Mites kauan kestää tottua käänneettyyn vaihdekaavioon? Ite kun on ajanu mopoajoista asti (n. 18 vuotta) 'perinteisellä' vaihdetsydeemillä niin luulisi istuvan aika tiukasti tuolla selkäytimessä...
PV50, KMX125, CB350, 2xGPZ500R, ZR1100 Zephyr, FZR1000, FZS1000, ZX-10R, 2x ZXR750, R1100S -> Fz1
Itse käänsin kaavion nyt syksyllä, ja pari ajokertaa siinä meni. Alle kymmenen kertaa niin on täysin jo tottunut siihen.![]()
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset ja muutokset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Sattu oleen sellainen mopo, jossa oli juuri tuollainen vaihdekaavio. Nopeasti tottui perinteiseen ja nopeasti tottui siihen käänteiseen, kun joskus vielä hurautteli pari kertaa sillä mopolla ympäri korttelia. Kysessä oli Jincheng Knight
Kun useimmat väittävät, että sillä käänteisellä vaihdekaaviolla olisi helpompi vaihtaa esim. mutkissa vaihdetta niin mikseiköhän sitä sitten käytetä yleisesti muissakin pyörissä. *![]()
Kesällä oli radalla lainassa käännetyllä kaaviolla varustettu peli. Eka setin (20 min) aikana tai sanoisinko jopa eka kierroksen aikana tottui. Ihmeen helppo homma. Pikakaasu aiheutti melkein enemmän ohjelmaa (kengurubensaa)
Yamaha RD125 -74 -> Honda VT750C -98 -> Suzuki GSX750F -00 ->Honda CBR 1100 XX -01 -> *Kawasaki ZX-6R -06 ->Honda CBR 1000RR Fireblade -08
'Boredom is a big killer of men'
Buster Martin, 100, Britain's oldest worker
Viime talvena vaihdon kaavion ja todella nopeasti siihen tottui. Ainoastaan kerran tuli pykällettyä pienempää kun piti laittaa isompaa sisään
Nyt kun on kesän kokemus käännetystä kaaviosta, niin paluuta ei ole kyllä entiseen. En ymmärrä miksi vakiokaavio on niin kuin se on![]()
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Siin on sekin, ett kun kiihdyttää, niin on paljon helpompi polkee isompaa sisään, ja kun jarruttaa niin helpompi nostaa pienempää. Eli toi kiihdytyksen ja jarruttuksen aiheuttama voima/ jalkojen vastavoima toimii oikeeseen suuntaan. Kyl sen huomaa radalla heti ekalla kerralla kuin paljo luonnollisempi ja helpompi se käänteinen kaavio on.(Yamoon @ Loka. 17 2009,21:54) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Käy ny sitä Vermuelinikin opastaan...(scuuba @ Loka. 18 2009,00:02) kirjoitti
![]()
siunaa varjele
Radalla olin kesällä kahdesti ajamassa pyörällä jossa on käännetty kaavio. Ekalla kerralla oli mukana myös oma pyörä, jossa normaali kaavio. Ensimmäiset kaksi kierrosta meni vaihteiden jännittämiseen ja askarteluun, sen jälkeen alkoi toimia. Oman pyörän selkään hyppääminen ei ollut yhtään hankalaa, ajo sujui heti.
Toisella kerralla mukana vain käännetyllä varustettu pyörä, ajo (lähinnä vaihteet) alkoi taas sujua parin kierroksen jälkeen, vaikka välissä oli tullut kurvailtua pari kuukautta vain omilla pyörillä.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Tiedä nyt tuosta fyysiikka puolesta, mutta kyllä sen itse ainakin huomasin. Paljon loogisemmalta ja helpommalta tuntuu polkaista isompi sisään alaspäin ja pienentää ylöspäin. Viime kesänä pyörään tuli vaihdettua (tai siis joku toinen sen vaihtoi kuin itse(kuusysi @ Loka. 18 2009,01:07) kirjoitti
) ja eipä oo sen jälkeen enää paluu tavalliseen. Jatkossa ihan varma valinta, että jos vaan ei mee äärimmäisen vaikeaksi niin seuraaviin pyöriin välittömästi käännetty vaihdekaavio kehiin. Oli sitten kilvetön tai kivellinen (itsellä siis kilvellinen oli viime kesänä).
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
Radalla pirun kätevä. Liikenteessä ei merkitystä.
Onneksi luuserit ovat jo luovuttaneet.
Automaattilootaisella Aprilia Manalla olen joskus ajanut. Miksei moottoripyörissä ole enemmän automaatteja?
