT-09 on ollut 2 ajokautta enkä sitä vielä ole vaihtamassa pois. Tuo eka suzuki alkoi tuntua jossain kohtaa tylsältä, kun torven sai vetää auki huoletta ilman sen suurempia elämyksiä. Siihen verrattuna tuo kasi oli sekä nopea että myös ketterä eikä liian kallis, joten kaupat tuli. Kasista kawaan vaihtaessa taas teki mieli vähän tukevampaa, jämäkämpää ja pitkälle matkalle vakaampaa pyörää, teholla ei tuossa yhtälössä ollut juurikaan osaa tai arpaa. Kyllästyin kuitenkin taas parissa kaudessa näppejä ja jalkojakin puuduttaneeseen tärinään ja turhan tiukkaan polvikulmaan, joten sopivasti eteen osunut MT-09 tarttui matkaan. Siitä ei vielä isompia ärsytyksen aiheita ole parissa kesässä löytynyt, mitä nyt vetelä runko/alusta vähän häiritsee huonokuntoisilla mutkateillä. Jos lompakossa olisi liikaa katetta niin varmaan se vaihtuisi MT-10:n, mutta toistaiseksi mennään tällä...
Ehkä summa summarum tästä proosasta voisi olla se, että tuntematta kysyjän sielun syvintä olemusta, on aika mahdoton veikata mistä hän pitää, ja kyllästyykö pienitehoiseen pyörään nopeasti vai ei lainkaan. Yksikään mainituista pyöristä ei missään nimessä ole erityisen huono lajissaan.
Ps. Ketjussa jossain kohtaa ilmoille heitettyyn 1290 superdukeen on pakko todeta, että vielä tälläkin kokemuksella tuo on laite, jolla on muka rauhallisenkaan kuskin kohtuuttoman vaikea olla vaarantamatta sekä ajokorttiaan että omaa terveyttään... Jostain syystä sillä jos jollain homma lähtee heti sikailuksi, joten ihan oikeasti en suosittele aloittelijalle.![]()
Itse ajoin ensin kevarilla 2 kautta, jonka jälkeen oli noin neljän vuoden tauko 2 pyöräisistä. Tämän jälkeen ensimmäinen iso pyörä oli k8 1000gsxr jota seurasi KTM rc8 ja seuraavaksi hankin Busan. Eli jos on yhtään järki mukana ja on tietoinen mitä tekee ja missä, en näe ongelmana hankkia ekaksi pyöräksi isoa tonnista yms. Tietysti jos haluaa aloittaa jollain pienemmällä niin eihän sitä kukaan kiellä, eli tekisin aloittelijana juuri niinkuin haluan, kun vaan tietää mitä on hankkimassa ja ymmärtää mihin kyseinen pyörä pystyy tarvittaessa ja mihin omat taidot riittävät. Jos siis tuntee jo lähtökohtaisesti että tykkää ylittää omia rajojaan niin en suosittele hankkimaan ensi pyöräksi mitään kilo kyykkyä. Itselläni oli taas 5 vuoden tauko ja hankin ensi kaudelle Bemarin k1300r:n.
Speed Triple 1050 -12
Niin tosiaan, enhän tuossa niin sanonut, että olisin niiden takia kaatunut, vaan että noilla seikoilla olisi homma ehkä pelastettu oman ajovirheen/muun jälkeen.
Kawan Z1000:ssa vaan on kyllä luokattoman huono takaiskari vakiona, ohjausiskari puuttuu ja mopossa (ainakin gen2) on joku vanha 9R kawan keula joka on levoton ja kuulema tank slapperit aika yleisiäkin tuolle. Edleleen sanon, että vika ei ollut mopon, mutta paremmalla mopolla olisi ehkä virheestä huolimatta selvittykin. Sehän se pointti oli, että tuoreemmat ja varustellut mopot on turvallisempia. Toki jos täällä suurin osa hakee sitä samaa mentaliteettiä että annetaan perheen 18v muksulle ekaksi autoksi joku vuoden -97 ford fiesta (heh-heh) tai joku -88 vuoden corolla, joku auto mistä puuttuu ohjaustehostin, ABS:t, ESP jne koska "oppii eka ajaa paskalla ilman apuja". Oppiihan siinä toki, mutta ei se ainakaan tee siitä (autosta, moposta) turvallisempaa jos on joku vanha ritsa tai budjettialusta jne. Sitähän minä vaan, mutta jatkakaa...
