Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 43:sta
  1. #1
    Elikäs olen tässä miettinyt, että kannattaisiko sijoittaa n. 400€ uuteen takaiskariin. 650 Transalpin 15 vuotta vanha alkuperäinen tuntuu aika väsähtäneeltä. Nyt kun istuu satulaan, niin iskari antaa heti periksi n. 3 cm, jäähän siihen sitten vielä jotain varalle, mutta kyllä se aika surkealta tuntuu ajossa.

    Jos olette vaihtaneet iskaria taakse, niin oletteko havainneet mitään selvää parannusta? Ja nyt ei siis ole tarkoitus vaihtaa mitään huippukallista markkinoiden parasta alle, vaan ihan perus iskari. Kuitenkin jos tässä taas meinaa tuolla ransulla 10 000 satulassa istua, niin kaikki mukavuus on kotiin päin.

    Mieli tekisi myös hieman nostaa perää, jotta ajoasentoa saisi paremmaksi (polvikulmaa) mutta taitaa olla liian hankalaa toteuttaa.
    BMW R1200GSA -17 + Honda Transalp 650 vm 2003 Winter edition
  2. #2
    Moro,siis jos pyörä on mieleinen,ja varmaankin aiot sitä pidellä pidempäänkin,niin kyllä uusi iskari tuo kaivattua jämäkkyyttä ajoon ja varmaan loppuu mahdolliset "hyppykeppi" efektit, jos niitä on ollut aiemmin.
    Omana verrokkina oli nx650 domi joista toisessa oli joskus vaihdettu takaiskari,toisessa orkkis ehjä.
    Kyllä se vaan (tuossa tapausessa Hagon) tuntui selvästi paremmalta jo tovin käytettynäkin,kuin orkkis iskari.
    Tullut ajeltua joskus myös oikeella hyppykepillä,takapää oikeen pomppas maastoajossa,kun iskarissa toimi enää vain jousi ...suht vaaralliseks meni sillä ajelu
    Varjossa viihtyjä ;)
  3. #3
    kannattaa tulee varmasti ajoltaan tukevammaksi... ja polvikulmaan auttaa istuimen uudelleen muotoilu vaikka samalla kun lämmittimen laittaa niin pikkasen korkeutta lisää.
  4. #4
    Ehdottomasti!

    Joka talvi tulee GSA:sta kaivettua iskarit irti ja huoltoon, aina on keväällä aivan kuin uusi pyörä alla! Sitä ei vaan itse huomaa miten nopeasti iskarit vetää viimeisiään jos ei niitä usein huolla/vaihda.
    http://www.juvander.fi/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    KTM 690 Enduro R-KTM 690 SMC R-BMW R1200GSA
  5. #5
    Lainaa Roof kirjoitti Katso viesti
    Elikäs olen tässä miettinyt, että kannattaisiko sijoittaa n. 400€ uuteen takaiskariin. 650 Transalpin 15 vuotta vanha alkuperäinen tuntuu aika väsähtäneeltä. Nyt kun istuu satulaan, niin iskari antaa heti periksi n. 3 cm, jäähän siihen sitten vielä jotain varalle, mutta kyllä se aika surkealta tuntuu ajossa.

    Jos olette vaihtaneet iskaria taakse, niin oletteko havainneet mitään selvää parannusta? Ja nyt ei siis ole tarkoitus vaihtaa mitään huippukallista markkinoiden parasta alle, vaan ihan perus iskari. Kuitenkin jos tässä taas meinaa tuolla ransulla 10 000 satulassa istua, niin kaikki mukavuus on kotiin päin.

    Mieli tekisi myös hieman nostaa perää, jotta ajoasentoa saisi paremmaksi (polvikulmaa) mutta taitaa olla liian hankalaa toteuttaa.
    Ilman muuta kannattaa satsata. Staattinen painuma eli pyörän paino plus kuski saa olla kolmanneksen koko joustomatkasta. Siinä mielessä pitää sen vähän istahtaessa painuakin. Esijännityksen säädöllä voi kompensoida noin 15kg (öhlinsin mukaan, olettaisin sen koskevan lineaarisia jousia, progressiivisilla varmaan enempi).

    Vaihdon jälkeen sutiminen vähenee kun takis pysyy tiessä paremmin kiinni. Iskarilla ei voine polvikulmaan vaikuttaa.
    SF 1098S
    MTS 1200S
    1190R
  6. #6
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti

    Vaihdon jälkeen sutiminen vähenee kun takis pysyy tiessä paremmin kiinni.
    kyllä on ollut sutimiset ransulla muutenkin vähissä .

    Taitaapi mennä iskari tilaukseen.
    BMW R1200GSA -17 + Honda Transalp 650 vm 2003 Winter edition
  7. #7
    polvikulmaan auttaa joko satulan korotus tai jalkatappien madallus. transalp on senverran myyty pyörä että oletan molempia olevan saatavilla useilta eri valmistajilta
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  8. #8
    Bosley tekee madaltavat tai siirtävät tapit jos ei löydy valmiina, hinta/laatu kohdallaan http://www.truhlarstviklus.cz/forum/...175b0b46187a8e
    Kylätason kurapyöräilijä.
  9. #9
    ^ pitää tutkailla noita jalkatappien sarjoja.

    Wilbers iskareista on menossa ainakin Saksan maalla -20% kampanja ja tuo 640 malli voisi olla passeli meikäläiselle.
    BMW R1200GSA -17 + Honda Transalp 650 vm 2003 Winter edition
  10. #10
    Tokihan vanhan voi koittaa huollattaakin.
    http://pakkouskonto.fi
  11. #11
    Lainaa Ytsför kirjoitti Katso viesti
    Tokihan vanhan voi koittaa huollattaakin.
    Tämä.
    Ja ei se iskarin vika ole jos perä painuu kun päälle istuu, se on jousen vika. Ne kun ovat kaksi aivan eri asiaa.
  12. #12
    Muutama vuosi sitten vaihdoin reilu 10 vuotta vanhaan GS:ään Öhlinssit eteen ja taakse. Pyörän ajettavuus muuttui ihan täysin, ja haaveilut uudemmasta pyörästä sai lopettaa. Öhlinssit löytyi ebaysta pilkkahintaan.
  13. #13
    Lainaa Ytsför kirjoitti Katso viesti
    Tokihan vanhan voi koittaa huollattaakin.
    Meinasin sanoo ihan samaa.

    Vaikka auton iskareita ei huolletakaan, niin kaikkien mopedien iskareita voi ja pitää huoltaa.
    Ei ne öljyt siellä sisällä ikuisia ole. Mutta kun uudet öljyt ja kuluneet liukuosat ja tiivisteet vaihtaa uusiin, niin siitä iskaristahan tulee kun uus!

    Takaiskarin huolto on ollut siellä 100€ luokkaa. Ja et sitten missään nimessä vie sitä millekään moottoripyörämyyjälle huoltoon vaan oikealle iskunvaimenninhuoltajalle. Googlesta varmaan löydät lähimmän (joka kylässä ei ole, mutta aika tasaseen ympäri suomea).
    Braaaaap
  14. #14
    Kaikkia iskareita voi huoltaa, vaan halvimmat pärräniskarit ei ole suunniteltu huollettaviksi. Vaatii iskarimieheltä vähän soveltamista ja tiivisteiden saanti voi olla vaikeaa. Menee aikaa ja huollon hinta voi pompata. Transalpin keppi kuuluu tietääkseni tuohon huoltovapaaksi suunniteltuun sarjaan, vaan kyllä niitäkin joku huoltaa.
  15. #15
    Itse laittaisin taakse säädettävän wilbersin, ja eteen uudet jouset ricor intiminatorien kera.

    Eihän noillakaan alpille ihmeitä tehdä, mutta aika lähelle kuitenkin päästään...

