Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Pakko-ostos metrinen kiinteä vääntövarsi, jotta saa edellisen sepän kiristämät pultit auki.
Elämä on onneksi mutkikasta
Ratapyörän huollon kannalta kannattaa katsella sellaisia tarvikkeita, jotka saa helposti mukaan. Sitä remonttia tulee tehtyä enemmän tai vähemmän myös radalla, etenkin jos kisailee, tai hakee rajat kolmannen kerran samaan viikonloppuun.
Ihmeen vähällä noiden kanssa pärjää, mut mukana on aina seuraavaa.
Työkalupakki, jonka sisältö on jalostunut vuosien saatossa
Hylsysarja
Porakone ja pulttipyssy
Kompura, kunnollinen ilmapistooli
Rengasraudat
Erilaisia kemikaaleja
Gorillateippiä, rautalankaa, nippusiteitä
Alakolmiosta nostava pukki
Pyörää rassaa aika vähillä työkaluilla. Käyttäjävirheitä sitten näkee sitäkin enemmän, mut tekemällä oppii
Yleensä, kun joku tulee kertomaan, että joku ei onnistu, tai on ammamiesten® hommaa, niin tulee palava halu kokeilla.
Tähän sarjaan voi laskea tankin oikomisen täysin rusinasta, crossin kampikammion korjaaminen kemiallisella metallilla, vanteiden oikominen, iskarihommat, rungon mittaus, clipareiden oikominen, keulan oikominen ja muita referenssejä.
Tarkka työsuunnittelu ja töiden ajoittaminen myös kunniaan. Tiukan riskianalyysin jälkeen tuli ajettua kahdet kisat nelivaihteisella pyörällä, ennen kuin löytyi hyvät käytetyt osat tilalle.
---
1000Nm Makitalainen pulttipyssy, läjä mustia hylsyjä, ja olet naapuruston ruostuneiden Renaulttien alustan kanssa tappelevien kotimekaanikkojen paras kaveri. Aukeaa sillä kyllä kaikki pultit pyörästäkin.
Oikeastaan vaikeimmat kohteet saada irti tähän mennessä ovat olleet RSV:n vauhtipyörä (kuumennusta hitosti, ulosvetäjää, ulosvetäjälle vastakappaletta) ja GPZ:n emäputken laakerit (ei oikein pintaa mihin napauttaa). Muuten saa aika usein hankaluuksien koittessa katsoa työvaiheissa peiliin, eli koittanut jostakin oikoa (eihän tuota tarvitse tieltä pois purkaa) tai sitten hoitaa hommaa epäkuranteilla välineillä tai varaosilla.
Aiheessa paremmin pysyäkseni, aloittaja voisi myös kertoilla mitä meinaa tehdä. Esimerkiksi keularemonttiin saattaa olla jokin special tooli poikaa, tosin USD-keulojen kanssa olen vähemmän itse pelannut.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Tuossakin on noita valmissarjojen tyypillisiä puutteita.. Esim. kiintolenkeistä puuttuu 9-15-16-18-20-21 milliset. Ehkä hieman harvinaisempia kokoja (patsi 15 ja 21 milliset), mutta jossain vaiheessa niille tulee kuitenkin tarvetta.
Siksikin suosittelisin ensisijaisesti asiallista ja hyvänkokoista pakkia (tai vaunua), johon hommaisin laadukkaat täydelliset sarjat kaikea tarpeellista - ruuvimeisseleistä kiintoavaimiin. Lisäksi asialliset 3/8 ja 1/2 tuumaiset hylsysarjat omissa laatikoissaan. Myös pieni 1/4 hylsysarja on näppärä monessa hommassa.
Työkaluvaunu sekä aiemmin mainittu työkalutaulu ovat hyviä ratkaisuja, mikäli työkaluja ei ole tarvetta kuljetella pitemmälle. Ne mukaan otetut irtokalut kun haluavat jäädä sille tielleen..
Minulla on tallin seinällä tällainen 960 x 800 mm. Saisi olla isompikin, vaan kun ei mahdu. http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ty...lu-2000022183/
Viimeksi muokannut: J@ck; 16.08.2017 klo 10:52.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
90 prosenttia duunista voi tehdä 10 prosentilla työkaluista, mutta se viimeinen 10 prosenttia vaatii sitten autotallillisen työkaluja...![]()
Mulla on ollut käytössä tämä Kamasa-sarja, jolla on saanut kaikki perustyöt tehtyä pyörän kanssa.
-Suzuki DL650 V-Strom -06
-ex-Honda CB 500 -01
Näinhän se menee.. Tulee taas mieleen mökkihommat, sielläkin kun on kaikenmoista huollettavaa.. Aikoinaan kuljettelin työkaluja ja koneita kotoa mökille, mutta lähes aina jäi jotain puuttumaan. Toisaalta liian usein joku työkalu unohtui mökille. On venettä, perämoottoria, jyrsintä, ruohonleikkuria, moottorisahaa, vesipumppua, polkupyörää yms. Jos jotain meinaa tehdä, niin käytännössä pakko olla kutakuinkin täydellset työkalut sekä kaikenmoista pientarviketta. Vaihtoehtona 100 km kauppareissu, tai homman siirtäminen toiseen kertaan.
Nykyään mökiltä löytyy lähes kaikki tarpeellinen, tekipä sitten konehommia tai muutakin remppaa. Suurin osa isommista hankinnoista on tehty käytettynä vähitellen. Katkaisusirkkeli, pöytäsirkkeli, painepesuri, poravasara, ilmakompura, paineilmatyökalut, käsityökaluja jne.. Lähinnä Torilta, eikä muuten maksaneet ihmeitä.
On sinne kertynyt paljon turhaakin ja käyttökelvotonta työkalua, pitäisikin saada aikaiseksi pieni raivaus. Sekin vaan tullut huomattua, että mökiltä ei pitäisi hukata oikein mitään.. Ihmeesti siellä osaa soveltaa ja pientä mielikuvitusta käyttäen hyödyntää kierrätystavaraakin. Seuraavana vuorossa > 30 v aitan takana nipussa maanneet käyttämättömät kattopellit. Niistä tulee katto venevajaan![]()
Viimeksi muokannut: J@ck; 16.08.2017 klo 12:00.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Mä voisin suositella tätä hylsysarjaa. Tolla olen saanut tehtyä melko lailla kaiken mitä on mopon kanssa ollut tarpeen tehdä. Tohon kylkeen kun ostaa momenttiavaimia, ruuvimeisseleitä, pihtejä ja kuusiokoloavaimia, niin aika lailla pitkälle pääsee. Erikoistyökaluja sitten tarpeen mukaan, kuten aiemminkin jo on todettu.
Tosta Kamasan sarjasta en ole saanut rikkikään oikeastaan kuin pikkuräikän sekä 10mm kuusiokolokärjen. Kummatkin sain takuun kautta uudet, vaikka tuosta kuusiokolokärjestä sanoivat että M12 pultteja ei saisi vääntää 190Nm momenttiin![]()
1835
Itellä ollu 9 vuotta se bilteman 150 osanen sarja, ne pienet vaihtokärjet on mennyt paskaksi, tosin liian rajusta käytöstä johtuen. Ja se laatikko on ihan paska, hajosi jo parin vuoden jälkeen.
Yks puute siinä on, 12mm hylsyä jota japsipyörässä tarttee ei ole kuin 1/4" koossa ja välillä tartteis isompaankin vääntöön sitä.
Tuon lisäksi ostin sit erillisen kuusiohylsyt ja muutaman räikkälenkin (lyhyitä) aivan mahtavia jos pitää esim. startti irroittaa varikko-olosuhteissa, kun pultit on rungon sisällä.
Kaksi momenttiavainta löytyy myös. Oikeastaan kaikki on mallia biltema ja olen ollut tyytyväinen, paitsi tuohon laatikkoon. Nyt olisi tarkoitus hommata jotain irtolaatikoita johon saisi järjesteltyä kaikki työkalut, kun niitä nyt tulee roudattua vähän joka paikassa.
Tällä hetkellä oon metsästänyt pitkää tähtipäätä sekä talttapäätä, kurkkujen kiristyspanta on v-mäinen irroittaa kun mikään mun nykyisistä meisseleistä ei ylety tai jos ylettyy niin on liian isoja..
s1000rr 2011
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
Minusta hylsysarjat kannattaa ostaa erikseen. Yksi isoille ja toinen pienille. Sitten hommaa nuo pihti ja ruuvarijutut erikseen. Iso sarja jossa kaikille on paikat tuppaa olemaan hankala kun kerran sen kopauttaa ja kaikki on irrallaan lattialla (jollei sitten tarvitse kuskailla eri paikkoihin). Lisäksi sarjoissa ei kaikki osat ole riittävän laadukkaita. Sitten pari erikokoista momenttiavainta. Ostaa sen mukaan lisää erikoisempia työkaluja kuin tarvitsee. Kuusiokolohylsysarja on osoittautunut käyttökelpoiseksi. Minulla on pari tukevaa muovista työkalulaatikkoa jossa säilyttelen, mutta tuollainen iso rullilla varustettu voisi kieltämättä olla kätevä(?).
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.