Rupesin tossa miettimään kun elämään on kohtsillään tulossa 5-vuotias muksu, joka tykkää moottoripyöristä paljon, että mitenkäs tuo pienen lapsen kyyditseminen moottoripyörällä oikeen menee?
Onko jotain alaikärajaa jota pienempää ei saa kyyditä? Tai tartteeko jotain erityistä istuinta? Ja onko jotain muita säädöksiä asian suhteen?
Ja mitenkäs rata-ajaminen? Eli jos ratapäivillä haluaisi viedä hitaaseen ryhmään jonoon ajeluun pienen skidin, niin onnistuuko miten?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Eipä kaiketi kyydistemisestä muuta ole säädetty (viisaammat korjailkoon) kun että asianmukaiset varusteet toki on oltava ja kyytiläisen jalkojen on yletettävä tukevasti jalkatapeille.
Meillä likka tais olla 7 kun alotti tuon kyydissä istumisen...ja siitä lähtien ollut tikkana takapenkillä jos vaan siihen tilaisuus tulee.
TBD
--------------------
Honda CBR 1100 XX
Honda CBF 1000 F
Triumph Sprint ST 1050
Suzuki GSX-F 750
Täälä 5v poika ollut kyydissä ebayn turvavyöt päällä.
Muutaman kerran poliisitkin valoissa rinnalla.
Eniten tuon ikäisissä pelottaa, jos nukahtaa kyytiin.
https://m.ebay.com/itm/Motorcycle-Sa...AAAOSw~FJZHpYp
Tästähän oli viime vuonna vähän kalabaliikkia kun pykäliin tuli kohtalaisen tiukkoja lisäyksiä mitkä jyrkästi tulkittuna olisivat olleet ristiriidassa muiden vanhempien lakipykälien kanssa. Silloin kaiketi poliisin esittämä tulkinta oli että lapsen pitää olla sillä tavalla kyydissä että suurta putoamisvaaraa ei ole, ts. jalkojen täytyy ylettyä jalkatapeille tai sitten pitää olla jonkinlainen turvaistuin. Ja lapsen pitää olla sen ikäinen/kokoinen että voidaan olettaa että pystyy pitämään kiinni. Niistä lausunnoista jäi silloin vähän sellainen kuva että maalaisjärkevä saa (viranomaistoiminnalle epätyypillisesti) käyttää.
Itse olen miettinyt tuota että onko jossain olemassa sellaista turvavyö mikä riittäisi pitämään lapsen kyydissä nukahduksen sattuessa mutta mikä hellittäisi onnettomuustilanteessa ettei tenava olisi silloin enää kiinni pyörässä tai kuljettajassa. Vai luottaako vain siihen että selkänoja pitää paikallaan ja kypäräpuhelimella saa vahdittua ettei ainakaan liian isoja nokosia oteta kesken matkan?
Mä en tule koskaan hirttämään poikaani millään vyöllä tai narulla itseeni tai pyörään kiinni. Piste. Homma sovitetaan siten, että kun kaveri on pieni, ei ajeta niin pitkiä lenkkejä, että nukahtamisesta on vaaraa. Sitä mukaa kun kasvaa, voi lenkkejä pidentää. Jos on niin pieni, ettei pysy kyydissä omin voimin, ei parane ottaa kyytiin ollenkaan. Jalat tukevasti astinlaudoilla ja pitää kiinni minusta tai sissybarista ja hyvin sujuu. Tässäpä tärkeimmät.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Näin juuri, järjen käyttö on suositeltavaa tässä asiassa. Omia penikoita olen ottanut kyytiin muutaman kymmenen kilometrin jäätelönsyönti reissuille kun ovat olleet about 7-8v iässä. Siinä paikkeilla ne on olleet riittävän isoja ja järkeviä että homma onnistuu järkevästi.
Aivan hullu ajatus köyttää niitä pentuja pyörään tai itseensä kiinni.