Kun kukaan ei enää huomaa sinua minuutesi haihtuu.
Jotta ne tuntuis moottoripyöriltä eikä skoottereilta.(Joopajee @ Loka. 20 2009,22:18) kirjoitti
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Itse käänsin kaavion elokuussa ja pari päivää kerkesin ajella kadulla ennen ensimmäistä ratapäivää. Radalla käännettyyn kaavioon tottui paljon paremmin kuin kadulla. Ehkä johtui siitä, että radalla joutuu ajamista miettimään muutenkin enemmän kuin kadulla. Kyllä reilun kuukaudenkin päästä tuli hetkiä vastaan, että vaihdoin vahingossa väärään suuntaan, mutta kaikki kerrat oli sellaisella hetkellä, kun ei ajamiseen juuri keskittynyt.
Sen verran siihen kuitenkin on päässyt sinuiksi ettei ns. normaaliin kaavioon ole paluuta.
"The Slow And Pathetic"
Itsellä Suzukissa käännetty ja Kotarissa normaali ja kyllä noilla silti selvitty on. Tosiaankin kuten duudsoni sanoikin niin silloin kun seku chillailee eikä aja sarvet päässä on ne hetket kun tekee mahdollisen vaihtovirheen ei niinkään lujaa ajaessa
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Hyvin tottuu, minulla T 120R:ssa vaihdettu kaavio toiselle puolelle pyörää, mutta toisaalta lätyssä kaavio on vaihdettu tankin kylkeen, kyllä sitä oppii kun aikansa ajaa.
// h
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
oisko joku turvallisuus juttu tää vakiopyörien kaavio? saa nopsemmin ja luontevammin pienempää sisään (=moottorijarrua).
itse en ole koskaan käännettyä kaaviota kokeillut. mietityttää että saako sitä pienempää tosiaan luontevasti sisään kun on kunnon jarrutus päällä (ja silmät teevadin kokoiset). no varman sitte kun on rataajo hanskassa kunnolla. itsellä vielä matkaa jäljellä..
edit: yks tyhmä ehtii kysyä enemmän kuin kymmenen visasta ehtii vastaamaan eli mikä systeemi noilla motogp ukoilla on kun ne jarruissa lipsuttaa kytkintä todella nopeaan tahtiin. maallikon silmissä nopeampaan tahtiin kuin se vasen jalka ehtii poljinta nostella. onko kyseessä se s-h-i-f-t-e-r-i vai mikä homma oikein?
"My final offer is this: nothing"
-Il Bastardo-
Paljon luontevammin ja helpommin se käännetty kaavio toimii katuajossakin. Testaa niin huomaat.(fiuri @ Loka. 21 2009,18:28) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tehny mieli kääntää kaavio jo useampaan otteeseen mutta aina kuitenkin "jänistänyt". Itse pelkään sitä että pistää pienempää sisään kiihdytyksessä ku pitäs saada isompaa, tai sitä että tottuu omaan käännettyyn jonka jälkeen ei osaa/muista heti ajossa ajaa normaalilla kaaviolla![]()
636 -06
Musta toi on harrastelija-ajossa ihan sama kumminpäin kaavio on. Ei tuu vauhtia lisää, vaikka kui kääntelis(scuuba @ Loka. 21 2009,22:47) kirjoitti
Enemmän vaikuttaa hifistelyltä, ja ehkä sit fiilis on enempi "race", kun kääntää sen ns. väärinpäin...
Kyl sen kadullakin varsinkin jarruttaessa huomaa kuin paljo helpompaa on vaihtaa pienempää käännetyllä kaaviolla.(vahvajussi @ Loka. 22 2009,10:27) kirjoitti
Kadulla kiihdytykset on sen verran maltillisempiaett siinä ei paljoo eroo huomaa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
kyllä normaali vaihdekaavio on loogisempi, onko teistä autossa loogisempi se että pienelle vaihdetaan("automaatilla") eteenpäin tökimällä vai taaksepäin. Itsestäni se on logisempaa siten että autossa juuri pienempää eteenpäin ja pyörässä perinteinen vaihdekaavio isompaa ylöspäin.(scuuba @ Loka. 18 2009,00:02) kirjoitti
![]()
Loogisemmalta tuntuu vaihtaa jarrutuksessa alaspäin tökkimällä eteenpäin(autossa) tai polkemalla alaspäin mopolla kun kaikki paino on edessä ja voi ikäänkuin hakea tukea vaihdepolkimesta/kepistä.
