Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Käväisin pikaiseen Ruotsin tuntureilla, alla juttua ja kuvia.

    Viime syksynä ruskareissu jäi sairastelun takia tekemättä. Nyt on kunto ok, joten matkaan. Syyskuun alkupuoli on ollut lämmin, tosin sateinen. Pari päivää ennen reissun alkua päivälämpötilat putosivat usealla asteella, eikä kymmentä astetta ole kai Oulussa sen jälkeen ylitetty. Sen suurempia tavoitteita minulla ei ole tälle reissulle. Pääasia on, että muutamaksi päiväksi pääsee varmasti eroon työasioista. Varmuuden vuoksi jätin työkännykän kokonaan pois matkasta.

    Sunnuntaina vähän ennen yhtätoista starttasin Africa Twinin kotipihassa, maha täynnä kaurapuuroa, ja etupyörä kohti pohjoista. Pohjois-Ruotsissa ei ole tullut pariin vuoteen käytyä. Alkukesän reissu osui Baltiaan ja edelliskesänä kävin toukokuussa Erzgebirgellä ja heinä-elokuun vaihteessa Ruijassa Yöjutauksella. Alkuun nelostien pakollinen siirtymäosuus, tällä kertaa Piteåån saakka. Onneksi liikennettä ei ollut tungokseen asti. Iissä tihuutti vähän vettä. Kemiä lähestyttäessä taivas selkeni puolipilviseksi ja sitä riitti tänne Arvidsjaureen asti. Simossa olisi ollut nahkiaismarkkinat, mutta en pysähtynyt kun en suuremmin nahkaisista perusta. Tosin en ole koskaan maistanutkaan...

    Tornion ABC:llä join Gefiluksen ja teen. Olisin ostanut uusimman Biken matkalukemiseksi - siinä kun oli enskajuttua, mutta ei löytynyt Prismasta. Köröttelin sitten viiden aidan välissä Luleåån jossa ajoin suoraan keskustan kävelykadun päähän parkkiin. Käveleskelin keskustassa kahvipaikkaa etsien ja kirjaston yhteydestä löytyikin kulttuurikahvila, josta sai ihan hyviä mokkapaloja ja ennen kaikkea hyvää kahvia. Herkut tosin maksoivat 60 SEK. Kurkistin vielä sisään Äventyrsbutikeniin, mutta tällä kertaa ei löytynyt mitään mielenkiintoista tarjoustavaraa. Keskustan liepeiltä löytyi OKQ8, josta tankkasin ja ostin ruotsalaisen moottoripyörälehden iltaluksemiseksi.

    Jatkoin nelostietä Piteåån josta käännyin tielle 373 kohti Arvidsjauria. Tie alkaa aika pian nousta ylöspäin, jo muutaman kymmenen kilometrin matkalla viereiset huiput ovat 300-400 metriä merenpinnasta. Liekö korkeudesta johtuen Ruotsin puolella ruska oli jo lähes täydessä loistossa, toisin kuin Suomessa Oulun korkeudella. Jossain kohtaa laidunsi iso porolauma tien varren hakkuuaukiolla. Käännyin isolle soratielle 541 kohti Gråträskiä. Sitä kautta olikin mukavat maisemat Arvirdsjauriin. Heti Gråträskin kylän jälkeen tiellä 645 hirvilehmä vasansa kanssa ylitti tien noin 200 m päästä pyörän edestä, sain hätäisesti videoillekin.



    Viiden jälkeen olin Arvidsjaurissa. Kävin ensin kylällä kierroksella ennen kuin tulin Hotel Laponiaan ja sain etukäteen varatun huoneen. Monta muuta asiakasta täällä ei olekaan, keittiökin on kiinni. Ajoin siis takaisin kylälle Restaurant Afroditeen josta sai pizzojen lisäksi mm. ihan hyvän lohiannoksen. Alkuruokasalaattipöytä sisältyi 150 SEK hintaan, joten ei paha.

