Tarkoitus olisi alkaa suunnitella alustavasti hieman erilaista ensi kesän prätkäreissua.
Ajatuksena olisi rahdata prätkät: Zetori ja KTM Unkarin ja lähteä siitä ajelemaan Slovenian, Kroatian kautta Bulgariaan ja sieltä Romaniaan.
Siitä länsi Ukrainan ( Tai Slovakian/Puolan ) kautta Valkovenäjälle ja sieltä kotiin....
Aikaa on käytettävissä 10-14 päivää...
Eli onko hyviä reitti-, nähtävyysvinkkejä:
1. Unkari? oma kokemus, että tylsää suoraa/tasaista... Mutta pois sieltä on päästävä
2. Ex Jugoslavia??? Dubrovnik on tuttu jo 80-luvulta
3. Bulgaria
4. Romania
5. Ukraina
6. Valkovenäjä
.....
Ei kiinnosta pätkääkään
No varmaan jo tiedätkin kaikki mitä löytyy motocachingistä? Mutta Bosnian ja Serbian alue on vähän tuntemattomampia... ja ne tietenkin kiinnostaa itteäkin! Samoin kuin Albania ja Montenegro.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Melko vähän tuolla on reittejä, enemmänkin lyhyitä tien pätkiä, joista ei saa juurikaan kursittua kasaan juuri mitään
https://goo.gl/maps/eAhZ4gq9wYA2
Ei kiinnosta pätkääkään
Sen verran läheltä menee toi sun reitti että kannattaahan se Buzludzha lisätä tonne...
Ja motocachingissähän nimenomaan on ideana antaa vähän lyhyempiä pätkiä joista sitten jokainen voi rakentaa itselleen haluamansa reitin. Mutta olet kyllä oikeassa että tuolla niitä ei paljoa ole (kun ei kukaan ole tehnyt).
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Kesällä 2016 seikkailtiin tuolla Ukraina-Romania-seudulla. Sibiu oli Romaniassa määränpää jossa Red Bull Romaniacs Enskakisat. Sibiuta voin todella lämmöllä suositella. Ja ehdottomat pakko ajaa ja nähdä reitit on Transalpina ja Transfagarasan (jota mm. Top Gear mainosti maailman parhaaksi tieksi)
https://www.google.fi/search?q=roman...bih=1620&dpr=2
https://www.google.fi/search?q=trans...=2353&bih=1620
Ja oheisiin opuksiin kannattaa tilata ja tutustua. Tuon sorappätkäkirjan tilasin ennen reissua.
http://www.carpathian2wheelsguide.com/en/
Life is an adventure that requires correct equipments.
'R1200GSA
Jos pieni koukku itään päin sallitaan niin kotimatkalla voisi käydä tarkistamassa sellaisen idyllisen pikkukaupungin kuin Pryp`yat tuossa Ukrainan pohjoisrajalla, olen kuullut että on varsin rauhallinen paikka.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Juuri tästä asiasta en varsinaisesti mitään tiedä, kuten en oikeastaan mistään muustakaan asiasta, mutta sen verran voin kuitenkin sanoa, että Montenegrossa kannattaa käydä pyörimässä. Esimerkki erinomaisen motoristiystävällisestä motellista sielä: http://www.hostelizvor.me/
Ja jos Serbiaan vie tie, niin Lescovicessa kelpoa majoitusta ja mainiota murkinaa saa tuolta: http://www.leskovachotelgros.com/
Tään kesän reissulla Bulgaria-osuus oli enimmäkseen varsin kiva. Omalla vastuulla vinkkejä saa vakoilla tuolta: https://drive.google.com/open?id=1MA...y8&usp=sharing
Mustanmeren rannalla jos on tarkoitus piipahtaa, voin lämpimästi suositella tuota Vama Vecheä. Itse olisin inhonnut perinteistä rantaturismikohdetta, mutta tuolla olisin saattanut viihtyä pitempäänkin. Semmoi hipimpi meininki, mutta olipa biitsillä hevibaarikin.