    Ei ne alpin alkuperäiset iskarit ole uutenakaan mitään ihmeellisiä...
  16. #16
    Kiitoksia vaan hyvistä kommenteista. Wilbers 640 perusmalli lähti tilaukseen. Kohtahan tuon eron sitten huomaa, jos huomaa.
    BMW R1200GSA -17 + Honda Transalp 650 vm 2003 Winter edition
  17. #17
    Niin ja muistahan laittaa sitten pakettiin ennen alle laittoa .
  18. #18
    Kyllähän se kannattaa, varmasti tuollaisessa vanhan ja huoltamattoman iskarin tapauksessa varsinkin. Saattaa olla aika dramaattinen ero vielä jos jousikin on sopiva kuskille. Lisäksi keulaa saattaa joutua ainakin huoltamaan tai päivittämään kun tuntuu uuden takaiskarin kanssa sitten niin huonolta
  19. #19
    Lainaa Turder kirjoitti Katso viesti
    Lisäksi keulaa saattaa joutua ainakin huoltamaan tai päivittämään kun tuntuu uuden takaiskarin kanssa sitten niin huonolta
    Kyllä, keulasta tulee seuraava huollon/päivityksen kohde. Vasta sitten tajuaa kuinka paljon alusta ja sen huolto voi vaikuttaa ajettavuuteen.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  20. #20
    Lainaa Turder kirjoitti Katso viesti
    Kyllähän se kannattaa, varmasti tuollaisessa vanhan ja huoltamattoman iskarin tapauksessa varsinkin. Saattaa olla aika dramaattinen ero vielä jos jousikin on sopiva kuskille. Lisäksi keulaa saattaa joutua ainakin huoltamaan tai päivittämään kun tuntuu uuden takaiskarin kanssa sitten niin huonolta

    Keulasta tämä osittain lähti, vaihdoin öljyt keulaan. Otin siis 15 vanhat vedet pois ja laitoin keulaöljyä tilalle viime kuussa. Tuli ihan eri keula.
    BMW R1200GSA -17 + Honda Transalp 650 vm 2003 Winter edition
  21. #21
    Keulaa aloin minäkin päivittämään öljynvaihdon jälkeen. Olisin tilannut progressiiviset jouset siihen mutta kun ei Suomesta mistään saa vaikka kuinka etsin. Ei vastata sähköposteihin eikä soiteta takaisin, pitäkööt tunkkinsa. Köyhän miehen päivitys oli että laitoin 40 mm muoviputket etuputkiin, niin johan tuli esijännitystä jousiin ;
    "Mieluummin soralla."

    - H.Transalp -
  22. #22
    Aika monessa all-rounder -peruspyörässä on nimenomaan progressiivinen jousi vakiona keulaputkessa (ja takajousituksen linkusto on suunniteltu progressiiviseksi), tunnistaa siitä että jengojen tiheys muuttuu jousen pituudessa. Tourinkipyörissä varmaan tärkein käyttökohde, kun kuormaa joko on tai ja silti pitäisi kantaa jotenkin koko höskä. Sporttipyörissä taas haetaan jousitukseltakin suorituskykyä jolloin progressiivisuus ei ole varsinaisesti toivottavaa, vaikka progressiivisuutta öljyn määrän (ilmajousi) avulla säädelläänkin... ainakin sopivampien jousien puuttuessa.
    ZX6R-05 (RF900R, XJ600S)
  23. #23
    Transussa on "perusjouset", ja nekin niin lötköt että nenä osuu maahan ku jarruttaa sopivasti
    "Mieluummin soralla."

    - H.Transalp -
  24. #24
    Taitaa tulla liian hyvä perä ransuun

    Saksan poijat kyselivät vielä tarkemmat speksit tilaukseen:

    Haluanko vakiomitalla vai jollain muulla välillä (otan vakiomitalla). Kuskin paino varusteineen. Onko matkustajaa kyydissä ja kuinka usein ja hänen painonsa (no eipä ole kuin laukut mukana reissussa). Missä ja millaista ajoa tulee pääasiassa ajettua. (Tähän laitoin vaatimuksen, että pitää kestää pakkasta, kun tulee tuota talviajoa)
    BMW R1200GSA -17 + Honda Transalp 650 vm 2003 Winter edition
  25. #25
    Lainaa Roof kirjoitti Katso viesti
    Taitaa tulla liian hyvä perä ransuun

    Saksan poijat kyselivät vielä tarkemmat speksit tilaukseen:

    Haluanko vakiomitalla vai jollain muulla välillä (otan vakiomitalla). Kuskin paino varusteineen. Onko matkustajaa kyydissä ja kuinka usein ja hänen painonsa (no eipä ole kuin laukut mukana reissussa). Missä ja millaista ajoa tulee pääasiassa ajettua. (Tähän laitoin vaatimuksen, että pitää kestää pakkasta, kun tulee tuota talviajoa)
    Ilahduttavaa, noilla tiedoilla osaavat valita sopivan vieterin. Vaimennusten hienosäätö jää sitten sulle. Monikohan kotimainen mp-liike olisi kysynyt yhtään mitään...
    SF 1098S
    MTS 1200S
    1190R
  26. #26
    Nythän tuo on sitten vaihdettu.