Supermoto
Joo itseäkin arvelluttaa ajatus köyttää lapsi kuljettajaan kii. Joo ihannetilanteessa kaikki on mukavasti, mutta mitäs sit jos tulee kaato ja kuski kaatuu selälleen? Lapsi jää asfaltin ja kuskin väliin.... ei kuulosta hirveän turvalliselta.
Noin mäki sen päässäni pähkäilin että kun skidi pystyy ite istuu kyydissä ja saa kunnolla pidettyä jostai kii ni sillon voi ajaa.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Aika samoilla mennään. Mä oon ottanu omia muksuja kyytiin noin 6v iässä, kun jalat yltää tapeille ja lapsi on itse halukas. Alkuun pieniä totuttelulenkkejä. Varustuksena sopiva kypärä ja ajokamat. Lisäksi on ollut kypäräpuhelin ja oman vyötärön ympärille vyö jossa kiinnipitokahvat lapselle. Takalaukkua olen käyttänyt jos pyörässä on sattunut semmonen olemaan.
Suzuki V-Strom 800DE -24
Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
XLmotolla on ainakin
https://www.xlmoto.fi/matkustajan-kahvat
Eurobikerilla olen muistaakseni myös nähnyt vastaavat, mutta en löytänyt heidän verkkosivuiltaan
Niinjoo, ja kunnon varusteet suojineen sitten. Varastosta löytyvä talvitakki ei ole ajotakki![]()
Minä oon käyny euroopan reissuilla kaikkien kolmen muksuni kanssa, toki yksitellen. Nuorin oli 11v kun ajeltiin täältä Oulusta Prahaan ja tatravuoristoon. Hauskaa oli. Hupaisin tilanne oli kun tyttärellä oli pitkä tukka ja nuo geelikorvatulpat tahtoivat tarttua hiuksiin kiinni ja entisen itä-saksan puolella pyörähdettiin paikalliseen apteekkiin, joskos niillä olisi jotain "mini eareita" tarjolla". Doh eipä ollut, mutta ostin normi eareita pussin ja niitä sitten jäätiin siihen pihalle saksilla pienentämään ja testaamaan. Apteekkari tuli pihalle asti katsomaan tilannetta ja kurkkasi rekkareita. "Oletteko te ajaneet suomesta tänne?" "Minä että jeps." "Minä oon aina tienny että suomalaiset ovat hulluja"![]()
Eikä varustuksena muksuille mitään erityistä ollut muuta kuin sivulaukut ja perälaukku, siinähän on kuin herran kukkarossa. Ohjeena sitten vaan että jos pitää pysähtyä heti, hakkaa nyrkillä selkään.
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Mulla on takissa "vyö" josta poitsu saa pidettyä kiinni, sai 6-vuotislahjaksi loppukesästä kypärän ja ajotakin.
Toki on vartta sen verran että ylettää hyvin jo jalkatapeille ja kiipeää itse kyytiin/pois.
Mun mielestä toi takissa oleva vyö on hyvä koska siitä saa pidettyä kiinni ilman suurempia sitomisia. Toki kun noita erillisiä vöitä katsellut niin niissä on kunnon kahvat josta lapsen on helppo pitää kiinni.
Mutta maalaisjärkeä tässäkin saa käyttää, monelle muksulle riittää jo sekin että saa käynnistää isin pyörän ennenkuin isä lähtee lenkille![]()
sille voi jäädä positiivinen kuva siitä ja hommaa itse pyörän myöhemmin.
Vähän sama kuin onhan tupakanpolttokin kiva harrastus, mutta ei sitä pidä jatkaa perinteenä. Koska se on vaarallista. Kavereita siinä kyllä saa jne, mutta pärjää ilmankin.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Noissa kahvavöissä kandee testata sen verran, että kahvat sijoittuvat enemmän kyljelle/kyljen sivulle lähemmäksi mahaa. Ne ei oikein muuten hyödytä. Useissa malleissa ne kahvat sijoittuvat llian taakse selän puolelle, jolloin niistä ei saa mitään sivuttaistukea (myös suoraan taakse voima saattaa olla niin suuri, että käsien ollessa koukussa ei voimat riitä) ja tekee ne näinolleen enemmän haitaksi.
