Kirjoitin tuohon ylivuotisuuteen liittyen. Eli kypärä on ollut pitkään hyllyssä. Käytössähän se styroksin kaltainen aine ja koko laitos kuluu jonkin verran ja on hyvä joskus uusia, valmistajien mukaan mieluusti useinkin. Mutta ei se styroksikaan koville joudu ellei konttaa kunnolla ja silloinhan kypärä tietysti menee uusiksi. Kypärän sisällähän on erikseen pehmustukset, joillakin jopa huppu ja hiuksetkin, eli styroksi ei happane suoraan ihoa vasten.
Styroksin kaltaiset aineet kestävät myös maassa mullan/hiekan alla pakkaset, helteet ja sateet routaeristeinä talon/tien iän, joten ei ne ihan pienestä ota itseensä.
Viimeksi muokannut: hidas57; 25.10.2017 klo 20:38.
Näyttipä taas hauskalta kun kaatumatautiset turvallisuushysteerikot kävi maalailemassa uhkakuvia, voi taivas.
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Ainakin Arai ja käsittääkseni myös Shoei rajaavat kypärässä olevan 5v takuun siten, että valmistuspäivästä 7v on takaraja. Siihen asti asiamukaisesti säilytetty ja hoidettu kypärä on siis lähtökohtaisesti kunnossa. Isommilla kauppiailla tyypillisesti nämä merkkituotteet päätyvät alelaariin tuossa kohtaa kun 2v hyllyikä alkaa tulla täyteen. Varmaan vanhempiakin ylivuotisia myydään, mutta lopultahan ollaan saman asian äärellä, että kuinka turvallisuushakuinen ostaja on.
Itse en ole vielä yhtään kypärää jaksanut yli kolmea vuotta katsella, vaan ruoho on ollut aina vihreämpää kaupan hyllyssä, joten ainakaan minulla ei muodostu ylivuotisuus ongelmaksi.![]()
Ite ostin tuommosen:
http://m.motonet.fi/fi/tuote/4003403...mpikypara-MC-1
En pidä kyllä enään pahan hintasena. Koko kesän oon katellu alennuksia tuosta is-17 potasta. Näyttäisi olevan saanut sharpin testissä 5 tähteä![]()
Honda CB600F Hornet 1998
Mulla on ratakäytössä edelleen 2010 ostettu Shoein X-Spirit. Eihän se sisusta enää ihan niin mukava ole kuin uutena, mutta ajaa asiansa. Aina kun olen uuden kypärän hankkinut, olen ollut naamallani (kirjaimellisesti) kahden päivän sisään. Toi Shoei päässä pysyy pystyssä paljon paremmin. Katotaan nyt keväällä, että missä vaiheessa ton uuden HJC:n uskaltaa kiskasta päähän.![]()
Superbike #7
Radallakin tuhotuista kypäristä ja muista varusteista voi saada korvauksen kotivakuutuksesta. Itsellä jäi yrittämättä kun laitoin raadon roskiin melko pikaisesti, enkä silloin tiennyt mahdollisuudesta. Yhtiö ei tosin välttämättä kuulemma vaadi kampetta edes näytille.
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri
Ensi maanantaina lähden Thaimaahan moporeissulle.
Vuokrataan kaverien kanssa skootterit sieltä kolmeksi viikoksi
Ostan sieltä jonkun halvan ja hyvän kypärän skootteriajoja varten.
Jos minusta ei kuulu mitään marraskuun lopun jälkeen, se kypärä on kai tappanut minut.
Pekka
Tuossa näkyy justiinsa se, millaista on ABS-muovi, iskunkestävyys on ihan vitsi. Muovikypäristä puheenollen, toista se on polykarbonaatin kanssa, aikoinaan sain käsiini kaadetun Grexin kypärän ja taoin sitä tieteen nimissä isoimmalla löytämälläni lekalla, eikä siihen oikeastana jäänyt mitään jälkeä. Komeasti se kyllä pomppasi aina lyötäessä (missä taas näkyy kuitukypärän etu).
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Etkä käynyt...minä sain koko Motonetin viimosen perjantaina!Kiitti vinkistä. Kävin korjaa vikan M kokosen parempaan talteen.Taas olisi halpaa ja hyvää tarjolla. HJC R-PHA 11 179,60€, ovh 419€.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/40034...mpikypara-MC-5Periaatteessa ei ollut tarve uusia kypärää, mutta olihan tuo ihan liian halpa tarjous ja pakettiin kuulu vielä tumma visiiri ja pinlock samaan laatikkoon. Jos ensi kesänä ajelisi enemmän kun on uusi kypäräkin!
Joskus saa halvalla hyvää!
Honda CBR 954RR -02
Minulla on aika vanha Shoei XR1000 potta käytössä, ajattelin siirtää sen autuaammille ajomaille tulevan suvena ja nyt kysynkin onko jollain oikeasti hiljainen kypärä käytössä ? Olen yrittänyt netin syövereistä arvoja kaivella mutta db-arvot ei kerro kaikkea, hiljaisempikin ääni riipii jos taajuus on v-mäinen. Tarkoitus mennä MP-messuille sovittelemaan ainakin seuraavia: Schubert SR2, Airoh ST701 ja Shoei NXR, muita ? Onko näistä konkretiaa kellään ? Varmasti kaikki kuupat ei omaan päähän sovi anatomian puolestakaan mutta se selviää sitten sovittamalla.
Nakupyörällä siis ajan ja ei haittaa vaikka aerodynamiikka on sen verran kohdillaan ettei pää mene korkkiruuville kun vilkaisee sivulle.
Pääpaino siis melussa mutta pinlock ja aurinkovisiiri olisi hyvä olla jo vakiona ja umpikypärä on hakusessa, ei avattava.
Moto Guzzi Mandello V100 S -23
Moto Guzzi V85TT -21
Victory Hammer S -10
Moto Morini Corsaro Veloce -07
Honda NX 650 Dominator -93
Honda VFR 750 f -95
Kawasaki GPX 600 R -96
Honda CB 450 twin, -74 ?
Solifer SM -77
Solifer Export -73
Moto Guzzi Mandello V100 S -23
Moto Guzzi V85TT -21
Victory Hammer S -10
Moto Morini Corsaro Veloce -07
Honda NX 650 Dominator -93
Honda VFR 750 f -95
Kawasaki GPX 600 R -96
Honda CB 450 twin, -74 ?
Solifer SM -77
Solifer Export -73
Mulla ja ikäloppu 1100xr komeilla grafikoilla ja whisper-kauluksella. En ole vielä hijaisempaa kypärää ajanut. Seuraava täytynee olla nxr ja jos tuohon saa samantyyppisen kauluksen, ostan heti. Nxr pitäs olla vielä hieman kevyempi kuin vanha ruoska mikä mulle on jo erinomainen.
En nyt arvostele kenenkään ajotottumuksia, mutta pitääkö pyöräilyn tuntua samalta, kuin ajaisit s-mersua? Itsellä aika äänekäs nakupyörä, eikä ainakaan tuolla potalla häiritse äänet mitenkään. Sitä meteliä pitää vähän kuuluakin.
Jätetään suosiolla tulppavääntö sivuun tässä kohtaa.
Keskustelu tuon suhteen on varsin modernilla tavalla polarisoitunutta,
vaikka molemmilla navoilla on aika lailla yhtä hyvä tai huono elellä.
Ihan sama homma kuin tipuliivien kanssa.
Moni on aivan varmasti heittänyt henkensä tai loukkaantunut niiden puutteen takia.....
Yllättävän moni on kuitenkin selvinnyt ikänsä kondiksessa ilman niitä(kin).
Eli argumentoinnin johdonmukaisuudesta kannattaa ja tuleekin olla herkillä.
"Hyvä" ei tarkoita täydellistä, eikä tyhjennä pajatsoa. Ei useinkaan, eikä edes joka kerta.
Mut joo.....
Olipa ruukun merkki mikä tahansa ja varustelu halutunlainen, "laadun" kanssa vähintään yhtä ratkaiseva
asia äänimaailman suhteen, nakupyöränkin kanssa, on ISTUVUUS JA ERITYISESTI ALAOSAN TIIVEYS..
Jopa saman, laadukkaankin merkin malliston (umpi/avattavat) kesken on samaan kuulaan
suht suuria eroja erityisesti siinä miten ne "tiivistyy" paikalleen.
Noissa on myös melko suuria eroja... ööö.... sanotaanko rakenteellisen äänimaailman suhteen jos
jätetään ajoviimat pois.
Eli ISTUVUUS tarkoittaa ja merkitsee paljon muutakin kuin pelkkää mukavuutta ja puristamattomuutta.
Testitulokset ja vertailut äänitasojen suhteen kertovat kyllä oman osansa kokonaisuudessa, mutta
miten ne ilmenevät ja toteutuvat käytännössä eri kuskeilla.... Se selviää vain erikseen kokeilemalla.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kuka nakupyörällä ajaa, tai ainakin sellaisella jossa olematon pleksi, ei juurikaan tiedä millainen meteli voi aiheutua melkein kaikista keskikokoisista plekseistä. Tarkoitan sellaista jonka läpi ei katsella, vaan sen korkeus jää alle leukatason. Omassakin laitteessa kun hiukan nostaa itseään ylös ajaessa, niin meteli muuttuu vapaassa ilmavirrassa miellyttävän tasaiseksi suhinaksi normaalin repivän metakan sijaan. Hyvänkään kypärän avulla ei homma ratkea, mutta huonolla kypärällä asiat ovat tietysti vielä huonommin. Ja ei sen pleksinkään tuunaus pääsääntöisesti mitään auta.
Vuosimalli 1987. Yhä käytössä. Soundit just sopivat.
Kymmenen vuotta seurustelua satawattisen Marshallin kanssa aikanaan huolehtii siitä, etteivät pienet suhinat enää suuremmin haittaaOli mulla 2000-luvulla uudempikin potta, mutta joku mulkku pölli sen. Tämä kypärä on helvetin mukava. Se uudempi oli jotenkin sellainen ahdistavan tiivis. Tällä potalla ajettu 270km/h.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Moto Guzzi Mandello V100 S -23
Moto Guzzi V85TT -21
Victory Hammer S -10
Moto Morini Corsaro Veloce -07
Honda NX 650 Dominator -93
Honda VFR 750 f -95
Kawasaki GPX 600 R -96
Honda CB 450 twin, -74 ?
Solifer SM -77
Solifer Export -73
Hyvin pärjäsin ostamallani Index Titan 7 kypärällä. Hinta 37 €.
Se joutui kerran koetuksellekin, kun kaaduin hiekkatiellä osuttuani syvään yllättävään monttuun.
Tuli vain pieniä naarmuja. Kypärään ja mieheen.
https://www.youtube.com/watch?v=vVH9fj3gI8Y
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 16.11.2017 klo 16:15.
Pekka
Alussa ajelin katteellisilla ja nyt lähemmäs 20v nakuilla, ja voin allekirjoittaa tuon väitteen täysin. Moni asiaa tarkemmin tuntematon on sitä mieltä, että ei nakulla voi ajaa, kun ei ole katetta suojaamassa tuulelta. Alle 200 vauhdeissa asia on pikemminkin päinvastoin. Matala plexi ohjaa kaikki pyörteet suoraan kypärään ja meteli ja pään heilunta on sen mukainen. Nakussa kypärään tulee tasainen pyörteetön ilmavirta, joka ei pauku eikä ravistele.
Omassa x-lite 702GT:ssä on sellainen piirre, että meteli lisääntyy kun nostaa päätä ylöspäin. Kyykkyasennossa leuka alhaalla on paljon hiljaisempi. Eli ei paras mahdollinen nakupyöräkypärä.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kolmas teoria on, ainakin näin kauppakoulut aikoinaan käyneenä, että valmistaja haluaa myydä enemmän tuotteitaan. Minkähän tuotteen valmistaja edes haluaisi nykyään lanseerata tuotteen, joka kestää esim. kaksi kertaa kauemmin kuin kilpailijan tms? Takana on ne ajat, kun äitimuori ekan pyykinpesukoneen osti ja sitä menestyksellä sellaiset 25 vuotta käytti. Hieno tuote, mutta huonoa bisnestä. Hyvä jos nykyisillä pääsee sen viisi vuotta ennen totaalituhoa.
Kypärä on siitä metka laite, että materiaaleja ei voi huonontaa kestämään lyhyempää aikaa, samalla menettämättä turvallisuusominaisuuksia. Täällä puhutaan Arain ja Shoein antamasta suosituskäyttöiästä ja nämä ovatkin ns. laatukypärien valmistajia, jotka eivät varmasti halua menettää mainettaan. Tässä siis yksi menekinedistämiskeino muiden joukossa ja kun näitä juttuja täällä lukee, tuntuu toimivan hienosti.
Eiköhän liene jokaisen oma asia, millainen ruukku päässään ajaa, eiks je, eikä se jeesustelemalla miksikään muutu.
P.S. Vielä tuohon huurtumisongelmaan. Minulla Shoei Multitec (siis se vanha paska, joka olisi pitänyt iän puolesta uusia jo ajat sitten, mutta jota on käytetty niin vähän, etten hölmöksi rupea) toimii pinlockin kanssa ihan kivasti, mutta mun toiset öögat eli silmälasit alkaa sitten huurtua ja näkyvyys nolla. Jotain pitäisi noille keksiä.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Tästä kuluttaja saa syyttää kyllä ihan itseään. Kuluttaja ei ole valmis maksamaan kestävyydestä, vaan haluaa paljon ominaisuuksia ja mahdollisimman edullisesti. Kuka ostaisi kestävän pesukoneen jossa linkouskin on hidas ja ilman hienoja ominaisuuksia, kun tarjolla on huipputeknisiä A++++ energialuokan tuotteita samaan hintaan? Ja kyllähän näitäkin kestävien koneiden valmistajia on, mutta hinta on tosiaan ihan eri luokkaa.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010