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Karkovi puhuu järkeä. Kumpi on suurempi riski aloittelijalle. Pikkusen liikaa tehoo. vai puuttuva abs ja muut varustelut. Ja edelleen tarpeeksi väärin käyttämällä pääsee hengestään uusi tai kokenut kuski millä tahansa pyörällä.
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri
Itse kun ensin 600 Hornetilla pari kautta ajoin ja sitten vaihdoin Z1000:een niin näin jälkikäteen olisin voinut silläkin ihan hyvin aloittaa. Vakaampi, vääntävämpi ja sitä kautta koen mukavemmaksi että turvallisemmaksi. Z on 2010 ja ABS:nen. Woblaus ongelmaa ei ole esiintynyt ja takajousi kyllä normiajossa toiminut suht hyvin. Itse olen ollut mielettömän tyytyväinen.
Hornetin ongelma oli vaihteiden runsaampi käyttö johtuen moottorista. Muuten oli kiva nurkkapyörä.
Kawasaki Z1000 - 2011
Ex. Honda CB 600 F Hornet - 2010
Enemmän järkeä ja vähemmän järkeä.... kunnes se katoaa kokonaan.
Se katoaa kokonaan aika lailla käsi kädessä sen mukaan, kun se ajatus siitä "mitä jäbä duunaa" katoaa.
Ajatko/hallitsetko itse..... vai "paineletko nappeja" ja istut kyydissä??? Aika pitkälle samat vehkeet,
mutta ihan eri laji.
Vähän ehkä kärjistin, mutta en liikaa.
Katu/asvaltti.... ABS ei huono ollenkaan.
On vaan muistettava se, että ABS ei korvaa, eikä poista huutavaa tarvetta harjoittelulle ja tuntumalle
etujarrun käytössä.
Muut "ajoavusteet" ??????
Saattaisi olla parempi, että ne puuttuisivat alkutaipaleella..... ja aika pitkäänkin.
Peruste taas ja edelleen se TUNTUMA, TUNTUMA ja TUNTUMA..... ja näiden hankkiminen.
Tähän asiaanhan liittyy.... taaskin.... erottamattomasti mahdollisuudet "spräidäilyyn" ilman
että erehdys/epäonnistuminen tarkoittaa hyvin suurella todennäköisyydellä aina katastrofia monin tavoin.
Ikiaikainen juttu.... Opettele kävelemään ja pysymään pystyssä ennen juoksemista stadikaa ympäri
Hi-Po piikkareilla.
.......kävelet nimittäin aika helvetisti enemmän elämässäsi kuin juokset Hi-Po piikkareilla stadikan rataa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Eihän niihin "apupyöriin" ole tarkoitus nojata jatkuvasti. Mutta jos ne pitää pystyssä sen pikkuviheen jäljiltä, niin ovat hoitaneet tehtävänsä. Epäilijät tykkää väittää että lisäävät riskinottoa. Mutta niinhän ne väittävät ajaja koulutuksestakin.
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri
aivan sama mikä se laite on... on itsestä kiinni missä vaiheessa sen oman virheen älyää ja myöntää ja oppii
siihen on monia mittareita 1. pikku läheltä piti 2. sarvi maahan ja kavereiden hymyt 3. asfaltti ihottumaan..
4. luita paketissa ja pieni miettimis tauko 5.luiden korjaus rautojen poistossa jonotus 6 muutaman viikon koomasta
heräämisen jälkeen kävelemään opettelu ja entisten tuttujen tunnistus.. 7............................
kiitos vastauksista.
No pakko kai se sitten on vaan väkisin budjetti alkaa hankkia kasaan ja alkaa metsästämään itelle semmonen z1000, ku näköjään pää poimii vaan kaikki positiiviset jutut ja negatiiviset käännetään ajatukseksi "että eiköhän tonki jotenki voi fixaa, ajatuksella takaiskari uuteen.. tai kyllä siihen tottuu".![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
tottakai jonkilainen unelmointi on jo tehty enneku korttiakaan aloin ajaan mutta kokemus kaksipyöräsistä moottoroiduista sellaisista on moposkooterin tasolla ja sitäkin ajanut viimeksi 9vuotta sitten niin sillä tieto pohjalla on hirveän vaikea lähteä pohtimaan hyviä ja huonoja puolia. vähän kokemuksia ja tietoa halusin ja toki haluan vieläkin kun ei oo minkään tason kokemusta.
HERÄTYS!
"Apuvälineet" muussa kuin kisahommassa tahtovat usein ja väistämättä kääntyä "itseään vastaan" siihen saakka
kun apuvälineillä ei tarkoiteta Taxia jota asiakas "ajaa" takapenkiltä.
