Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 41:sta
  1. #1
    Tervehdys kaikille..

    Tuli ostettua tuollainen käytetty 2007vm FZ6-S S1 ABS Jammu itselleni..

    Siisti peli kaikin puolin, mutta nyt kun testailin noita abseja niin tuntuisi ettei ne oikein pelaa..
    Kun pyörään laittaa virran, syttyy abs valo normaalisti ja sammuu sitten sekunnin-kahden päästä, eli ei pitäisi olla häiriötä..

    Kuitenkin jarruttaessa takanen menee aivan lukkoon, jopa asfaltilla mitä testasin, vaikka hieman "ruksuttaakin" ja piirtää mustaa.. Etusta kokeilin jossain noin 30km/h vauhdissa hiekalla ja lukkoon tapasi sekin, jolloin tietysti luovuin heti jarrusta.. Ei oikein uskalla tuota etusta rajummalti koittaakaan ns abseille asti vetää jottei pyörä olisi pötkällään..

    Onko kellään hajua mikä tässä voisi olla vikana? Toki pyörällä voi huoletta ajella, onhan siinä pelaavat ei abs jarrut, mutta olisi mukava turvavaruste kuitenkin jos tulee joskus se oikea hätä...
  2. #2
    Lainaa Sankari kirjoitti Katso viesti
    Siisti peli kaikin puolin, mutta nyt kun testailin noita abseja niin tuntuisi ettei ne oikein pelaa..
    Kun pyörään laittaa virran, syttyy abs valo normaalisti ja sammuu sitten sekunnin-kahden päästä, eli ei pitäisi olla häiriötä..

    Kuitenkin jarruttaessa takanen menee aivan lukkoon, jopa asfaltilla mitä testasin, vaikka hieman "ruksuttaakin" ja piirtää mustaa.. Etusta kokeilin jossain noin 30km/h vauhdissa hiekalla ja lukkoon tapasi sekin, jolloin tietysti luovuin heti jarrusta.. Ei oikein uskalla tuota etusta rajummalti koittaakaan ns abseille asti vetää jottei pyörä olisi pötkällään...
    En olisi ollenkaan varma, että niissä mitään varsinaista vikaa olisi. Kyllä itselläkin abs-pyörissä on saanut molemmat renkaat jarrutettua "lukkoon", eikä itselläkään ole riittänyt kantti etusen kanssa luottaa siihen ettei pyörä mene nurin. Ainakin tuo takapyörän osalta kertomasi ruksutus viittaisi siihen että jarru toimii oikein, jos rengas yhtään hetkittäin pyörii eikä tule ihan nahkoineen perässä. Lähtökohtaisesti voi sanoa, että mitä vanhempi järjestelmä, sen hitaammin ja kulmikkaammin se reagoi täysjarrutustilanteessa.

    Toki jarrunesteiden vaihto ja satuloiden putsaus voi vaikuttaa käytökseen, eli hieman jumittavan nahkea jarru reagoi abs:n tuottamaan paineenalennukseen "hitaammin" ja on siten suuremman aikaa lukossa kuin puhdas satula uusilla nesteillä ja tiivisteillä. Samoin elämänsä ehtoopuolella olevat kovin joustavat tai sisäisesti "umpeen turvonneet" jarruletkut voivat aiheuttaa jotain vastaavaa.
  3. #3
    Itse aloitin vastaavalla pelillä aikoinaan.

    Onnistuin kerran hieman nopeammassa pysähtymisessä jopa nostamaan takasen ilmaan.
    Itsestähän se tuntui, että nousi pään yli, mutta todellisuudessa luulen että kuitenkin vain 10-20 cm...

    ABS (lukkiutumaton jarrujärjestelmä) ei suomalaisesta nimestään huolimatta estä jarrua lukkiutumasta, vaan estää sen jarrun JÄÄMISEN lukkoon.

    Tuloksena on kovassa jarrutuksessa ohjausmahdollisuuden säilyminen (varsinkin autoissa talvella).

    Mopoissa auttaa lähinnä siihen, ettei esim. hiekalla jarruttaessa ole niin herkästi nutullaa.

    Itse olen pari kertaa vuosien varrella pelastunut risteyshiekan kohdalla kaatumiselta, juurikin ABS:n avulla.

    30 kmh on aika hiljainen koevauhti ABS:lle, kun vauhti loppuu siihen ekaan rutistukseen, niin eihän se enään muuta lopputulosta.

    Takanen tosiaan "nakuttaa" helpommin jo hitaassakin vauhdissa, mutta etujarrulla pitää jarruttaa jo kunnolla (lukittumisen rajalle), ennenkuin alkaa nypyttämään.

    Turvallisessa paikassa, siistillä asfaltilla (tai miksei hiekallakin) pikkasen kovempi vauhti ja kunnon rutistus kahvasta, niin huomaat kyllä toimiiko.
    (testaus tietty omalla vastuulla ).
    En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.

    Yamaha FZ1-S => Sininen
    Yamaha FZ6-S => myyty
    Honda CL70 => (linkki kuvaan) Liite 13078
  4. #4
    https://www.youtube.com/watch?v=YH_EaCeDU2A

    Tuossa pätkässähän nuo jampun absilla jarruttelee ja ei rengas pala asfaltillakaan..

    Pitää toki nuo jarrunesteet vaihdella jos se auttaisi, mutta jotenkin olen sitä mieltä että paremmin tuon pitäisi pelata, etusella jarruttaessa se tosiaan meni ihan lukkoon, eikä minusta ehki raksuttanut.. Takasella asfaltissa sellainen 5 metrin musta juotti...

    Mitä muilla absi pyörillä jarruttanut, niin ei ne kyllä mustaa ole piirtäneet, vaan pelanneet ihan loistavasti..

    Pitää varmaan vielä testailla noita vaikka hiekalla, pelottaa vaan että kaataa muuten siistin pyörän varsinkin tuota etusta tesmiessä..
  5. #5
    Vaikka itsellä onkin Suzuki mutta samaa ikäluokkaa niin väittäisin että toimii normaalisti. En tiedä noista uudemmista järjestelmistä mutta kyllä itsellänikin heittää lukkoon jos jarrun runttaa pohjaan.
    Suzuki GSF650SA -07
  6. #6
    Voihan tuo olla noinkin, mutta on kyllä surkeasti toteutettu lukkiutumaton jarrujärjestelmä, jos se noin pelaa..

    Etusen kanssa äsken pari kertaa testasin kotitiellä, molemmilla kerroilla lukossa, ei toki kova vauhti, mutta lukossa silti ja meinasi kipata..

    Melkoisen vaarallista vaan jos luottaa absiin ja tulee tiukempi jarrutus ja silti vaikka abs pelaisi "normaalisti" niin etunen lukossa ja olet pitkällään..

    Luulisi että tuon ikäisissä pyörissä jo absit olisi suht luotettava, kun onhan niitäkin tehty iät ja ajat..
  7. #7
    Lainaa Sankari kirjoitti Katso viesti

    Etusen kanssa äsken pari kertaa testasin ei toki kova vauhti,
    Niih, autoillakin opastetaan ABS:n kanssa runttaamaan poljin pohjaan (hätätilanteessa...), eli päinvastoin kuin perinteisillä jarruilla.

    Ja syynä on, että ABS tarvii sen jarrupaineen järjestelmään, jotta se voi iroittaa JA UUDESTAAN kiristää jarrua.

    Elikkästä hitaassa vauhdissa riittää pienempi jarrun puristus ja mopo pysähtyy kun etunen lukittuu, eikä jarru aukea, koska ABS:lle ei ole lisäpainetta.

    Eli, uudestaan, pikkasen enemmän vauhtia ja "sopivan luja" rutistus jarruun, niin pitäs tapahtua.
    (edelleen omalla vastuulla kokeilut)

    Nii, ja jos oot ajellut/testaillut uudemmilla pyörillä, niin varmasti on tekniikka kehittynyt ja vasteajat pienentyneet, verrattuna tuon ikäiseen Yamahaan...
    En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.

    Yamaha FZ1-S => Sininen
    Yamaha FZ6-S => myyty
    Honda CL70 => (linkki kuvaan) Liite 13078
  8. #8
    Tuo video on kieltämättä ristiriidassa kertomasi suhteen. Tosin hiekkatie ainakin etujarrun testausalustana on hankala juuri aiemmissa kommenteissa mainituista syistä, eli kun se vauhti loppuu helposti kesken ja pyörän kaatumisriski on suuri kun rengas kerää lyhyen lukittumishetkensä aikana irtosoraa eteensä.

    Mitä tulee tuohon kommenttiin pyörän iästä ja kauanko abseja on tehty, niin viittasin itse ainakin siihen kehitykseen mitä on nähty viime vuosina. Jos tuollaisen vanhan absin runttaa kurvissa pohjaan niin kaatuu jokseenkin varmasti. Sen sijaan uusimmat "kaarreabsit" osaa ottaa huomioon jo pyörän kallistuskulman yms asioita ja säätää jarrupainetta sen mukaan, eikä pelkästään seuraa renkaan pyörintänopeuden muutosta.
  9. #9
    Samaa mieltä, eli jos ABS:in vetäsee "lukkoon" kesken mutkan, niin aika taituri saa olla, ettei mee nurin.
    En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.

    Yamaha FZ1-S => Sininen
    Yamaha FZ6-S => myyty
    Honda CL70 => (linkki kuvaan) Liite 13078
  10. #10
    Joo eipä ne absit paljon kantatessa auta, ainakaan vanhemmat sehän on selvä..

    Juu kotarin 690 dukella ja banditilla olen abseja testannut ja kummassakaan ei menty lukkoon, ainakaan niin että olisin huomannut..

    Pelasi juuri kuten tuossa ylläolevassa videossa tuolla fazulla.. Noissa se absi otti kyllä tosi hiljaisessakin vauhdissa myös etusella kiinni ja ruksutti.. Tolla omalla jampulla olisin ollut pitkällään, mitä etusta kokeilin, niin pakkohan siitä oli luopua..

    Mukavahan tuo olisi kuulla muiltakin jammu miehiltä, miten on fazuissa absit pelannut, jotenkin tuo mustan piirto takajarrulla asfaltilla tuntuu oudolta absi pyörässä.. Sen vielä kässäisi jos olisi pätkittäin mustaa tiessä, vaan kun koko jarrutus matkalla..

    Sitä en epäile että uudemmissa pyörissä paremmat absit, vaan kun tolla tuntuu ettei niitä abseja ole ollenkaan...
    Voisi kai tässä vielä vaikka märällä asfaltilla tehdä 50kmh testin etusella, siinä pitäsi jo selvitä ottaako absi kiinni.. Vai onko kuljettaja ja pyörä kylellään..
  11. #11
    Ennen kuin menet kaatamaan pyörän testaillessa, kannattaisi ehkä harkita absien testauttamista jollakin korjaamolla jolla on tarvittavat laitteet edes vikamuistin lukuun. Toisaalta vikavalon viitatessa normaaliin toimintaan jäljelle jää todennäköisesti abs-yksikön hydraulipuolen viallisuus, ja se lienee törkeän kallis jos ei löydä ehjää käytettyä osaa.
  12. #12
    Ratavastaava pupu:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Jul 2005
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Sankari kirjoitti Katso viesti
    Kun pyörään laittaa virran, syttyy abs valo normaalisti ja sammuu sitten sekunnin-kahden päästä, eli ei pitäisi olla häiriötä..
    En tiedä onko FZ6:s jollain tavalla muista poikeava ABS systeemi, mut ne kaikki ABS jarrulliset pyörät joilla oon ajanu, niin ABS valo sammuu vasta sen jälkeen kun on ajanu muutaman metrin. Ei yhdessäkään parin sekunnin jälkeen pelkästä virtojen päälle laitosta, tai edes käynnistyksestä, kaikissa ABS-valo sammunu vasta liikkelle lähdön jälkeen.
    kaikki ratailuasiat: ratavastaavat(ät)moottoripyora.org ei privaviestejä!