Vois kuvitella että tuosta mainitusta "vyö vyötärön ympäri" - mallista kun vielä kehittäis "tuplavyön" eli sisempi vyö kireenä ja ulompi päällekkäinen vyö olisi ommeltu etuosasta mahan päältä yhteen niin, että jää 2/3 takaosasta sormienmentävän löysäksi. Näin eripituiset skidit voisivat ottaa siitä kohtaa kiinni mistä tuntuu hyvältä ja saa tukea.
Yleisesti ottaen noilla skideillä on hyvä sopeutuva balanssi...huomattavasti parempi kuin aikuisilla.
Tai sit näin
biker-baby.jpg
T7
Tiedä noista kahvoista mutta ainakin tuo kiinnityshihna on perusteltavissa siten että nykimisestä huomaa kun skidi aloittaa nukkumis "huojumisen". Suosittelen siinä mielessä. Kaikein paras tietysti olisi kun lähdetään aina virkeänä liikkeelle. Jalathan pitää ulottua tuille.
Kiinnityshihna on myös siitä näppärä, että se vähentää kuljettajan selkävammojen riskiä, kun muksu toimii panssarina. Muksulle tietysti vähän huonompi homma, mutta mitäpä sitä muutakaan rakastava vanhempi lapselleen toivoisi, kuin kuolemaa murskautumalla.
Eli älkää ihmiset oikeasti edes ajatelko sitovanne sitä lastanne itseenne tai mopoon kiinni. Katsokaa vaikka tämä tubesta äkkiseltään löytynyt kaatopätkä, ja lisätkää mielessänne kuviin mopoon tai kuljettajaan kiinnitetty lapsi ja miettikää hetki miten sille mukulalle kävisi kiinni sidottuna versus ihan normaalisti irrallaan matkustavana.
Ja Mjh76, ota ja polta tuo Ebayn turvavyö, ole hyvä.
1835
Vissiin tehtävänanto meni joiltain osin ohi? Myönnän että tuo pikaisesti etsitty video ei ollut paras mahdollinen oleva esimerkki, mutta siltikään et pysty huomaamaan että mukulan sitominen itseensä tai mopoon kiinni on huono ratkaisu? Ihan tossa ekassa töötissä kuski pyörii muutaman kierroksen ympäri, selkään kiinnitetty lapsi varmasti kiittäisi.
Toki monessa kaadossa ei sille lapselle kävisi sen pahemmin kiinni sidottuna kuin sitomattomanakaan, eli tuurilla voi selvitä ihan ehjänäkin. Mutta mun mielestä on täysin idioottimaista ottaa sellainen riski, että kaadon sattuessa lapsi todennäköisesti puristuu kuskin alle.
1835
tuo 4:50 kohdan suzuki kuski on mahtava. Eka tuuppaa hirveetä kyytiä ja sitten hermostuu autolle.![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ehkä kyse on kuitenkin ennemmin siitä että kun tenavaa kyydittää niin se nukahtamisen riski on aina olemassa ja ajatus siitä että tenava putoaa kyydistä on siinä määrin huolta aiheuttava, että saattaa tulla mieleen että olisiko mahdollista tehdä sen kaltainen turvavyö mikä estää putoamisen, mutta mikä myös irtoaa siinä vaiheessa jos jotain tapahtuu. Vähän pidemmälle kun tuota miettii niin voi todeta että sellaista vyötä mikä toimisi luotettavasti em. skenaariossa ei taida olla olemassakaan. Joku mp-turvaistuin kaiketi tukee aika hyvin myös nukkuvan.
