Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Hei.
    Kyseessä vm 2000 Suzuki SV 650 S.

    Ostin prätkän tänä keväänä. Ajettu 60 000 km.
    Ajoin normaalista noin 250 km ja kaikki toimi hyvin.

    Viikko pari sitten moottori alkoi hyytymään 4000-4500 kierroksilla kaasutettaessa.
    Ja sammui.

    Missä mahtaa olla vika?

    Olen tutkinut prätkää ja tehnyt mm. seuraavaa:

    -akku ladattu ja voltit mitattu, on ok
    -uudet tulpat on vaihdettu
    -uudet bensat on laitettu
    -ilmansuodatin ja kotelo on ok silmämääräisesti
    -öljyä on koneessa hyvin.
    -kierroksien säätöruuvia on käännelty ylös ja alas käyntiä parantamaan
    -ilmansuodatin koteloa on irroteltu ja kuristettu, tämä auttoikin ja käynti pelasi välillä suht ok.

    Kierrokset pysyivät 1000 tasolla, 2000 kaasuttaessa sammuu nyt taas kokonaan.
    Sammuu aina antaa ryyppyä tai kaasua.

    Valillä antoi koeajaakin ja kaikki toimi normaalisti.
    Sitten taas pihassa annoin kunnolla kaasua noin 6000-9000 kierrosta ja sammui taas.

    Samat oireet oli kesäkuussa, mutta korjaantui ilmansuodatin koteloa räpläämällä (irti, kiinni, ilmavirran kuristaminen tai avaaminen).

    Tyhjäkäynti oli siis heikko mutta parantui kun iv-koteloa irroitteli pois tai kankaalla / irtosuodatinpalalla kuristi ilmanvirtausta koteloon.
    Silloin sieti siis isojakin kierroksia.
    Mutta vain hetkellisesti, hetken kuluttua taas samat oireet palaavat ja sammuu.

    Missä siis mahtaa olla vika?
  2. #2
    Minä kävisin polttoainelinjan läpi tankilta hanalle ja letkut kaasareille. Lopuksi kaasarit palasiksi ja puhtaaksi.
  3. #3
    Veikkaisin kanssa polttoainepuolta. Etenkin tuo ilmanputsarin kuristuksen vaikutus viittaisi sinne suuntaan.

    Ensimmäisenä tarkistaisin, että bensaa tulee tankista kaasareille. Eli bensaletku kaasareilta irti ja johonkin purkkiin. Sitten hana pri-asentoon tai normaaliasennossa järjestät alipainetta hanalle vaikka injektioruiskulla. Jos bensaa ei tule letkusta kohtuullisella vauhdilla, niin jossain on tukos. Luultavasti hanan sihdissä. Ai niin, tässähän taisi olla sellainen alipaineella toimiva bensapumppukin, mutkistaa vähän asioita. Mutta luultavasti siitäkin pitäisi tulla bensan läpi ainakin jos tankki on suhteellisen täynnä. Tietty tuo pumppukin voi olla sökö.

    Jos ei tästä löytynyt vikaa, niin sitten kaasarit pöydälle, atomeiksi ja putsaten.

    Tietty sytkäpuolellakin voi olla tuollaisia oireita aiheuttavaa vikaa. Joskus oli samanlaisessa menopelissä hämärä vika, joka aiheutti reilun sekunnin mittaisia pikkuhiljaa tiheneviä pätkäisyjä jos kierroksia piti vähänkään pidemmän aikaa yli 6000rpm lukemissa. Muuten toimi täysin ongelmitta. Syy jäi sitten lopulta selvittämättä kun korvasin koko sytkän vähän modernimmalla moottorinohjauksella.
    Arttu
  4. #4
    Eikös tässä ole alipainetoiminen polttoaine hana? Jospa sitä ohjaava alipaineletku on irti, puhki, huonosti kiinni tms.

    Oireet kuulostaa kyllä kovasti viitaavan polttoainepulaan.
    Suzuki SV 1000 N K4
  5. #5
    myös se alipainehanan kalvo tuppaa revetä reiälle jollon ei enää jaksa aukoa kunnolla tai ei ollenkaan
    Valkyrie GL1500C F6C -97
  6. #6
    Törkeästi lainaan ketjua, vaikka vähän erilaisesta asetelmasta onkin kyse.

    Tonninen vm. 2006 on nyt tehnyt tälle viikolle kahdesti yllätyssammumisen. Molemmilla kerroilla olen ollut rullailemassa pysähdyksiin, liikennevaloihin/parkkiin. Moottorijarrutusta vaihteita pienemmiksi potkimalla on tapahtunut edeltävästi mutta varsinainen stumppaus on molemmilla kerroilla tapahtunut kytkimen ollessa pohjassa ja pyörän ollessa jo melkein pysähdyksissä.

    Hyviä teorioita otetaan vastaan?
    Back in black: Suzuki SV 1000S -06
  7. #7
    Lainaa Päivänsäde kirjoitti Katso viesti
    Törkeästi lainaan ketjua, vaikka vähän erilaisesta asetelmasta onkin kyse.

    Tonninen vm. 2006 on nyt tehnyt tälle viikolle kahdesti yllätyssammumisen. Molemmilla kerroilla olen ollut rullailemassa pysähdyksiin, liikennevaloihin/parkkiin. Moottorijarrutusta vaihteita pienemmiksi potkimalla on tapahtunut edeltävästi mutta varsinainen stumppaus on molemmilla kerroilla tapahtunut kytkimen ollessa pohjassa ja pyörän ollessa jo melkein pysähdyksissä.

    Hyviä teorioita otetaan vastaan?
    Ruiskurunko hypännyt kumikurkusta/paikoiltaan. Todennäköisesti se taaempi, tsekkaa tuo aluksi
    FJR 06/2014
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
    CBR 125R 07/2016 jälkikasvulla ajossa
  8. #8
    ^Tarkista nyt ensiksi ainakin se, että tyhjäkäynti on säädetty ohjekirjan mukaiselle tasolle. Hiemankaan liian pienellä oleva tyhjäkäynti johtaa helposti moottorijarrutuksen jälkeisiin ja kytkintä pohjaan painaessa tapahtuviin sammahteluihin.
  9. #9
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    ^Tarkista nyt ensiksi ainakin se, että tyhjäkäynti on säädetty ohjekirjan mukaiselle tasolle. Hiemankaan liian pienellä oleva tyhjäkäynti johtaa helposti moottorijarrutuksen jälkeisiin ja kytkintä pohjaan painaessa tapahtuviin sammahteluihin.
    Tuntuu pitävän paikkansa. Omassa pyörässä edellinen omistaja oli säätänyt tyhjäkäynnin 1000 rpm:iin, kun ohje sanoo 1200 +/- 100 rpm. Ja kun säätö ei juuri voi olla helpompaa, säädin omassa siihen 1200 rpm:iin.

    Ja siihen loppui ainakin oman pyörän satunnainen sammuilu.
    Suzuki SV 1000 N K4
  10. #10
    Tyhjäkäynti näyttää olevan nyt tosiaan siinä 1100 kieppeillä, joten kokeillaan nyt hilata sitä inasen ylöspäin, jospa se sillä ratkeaisi. Muut tsekkaukset jää odottamaan talvikelejä, vielä en malta enempi atomeiksi laittaa niin pitkään kun/jos jonkinlaisia ajokelejä vaan riittää.

    Tackar och pockar.
    Back in black: Suzuki SV 1000S -06
  11. #11
    Tere

    Vähän aiheesta poiketen niin missä lämmöissä SV 650 -04 teillä pyörii.. Tein tänään laturin tarkastusta ja lämmöt nousi 97 asteeseen tyhjäkäynnillä eikä flekti lähteny vieläkään pyörimään..
  12. #12
    Lainaa SakuP kirjoitti Katso viesti
    Tere

    Vähän aiheesta poiketen niin missä lämmöissä SV 650 -04 teillä pyörii.. Tein tänään laturin tarkastusta ja lämmöt nousi 97 asteeseen tyhjäkäynnillä eikä flekti lähteny vieläkään pyörimään..
    Yleensa flektit lähteemuutaman asteen yli sadan. Ehkä 103-106 tai niillä main. Ohjekirjassa kai sanotaan.
    95-97 voi olla missä saammuu jos on lähteny päälle
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  13.  
  14. #13
    Lainaa SakuP kirjoitti Katso viesti
    Tere

    Vähän aiheesta poiketen niin missä lämmöissä SV 650 -04 teillä pyörii.. Tein tänään laturin tarkastusta ja lämmöt nousi 97 asteeseen tyhjäkäynnillä eikä flekti lähteny vieläkään pyörimään..
    En tiedä 650:sesta, mutta 1000 malllin manuaali sanoo että:

    OFF -> ON 105
    ON -> OFF 100

    Eli tuuletin käynnistyy 105 asteessa ja sammuu 100 asteessa.
    Suzuki SV 1000 N K4