    Hotellilla seuraavaksi kuntosalille. Ehdin olla yksikseen puolisen tuntia, kun kaveriksi tuli riskin näköinen, tatuoitu blondi. Blondi laittoi puhelimestaan rokin soimaan niin lujaa, että pöly karisi ilmastointiputkien päältä. Tein pikaisesti oman ohjelmani loppuun, venyttelin vähän ja pakenin sitten mökää saunaan. Respasta Mariestad evääksi. Saunassa oli yksi ruotsalainen, joka uskalsi myös heittää löylyä. Kyllähän isosta Tylon kiukaasta löytyä lähtee, jos vettä uskaltaa lähes paljaille, peukalon paksuisislle vastuksille heittää. Uima-allaskin olisi ollut, mutten viitsinyt mennä kun siivousrobotti teki altaassa työtään. Saunan jälkeen kämpille ja unten maille.



    Ruotsissa on näköjään valokuvaustolpilla vähän herkempi liipaisinsormi kuin Suomessa. 70 alueella jo kolmen kilometrin ylityksellä pääsee kuvaan, en muistanut hymyillä... en kyllä hymyillyt kevään Baltian reissulta palatessakaan, kun testasin suomalaista pönttöä seitsemän kilometrin ylityksellä.

    Maanantaiaamu valkeni ennusteesta poiketen lähes selkeänä, yölläkään ei ollut satanut, vaikka sitä vähän ennusteli. Sinnittelin seitsemään saakka, kunnes nälkä voitti ja aamupalalle. Aamuapala oli ihan ok, tosin mehuautomaatti oli tyhjä/rikki eikä puuroa ollut. Laktoosittomat maidot ja piimät olivat erillisessä pikku jääkaapissa, mutta eipä ollut laktoositonta jogurttia. Mahan sai silti täyteen ja tekaisin vielä yhden sämpylän evääksi ja keitin kämpässä vedenkeittimellä termoksen täyteen kuumaa vettä. Aluksi ajelin kylälle katsomaan Lappstadenin tupia, joissa aikojen alussa saamelaiset yöpyivät kirkonkyläreissuilla.







    En ajanut Arjeplogiin suorinta tietä vaan lähdin ensin 45:sta Östersundin suuntaan ja vasta Slagnäsistä tietä 609 Mellanströmin kautta Arjeplogiin. Se olikin maisemilleen ihan hyvä valinta ja olemattoman hiljainen liikenne. Arjeplogissa ajoin OKQ8 huoltoasemalle tankille. Ovella tuli vastaan Toivonen. Mistäkö tiesin - no sillä oli nimilappu rinnassa ja myös pakettiauton kyljessä. Liekö ollut se Pekan paras kaveri, norjalaisten Finskevitser-kirjasta. Toivonen oli harrikkamiehiä ja kyseli, etteikö se ole kylymä ajella. Kehuin keliä lähes parhaaksi mahdolliseksi, johon Toivonen valitteli, ettei ole itse ehtinyt ajaa kuin 400 km tänä kesänä. Ihmetteli matkaenduroiden yleistymistä ja sanoi itsekin sellaista harkinneensa. Teekuppi ja kanelbulle naamariin ja matkaan. Heti Arjeplogin itäpuolelta käännyin pohjoiseen tielle 629, joka menee tunturien yli kierrellen Moskoseliin. Aluksi ajelin Gáldesbuovddan tunturille, johon menee päällystetty tie ylös asti. Valokuvauksen ja maisemankatselun jälkeen kohti pohjoista.



    Reilun kymmenen kilometrin jälkeen tie muuttui soratieksi ja hyväkuntoista sellaista riittikin reilut sata kilometriä, lähes Moskoseliin asti. Maisemat ja keli olivat kohdallaan, tie hienossa kunnossa, joten mukava oli ajella. Juuri tätä täältä olin tullut hakemaan. Suddejaurin laavulla join termarista pikakahvit ja söin evässämpylän. Samalla alkoi vähän sataa tihuuttaa. Moskoselista käännyin 45:sta kohti Jokkmokkia. Piteälvenin rannalla Ljusselforsenilla hyödynsin hyvää taukopaikkaa ja kävin wc:ssä. Ruotsissa näiden tienvarren taukopaikkojen wc:t ovat huomattavasti siistimmät kuin Suomessa huoltoasemien. Suomessa on varmaan Euroopan likaisimmat vessat huoltoasemilla.

    Tihkusadekeli ei houkutellut pysähtymään valokuvaamaan kovin tiheästi. Matka joutui, ja kun kellokaan ei ollut vielä kolmea, päätin käydä vaihteeksi Stroforsenilla. Siellä oli hiljaista, yläkahvila kiinni, vain matkamuistomyymälä auki ja muutama auto parkkipaikalla. Hotellilla oli enemmän väkeä. Ainakin Suomen puolella on viime viikkoina satanut paljon, mutta tuntui, etteivät kosken kuohut olleet ihan niin komeat kuin olin muistellut. Ehkä aika kultaa muistot, tai sitten vesi on vielä suurten jokien altaissa varastossa.