Saatko kiinni ajatuksesta????
Kyse ei ole välttämättä ollenkaan "ulosmittaamisesta / enemmän tai vähemmän tietoisesta"
riskitason nostamisesta.
Ei ole edes sama asia liikutaanko kahdella vai neljällä kumipyörällä.
Kulkuvälineen hallintaan liittyvien..... "elintärkeiden" taitojen ja rutiinien opettelun..... rajoittuminen....
on se ONGELMA.
Me pyöritään mielipiteistä riippumatta pääosin samojen maailman lainalaisuuksien armoilla näiden
"apuvälineasioiden" kanssa kuin monessa muussakin asiassa.
VASTUUN ULKOISTAMINEN!!!
Taxin tapauksessa homma toimii aika lailla 100%..
Ei sen suhteen toki ole mitään epäselvää, että kun noviisi kääntää tonnisen RääRään:n torven auki,
esim. sutimisen- ja keulimisenestot "pelastaa". Totta ihmeessä.
Se johtaa myös yleisellä tasolla väistämättä siihen, että tuo "torvi auki ja rajarit hoitaa homman"
haittaa elintärkeiden taitojen ja tuntuman hankkimista ja karttumista.
Puhtaasti asvaltilla ja "ratikkakuskina" uransa aloittanut ja enemmänkin alkuun ajanut
paskoo housunsa kun joutuu soralle ja hieman "heittää"..... ellei ole sitten hädissään heti nutullaan.
Otetaan ihan konkreettinen esimerkki siitä mitä ajan takaa ja jotain, jonka esiintymistä on
aika paha "kiistää".
JENKIT - AJO AUTOMAATTILAATIKOLLA........ ja sitten hyvän ajan päästä MANUAALI ALLE.
OK. Ei avusteet periaatteessa estä "oikeata ajamisen/halllinnan oppimista". Voi ne kytkeä pois.....
jos voi ja niin kauan kuin vielä voi..... mutta kuinka kauan ???
( esim. PSA:n kaluston ESP:t jne. jotka nasahtaa päälle 40+ nopeudessa, eikä mitään mahda)
Eikä liioin ole kyse siitä, että KAIKKI avusteet, joka paikassa ja kaikilla kriteereillä olisi huono juttu.
Normiajossa kaksipyöräinen, hyväpitoinen alusta ja ABS. Jarruun liittyen löytää vaan väistämättä itsensä hätätilanteista..... usein pitkälle ilman omaa syytäkin. "Kraana auki" jutut on taas enimmäkseen täysin "omalla vastuulla".
Kisahommissakin ollaan tultu aika pitkälle tällä jarrusaralla.
Näistä "apupyöristä" pitäisi kyetä keskustelemaan.... ja eri näkökohdista..... ilman henkistä nurkkautumista
suunnalla tai toisella. Apupyöräasiat on ihan samalla viivalla monen muunkin asian kanssa....
joka todellakin "riippuu siitä mistä roikkuu".
Hyvin nopeasti siirrytään kuitenkin "eri lajiin" kuin mitä ollaan tekevinään.
Eli siirrytään karrikoiden "real dealista" simulaattoriin.... kuskin paikalta takapenkille näpelöimään.
Olen joskus ennenkin ottanut esiin nämä "vastuukysymykset".
Ollaan jo aika pitkällä.... ja kas kummaa.... ihan lainsäädännönkin paineilla.... tilanteessa jossa yhä useammin
ajoneuvon vastuullinen (lainsäätäjänkin näkökulmasta) istuu "kyydissä" ilman riittäviä mahdollisuuksia
vaikuttaa/vastata konkreettisesti tapahtumiin ja ajoneuvonsa käyttäytymiseen
"Apupyörät" ovat vain askeltapailua tässä lajissa..... mutta lainsäädännön suhteen ollaan jo nyt yhtä
perkeleellisellä takamatkalla kuin tämän perusasian kanssa nykyisin monissa muissakin yhteyksissä.
Ei oikeen pokalla ala lamput vielä edes ujosti hehkua.... vaikka niiden olisi pitänyt välkkyä jo hyvän aikaa
sinisenä-punaisena..... edes jonkun värisenä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
Toi Z1000 on muuten livenä aika nätin näkönen.
Työkaveri hommasi viime kesänä tuommosen 14 mallin. Ei viitsinyt enään kyykistellä tonnisen selässä, niin pisti mopon vaihtoon. On tykännyt.
Ihan muuten pikkusen Kingiä sirompi parkkipaikalla![]()