Kun nostat painetta bensalinjassa, saa suuttimista enemmän irti mutta itse asiassa pumppu joutuu kovemmalle, eli jos probleema oli pumpun tuotossa, niin nyt ongelman pitäisi korostua. Tämä johtuu siitä, että pumppu joutuu pumppaamaan kovempaan paineeseen ja kykenee siksi tuottamaan vähemmän tilavuutta. Ultimaalisesti puutteellinen pumpun tuotto toki näkyy epävakaana bensanpaineena.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Just olin kirjottamassa samaa, että bensan paineen nosto auttaa jos suuttimet on se rajottava tekijä. Jos taas pumpun tuotto on se rajoittava tekijä, pahentaa paineen nosto ongelmaa. Toisaalta joissain tapauksissa paineen alentaminen voi ratkaista ongelman jos suuttimet vain virtaa riittävästi pienemmällä paineella. Toki aika rajoilla liikutaan jos tuommoseen säätöön lähtee.
Superbike #7
Hyvä tietää, jos tota paineensäädintä joutuu testaamaan. On mulla toinen pumppu.
Tän hetken fiilis on, ettei olis bensansaannin ongelma. Kyl takapytty ainakin kakkua sai, kun kartta meni @100% 8000-11000 laihemmalle. Mikä on afr etypytyssä ratkennee lauantaina.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuota... se, että kartta menee korkeammalla kierrosluvulla laihemmalle suhteelle kuin matalammalla kierroksella, ei tarkoita että polttoaine väkisin riittäisi. Nimittäin, vaikka bensaa menee vähemmän suhteessa ilmaan, niin ilmaa menee absoluuttisesti enemmän, joten bensaakin mitä todennäköisemmin menee absoluuttisesti enemmän, riippuen toki kuinka järkyttävän laihalle laitetaan ja mikä on sylinterin täytös.
Raakasti yksinkertaistettu laskutoimitus (kun ei riitä aika tai kasetti injektorin aukioloajan laskentakaavoihin) joka ei huomioi erilaisia täytöksiä eri kierrosluvuilla:
AFR 13:1 @ 7k rpm = 0,5 yksikköä polttoainetta per ajan yksikkö
AFR 14:1 @ 8k rpm = 0,53 yksikköä polttoainetta per ajan yksikkö - laihempi seos mutta enemmän tarvitaan polttoainetta.
Joku muu voinee vääntää vankemmasta rautalangasta ja ihan oikeilla kaavoilla, jos tästä ei tule tolkkua.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Sitä meinasin, että kakkua meni sen verta paljon, että oli ruuvattava pienemmälle. Kävi rikkaalla ennen säätötoimenpiteitä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jäin tähän threadiin vielä hautomaan sitä, että eikös injektorien tuotto itse asiassa laske, kun aukioloaika kasvaa liian suureksi, ts. jäävät jotenkin kellumaan kun eivät ehdi mennä täysin kiinni ennen uutta avautumista, ja lopulta jäävät täysin auki jolloin mennään taas ylöspäin. Tämä voisi selittää AFR-notkahduksen, kun tuotto menee välillä alaspäin, eikä vain ylöspäin.
https://www.rbracing-rsr.com/calcinjpulse.htmlBeyond the 85% figure horsepower can actually drop as the pintles or discs in the injectors are essentially "floating", trying to open and close before they can complete each event. At this point the injectors actually put out less fuel until they are fully pulsed static and then the final output goes to 90% of their rated capacity. Injectors should not be pulsed beyond an 85% duty cycle.
Siksi toisekseen 10% nosto bensanpaineeseen ei valitettavasti tuota lineaarisesti 10% tuoton lisäystä injektoreille, ehkä noilla paineilla ennemmin 5%.
Uteliaisuuden voittaessa velvollisuudet kävin vähän googlettelemassa, ja eikös noissa 1060-kiteissä ole viitattu 440cc injektoreihinkin:
http://www.apriliaforum.com/forums/s...=1#post3651634Done right, heads, steel liner cylinders, degreed camshafts, mild porting, good pipes, modded stock 04-09 RSVR pipes work fine, stock 51mm throttle bodies, 440cc injectors, Gabro EPROM...
Ja jotakin muuta spekulaatiota aiheesta mihin vakiot riittävät, jokainen ymmärtäköön keskustelijoiden luotettavuuden omalla tavallaan
http://www.apriliaforum.com/forums/s...iger-injectors
Tupakin kulutusta lisääväähän kait olisi tässä vaiheessa vetää liian laihalla arvattavin seurauksin, mutta Matti Nykäsen sanoin se on ihan up yours ketä uskoo ja mitä tekee - helppohan se on täältä sivusta huudella.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Katotaan huomenna lisää. Tässä matskua siihen tupakin polttoon.. Hyvä, että kiinnostaa.
Tässä nyt kartta tuolta yläpäästä ja veto siihen alle. Kartassa siis muutos lastuun kirjoitetusta. Tuo AFR piikikkyys on pakko olla paluumatkalta. Tuo dyno piirtää viivaa mennen tullen.
![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuloksia lauantailta:
1: Vein pyörän penkkiin tekemättä sille mitään. Ajoimme referenssin. Tällä kertaa mitaten molemmista pytyistä
2: Etupytyn AFR oli pielessä
3: 100% vedoissa pyörä pätki välillä rajustikin 9000 kohdalla.
4: Sen yli päästiin vaihtamalla iridiumit ja hieromalla karttaa todella tunnollisesti. Säätäjä aloitti kartan näpelöimisen pikkuhiljaa ongelmakohtaa ennen, ja sai puskettua sitä edemmäs ja edemmäs, kunnes pyörä ohitti sen yskimättä.
5: Veikkaan, että 2-5 konia on vielä saavuttamatta, koska etupytty menee siinä 9000 rpm paikkeilla todella rikkaalle. Tähän ei päästy commanderilla kiinni.
6: Minulla on oma veikkaus ongelmaan. Osia olen googlaillut. Mites te?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Referenssi vs. mitä saavutettiin
Mitä saavutettiin vs. yskäisy
Mitä saavutettiin vs. stanukone samassa dynossa
![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Huono suutin: huono/väärä ruiskutuskuvio, vuotaa polttoainetta, joskus ruiskuttaa liikaa ja joskus liian vähän, sulkeutuu hitaasti/ei sulkeudu riittävän nopeasti jne.
Paremmat=parempikuntoiset OEM ruiskut.
.
toi pesu ja testaus on kyllä mustakin erittäin hyvä vaihtoehto ,paitsi jos uudet suuttimet maksaa tyyliin 40e/kpl
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Eli etupytty vetää säätöjenkin jälkeen edelleen rikkaalle? Ja sylinterikohtainen säätö ei ollut mahdollista? Jokunen vaihtoehto tulee äkkiseltään mieleen:
-Etupytyn suuttimessa on jotain vikaa, ei avaudu/sulkeudu kunnolla ohjauksen mukaan tms. Tähän viittaisi vähän sekin, että etupytyn AFR-käyrä näyttää koko ajan epätasaisemmalta kuin takapytyn. Sitten tuossa yläkierroksilla voi käydä niin, että kun mennään tietyn aukioloajan yli, niin suutin jämähtää pysyvästi auki ja soppaa tulee liikaa.
-Sylinterien ilmansaannissa on epäbalanssia ja yläkierroksilla etupytty ei saa kunnolla ilmaa. Tuo äkkinäinen muutos AFR:ssä ei tosin oikein tue tätä arvausta.
-Suuttimien syöttökiskon toteutus ei oikein toimi ja takapytyn suutin ei saa kunnolla virtausta kulutuksen kasvaessa. Sama epäily kuin edellisessäkin.
-ECU:ssa tai johdotuksissa jotain mätää, mikä aiheuttaa epämääräisyyttä suuttimien ohjaukseen. Pitäisin epätodennäköisenä.
Joka tapauksessa lähtisin liikkeelle tuolla suuttimien putsauksella ja mittauksella. Tai uusilla suuttimilla (molemmilla) jos se jostain syystä tuntuu helpommalta vaihtoehdolta. Tällä saa suljettua pois todennäköisimmän ongelmapaikan.
Mutta ilmeisesti tuo mun aiempi arvailu kipinän loppumisesta ylirikkaan seoksen takia meni aika lähelle. Lisämausteena vaan tuo epäbalanssi sylinterien välillä...
Arttu
En ole ketjua läpi lukenut, joten ymmärrystä mikäli ehdotukseni on hölmö:
Entä jos vaihtaa suutinten paikkaa keskenään ja ottaa testin uusiksi?
Vaihtaa suuttimet ristiin ja testaa. Jos ongelma siirtyy pytystä toiseen niin ongelmatapaus ollee kohdistettu?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuossa ylempään pitkään sepustukseen vastaan, että saa pyttykohtaisesti säädettyä. Etupytty ei vain reagoinut siihen halutusti ongelma-alueella.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
mites se turun turbo-fiiatti mies, ei sillä ois ylimääräisiä suuttimia?
ja jos silläkin on vakiosuuttimet niin en epäilis niiden riittävyyttä...
![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Eipä sillä ollut. Anyway, MutkaMaxin ohjastaja kotiin kantamansa gikserin moottorin puljaamisen yhteydessä antoi hyvää tulitukea puhelimessa, joten mulle tuli suunnitelma.
Aprilia Superstore myi pestyjä ja mitattuja suuttimia:
Removed from new uncrated old stock Aprilia motorcycles. These injectors have had the injector filters replaced, leak tested, flow tested, reverse flushed and ultrasonic cleaned. Guaranteed better than new.
124 € posteineen. Tohon sitten tulli- ja alviraippaa päälle, jos nasahtaa. Olivat kaksi viimeistä.
Kun saapuvat, niin ruuvaan noi paikalleen ja toisen puolan etupytylle. Sen lisäks lähetän tieteen nimissä vanhat suuttimet Autotunelle, niin saadaan vähän numeroita. Sit rullille, kun joutaa.
Eiks oo hyvä?
Jenkkihinta varaosana noille on ~150 kpl ja esim Wendeliltä ~340 € kpl. Sellaisena nuo eivät ole vaihtoehto, vaan olisi löydettävä jokin toinen passeli. Pitääpä muistaa mittailla noita suuttimia pois ottaessa. Boschin Green Giantit (0280155968) vissiin menis, mutta ovat 440 cc (OEM 403 cc), joten menis kaikki säädöt uusiks, ja hintaero noihin Superstoren suuttimiin ei ole kummoinen, jos ei osta kiinalaista kahden kympin versiota.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
No saatana.... kun ostoksille lähdettiin ja tuon ilmanputsarikotelon joutuu ottamaan pois n:n kerran, niin tilasin sitten BW:ltä noi RSV R:n lyhyemmät kiihdytyssuppilot. Kympin kipale. Kaikki AF1-foorumillakin painosti niin.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.