    Storforsenilta palasin parikymmentä km takaisin Jokkmokkiin päin ja sitten pieniä sorateitä suorinta tietä Puottauren ja Sudokin kautta Vuollerimiin. Alun metsäautotie oli vähän karkeapintaista, mutta parinkymmenen kilometrin jälkeen tie parani yhtä hyväksi kuin aamupäivällä. Mukavan vaihtelevia, mäkisiä maisemia, järviä ja mutkaista tietä. Tuota hauskuutta riitti reilu tunti, viiteen asti. Vuollerimissa ensin tankki täyteen Bilistenillä, sitten hotellille.

    Vuollerim Gästgiveri on rakennettu -50-luvulla. -70-luvulla hotellitoiminta loppui ja paikka meni armeijan käyttöön, kunnes taas 2006 kyläläiset perustivat oman osakeyhtiön ja avasivat hotellit uudelleen. Täällä on vähän kaurismäkeläinen tunnelma, mutta hohtavan puhdasta on kyllä joka paikassa. Lisäksi tuntuu, että paikan koristelemiseksi omistaja ovat nähneet paljon vaivaa, keräämällä nurkistaan ja kirpputoreilta kaiken käyttökelpoisen ja halvan tavaran tänne. Viihtyisä tämä silti on. Sauna oli hyvä, vaikka vanha olikin, ruoka buffét-päivällisellä oli halpaa, 100 SEK ja hyvää. Hotelli on kuulemma fullbokad, joten sain vain vessattoman huoneen, mutta kai tässä yhden yön pärjää.



    Iltayöstä heräsin ruotsalaisten kolistellessa käytävässä. Odottelin tovin, josko meteli hiljenisi, mutta viimein piti karjaista hiljaisuutta joka tulikin heti. Aamulla ei vielä satanut, vaikka ennusteet pientä sadetta tiistaille lupailivat. Selvisin aamupalalle puoli seitsemältä ja tien päälle melko tarkkaan seitsemältä. Lähdin Vuollerimista itään, navissa kohteena Polcirkelkojan napapiirillä. Murjekin jälkeen tie 812 vaihtui taas hyväkuntoiseksi soratieksi ja soraa jatkui n. 150 km aina Långseliin asti. Polcirkelkojan löytyi sieltä mistä pitikin. Autiotupia oli paikalla kaksi, olivat melko siistissä kunnossa ja soveltuvat hyvin yöpymiseen. Ruotsin puolella kanalintukannat ovat ainakin vähän paremmalla tolalla kuin Suomessa. Aamun sorapätkällä näkyi yksi koppelo ja yksi noin kymmenen mustan teeren poikue.





    Välillä tihuutteli hieman vettä, välillä aurinko vilahti pilvien raosta värittäen ruskan loistoa omalla sävyllään. Avaforsista oikaisin Morjärviin ja sieltä suoraan Kalixiin. Morjärvin ja Kalixin välillä, joka ei ole pitkä, ohitin puolenkymmentä puuautoa ja saman verran tuli tyhjänä vastaan. Tukkeja meni Sätran sahalle Kalixiin ja kuitua Karlsborgiin. Kalixista olen ennenkin etsinyt hyvä kahvipaikkaa, löytämättä, päätyen aina kuitenkin lopulta Statoilille. Nyt panostin keskustan kiertelyyn vähän enemmän aikaa ja jo toisella kierroksella bonkasin Lyktan Bokcafén Köpmansgatanin varrelta. Vanha puutalo oli remontoitu viihtyisäksi kahvilaksi ja herkkuja oli vitriini täynnä. Myös kahvi oli ihan eri luokkaa kuin huoltoasemien automaattilitku. ICA:sta vielä Helge, suklaata ja punssirullia tuliaisiksi ja kotimatkalle.

    Kalixista en ehtinyt montakaan kilometriä kun alkoi sataa tihuuttaa. Joskus aikaisemminkin on paluumatkalla sade alkanut Kalixissa. Sähkötakki lämmitti mukavasti eikä sade näkyvyyttäkään pahasti haitannut. Merihelmessä söin lounaan ja Iissä tankkasin josta vielä loppusuora kotiin.

    Reissu suuntautui jälleen niille seuduille, joilla kesälläkin yleisin (pihalla seisovan, vanhan) traktorin perässä näkyvä työväline on lumilinko ja yleisin kulkuneuvo on ruukannut olla 240-sarjan Volvo. Nyt näyttää siltä, että nuo Volvot ovat vihdoin alkaneet pehmetä, tai sitten niiden kuskit. 745 tai 850 eivät ole saaneet sitä valta-asemaa, joka 240-sarjalla oli tuolla Ruotsin syrjäseuduilla vielä kymmenen vuotta sitten.
    https://www.youtube.com/user/mtubeist
  2. #2
    Vaikutti hyvältä reissulta: tuollaisella keikalla saa varmasti päätä tyhjäksi arjen haasteista. Hyvin kerrottu "omalla kertojaäänellä".
    F800ST - sauvaleikkurilla maailmalle / ääliöt matkalla #vpptouring / rautainen kermaperse (4264)
  3. #3
    Ja lyhyt video, nyt ei huuruskaan tarvitse eväitä. Koitin leikata vähän aikaisempaa tiiviimmin ja "nuorisomusiikkia" taustaksi, vaikka olisi tuota voinut tiivistää vielä lisääkin.

    https://youtu.be/S_EwPXWPItA
    https://www.youtube.com/user/mtubeist
  4. #4
    olisit käyny nahkiaisia maistamassa, siellä se minäkin niitä jonotin..
    '07 XX, '09 GSA, '91 5900GLX ja '89 W124.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    5 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  5. #5
    Lainaa mek kirjoitti Katso viesti
    Ja lyhyt video, nyt ei huuruskaan tarvitse eväitä. Koitin leikata vähän aikaisempaa tiiviimmin ja "nuorisomusiikkia" taustaksi, vaikka olisi tuota voinut tiivistää vielä lisääkin.

    https://youtu.be/S_EwPXWPItA
    Hyvä video, rauhallista näyttää tähän aikaan olevan siellä. Melkein tekisi mieli pakata laukut ja lähteä pohjoiseen... pikareissulle.
    BMW R1200GSA -17 + Honda Transalp 650 vm 2003 Winter edition
  6. #6
    Piteån ja Oulun välillä (siis Arjeplogin ja Moskoselin kautta) ei tullut vastaan yhtään moottoripyörää, eikä paljon muutakaan. Mars mars, nyt on keli kohillaan.
    https://www.youtube.com/user/mtubeist
  7. #7
    Ajattelin suunnata viikon päästä Vantaalta Lofooteille.
    R1200GS, F700GS
  8. #8
    Onko tuo tie päällystetty koko matkalta tuonne Galtispuodan laelle??
    Edit: Jaa se tuolla lukikin että on...
    S1000XR & 690 Enduro
    gozamite-blogi
  9. #9
    Lainaa Roof kirjoitti Katso viesti
    Hyvä video, rauhallista näyttää tähän aikaan olevan siellä. Melkein tekisi mieli pakata laukut ja lähteä pohjoiseen... pikareissulle.
    Jovvain onkin! Parraat ajomuistelut onkin syssyllä- ja tai aikaisin kevväillä tuolla suunnilla! Ja miksikö:

    - tyhjät tiet
    - vähän liikennettä
    - "economy-hinnat"
    - "ingen sesongen"
    - parempi näkyvyys, (lehti yms. sälä poissa)
    - temperature "vakioitu"
    - ja joko listasin, tyhjät tiet......

    ("kaikki syyt olla ajamatta myöhään syksyllä tai aikaisin kevväillä, ovat tekosyitä" Kekkosen adjutantti)
  10. #10
    https://juhamatkalla.wordpress.com/2...alkeat-rannat/

    Tuossa syyskuun alun tunnelmia ”sieltä päin”.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    -juha-
  11.  
  12. #11
    Lainaa yoohah kirjoitti Katso viesti
    https://juhamatkalla.wordpress.com/2...alkeat-rannat/

    Tuossa syyskuun alun tunnelmia ”sieltä päin”.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Mainio matkaraportti! Haitat tunnettuja (matkakuumeen oireilu).
    SF 1098S
    MTS 1200S
    1190R