    Kovin laaja testiraporttia ei pysty vielä antamaan, mutta kyllähän eron huomaa selvästi, tulee nyt jotenkin mukana helposti ja pehmeästi ja ajo tuntuu huomattavasti ”vakaammalta” seuraa tietä hyvin. Tosin nyt sitten etupää tuntuu kuolleelta, mutta saa nyt kuitenkin olla.

    No kannattiko? Itsellä tulee kuitenkin noita kilometrejä mittariin sen verran, että sijoitus mukavuuteen on iso plussa, kun noi tiet ovat enemmän tai vähemmän kuoppia täynnä ja nyt se ei tunnu kuolleelta hetekalta, josta herää aamulla jäsenet jumissa.

    BMW R1200GSA -17 + Honda Transalp 650 vm 2003 Winter edition
  27. #27
    Lainaa Roof kirjoitti Katso viesti
    Nythän tuo on sitten vaihdettu.

    Kovin laaja testiraporttia ei pysty vielä antamaan, mutta kyllähän eron huomaa selvästi, tulee nyt jotenkin mukana helposti ja pehmeästi ja ajo tuntuu huomattavasti ”vakaammalta” seuraa tietä hyvin. Tosin nyt sitten etupää tuntuu kuolleelta, mutta saa nyt kuitenkin olla.

    No kannattiko? Itsellä tulee kuitenkin noita kilometrejä mittariin sen verran, että sijoitus mukavuuteen on iso plussa, kun noi tiet ovat enemmän tai vähemmän kuoppia täynnä ja nyt se ei tunnu kuolleelta hetekalta, josta herää aamulla jäsenet jumissa.
    Kuvan perusteella tuo vanha on täysin huollettavissa oleva ihan perus showa.

    Ja lisäksi jos haluaa, niin huollon yhteydessä sitä voi shimmauttaa, jos haluaa muuttaa sen perus vaimennusominaisuuksia. Toki jos vanhat paineet/öljyt on kuolleet/kadonneet, niin ennen huoltoa ei vaimennusominaisuuksista voi sanoa yhtään mitään.
  28. #28
    Yhdyn edelliseen. Jousi pois, paineet pois, sitten se kiekko johon pohjauskumi ottaa, ulospäin lyömällä pois. Sieltä alta tiivistepesää sisäänpäin ja paljastuva sokka pois. Varsi-mäntä-tiivistepesä kompilaatio vetämällä pois.
    Kaasusäiliö taitaa noissa olla mallia rakko. Kun paineet on päästetty, painetaan päätä sisään, paljastuva sokka pois ja veto ulos.
  29. #29
    Lainaa skuikka kirjoitti Katso viesti
    Yhdyn edelliseen. Jousi pois, paineet pois, sitten se kiekko johon pohjauskumi ottaa, ulospäin lyömällä pois. Sieltä alta tiivistepesää sisäänpäin ja paljastuva sokka pois. Varsi-mäntä-tiivistepesä kompilaatio vetämällä pois.
    Kaasusäiliö taitaa noissa olla mallia rakko. Kun paineet on päästetty, painetaan päätä sisään, paljastuva sokka pois ja veto ulos.
    Kuulostaa ihanan helpolta, no tässäpä mulla on itselleni harjoituskappale talveksi. Netti on näitä täynnä ja hinnat niin alhaalla, että ei kannata edes laittaa myyntiin.
    BMW R1200GSA -17 + Honda Transalp 650 vm 2003 Winter edition
  30.  
  31. #30
    Lainaa Roof kirjoitti Katso viesti
    Kuulostaa ihanan helpolta, no tässäpä mulla on itselleni harjoituskappale talveksi. Netti on näitä täynnä ja hinnat niin alhaalla, että ei kannata edes laittaa myyntiin.
    Huolto maksaa vajaa(?) satasen.

    Jos ite teet, niin tarvit fillari-iskaripumpun (ebay 10-20e?) jotta saat sen noin 10-12 baaria painetta siihen. Öljyks esim http://www.fillariosa.fi/shop/produc...imenninoljy-5l
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen