Se muuttuu raskaammaks, ku ei toi jälkimmäinen taidakaan olla samoilla bensoilla. Tais sit kulutus on triplannut
Just äsken kesken tokan setin syttyi bensavalo. Mietin, et mitä vittua. Maanantaina mä sen punnitsin valoilla täydellä tankilla, mut sithän mä kävin ajelulla keskiviikkona, enkä muista tankkasinko tallissa sen jälkeen.
Tiedemies Hippi mittailee ja raportoi!
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Palataanpas visioiden pariin, kun ei tuo punnitseminen onnistu. Otetaan se uusiksi myöhemmin. Juttelin tuossa Puliukon kanssa, ja sehän yllätti tietämyksellään jälleen kerran. Tuossa alla on verrokkiveto jossa Kentin imunuokat ja imunokat pakopuolella vs. stanunokkapari.
Teoria on siis, että imu sulkeutuu liian myöhään, ja dynaaminen puristus jää liian pieneksi. Mäntä ehtii liian pitkälle ja liian kovaan vauhtiin ylöspäin.
Se mitä opittiin myös, on että kun stanunokkia aikaistettiin, niin alas tuli lisää pauhua, mutta 9000-10 000 väliltä hävisi saman verran.
Aattelinpa, että tutkitaan kirjanpitoa, ja mitä se sanoo kampuran asteista millin nostolla (+venavälys) auki- ja kiinnimenossa imupuolella. Aikaisempi 113 center lobe otetaan mukaan. Sehän antoi 137.
Stanu 107,5: Aukeaa 22 ennen YKK, kiinni 57 jälkeen AKK
Stanu 113: Aukeaa 16 ennen YKK, kiinni 62 jälkeen AKK
Kent 110: Aukeaa 26 ennen YKK, kiinni 66 jälkeen AKK.
Onko siis niin, että tuo about neljä kampuran astetta töyräyttää osan pierusta sylinteristä ulos?
Kentin nokkien hierominen asymmetriseksi maksaisi 75 £ kipale. Olisiko siis ideaa, vetää kiinnimenopuoli stanun kaltaiseksi vaiko kylmästi hioa 16 asteen lisäkestosta noin puolet pois molemmin puolin, ja ajoittaa niin, että kiinnimeno on tuolla 60 asteen kohdalla, jos välys auki mennessä sen sallii.
Ideana olisi siis saada tuon aikaisen aukimenon hyödyt alhaalla ja keskellä, mutta säilyttää venyvyys 8500 - 9000 päällä. Taikojahan tuskin tehdään, mutta helpohko työ, kun kone on pöydällä. (sitten joskus).
![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Italian poika meinas, ettei se niinkään kannen virtauksista ole kiinni, vaan juuri tuon dynaamisen kompression menetyksen vuoksi jää paukku vajaaksi ja pidempää kestoa ei saa hyödynnettyä. No, senhän ratkaisisi lisäämällä ruttua, vaan sitten loppuu tila ja pitäisi ajoittaa taas myöhäisemmälle, ellei esimerkiksi koneistaisi mäntiin syvempiä taskuja.
Jos saan mittoja, niin vois koittaa haarukoida paljonko mäntä liikkuu 40-50 astetta ja 50-60 astetta alakuolokohdan jälkeen.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Sorvin kautta männät, hyvät tuli
Testattiin eka vanhoilla männillä miten menee...
![]()
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Ja noin muuten, otetaan yks ilta vähän kaljaa, mietitään mihin sä sitä pauhua tarttet ja laskeskellaan sulle sopivat nokat ja ajotukset.
Superbike #7
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Äkkiä laskettuna puristustilavuutta katoaa reilut 50 kuutiota ajoitettuun vakionokkaan verrattuna. Stanunokkaan verrattuna 108 kuutiota. Hyvä, että on big bore.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kemoralla TSS:n kytkin alkoi luistamaan. Ei ollut eka kerta. TSS antaa ohjeeksi painelevyn nousulle 0,6-1,2 mm mitattuna painelevyn pinnasta ulkokorin pohjaan ilman pakkaa vs. pakka.
Soittelin viime maanantaina Gabrolle, että löytyisikö Caponordin paksumpia teräslevyjä (2,1 mm vs. stanu 1,5 mm). Sil oli kaksi. Laittoi tiistaina pikana tulemaan ja torstaina ne oli jo mulla. Väliin juhannusjuomat ja hikiajelut, ja tänään mittailin:
Pakan arvot 4 ka ja painelevyn nousun 6 ka (eli mittasin tönärillä jokaisesta painelevyn pikkureiästä ulkokorin pohjaan)
Vanha pakka (uudet Adigen massalevyt, merkattu teräs poissa ja yhdessä välissä tuplateräs): 44,92
Uusi pakka (sama pakka kuin vanha paitsi yhden teräksen tilalla Capon teräs): 45,56
Painelevyn "nousu" ilman pakkaa: 41,20
Painelevyn nousu vanhalla pakalla: 41,46 -> varsinainen nousu 0,26
Painelevyn nousu uudella pakalla: 42,08 -> varsinainen nousu 0,88
Numeroiden valossa paljon terveempi. Ihme, että vanha piti ollenkaan. Sellainen muistikuva on, että kytkinpakka oli korkeampi vanhoilla orkkismassalevyillä, että sillä saa varmaan jonkun kympän lisää, jos ongelmia ilmenee.