Mulla oli käytössä 3 viikkoa tuolle kartan reitille ja se oli mun mielestä ihan liian vähän. Kuulostaa aika isolta tilaukselta saman kokoluokan lenkura vielä pienempään aikaan. Ihan tehtävissä siis matkan puolesta, ei siinä mitään, saattaa vaan harmittaa jälkikäteen, kun ei ollut aikaa pällistellä jänniä paikkoja sen enempää. Minulle ainakin kävi niin. Toisaalta jääpähän nälkä mennä takaisinkin...
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Romaniasta ainakin Transfăgărășan ja Transalpina
Romaniasta löytyy hyvä englannin kielinen opas. Carpathian 2 wheels guide
Tästä löytyy reitit kartalta, sekä voit ladata reitit gps jälkinä, yms
Liite 14954
Kiitos kaikille vinkeistä... Nyt olis muutama ajatus reitin ensimmäisistä pätkistä...
1 . Äkkiä pois Unkarista kohti Zagrebia. Sen pohjois puolella on yksi suuntainen ympyräserpentiini, joka siis pitää ajaa puolitoista kertaa ympärija sieltä kohti Karlovac:in kaupunkia... https://goo.gl/maps/pzVR7qiEY5J2
2. Karlovacistä voisi ajella kohti Splitin rantakaupunkia.... joko sisämaan vuoristo teitä https://goo.gl/maps/tu8UaASixES2 tai ranta tietä https://goo.gl/maps/5yo7f2b4Yyk
Jotenkin tuo sisämaan mutkat houkuttelee enemmän.....
3. Splitistä pääsisi pitkän ajopäivän päätteeksi itärajalle Visegradiin....https://goo.gl/maps/559BqUsm8Qk
Tästä eteenpäin on jo muutama ajatus, mutta pitää vielä miettiä mihin oikeasti haluamme mennä
Ei kiinnosta pätkääkään
Balaton järvi Unkarissa kannattaa tsekata,löytyy hienoja paikkoja ympäri järveä,ja edullista on![]()
Kawasaki GPZ 500 -97, *Honda CBR 1000 -93, Honda CBR 1100 XX -00, Honda CBR 1100 XX -05 ,Kawasaki ZZR 1400 -07 * *
Iron Butt *3x SS 1000, 4x SS 1600K, SS 2000K * * * * * * * * * *
MC TOUR *
N,EST,DK,D,A,I,HR,SLO,SK,CZ,PL,LV,LT,CH,F,SM,VA,S, SF
Koska meinasit ajella? Tuon Kroatian rannan mäkin aattelin ajella, Dubrovnikista laivalla Italian Bariin ja Amalfin rannikolle siitä.
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Tarkkaa aikataulua ei ole vielä, mutta yleensä reissaamme broidin kanssa Touko- Kesäkuussa tai Elo-Syyskuussa ( kun koulut alkaa kakaroilla ).... Niin ja broidin mökin rakennus projekti voi hieman muuttaa ajoitusta...
Unkari ja Balaton on tarkoitus skipata totaalisesti, kun yritämme päästä pikaisesti vuoristoon ajamaan pienempiä mutkateitä...
Mielenkiintoisen haasteen tuo broidin KTM:n pieni tankki ( ja ei bensamittaria )... Zetorilla pääsee 300km, mutta Kotaria joutuu jo tyrkkimään pitään ennen noita kilsoja....
Jatko reittejä kerkeää vasta viikon päästä ajattelemaan/suunnittelemaan, kun "joutuu" ensiviikoksi Venetsiaan töihin
Ei kiinnosta pätkääkään
Pari vuotta sitten käytiin kaverin kanssa Romaniassa ja ajettiin mennen tullen Unkarin läpi, hintataso Ok mutta teiden takia sinne ei tosiaankaan kannata jäädä. Vaikutti vähän siltä kun ois viivottimella vedetty ja jos poikkesi pienemmille teille niin 20 cm joustovarasta oli hyötyä.