Eikös Moto-gp kuskit pidä käännettyä kaaviota turvallisuuden vuoksi? Mutkassa ulos tultaessa ei jää jalka jumiin polkimen alle jos mopo kaatuu. Tai sitten muistelen Esson asiakkaiden juttuja...
Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
Ainakin mutkissa/mutkien ulostulossa on helpompi vaihtaa isommalle jos käännetty kaavio. Varsinkin shifterin kanssa tuon huomaa paremmin.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Autolla loogisempaa ja helpompaa on jarruttaessa työntää pienempää pesään, ja kiihdyttäessä vetää isompaa pesään. Jälleen kerran voima ja vastavoima tekee siitä liikkeestä luonnollisempaa noihin suuntiin.(jhir @ Loka. 22 2009,12:14) kirjoitti
Silleen ne isotkin pojat ajelee.![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
BMW S1000RR käännetty vaihdekaavio?? Jassu laita vielä se kaavion tyyppi, kun unohtui matkalla minkä eilen mainitsit?? Jos tämän luet!!
BMW S1000RR
Nää on hauskoja hommia.
Mopossa ja ratahommissa "käännettylle kaaviolle"
on omasta mielestä ihan hyvät perustelut "toiminnallisesti"
ja liittyen juurikin ulostuloihin ja isommalle vaihtamiseen.
Muutoin taidetaan mennä enemmälti maun ja tottumuksen
pohjalta vaikka noita kovin koittaisi muutenkin perustella.
Kotiloissa tuo eteen- vai taaksepäin isompaa voidaan
selittää paremmaksi kummin päin tahansa.
Yksi tosiaan näkee, että kiihdyttäessä on luontevampaa
vetää isompaa sisään, kun painuu selkänojaa vasten
muutoinkin taaksepäin... jne.
Toinen taas ei tykkää "roikkua" räikänvarressa.
Räikkään saa toisten mielestä "paremman tuntuman",
työntämällä, koska kiihdytyksessä ollaan jo painuneena penkkiin.
Sama perustelu taas jarrussa vöitä vasten.
Kun oikeen rytkyy ja rytisee eteen/taakse, homma on
käytännössä kuin ajaisi pientä liukuohjattua kuormaajaa.
Käteen saa ihan eri tavalla "tarkkuutta" kun vetää rinta
vöitä/puomia vasten ja työntää selkänojaa vasten.
Tuo on varmaan ainoa "toiminnallinen näkökohta".... vaikka
ei useinkaan ratkaiseva.
Kunhan itsestä tuntuu "oikealta", ajo maistuu ja homma Rockkaa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
On muuten monessa hommassa pientä ylimääräistä ohjelmaa kun se meneekin
eri tavalla kuin se on selkäytimeen säilötty.
Se on sitten henkilökohtainen juttu, kuinka nopeasti adaptoituu ja "ohjelmoituu" uudestaan.....
ja missäkin asiassa. Se kun perskeles riippuu asiasta ja yhteydestäkin.
Esim. aikanaan kun ajeli jatkuvasti "ristiin" mopoilla ja fillareilla, ei ollut mitään ongelmaan
edes jännäkakkaa pukatessa löytää etujarru suoraan ytimestä.
Kun sitten oli riittävän monta vuotta fillaroimatta, oli vaan pakko enemmän ja vähemmän
satunnaisen fillaroinnin puitteissa vaihtaa etujarrun kahva oikealle kädelle..
Hyvinhän se sujui muuten "oikein päin", mutta kun joutui jossain KL- väylien pimeissä kulmissa jonkun
räkä rinnuksilla reittiennätystään rikkovan työmatkapyöräilijän yllättämäksi...... ei takajarrulla
tahdonut vauhti paljoa hidastua.
Löytyishän tuo taas sieltä ytimestä kuin ennenkin, mutta mankeloinnin määrä jää niin pieneksi, että sillä
ei synny tuohon luottoa...... ja jarrua kunnolla tarvittaessa jokainen silmänräpäyskin ennen tehokkaan
pysähtymisen aloittamista maksaa liikaa.
SE on vähän sama kun ajelee muutaman vuoden jatkuvasti automaatilla ja aina vasurilla jarruttaen.
Kun vaihtaa manuaaliin, toivoo ettei ihan heti ekalla viikolla pukkaa jännäkakkaa päälle.
Siinä kohtaa nimittäin pamahtaa kykä pohjaan aika rapsakasti..... eikä kyyti paljoa sillä hiljene.
Kyllä se "oikea jalka ja poljin" tulee siinä heti perässä, mutta tuo pieni viime saattaa maksaa
ratkaisevan paljon pahassa paikassa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY