Sivu: 2 / 3:sta EnsimminenEnsimminen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:st 60:een 72:sta
  1. #31
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Riittisik tm Skodan tekem study siirtmn myytin seisonnan aikaisesta kondensaatiosta tilaan "Busted" ?

    https://www.degruyter.com/downloadpd...-2015-0009.pdf
    Eihn tuo edes ksittele alilmpisen kyvn moottorin kondenssista johtuvaa veden kertymist moottoriljyyn, vaan mnnnrenkaiden ohipuhallusta ja siit johtuvaa kostumista.

    Olin takuuasiassa mukana aikanaan massiivisessa teollisuusvaihteistossa, ja sen vikaantumisessa. Vaihteisto oli sisll peltirakennuksessa, jossa ei ollut lmmityst. Lmmnvaihtelut ja ilman kosteusvaihtelut olivat siis suuria. Vaihteistoa kytettiin aina silloin tllin, ja se ei koskaan saavuttanut voitelunsa osin suunniteltua lmptilaa. Tmmisen ptkittisen kytn jlkeen vaihteisto rupesi ntmn rujosti, ja se avattiin paikan pll. Vaihteistossa oli useita litroja kondensoitunutta vett, joka oli sitten heikentnyt vaihteiston voitelua->laakeririkko.

    Ketjun aloittajan viestiss oli paljon samaa perustarinaa: useita lyhyit kynnistyksi ja kyttj, ja kyttajan kyntilmptila ei riit haiduttamaan kosteutta pois moottorin sislt. Tm ilmi on hyvin tuttu pidemmn linjan harrastajille varsinkin ilmajhdytys mopojen aikakaudelta.
    Viimeksi muokannut: vma; 16.10.2017 klo 16:00.
    .
  2. #32
    Tss on villakoiran ytimen se, ett polttomoottorissa ohipuhalluksen mukana tulee kosteutta kampikammioon sellaisia mri, ettei muilla mahdollisilla mekanismeilla ole ohipuhallukseen suhteutettuna mitn merkityst.
  3. #33
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Tss on villakoiran ytimen se, ett polttomoottorissa ohipuhalluksen mukana tulee kosteutta kampikammioon sellaisia mri, ettei muilla mahdollisilla mekanismeilla ole ohipuhallukseen suhteutettuna mitn merkityst.
    Aha. Samalla sitten varmaan kerrot miten vaihdelaatikoihin kondenssin seurauksena vett kertyy, vaikka ohipuhallus moottorista on mahdotonta.
    .
  4. #34
    Min rinnastan kertomukset ilmassa olevasta kosteudesta taruun Punahilkasta! Vett on jrvess, ja moottoripyrn moottorissa on ljy! Kyll jmpti on niiin. Edelleen epselvksi j, miksi esimerkiksi lentokoneiden tankeista pit valuttaa snnllisesti vedet pois. Todennkisin syyllinen on Putin, joka myy suomalaisille vedell jatkattua bensaa.
    Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, krsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivt pid meist motoristeista.
  5. #35
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Tss on villakoiran ytimen se, ett polttomoottorissa ohipuhalluksen mukana tulee kosteutta kampikammioon sellaisia mri, ettei muilla mahdollisilla mekanismeilla ole ohipuhallukseen suhteutettuna mitn merkityst.
    Tss on juuri se villakoiran ydin, johon liian suuri asiantuntijajoukko, liian usein, sinlln hyvine prenikoineen
    eksyy ja viel "asiakkaan" nkkulmasta hyvin ikvin seurauksin.

    Sinlln ihan hyv kirjaviisautta pilkotaan, lainataan ja jaellaan kytnnn ongelmatilanteissa ja
    niiden ratkaisuja haettaessa tavalla, jossa "naisen logiikka ja visstelykin" nyttytyy arvossa arvaamattomassa.

    Ei paljoa auta koulutus ja asiantuntijuus, jos kokonaisuuksien hahmottaminen, ongelmakeskeisyys ja
    ongelmanratkaisukyky on olemattomalla tasolla..... kuten se valitettavan usein kytnnss on.

    Onneksi monessa lajissa kuitenkin lytyy hieman toisenlaisia "lajinsa edustajia".
    Heidn kanssaan sitten tahtoo tulla muutakin tulosta kuin paksua pinkkaa akateemista jargonia
    ilman sen enemp ajatusta asiassa/ongelmassa.... sen ratkaisusta nyt puhumattakaan.
    Mikn ei toki sinlln est jonkin yksittisen alan asiantuntijaa myskin "hoitamasta varsinaista hommaa".

    Kovin moni "tykalu" kuitenkin nkee kytnnss unta itsestn ihan toisessa roolissa, vaikka
    ei selvstikn ole edes hajua siit..... kulloisestakin, varsinaisesta villakoiran ytimest.

    Tst ei nyt kannata kenenkn imaista mitn... mihinkn, koska en lainauksesta huolimatta
    mene henkilkohtaiselle tasolle tss avautumisessa.

    Nkemykseni ei kuitenkaan ole ihan poskista puhallettu, vaan perustuu erilaisissa puitteissa, erilaisten
    ongelmien menestykselliseen selvittelyyn ja ratkaisemiseen moniammatillisella yhteistyll 40 vuoden aikana.

    Tss langassa ko. problematiikka jotenkin jalostuu ja varsin loistavasti.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  6. #36
    Lainaa vma kirjoitti Katso viesti
    Olin takuuasiassa mukana aikanaan massiivisessa teollisuusvaihteistossa, ja sen vikaantumisessa. Vaihteisto oli sisll peltirakennuksessa, jossa ei ollut lmmityst. Lmmnvaihtelut ja ilman kosteusvaihtelut olivat siis suuria. Vaihteistoa kytettiin aina silloin tllin, ja se ei koskaan saavuttanut voitelunsa osin suunniteltua lmptilaa. Tmmisen ptkittisen kytn jlkeen vaihteisto rupesi ntmn rujosti, ja se avattiin paikan pll. Vaihteistossa oli useita litroja kondensoitunutta vett, joka oli sitten heikentnyt vaihteiston voitelua->laakeririkko.

    Ketjun aloittajan viestiss oli paljon samaa perustarinaa: useita lyhyit kynnistyksi ja kyttj, ja kyttajan kyntilmptila ei riit haiduttamaan kosteutta pois moottorin sislt. Tm ilmi on hyvin tuttu pidemmn linjan harrastajille varsinkin ilmajhdytys mopojen aikakaudelta.
    Aivan! Ja pidempiaikaisessa ptkittisess kytss, varsinkin vaihteistossa, jossa lmp ei valtavan korkealle kytss yleens nouse, se veden mr ajan saatossa voi kasvaa yllttvn suureksi. Laskin oikeasti siit isni Fordin vaihteistosta kymmenen litran maalisankollisen vett. Sen tiedn ett is ei ole vaihtanut vaihteistoljyj siihen yli kolmeenkymmeneen vuoteen. Ja suljettu tilahan moottori tai vaihdelaatikko ei ole.
    Gilera SP01 125, '90 (projekti, useamman vuoden sellainen)

    CB900F Hornet, '02 (ex)
    CB500, '97 (ex)
    CBF500, '04 (ex)
  7. #37
    Tuli aika monenlaista nkkulmaa. Ehk ny varuiks vaihdan ja kun muutenki talveks ohkasemmat.
    Skitsottaa vanhan koneen laakerit...
    You make me sick i make music
  8. #38
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Tss on juuri se villakoiran ydin, johon liian suuri asiantuntijajoukko, liian usein, sinlln hyvine prenikoineen
    eksyy ja viel "asiakkaan" nkkulmasta hyvin ikvin seurauksin.

    Sinlln ihan hyv kirjaviisautta pilkotaan, lainataan ja jaellaan kytnnn ongelmatilanteissa ja
    niiden ratkaisuja haettaessa tavalla, jossa "naisen logiikka ja visstelykin" nyttytyy arvossa arvaamattomassa.

    Ei paljoa auta koulutus ja asiantuntijuus, jos kokonaisuuksien hahmottaminen, ongelmakeskeisyys ja
    ongelmanratkaisukyky on olemattomalla tasolla..... kuten se valitettavan usein kytnnss on.

    Onneksi monessa lajissa kuitenkin lytyy hieman toisenlaisia "lajinsa edustajia".
    Heidn kanssaan sitten tahtoo tulla muutakin tulosta kuin paksua pinkkaa akateemista jargonia
    ilman sen enemp ajatusta asiassa/ongelmassa.... sen ratkaisusta nyt puhumattakaan.
    Mikn ei toki sinlln est jonkin yksittisen alan asiantuntijaa myskin "hoitamasta varsinaista hommaa".

    Kovin moni "tykalu" kuitenkin nkee kytnnss unta itsestn ihan toisessa roolissa, vaikka
    ei selvstikn ole edes hajua siit..... kulloisestakin, varsinaisesta villakoiran ytimest.

    Tst ei nyt kannata kenenkn imaista mitn... mihinkn, koska en lainauksesta huolimatta
    mene henkilkohtaiselle tasolle tss avautumisessa.

    Nkemykseni ei kuitenkaan ole ihan poskista puhallettu, vaan perustuu erilaisissa puitteissa, erilaisten
    ongelmien menestykselliseen selvittelyyn ja ratkaisemiseen moniammatillisella yhteistyll 40 vuoden aikana.

    Tss langassa ko. problematiikka jotenkin jalostuu ja varsin loistavasti.
    Minulle ji hieman epselvksi, mink rivin vlist lytyy selitys tlle alkuperiselle kysymykselle: Mik aiheuttaa moottoriljyn muuttumisen harmaaksi?
  9. #39
    Vett on emulgoitunut pieniksi pisaroiksi ljyn sekaan.

    Veden ja ljyn valontaitekertoimet ovat sen verran toisistaan poikkeavat, ett valo siroaa rajapinnoissa ja tekee emulsiosta visuaalisesti samean.
  10. #40
    Tm sama juttu on mys ruuvi- ja lamellikompressoreissa miss ilma kulkee ljyn seassa ja ljy joutuu tekemisiin vesihyryn kanssa. Mikli kompura ei saavuta ikin oikeaa toimintalmpn (~80-90C), ljy muuttuu emulsioksi ja kompuran vaurioituminen on varma juttu. Mikli kompuran lmptila on tarpeeksi suuri niin vett ei tiivisty ljyn sekaan liikaa (poistuu lhtevn ilman mukana) ja homma on ok. Mikli taas lmptila on liian alhainen, vesi kertyy ljyn sekaan muodostaen emulsion.

    Tm johtuu siit ett kun ilma puristetaan esim. kymmenesosatilavuuteensa niin vesihyry pitisi ylltten mahtua kymmenen kertaa enemmn samaan tilavuuteen mutta tosiasia on kuitenkin ett vett mahtuu vakiotilavuuteen suunnilleen sama mr per tilavuusyksikk paineesta riippumatta ja ylijm tiivistyy nesteeksi.

    Tuosta kondensiosta tulee mieleen ett jotta tuo veden kertyminen toimisi niin tytyy olla ett sinne sisn psee ilmaa jonka kastepiste on ainakin jossain vaiheessa korkeampi kuin mit tulevina aikoina jolloin vett voi pikku hiljaa kerty enemmn ja enemmn. Tysin suljetussa systeemiss tuota kertymist ei kyll minusta voi tapahtua koska mikn ei pse sisn eik ulos.

    t. Janne
    KTM 1190 Adventure ABS -16
    Beta ALP 4.0 -16
  11. #41
    Lainaa Tombo Armageddon kirjoitti Katso viesti
    Tuli aika monenlaista nkkulmaa. Ehk ny varuiks vaihdan ja kun muutenki talveks ohkasemmat.
    Skitsottaa vanhan koneen laakerit...
    Mit meinaat kaataa koneeseen? Minulle suositeltiin tuohon DR:n 10w-40 mineraalia talviajoon. Nyt koneessa 15w-40 Delvac MX.

    Mulla laitteet seisoo lmpimss tallissa, enk ole huomannut ljyn harmaantuvan. Tuo Delvac tykk mustua nopeasti eli skeidaa irtoo noinkin yksinkertaisesta koneesta melko paljon noiden vuosien jlkeen. Laite vm. -90.
    Triumph Rocket 3 Touring -09
    Suzuki DR 650RS -90 (SolluSuitsa ilman Sollua)
  12. #42
    ljyn vri kun muuttuu muuksi kun tummaksi, niin itse ainakin vaihtaisin ljyt tuoreisiin.
    Vrimuutos on merkki ljyn molekyylirakenteen muuttumisesta.

    Skandinaviassa huomattiin tss joku aika sitten talvella tietyn eurooppalaisen autonvalmistajan huohotinletkun jtymist ja sen aiheuttamista ongelmista. Kyll se veden kondensoituminen moottoritilan on todellinen asia. Kosteutta voi kerty muullakin tavalla moottoriin. Mys ajotavalla ja ajomatkoilla on merkityst.
    ljy ei tosin tarvitse vett juurikaan kun sen vri muuttuu.

    Skoda tutkimus on heidn vastineensa erseen toiseen asiaan. Ett pidetn ne kossut ja vissyt erilln. Kiitos.
  13. #43
    Lainaa harald73 kirjoitti Katso viesti
    Mit meinaat kaataa koneeseen? Minulle suositeltiin tuohon DR:n 10w-40 mineraalia talviajoon. Nyt koneessa 15w-40 Delvac MX.

    Mulla laitteet seisoo lmpimss tallissa, enk ole huomannut ljyn harmaantuvan. Tuo Delvac tykk mustua nopeasti eli skeidaa irtoo noinkin yksinkertaisesta koneesta melko paljon noiden vuosien jlkeen. Laite vm. -90.
    Ollu 20w 50 ja aattelin 15w 40.
    Tlleen t muutama vuos menty.
    Ihmetytt ku nuin nopeesti nuo meni, ett voiko jokin muu olla...
    You make me sick i make music
  14. #44
    Lainaa jahonen kirjoitti Katso viesti
    Tm sama juttu on mys ruuvi- ja lamellikompressoreissa miss ilma kulkee ljyn seassa ja ljy joutuu tekemisiin vesihyryn kanssa. Mikli kompura ei saavuta ikin oikeaa toimintalmpn (~80-90C), ljy muuttuu emulsioksi ja kompuran vaurioituminen on varma juttu. Mikli kompuran lmptila on tarpeeksi suuri niin vett ei tiivisty ljyn sekaan liikaa (poistuu lhtevn ilman mukana) ja homma on ok. Mikli taas lmptila on liian alhainen, vesi kertyy ljyn sekaan muodostaen emulsion.

    Tm johtuu siit ett kun ilma puristetaan esim. kymmenesosatilavuuteensa niin vesihyry pitisi ylltten mahtua kymmenen kertaa enemmn samaan tilavuuteen mutta tosiasia on kuitenkin ett vett mahtuu vakiotilavuuteen suunnilleen sama mr per tilavuusyksikk paineesta riippumatta ja ylijm tiivistyy nesteeksi.

    Tuosta kondensiosta tulee mieleen ett jotta tuo veden kertyminen toimisi niin tytyy olla ett sinne sisn psee ilmaa jonka kastepiste on ainakin jossain vaiheessa korkeampi kuin mit tulevina aikoina jolloin vett voi pikku hiljaa kerty enemmn ja enemmn. Tysin suljetussa systeemiss tuota kertymist ei kyll minusta voi tapahtua koska mikn ei pse sisn eik ulos.

    t. Janne
    Tlt +1. Se ei nimittin tarvii montaa tippaa vett ett ljyn vri muuttuu. Tasan tarkkaan nin kun Janne kirjoitteli.

    Edit: tuohon alkuperiseen ongelmaan. Ajaisin pyrn kuumaksi, vaikkapa 100km pikkuvaihteilla, ja katselisin sitten ljyn vrin uudelleen. Muodostuuhan tuota "kermaa" autojenkin ljyntyttkorkkeihin kun ajellaan kylmll lyhytt siirtym...
    Antti
    ex-BMW100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  15. #45
    Lainaa Tombo Armageddon kirjoitti Katso viesti
    Eli siis pari kkta sitten vaihdetut ljyt menny hamaaks ja vaahtomaisesk ilmajhy koneessa.
    Ajettu paljon lyhytt matkaa, mutta voisko nuin paljon kondensoitua ja nuin nopeesti?
    Voi. Varsinkin nyt kun ilman kosteus on ollut pitk tapissa ja tiet jatkuvasti mrkn. Mulla on kaikissa pyriss ihan sama ominaisuus alkukesst ja loppukesst. Saa vhennetty kun ajaa korkeammilla kierroksilla ja kun pyshtyy, jtt pyrn sksttmn yksinn eik sammuta heti.

    Jos ajatellaan ett ajelet tiet joka on mrk ja pyrll jossa on yksi sylinteri. Kun koneeseen ja putkeen osuu vett niin syntyy vesihyry joka psee huohotus putkea pitkin koneeseen. Mnt menee yls jolloin imee vesihyry koneeseen ja kun mnt tulee alas sit vesi hyry tulee mys ulos. Kuinkapaljon vett j koneeseen riippuu lmptiloista. Veden psy koneeseen ei pysty estmn ja vesi psee sielt pois jos kone psee lmpenemn kunnolla.

    Tuon asian kun tiedostaa ja kytt silloin tllin koneen oikeasti kuumaksi niin ei siit pitisi ongelmaa tulla.

    Jos ljyt on jo pssyt harmaaksi kauttaaltaan niin melkeen vaihtaisin kuin ett yrittisin kytt kuumaksi.
    Jatkossa vaan kyt konetta kuumemmaksi. Ja turvallisia kilometrej.
    Elm on onneksi mutkikasta
  16. #46
    Kun yritetn esitt faktoja niin laitetaan nyassit kuntoon. Kumpi liikkuu moottorissa edestakaisin, sylinteri vai mnt?

    Sama juttu ljyn molekyylirakenteen muuttumisesta kun ne tummuu, tmn perusteella lukuisissa moottoreissa ljynvaihtovli moninkertaistuisi nykyiseen verrattuna.
    Kyltason kurapyrilij.
  17. #47
    Lainaa Tombo Armageddon kirjoitti Katso viesti
    Ollu 20w 50 ja aattelin 15w 40.
    Tlleen t muutama vuos menty.
    Ihmetytt ku nuin nopeesti nuo meni, ett voiko jokin muu olla...
    Miula tuppas joku Valvolinen ljy, siis sellainen, jossa oli rtkn kuva purkin kyless vaalenenmaan melko nopeasti.
    Kun vaihdoin ainoaan oikeaan, niin vri pysyi tummana paljon kauemmin.
    You have been banned for the following reason:
    alko vittuilee

    Date the ban will be lifted: Ei koskaan
  18. #48
    Lainaa Tombo Armageddon kirjoitti Katso viesti
    Ollu 20w 50 ja aattelin 15w 40.
    Tlleen t muutama vuos menty.
    Ihmetytt ku nuin nopeesti nuo meni, ett voiko jokin muu olla...
    En m tied, kannattaako koko syksy kytt asian phkilyyn. Paljonko sun laitteessa on ljytilavuus? Tohon mun DR:n kipataan kaksi litraa eli ei konkkaa tule vaikka kerran kuussa vaihtais.

    Nyt viimeksi vaihdoin pelkstn ljyt ja jtin n. 600-800km ajetun suodattimen vaihtamatta kun meinasin, ett kytn pari kertaa pesevn Delvacin koneessa ja sitten laitan lopputalveksi tuota suositeltua 10w-40:st ja sen kanssa uuden suodattimen.
    Triumph Rocket 3 Touring -09
    Suzuki DR 650RS -90 (SolluSuitsa ilman Sollua)
  19. #49
    Lainaa harald73 kirjoitti Katso viesti
    Nyt viimeksi vaihdoin pelkstn ljyt ja jtin n. 600-800km ajetun suodattimen vaihtamatta kun meinasin, ett kytn pari kertaa pesevn Delvacin koneessa ja sitten laitan lopputalveksi tuota suositeltua 10w-40:st ja sen kanssa uuden suodattimen.
    Ymmrsink oikein, ett vaihdat ljyt kolme (3) kertaa hyvin lyhyen ajan sisll! ! !
    You have been banned for the following reason:
    alko vittuilee

    Date the ban will be lifted: Ei koskaan
  20. #50
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Minulle ji hieman epselvksi, mink rivin vlist lytyy selitys tlle alkuperiselle kysymykselle: Mik aiheuttaa moottoriljyn muuttumisen harmaaksi?
    Jos et sattunut huomaamaan, kysyj sai vastauksen kysymns ja kaiken olennaisen
    kytnnn tiedon JO KETJUN KAHDELTA ENSIMMISELT VASTAAJALTA. Aika lailla suoraan riveiltkin.
    Tai no,vastasi oikeastaan itse itselleen jo kysyessn..... Ett olisko enempi "vahvistusta" oikeastaan hakenutkin?

    Kytnnn kysymykseen kytnnn vastaukset..... ilman paksua vitskirjaa.

    Nin se homma etenee vaikka se niin helvetin vaikeaa onkin monen pedantin akateemikon ksitt ja hyvksy.
    Juuri thn "kytnnn ongelmaan", "villakoiran ytimen" hahmottamiseen, tuossa viittasin.

    Se asian ydin tahtoo kytnnn elmss, kytnnn asioissa, hyvin trkeiss ja ratkaisevissakin, olla
    tuskastuttavan usein hukassa kun pedantti akateeminen asiantuntijuus astuu kehn pukkaamaan
    sanoin kuvaamattomalla paineella julmat mrt sinlln tytt faktaa.......
    mutta varsinaisessa kontekstissa silti sekundrisia aspekteja.

    Jos viedn asia ihan "riman, eli navan alle" ehk se avautuu kaikessa yksinkertaisuudessaan paremmin.

    Saanko turpaan jos menen aamuyst grillijonoon kiilaamaan jonon jykevint kaiffaria ja viel
    vittuilemaan sille ankarasti?
    Mites.... kun teki vhn mieli "ajella"..... nostin peitteen reunaa ja kurkkasin hieman "korkin alle"....
    paikat oli ihan mrkn ja vaahdossa? .

    Aivan, vastaus molempiin on: SAAT.... ja kunnolla.
    "Asiantuntija" tosin tuskastuttavan usein painaa tuolle BRP!, eli vr vastaus- nappia.

    Voihan noihin vastata mys pedantisti loputtomilla lainauksilla ja viittauksilla eri alojen
    vitsmateriaaleinin ja tieteelliset kriteerit tyttviin tutkimuksiin.

    Jokainen voi itse ptt noissakin esimerkeiss, kumpi lhestymistapa toimii ja tuottaa tulosta....
    eik pelkstn loputtomasti akateemista totuutta papukaijamaisesti suollettuna.

    Mennn viel alemmas.

    "Picture.... or did not happen"

    Aika vhn ja harva on koskaan saanut jos tuolla mentis. Kun tuolla on sitten kritiikitt menty,
    se tulikin aika kalliiksi. Maat, mannut, talot.... tai kmpt tuli vaihdettua idiootin leimaan.

    Tm(kin) kuvaa varsin hyvin sit "asiantuntijuuden kyttn" liittyv problematiikkaa johon kytnnss
    liian usein trm.

    Maailma on siin mieless hassu paikka, ett se pyrii sill tylsll keskinkertaisuudella, eik sille oikein
    mahda mitn vaikka kuinka vituttais moinen harmaus. Ainahan voi tietysti kivan pienen kuplan itselleen....

    Se on sitten vhn sama kuin kieltisi kaikki harmaan svyt ja lhtisi siit, ett rivien mustien
    kirjainten vliss on vain valkoista..... tai ruskeaa.... eli paskaa.

    Jostain kumman syyst ne rivinvlit tahtovat kuitenkin olla enemmn tai vhemmn harmaata....
    vaikka niit kuinka koittaisi valkaista tai pelkksi paskaksi vitt.

    Yhteiskunnallisessa viitekehyksess "keskiluokan" merkityksen jatkuva ymmrtmttmyys on lopulta
    vistmtt johtanut pahoihin ongelmiin.....

    Eik se "tykalu" paljon hommissa auta, jos sit vaan kdess kiilloitellaan....
    eik kytet oikeaa vrkki oikeassa paikassa, oikealla tavalla.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  21. #51
    Ja jos et itse ole sattunut huomaamaan, niin vain otettu lke auttaa...
  22. #52
    Herra Heinkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jsen
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Ja jos et itse ole sattunut huomaamaan, niin vain otettu lke auttaa...
    Jaa jaa.... sit ennen tytyy tiet pitisik list, vhent vai muuttaa.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lhes poikkeuksetta tytt paskaa, eik sit ole tarkoitettu kenenkn silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  23. #53
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Ymmrsink oikein, ett vaihdat ljyt kolme (3) kertaa hyvin lyhyen ajan sisll! ! !
    M ostin mopedin heinkuussa ja koneessa oli tietysti "ei kukaan tied kuinka vanhat" ljyt sisll eli vaihdoin tervat tuoreeseen. Sitten ajelin jonkun aikaa ja vaihdoin uudelleen rempan yhteydess. Nyt sitten mietin, kannattaako noudattaa ohjetta vai ajella rennosti noilla Delvaceilla koko talvi, joka onkin melko todennkist, kun ptin jtt nastarenkaat ostamatta eli ei tule ajeltua juurikaan pakkasella.

    Eka ja toka vaihdolla ljy oli todella likaista ja koska ei maksa paljon p.skaakaan, ei tuo 3. vaihto tietysti haittaisi. Taitaa vaan olla turhaa. Toi Delvac on diesel ljy eli huomattavasti mopedi- tai bensaautoljyj pesevmp tai silt se ainakin vaikuttaa, kun ker vanhasta koneesta likaa itteens melkolailla paljon.
    Triumph Rocket 3 Touring -09
    Suzuki DR 650RS -90 (SolluSuitsa ilman Sollua)
  24. #54
    Lainaa harald73 kirjoitti Katso viesti
    M ostin mopedin heinkuussa ja koneessa oli tietysti "ei kukaan tied kuinka vanhat" ljyt sisll eli vaihdoin tervat tuoreeseen. Sitten ajelin jonkun aikaa ja vaihdoin uudelleen rempan yhteydess. Nyt sitten mietin, kannattaako noudattaa ohjetta vai ajella rennosti noilla Delvaceilla koko talvi, joka onkin melko todennkist, kun ptin jtt nastarenkaat ostamatta eli ei tule ajeltua juurikaan pakkasella.

    Eka ja toka vaihdolla ljy oli todella likaista ja koska ei maksa paljon p.skaakaan, ei tuo 3. vaihto tietysti haittaisi. Taitaa vaan olla turhaa. Toi Delvac on diesel ljy eli huomattavasti mopedi- tai bensaautoljyj pesevmp tai silt se ainakin vaikuttaa, kun ker vanhasta koneesta likaa itteens melkolailla paljon.
    No sitten, jos syyt on.

    Jos on normihuollettu peli, niin silloinhan ei tuommoisia ljynvaihtoja tarvitse.
    You have been banned for the following reason:
    alko vittuilee

    Date the ban will be lifted: Ei koskaan
  25. #55
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    No sitten, jos syyt on.

    Jos on normihuollettu peli, niin silloinhan ei tuommoisia ljynvaihtoja tarvitse.
    Mulla ei ole mitn kry laitteen huolloista. Vuosia seissyt, sen tiedn. Hyvin silti pelitt, sill just ajelin tist kotiin.

    Jos tuollainen pesuljynvaihto jotain auttaa, niin on mun mielest sit halpaa huoltoa. Tasapainoitusketju sdetty, kytkin uusittu ja samalla NSU anturin pultit tarkistettu. ljyvuodot tukittu ja vaihdettu viel magneettinen ljyproppu, ett saa mahdolliset partikkelit kierrosta pois. Uudet ketjut ja rattaat vaihdettu. Tnn tilasin uuden takarenkaan. Rahaa palanut kaikkeen sen verran, ett pari litraa ljy ei tunnu en missn. Harrastukset maksaa, ei voi mitn.

    Noni, tarpeeksi OT eli eikhn tm ollut tss.
    Triumph Rocket 3 Touring -09
    Suzuki DR 650RS -90 (SolluSuitsa ilman Sollua)
  26. #56
    Tais vika lyty. Joku epili tota huohotinputkea tll. . Tnn lhdin duuniin vhn aiemmin ajatuksena ajaa kone kuumaks. Pyshdyin ja puhalsin huohotinputken lpi ja tukossa oli ollut. Vett tuli pari lusikallista. Sitten ku pyshdyin oottelin kone kynniss, niin sielt prskytteli harmaata vaahtoa ja sammutettuani ji valumaan vaahtoa tuonne parkkikselle...
    You make me sick i make music
  27. #57
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Kun yritetn esitt faktoja niin laitetaan nyassit kuntoon. Kumpi liikkuu moottorissa edestakaisin, sylinteri vai mnt?

    Sama juttu ljyn molekyylirakenteen muuttumisesta kun ne tummuu, tmn perusteella lukuisissa moottoreissa ljynvaihtovli moninkertaistuisi nykyiseen verrattuna.
    Aamu aivot tekee vlill kepposia. Kiitos korjauksesta. Korjasin oman vastauksen.
    Elm on onneksi mutkikasta
  28. #58
    Sattuuhan nit
    Kyltason kurapyrilij.
  29. #59
    No jos viel yhden kommentin heittisi...kondensoitumista voi tapahtua vain kun kosteutta sisltv ilma jhtyy. Jos kaasu viedn lmpimmpn, sen suhteellinen kosteus alenee ja se voi ottaa vastaan lis kosteutta. Tlt kannalta en usko ett huohottimen kautta ulkoilmasta tullut kosteus voisi tiivisty kydess, kone kuitenkin lmpenee aika pian yli ympristn lmptilan.

    Palamiskaasut sen sijaan jhtyvt kampikammiossa, joten niist kondensoitumista voi tapahtua.
    SF 1098S
    MTS 1200S
    1190R
  30.  
  31. #60
    Tst samasta aihepiirist joutuu vntmn joka ikinen talvi siin vaiheessa kun alkaa ahtojhdyttimet jtymn tukkoon. Osa tietjist on varma siit, ett vesi on tullut ulkoilman mukana ja toiset taas siit ett parkkihallin kostea ilma on tukkinut vlijhyn. Ahtojhdyttimienkin kohdalla kosteus on perisin ohipuhalluksen sisltmst vesihyryst, joka huohottimen kautta ptyy imuilman sekaan. Pakokaasun takaisinkierrtys on taasen johdettu suoraan imusarjaan eik sen sisltm vesi kulje ahtoj:n kautta.

    Vaikka asiaa yritt kuinka selitt, niin samat vaihdelaatikoiden ja muuntajien kondenssivedet tupsahtavat vasta-argumentteina. On selv, ett noissa kohteissa vesi on todellakin perisin ulkoilmasta. Tosin vesi ei pse sisn snvaihteluiden vuoksi vaan laitteen oman lmpenemis/jhtymis -syklien takia. Ja kun ttkn vitett ei osa porukasta usko, niin kokeilkaa: Laittakaa lasinen silyketlkki kylmn tilaan ja pistk kanteen pieni reik. Kevll astiassa ei ole lainkaan vett. Polttomoottorissa ohipuhalluksen tuoma vesimr on kuitenkin aivan eri suuruusluokkaa kuin em. kondensaatio.

    Joku oli vailla palamiskaasun vesipitoisuutta (tai oletti palamisilman mukana tulevan veden mrn olevan ratkaiseva). Tehdn siit karkea laskuharjoitus.

    Kilo bensaa tarvitsee 14 kg palamisilmaa. Kilo bensaa tuottaa palaessaan edell mainitun 1,5 kg vett. Noista luvuista nhdn, ett kilo palamisilmaa sislt siis pakokaasuna 1,5/14 = 100g vett/kilo ilmaa. Aiemmin mainittiin 10C ilman 100% suht. kosteudessa sisltvn 8 g vett/kg ilmaa.
Sivu: 2 / 3:sta EnsimminenEnsimminen 123 ViimeinenViimeinen