En tiedä mikä kotari kyseessä, mutta hyvin oon ite pärjänny Nudan 13l. tankilla (ei myöskään bensamittaria), maantiellä 80-100 km/h rajoituksella bensavalo syttyy siinä 190-200 km välillä joka on muutenkin ihan sopiva väli pitää pieni lepotauko, varsinkin kun satula on mukavuudeltaan kakkosnelosen tasoa. Ainut missä pieni tankki harmittaa on saksan autobaanalla, kun matkanopeuden nostaa sinne 180 km/h tietämiin niin pitää tankata 45 min. välein (valo syttyy tällöin n. 130 km kohdalla). Toki silloin myös reissukaveria vituttaa
Tuosta Kroatiasta sen verran että se rantatie on ehdottomasti ajamisen arvoinen, ainakin Senj - Rovanjska väli on lähes yhtä mutkajuhlaa.
19L tankki on KTM 990SM:ssä ja ainakin viime kesän Norjan reissuilla tankillisella pääsi noin 160-220km, kun väännettiin mutkatietä vauhdilla....Jatkuvaa vaihtamista ylös-alas ja kaasun vääntämistä päälle-pois...
Tuli ajettua Trollstigen ala levähdyspaikalta ylä-kahvilalle just alle 15 minuutissa, kun ei ollut ruuhkaa yhtään ja on ajettu ennenkin sitä...https://goo.gl/maps/jkZRezGM5g82
Tuon Kotarin takia jossain vaiheessa reissua, kolme-neljä kertaa, piti katsella navigaattorista "lyhyin" reitti lähimmälle bensa-asemalle.....ja kun tankkas, niin parhaimmillaan saatiin 18L mahtumaan sinne..
Suoralla tiellä, matka-ajossa pääsee tankilla hyvinkin 250km...
Tuo rantatie on toki vaihtoehto, mutta koko rannan mittaa ei välttämättä viitsisi ajaa, kun vuoristo kiinnostaa myös... Pidetään mielessä tuo Senj - Rovanjska väli... Siitähän pääsee Sarajevoon vaikka tällaista reittiä:
https://goo.gl/maps/kmjND13u7P42
Ei kiinnosta pätkääkään
Joku tuttava oli tuon koeponnistanut ja toimivaksi havainnut
http://www.akactanya.com/index.php/f...lut/motoristit
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Lentolippu Budapestiin on jo ostettu vaikka kuljetus ei ole vielä täysin varmistunut. Lähtö on 5.6 tai sitten ei. Toisaalta lippu oli niin halpa, ettei paljoa harmita vaikka suunnitelma menisi puihin. Oma suunnitelma on koukata Romanian suuntaan ja sieltä jotain reittiä Tallinnaan, aikaa puolitoista viikkoa. Romanian pohjoisosa vaikuttaa kartalta katsottuna hyvältä, samoin route 66 etelässä. Tietenkin nuo aiemmin mainitut vakiokohteet Romaniassa.
Sen verran on kermaperseen vikaa, että tuohon voi tulla 180 asteen muutos mikäli sääennuste lupaa pelkkää sadetta itään ja länteen poutaa.
Ensi vuoden hintoja ei ole vahvistettu, mutta tänä vuonna on ollut alustan ja liinojen kanssa 335 €. Vantaalla on ainakin lastauspaikka. Ehkä löytyy muualtakin, itse kyselin vain pk- seudun paikoista. Kuljetus lähtee yleensä to tai pe ja on perillä yleensä tiistaina ± yksi päivä.
Tarkistin juuri tämän vuoden (2018) hinnat. Kuljetus maksaa edelleen 335€. Pyörän on oltava Vantaalla keskiviikkoiltana valmiina sen viikon kuljetukseen. Kuljetus on perillä normaalisti tiistaina, harvemmin keskiviikkona ja erittäin harvoin jo maanantaina. Hintaa voi kuulemma saada hieman alemmaksikin, jos pyöriä on useampia.
Itse laitan pyörän keskiviikon 22.8.2018 kuljetukseen Vantaalta.
Tänä vuonna on tarkoitus kierrellä Balkanilla.![]()
FJR -04 -> FJR -13
A-AL-B-BIH-CH-CZ-D-DK-EST-F-FIN-FL-GB-H-HR-I-IRL-L-LT-LV-MC-MK-MNE-N-NL-PL-RKS-RSM-S-SK-SRB-T-UA-VN
Kierrettiin viime kesänä noita Jugoslavian vanhoja maita. Pääasiassa ajettiin vain mutkapätkiä. Toki mukaan mahtui muutaman nähtävyyskin. Erityisesti Montenegro oli todella kaunis, vaikka maa on aika pieni, kului meillä siellä jopa kolme päivää. Meidän reissuraportti löytyy osoitteesta http://reissu.org/2017/ita-eurooppaa-katupyoralla/
https://reissu.org
Mites tuolla Balkkanilla menee maksupolitiikka? Pärjääkö kortilla/€uroilla, vai onko välttämättömyys hankkia joka maahan paikallista valuuttaa?
Tarkotus olis tulevana kesänä käydä pari viikkoo kiertämässä.
Suzuki V-Strom 800DE -24
Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
Ajelin tuolla nurkilla 2016. Kirjoittelin silloin reissusta tänne:
http://www.moottoripyora.org/keskust...las?highlight=
Älä ota kuitenkaan liian raskaasti, vaikka siltä saattaa tuntua, ei kertaakaan ketuttanut. Tiedätpähän mitä voi olla edessä.
Bensatilanne kylmäsi kerran. Kiovasta Chisinauhun oli varsin pitkä kuiva pätkä. Lisäksi pankkikortti ei toiminut tuolloin Transnistriassa, jossa kyllä oli pari bensistä. Oikeasti Transnistriaa ole olemassakaan, tuskin se siis kuuluu mihinkään kv. pankkijärjestelmäänkään.
Muuten pankkikortti kävi hyvin, paitsi Italiassa, sielläkin taisi kyse olla krantuista automaateista.
Transfagarasan saattaa olla suljettu heinäkuuhun asti.
Hienoja seutuja joissa ajaminen on hienoa. Pimeään aikaan tosin kannattaa olla poissa tienpäältä ja muutenkin ehkä ihmisten ilmoilla.
Hyvää matkaa.
JP
A, AL, AND, B, BG, BIH, BY, CH, CZ, DK, E, EST, F, FIN, FL, G, GB, GBG, GBJ, GBZ, GR, H, HR, I, IRL, L, LT, LV, M, MC, MD, MK, MNE, N, NL, P, PL, RO, RSM, RU, S, SK, SLO, SRB, trs, UA, V.
+ EAT,IND,LAO,SGP,T,VN,(MAL,IL,PRC,Q).RIPDR,wD,YU,CZ.
Eurolla maksaessa saa helposti paikallista valuuttaa takaisin, joita sitten kertyykin aika kasa erilaisia, jos monessa maassa poikkeaa alueella. Kolikot onneksi kelpaa ja käy erilaisiin tietulleihin helposti, joten ne kuluu aika nopeasti.
Nimim. pussillinen kolikoita ja joitakin seteleitä tuliaisena omalta reissulta. :-)
EDIT: muistelin, että Romaniassa kortin kanssa oli hiukan hankaluuksia joissain paikoissa, mutta se maa onkin muutaman vuosikymmenen jäljessä.
https://reissu.org
Olen kuullut jotta kannattais aina olla vähän paikallista valuuttaa/cashiä taskussa mahdollisten sakkojen makseluun. Välillä pitää makssa heti paikan päällä ennen kuin matka jatkuu....
Ite suosittelen pitämään aina käteistä jonkun verran...
T7