Lauantaina testiin.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
^
Ei se kytkin tollakaan pitänyt karhentamatta teräslevyjä. Ens ratapäiville toinen capon levy mukaan. Nopee syöttää sisään. Korkeintaan setti jää väliin.
Vaan on nää reuhkat yksiä saatanoita. Vähän koko kesän toi kylmäkäynnistys/ ajo pienellä kaasulla ollut kummallista. No nyt selvis ku purin vähän. Läppärungoista etupytyn yks alipainenipan tulppaus vähän nauroi. Nauroi vittumaisesti takapuolelta. Ihan tuurissaan, et käpistellessä huomasin. Ei mitään tietoa, kauanko asioiden laita on ollut näin.
Läppärungot synkkaan ja seosten hämmästelyä. Eli penkkiinhän se joutaa. Ens tiistaina aika.
Edit: saipa asennettua hyllyssä seisseet parempikuntoiset imukaulat samassa härdellissä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Nappasin koneesta nokat irti ja kiikutin Sipille, koska kannet menee hierottaviksi ja koneistettaviksi. Alkuun ajatuksena oli napata sylintereistä pois, jos skvissit niin sallii, mutta mittaukset antoivat luokkaa 0,90-0,95. Tuo on turvallinen minimi tällaiselle katukäyttölaitteelle. 100 mm männät värisevät kuitenkin jonkin verran.
No, jäljelle jäi sitten pieni piristys, eli kannen madallus samalla kun kannet siistitään. Kymppä lähtee pois, ja koneistaja mittailee palotilojen tilavuudetkin. Pätevän oloinen seppä. Ohjureitakaan ei snurrata vaan ne koneistetaan.
Sitten osioon mielenkiintoinen. Tuossa on ollut vähän ylimääräistä huohotusta mielestäni. Ilmaboksi kerää ihan hyvin öljyä.
Kansiahan tuosta ei saa irti, ilman että vähintään nostaa sylintereitä lohkosta, jolloin alatiiviste on entinen ja koko sylinterin saa nostaa pois. No, tässä vaiheessa Sipi sitten katsoi, että onpas reilun näköiset männänrenkaiden päittäisvälykset.
Mittasi ja sai:
E: 0,63 & 0,7
T: 0,67 & 0,65
Aikoinaan pyysin AP Workshopsin Griffiä noi viilaamaan kohdilleen, kun pakettia lähetti. Näytti tulevan aika reilut. Kaikki mahdolliset laskurit ja AF1:n rakentelijat antavat ensimmäiselle renkaalle 0,45 ja toiselle 0,5-0,6. Tuolta se on puhaltanut läpi, ja ruttuakin siinä vähän menettää.
Vähän uusi juttu itselle tämä, että paljonko on paljon, joten ei auttanut kuin kuunnella viisaampiaan ja tilata uudet männänrenkaat. 100 €.
Ajoitus on tarkoitukseni vetää vakionokilla tismalleen samoihin asteisiin kuin mitä oli ennen purkua. Siinä samalla katson männän ja venttiilien välyksen ihan tieteen ja kirjanpidon vuoksi.
Saas nähdä saanko välipäiville niputettavaksi.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Alusta ja ohjausiskari kävi Villellä syksyllä. Takaiskari oli alkanut mehiä männänvarresta hieman. Niin ne asiat kuluu. Edellisellä kerralla meni hydraulinen esijännän säätö uusiksi, kun vuosi.
Konehan on kerännyt öljyä vasemmalle poskelle pari kesää ainakin. On aiheuttanut sen, että parin kolmen ratapäivän jälkeen katteet pois, ja sitten liuotinta ja painepesuria, ettei tule sitä pelättyä öljytippaa varikkomatolle.
Sen lisäksi asiaa on pitänyt pitää silmällä kyykistelemällä fikkarin kanssa mopon vieressä.
No, nyt kun tuo huohotushomma paremmin tiedossa (huohotus vasemmalla), niin juurisyy lienee löytynyt.