Ja ennen kun jeesustellaan kovin pitkälle siitä miten kuskin pitää asia huomata sillä sekunnilla kun tenava nukahtaa, niin kannattaa huomioida että a) nukahdus tapahtuu kohtalaisen salakavalasti ja b) kuskin huomiota vaatii ajaessa aika moni muukin asia eikä kaikkeen ole yhdenkään supermiehen tai edes naisen mahdollista keskittyä 100% jokaisena ajan hetkenä. Riskit on aina olemassa ja niitä sitten kukin hallitsee parhaaksi katsomallan tavalla. Paukkuliivi saattaisi olla ihan hyvä hankinta - niin kuskille kuin kyytiläisellekin.
Nojoo ite ehkä näkisin ton silleen, että noin pientä muksua (alta 10v) en lähtis hirveen pitkää matkaa viemään prätkän selässä ellei ole tosissaan aivan ehdoton pakko. Mutta jos se pakko on, ni siinä tapauksessa tuollainen kuskiin sidottava valjas ois kyl paras jottei se lapsi tosiaan putoo kyydistä. Onnettomuus voi tosiaan käydä vaikkei tekis itekään virheitä, mutta jos varovasti ajaa, niin todennäköisyys kolarillle jossa kippaat lapsesi päälle on kuitenkin pieni.... tällä päättelyllä pakolliselle pitkälle matkalle itse ottaisin nuo valjaat.... missä tahansa muussa tilanteessa ehdottomasti tuon kahvavyön.
Asiasta en itse mitään tiedä, mutta aikanaan naapurissa asui kova motukkamies joka oli rakennellut semmoiset kaiteet banditinsa takapenkille. Pieni muksu oli kyydissä kuskin, takalaukun ja niiden kaiteiden välissä sillain että sieltä ei päässyt putoamaan ja kaiteista pystyi pitämään kiinni. Olisikohan kaiteet tulleet kiinni takajalkatappeihin ja takalaukun kiinnitysrautaan? Sillain kuitenkin että ne oli helppo irroittaa.
Muistaakseni oli ottanut lapsen kyytiin kolmen vanhana ja olikohan se poika sitten viisi vuotias kun ajelevat yhtenä kesänä 8tkm kimpassa. Kypäräpuhelimet oli käytössä. Voin muistaa hiukan pieleenkin kun hommasta on jo reilu 10 vuotta aikaa, mutta hyvin näyttivät pärjäävän.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
"Aikanaanhan" homma meni se kuuluisa,legendaarinen järjenkäytön laji edellä.
Jos oli käytännön ongelma, siihen keksittiin toimiva käytännön ratkaisu.
Ei alettu kehittämään rakettitieteellisiä ongelmia asioihin, eikä huimia hypoteesejä kauhuskenaarioineen.
3-4v ikäisenä matkustettiin into piukeena kuskin edessä, osittain ehkä tankillakin istuen.
Kolmistaan mennessä istuttiin pieni naama norsuntoosalla kuskin ja aikuisen kyytiläisen välissä
manaten huonoa näkemää ja tuulen tuiverruksen puutetta.
Tuosta hiukan isompana, kun eteen ei enää sovinnolla mahtunut, istuttiin normisti kuskin takana.....
odotettiin suorien loppumista että päästiin kallistamaan ja sitä myöten kurkkimaan kunnolla
sisämutkan puolelta.
Jos kuski veti kevyemmissä kamoissa ja istuttiin takana, pidettiin kahta puolta kiinni vyöstä/vyölenkeistä.
Paremmin pukeutuneena kädet kuskin nahkarotsin taskuissa.
No joo.... ennen toki äijät oli "kondiksessa" viiskymppisiä ukkeja myöten, eikä mitään
hervottomia läskisäkkejä.
Äijät myös veti vanhaan aikaan ihan yhtä lailla pää repussa..... mutta jos kyydissä oli arvokasta lastia,
mentiin sen mukaan.... eikä oma ego edellä.
Vaikka ei ennen kaikki oikeasti ollutkaan paremmin, oli asiat kuitenkin siinä mielessä paremmin,
että joka jeesuksen tekemisestä ei tehty rakettitiedettä ja alettu tumputtaa sen kanssa.
