Aprillia vittusaatana!
Tilatut siipimutterit lahjoitan ratapäivällä mioltalle, joka voi niillä ruuvata naamarinsa kiinni. Tilasin kokoa M12. Eiköhän niillä pysy.
Ette vittu usko.
Puolalta ruuvattava tulpanjohto irti (puolan päässä sellainen "puuruuvi", johon piuha pyöritellään).
Vetää Paimion kotimekaanikot nöyräksi. Kun hyytyi, niin muistan ekaksi epäilleeni bensansaantia. Kävi kuitenkin tyhjää ilman kummia mekaanisia ääniä, joten bensaa sai. Kysyin Paronilta, että käykö tää vittu yhdellä? Ei kuulemma käynyt, aha. Jengaa otti ja pärisi.
Liikkeelle, eikä tahtonut mennä. Siitä pukille ja askin läpikäyntiä. Aski meni läpi. Koneen pyöritystä kutosella takarenkaalta. Pisti hanttiin ihan saatanasti. Sellainen se ison rutun kone sitten kait vain on.
Otin tuossa katteita irti, ja hoksasin, että mikäs tässä roikkuu.... Ulkona satoi, niin Z8:a alle ja nopea pyörähdys. Koko aski läpi tuossa kotitiellä, enkä yli 170:n kehdannut kiihdyttää.
Haluatteko tulla varikolla kysymään multa, että mikähän pyörässänne mahtaa olla vikana?
Neuvon mielelläni.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
^^Täällä Paimiossa kaikki on muutenkin paremmin pyörän vaihteisto korjaantuu oikeastaan itsestään. Tuo yhteys tulpan hattuun kyllä ihmetyttää![]()
Elämä on onneksi mutkikasta
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ihmettelinkin et mikäs outo yksittäinen tuulenpuuska äsken kävi mut olikin vissiin JMH:n helpotuksen huokaus![]()
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Että silleen.![]()
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
italianorhi pettää kans aina, ei ees hajonnu vaikka anto niin ymmärtää
noh , ehtii se vielä![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Sitä mä tässä tarinassa eniten ihmettelen, että montako ukkoa tarvitaan kuulostelemaan, että kaikki sylinterit ei oo laulussa mukana...![]()
![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Haha! Niinpä! Mul kävi siinä mielessä sormeilla alkukäyriä, mut jätin tekemättä. Ei vissiin järki pelannut siinä setin väliajalla kunnolla, kun tohinalla tutkittiin. Uudelle lähtiessä laitoin sitten haalarit saman tien naulaan, ku nyki.
Paroni ja minä ajettu liikaa LC4:lla, joten ei tiedetä, mikä kuulostaa epäterveeltä?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Lohkon halkaisusta pikakelauksella johdon kiinni törkkäämiseen. It really pays to be smart.
Hyvä että laulu jatkuu. Nyt voi sen kiulun hajottamisen yrittämista jatkaa huolella: pelko ja pettymys poikimisesta kun on nyt jo koettu.
.
Tallin lattialla tuli ihan hymynkare, kun mietti uunoilun määrää. Erikoismies taas liikkeellä.
Poiki Kemoran viikonloppu muutakin. Siirtelin vähän klipareita settien välillä, miettien, mikä jumii alaselkää niin vitusti.
Kliparit oli liian kaukana ja saisivat olla hieman korkeammalla. Tuuman korotuksella pari tilauksessa. Sitten varmaan aika hyvä. Nykyiset aika saatanan matalalla.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Braaaaap
Samaa mieltä. Kaikkihan tietää mistä motocrossissa erottaa jo varikolla pron ja amatöörin? Useimmissa crossipyörissä on etujarruletkulle ohjuri/lenkki, joka ohjaa pitkän jouston aikana jarruletkua. Kun tuon lenkin ympäri on vedetty pieniä nippareita, kuluvat ne jarruletkun hinkkauksessa eikä lenkki itse.
Ei muutaku varikolla kyyläämään. Multa löytyy nipparit. Eppäilen löytyykö JMH:n lekasta...
vuoristoatleetti
Teipit ja nippusiteet ovat ruuveja ja muttereita kevyempiä kone-elimiä osien kiinnitykseen sinne, minne ei tarvita suurta lujuutta. Itse suosin näitä kovasti.
Teipit voi vielä erotella eri lujuusluokkiin käyttötarkoituksen mukaan. Esimerkiksi katteiden kasaan parsiminen vaatii teipiltä enemmän, kuin gps-mokkulan kiinnitys. Jotkut Kiinan jeesusteipit ovat saaneet Kepu-teippi lisänimen. Pettää aina tosipaikan tullen.
---
STAGE 2.0
Jaahas. Päivitystä.
Talven suunnitelma onkin se, että vaihdetaan uudet nokkaketjut, laitetaan erilaiset nokat ja ajoitetaan nokat uusiksi uusilla nokkapyörillä. Kansia ei siis oteta irti, vaan säästetään se sitten mahdollisesti siihen, kun seetit tai venttiilit ovat moro tai kohtaa jokin muu katastrofi. Kansi oli silloin edellisessä kasauksessa seppä Ilmarisen mukaan aika OK.
Tsekkaan tietty välykset ennen nokkien irroittamista, vahvistaakseni kansien rautaisen kunnon.
Varastossa on ollut jo keväästä OEM billetti imunokat, jotka heitetään pakopuolelle.
Nyt DHL kiikutti huhtikuussa tilaamani Kentin APR03 imunokat ja neljä paininkuppia. Tilasin kupit vähän varalle, koska toimitusaika on niin pitkä, mutta kaipa ne tulee sitten heitettyä koneeseen ja säädettyä välykset niille.
Ajoitus tähdätään 110-114 (nyt 113-111).
Tuossa Kentin imunokassa on enempi kestoa, joten ainainen pieni epäilys venttiilin ja männän välyksestä on olemassa, vaikka olen ollut lukevinani, että tuolla 110 ajoituksella ei ongelmaa olisi (tietty, riippuu männästäkin).
Tuo nykyinen ylikoon mäntä on venttiilin taskujen ja korkeuden puolesta vakion kokoinen, joten sen puolesta ei kiristystä ole tullut.
Gabro pyyteli yhtä nokkaa lainaan, kun sillä on joku WSBK-mekaanikko tuttu, joka mittailisi nokkien profiileja. Tarkoitus olisi yksi nokka lähettää Italiaan vielä tällä viikolla. Ohimennen pyytelin, että jos sillä on sopiva kone pöydällä, niin mittaisi tuolla nokalla välyksen annetulla ajoituksella. Ei sanonut heti ei.
Ihan hyvä, sillä olen raapinut tässä päätä, että miten tuon mittaisi kantta irroittamatta. Pari kikkaa on tullut vastaan:
Tinalanka (huhhuh)
Kupin painaminen jotenkin kriittisellä alueella (10-16 astetta ennen YKK:ta imulle ja jälkeen paolle).
Kupin painaminen kriittisellä alueella siten, että paikalla on löysemmät jouset. Tällä tavalla saisi ajoittaa useammin, kun takapytyn nokkia ei saa nokkapyörineen irti tasapainoakselin vuoksi.***
Kustannuksia lisätty taas olikos se ekaan vai tokaan viestiin.
Tässä nokkien tietoja:
Stanu
Duration 266° inlet 257°exhaust
Valve lift 11.8mm 10.6mm
Kent APR03
Duration 282° inlet
Valve lift 11.8mm
Eli stanu imu pakopuolelle ja Kent imupuolelle kertauksena.
*** eikus eihän tuon akselin tartte ajoituksen aikana olla paikallaan. Pitääpä miettiä. Haha.
Edit: Tuuppasin yhden nokan ja paininkupin Gabrolle Roomaan, ja hän lupasi mittailla venttiilin ja männän välyksen. Happy Days!
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kone on pöydällä ja siistimistä vaille valmis työstöön. Tässä vähän mietteitä ja selvityksiä syksyn ajalta projektia koskien. Turhaan näitä konkareille selvittää, joten tulee rautalankaa turakaisille. Siitä olen asiat itsellenikin vääntänyt.
Kertauksena nokkien tiedot:
Stanu
Duration 266° inlet 257°exhaust
Valve lift 11.8mm 10.6mm
Kent APR03
Duration 282° inlet
Valve lift 11.8mm
Paikalle siis Kentiltä imu ja pakopuolelle vakio imu. Tulee molemmille puolille lisää kestoa ja pakopuolelle lisää nostoa.
Tällaista tai ajoituksen muuttoa kun harkitsee kannattaa aina kaivaa seuraava kuva esiin:
Männän ja venttiilin välys pakotahdin yläkuolokohdassa muuttu kun venttiilin aukioloaika ja nosto kasvavat tai ajoitus muuttuu. Herkin paikka on pakoventtiili, koska koneen päästessä ylilaukalle vaikkapa pykälää liian pienen vaihteen vuoksi on vaarana, että venttiilinjousesta loppuu puhti ja venttiili lähtee kellumaan eikä sulkeudu tarpeeksi ajoissa. Tiukalla välyksellä mäntä napsahtaa pakoventtiiliin tällöin kiinni ja tulee paljon tuhoa. Kone voi silti kasatessa pyöriä pöydällä iloisesti. Imupuoli voi olla kireämpi, mutta jokin välys sielläkin on oltava. Normaalisti kirein paikka löytyy 20-0 astetta ennen pakotahdin YKK:ta pakopuolella ja 0-20 astetta pakotahdin YKK:n jälkeen imupuolella.
Vakioajoituksella 108-114 on välykset 2.2 mm – 3.5 mm. Selvittelin tämän. Oma tähtäin on hieman rennompi 110-114. Vakiovälyksestä voi jo päätellä, että pakopuolen välys minulla tulee olemaan 2.2 mm plus jotain, kun imunokka heitetään sinne ja pakopuolen ajoitus on 6 astetta kauempana YKK:tä kuin imu. Tiukempaa kuin 1.8 mm imu ja 2.5 mm pako ei suositella.
Gabrolla on vieläkin mun toinen Kentin imunokka ja koittaa mittailla välystä, kun sai lainaan, mutta pyytelen sitä tässä justiinsa takaisin.
Mittaamisesta sen verran, että tapoja on monia, mutta moni niistä vaatii kansien irroittamisen ja osa aiheuttaa päänvaivaa ajoitettavien nokkien kanssa:
1: Kansi irti ja mittamömmöä männän päälle venttiilin taskuihin. Nippuun vanhalla tiivistellä ja kone ympäri. Kansi irti, mömmö puoliksi mattopuukolla ja paksuuden mittaus. Ongelma on, että kansi pitäisi saada kerralla nippuun oikealla ajoituksella. Ajoitus olisi tällöin pitänyt tehdä pikkuhiljaa esimerkiksi dremelillä pultinreikiä leventämällä ja ajoitusta mittaamalla, jotta pultin saisi ns. laitaan.
2: Jäykän venttiilinjousen paikalle ns. löysä mittausjousi. Tällöin pääsee painamaan ihan käsin venttiiliä ja mittakellolla mittaamaan paljonko painuu. Eipä tuota jousta ihan helpolla kantta irroittamatta vaihda. Tosin ajoitusta voi sitten hinkata rauhassa kohdalleen.
3: Kunnon villin lännen meiningillä mittausta voi suorittaa tunkemalla paksumpaa rakotulkkia paininkupin ja nokan väliin ja pyöräyttämällä koneen ympäri. Jos ei ota kiinni on välystä ainakin sen verran kuin rakotulkissa on paksuutta. Ei välttämättä ihan 2 mm paksuista liuskaa mene.
4: Tinalankaa tai vastaavaa pehmyttä tuurilla/ taidolla tulpanreiästä oikeaan kohtaan ja konetta ympäri.
5: Etsimällä etsin työkalua, ja sellainen löytyi ameriikast. Yhden nokkapukin pultin alle tuo kiinni ja pääsee painamaan vivulla venttiiliä alas ja mittakellolla mittaamaan liikkeen. Lakkivaari laittoi tilaukseen ja itse osallistun kustannuksiin.
https://www.superbikeunlimited.com/c...-checking-tool
Kai se on perkele mitattava....
Sitten vielä se, että viimeks oli niiden junan muttereiden kanssa haasteita momentissa. 150 Nm tais vielä mennä avaimella kone pöydällä, mutta koneessa oli ainakin yksi 170 Nm ja 230 Nm tiukkaus. Aattelin pulttipyssyä ja momenttitankoja. Bahcon 200 Nm riittänee tuohon kampuran 230 Nm mutteriin. Alla on jämerä jousiprikka ja kierteissä kovaa lukitetta. Tanko siis varmaan kivuttomin tapa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.