Tästä huolimatta ajattelin paikallistaa kaikenlaiset O-renkaat ja kumitiivisteet koneesta ja ympäriltä, sekä pistää ne uusiksi. Ja niitähän oli:
Ilmaboksin puolikkaiden tiiviste
Kiihdytyssuppoloiden tiivistys läppärunkoihin x 2
Öljytankin korkin O-rengas
Öljytankin sihdin O-rengas
Öljynsuodattimen kannen O-rengas
Öljykierron sisääntulon O-rengas
Öljykierron ulostulon O-rengas
Staattorin propun O-rengas
Starttimoottorin O-rengas
Bensapumpun laipan O-rengas
Tohon vielä ulkoiseen öljykiertoon uudet letkut ja klemmarit, niin onpahan ainakin tehty. Letkutavara löytyi kaapista edelliseltä kerralta 2017.
Bensapumppuun tuli uusi suodatin ja letkut. Gatesin upotettavaa löytyi sitäkin laatikoista edellisiltä kerroilta.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Joko sul on umpinainen alakate siinä?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Nyt nenäliinapaketti käden ulottuville!
Katsokaapa, mitä setä löysi Berliinin paheiden pesästä. Uuden isolohkon aihion. Kyllä, luitte aivan oikein. Kyseessä tehdasuusi RSV:n Rotax johtosarjoineen läppärunkoineen. Hintaa rahteineen 1100€.
Tässä alkaa koneita tallille kertyä... Nykyisen kansien porttaus ja kympän madallus on maalissa. Pitää noutaa ja kasata. Tulee kevät ja tulee jännää rullilla.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
UwU Jäsenvastaava UwU
Gsx-r 600 Bukkake Kawai!
Aprilia RSV Mille R -03
Oh senso. potrei essere ancora un po' Kobe?
Olen sanaton - ajattelin, että JMH olisi jo saanut tästä laitteesta kaiken irti ja olisi seuraavaksi siirtymässä kohti V4 genreä, mutta ei sinne päinkään:
Onneksi olkoon!
CBR1000RR - radalle & kadulle
Niin joo, tuossa aiemmin oli männänrenkaiden päittäisvälyksistä.
Nyt ne on molemmissa pytyissä 0,45 ylempi ja 0,55 alempi. Palotilat molemmissa pytyissä 35. Tarkkaa jälkeä jo tehtaalta. Kuuleeko Yamaha?
Edit: on se veenelkku ajatuksissa pyörinyt, esmes huokean karvalakki Tuonon konvertoiminen kyykyksi. Sit on noi niiden venttiilikoneistojen kauhutarinat, yletön tetris sekä se seikka, että tällaisia kojeita kuin tämä moottori nyt sattuu kävelemään vastaan vastustamattomin hinnoin. Minkäs teet?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Enää ei ole kynnystä seetin ja imukanavan välissä. Jos seeti pysyy, hyvä. Jos ei, huono
Pakokanavasta ei paljoa tolkkua saa. Lasikuulapuhallus, vähän hipistelyä ja ohjureiden koneistusta noin ylimalkaan.
Venttiilien välykset ovat saattaneet hiukka muuttua seetien käpistelyn ja läppäämisen seurauksena, mutta senpä näkee pian sitten.
![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Yhtä imua joutui säätämään 0,025. Ens viikolla katsotaan paljonko venttiilit mahtuvat liikkumaan (ilman nokkia siis) +/- 15 astetta YKK. Siitä pöytäkirja sitten välyksen laskentaan kun nokat paikallaan ajoitettuna. Nyt ne on nostettu takaisin pöydälle.
Tuli tää suojasää ihan hyvään paikkaan.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Seikkailu R:n harrastuneisuus yllättää aina välillä. Toi mukanaan kuvan viisarin ajoitushommiin.
Saatiin kone ajoitettua, nippuun ja runkoon. Siitä saunaan ja Paronikin ehti sinne.
Mitä tuossa mittailtiin venttiilin tilaa liikkua kampuran eri asteissa, niin sellainen käsitys jäi, että niillä on nyt 0,1 mm enempi tilaa sen jälkeen kun kansia on madallettu 0,1 mm.
No, mittatarkkuus voi heittää, mutta eipä tullut otettua mittoja kansipahveista, kun kuvittelin olevan same same...
Mittataulukkoja alla. Samoihin pyrittiin kuin 2020, että on vertailukelpoinen dyno. Kahden ketjun kanssa pulaaminen aiheuttaa aina ylimääräistä humppaa ja sirkusta.
![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Proto, seuraavaan revisioon se takatähtäin poistamaan pään tutinan aiheuttamaa hajonta asteikon luennassa, nonius asteikko että päästään sinne desimaalille ilman arvailua, ja tietty suurennuslasi helpoittamaan asteikon lukua...JMH kirjoitti
Siirtyy se epätarkkuus sinne akselin toiseen päähän, pyörittäjään...
Ja se kierre astelevyn kiinnityspultille suoraan vautipyörän pulttiin, nopeempi ja jäykempi kiinnitys, pakko olla parempi...
Ja se ruuvikäyttö kampuralle![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.