PS. Se kyytiin nukahtaminen on kyllä asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota ja ratkaista asia
tapauskohtaisesti mahdollisuuksien mukaan.
Kun se uni tulee, se tulee vaikka kuskille, eikä herääminen aina tapahdu juurikaspellosta ilman suurempia vaurioita.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Näinhän tuo on. Mun mielestäni olennainen osa tuota riskien hallintaa on se, että kyytiin ei oteta sen kokoista lasta, joka ei prätkän kyydissä vielä osaa tai pysty olemaan. Vieläpä kun lapsi ei itse pysty punnitsemaan onko riski liian suuri, niin mun mielestä on parempi jättää liian pienet mukulat suosiolla pois kyydistä. Sinne kyytiin kun kerkeää sitten myöhemminkin.
edittiä: Niin tohon ihan alkuperäiseen kysymykseen... Ittellä ei omia kersoja ole, mutta siskonpoikaa olen jonkin verran kyydinnyt. Ekaa kertaa oli kyydissä 6-vuotiaana, silloin ajeltiin viiden kilsan reissuja päiväkotiin jokusen kerran. Mulla oli ajokamojen päällä normaali vyö, josta tuo piti kiinni. Silloin oli muksun mielestä hirmuisen vinkeää kun kiihdytti liikenteen tahdissa.
Nyt viime kesänä 8-vuotiaana oli kyydissä ilman mitään erikoisvirittelyitä, yllättävän hyvin yltää jopa mun mahan ympäri kädet. Nyt ei kuulemma tuntunut kovinkaan jännältä vaikka kiihdyttäessä mentiin keula grogilasin verran ilmassa, eli kai tuo on jotenkin tottunut menoon.
Viimeksi muokannut: Ghostrider; 03.12.2017 klo 23:30.
1835
Itellä 7-v poika oli kyydissä viimekesänä "ensimmäisen" kerran kunnon lenkeillä, ja heti ensimmäisenä ajettiin takaa poliisi-moottoripyörää pitkin kaupunkia. Kun pysähtyi, sain kuulla mielipiteen 2 mp-poliisilta ja kenttäjohdolta, että kunhan näyttää turvalliselta (jalat hyvin tapilla, tukeva asento, riittävä käsien pituus), niin antaa palaa riippumatta iästä.
Itse otin pojan tankille 4v, ihan 5km pätkiks, mutta viimekesänä mentiin 150km muutamia kertoja, sitomatta, ja kerran nukahti taakse.
Kyykyllä oli kuskille erittäin epämukava, mutta molemmille turvallisuuden tunnetta tuova asento aluksi niin, että antoi lapsen "liuttaa" itsensä kuskin penkille. Huono asento sekä kuskille, että lapsen niskalle. Ei jaksa pitkään. Mutta kun tuon ikäisten usko kasvaa silmänräpäyksessä, niin toisella lenkillä olikin asento jo normi.
Itse en sitois lasta kiinni milloinkaan, edes nukahtamis tilanteessa, koska ei vaan sovi omaan ajatusmaailmaan. Kun nukahti , kuin aikuinenkin, huomasi sen varsin pian paineena selkään. Tie oli mutkainen ja töyssyinen, mutta siitä jatkoin seuraavalle ravitsemusliikkeelle asti yhdelläkädellä, josta jäätelön virkistyksen jälkeen matka jatkui kypäräpuhelimesta kuuluvalla kommentilla:
"Iskä!... Käännä sitä kaaaasua! Tää hissuttelu on tylsää!!!![]()
Ja tuo ratailu.
Itse kysyn pojalta haluaako tulla, kun kanttaus kerta sujuu, kiihdytys ei tee heikkoo, ja muuten viihtyy.
Ei halunnut. Vielä.
Mutta itse ajattelin kysyä järjestäjien mielipidettä, että kun aika koittaa, annatteko koittaa? Esim keskihitaassa?
GSX-R 600
GSX-R 750