    "Puput on suloisia muttei kovin älykkäitä"
  13. #13
    ABS warning light
    The ABS warning light “1” comes on to warn the rider if a malfunction in the ABS occurs.
    When the main switch is turned to “ON”, the ABS warning light comes on for 2 seconds, then goes
    off, so that the rider can check if the ABS warning light is disconnected and check if the ABS is operating
    properly.

    Minun englannilla, tuo toimii just niinkuin pitääkin, suoraan fasun manuaalista..

    Juu tuo testaus toki olisi yksi vaihtoehto, varmaankin ainakin yamaha centerillä osaavat tesmiä kyseisen vekottimen..

    Ei tuon ikäiseen/hintaluokan pyörään tosiaan kannata varmaan hirveitä uhrata abseihin jos olisi isompi vika, ajeleehan sillä ilmankin.. Mukava se kuitenkin olisi kun kyseinen turvavaruste pelaisi niinkuin pitää.. Siitä vaan ei tosiaan itsellä ole tietoa, että miten hyvin jampulla toteutettu tuo absi, vai voiko tosiaan em toiminta olla normaalia vanhemmissa jampun absi pyörissä..
  14. #14
    Itsellä on yamahan fjr abseilla vuosimallia 2005. Kyllä minulla noi absit toimii, niin kuin pitääkin, enkä testattuani saanut rengasta täysin lukittua. Tarkista että absien antureiden merkit on kohdillaan.
    Yamaha fjr 1300 vm.05
    Honda cb350 k4 twin
    Ic m49

    ex. Kawasaki zr-7 vm.01
    ex. Suzuki gs 500 vm.99

  15. #15
    Ei siitä mitään haittaa ole, jos takanen menee lukkoon suorassa jarrutuksessa. Rengas voi kulua paikallisesti, jos ihan järjettömiä matkoja pitää lukossa.

    Eli vedät n 100 km/h ja runttaat pelkän takajarrun pohjaan. Silloin pitäisi aika selvästä ilmetä, toimiiko abs vai ei. Ihan pienissä nopeuksissa toimivuutta on hankala testata, koska niissä rengas saakin lukkiintua (pyörä pysähtyy eikä ehdi kaatua vaikka rengas olisi lukossa).

    Ne systeemit jotka eivät salli edes aivan hitaassa nopeudessa pientäkään lukkiintumista, ovat vielä enemmän perseestä kuin hyvät abs:t ja ne tunnistaa siitä, että jarrut lakkaavat käytännössä kokonaan toimimasta kun valutat pyörää risteykseen jossa on pari nokaretta irtosoraa. Eli ajaudut kävelyvauhdissa risteävän tien keskelle tilanteessa, jossa vaikka miten huono perinteinen jarru olisi pysäyttänyt pyörän heti.
    Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä motoristeista.
  16. #16
    Vielä tuohon ABS:n toimintatapaan.

    Kyllä muistelen, että munkin 600:nen nypytti jo aika hitaasta nopeudesta, MUTTA kuten aiemmin kirjoitin, pitää siitä kahvasta puristaa kunnolla, jotta ABS pystyy toimimaan kunnolla (jarrupaine riittää).
    En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.

    Yamaha FZ1-S => Sininen
    Yamaha FZ6-S => myyty
    Honda CL70 => (linkki kuvaan) Liite 13078
  17. #17
    Eli vedät n 100 km/h ja runttaat pelkän takajarrun pohjaan. Silloin pitäisi aika selvästä ilmetä, toimiiko abs vai ei. Ihan pienissä nopeuksissa toimivuutta on hankala testata, koska niissä rengas saakin lukkiintua (pyörä pysähtyy eikä ehdi kaatua vaikka rengas olisi lukossa).

    Lukkoon heittää.
  18. #18
    Menee siis kokonaan lukkoon ja pysyy lukossa? Eli abs ei vaikuta lainkaan?

    Olisi mielenkiintoista tietää miten tuossa on pyöräanturien valvonta toteutettu, jos merkkivalo sammuu ohjekirjan mukaisesti ilman että pyörä liikkuu. Useimmissa pyörissä abs-valo sammuu vasta kun pyörän nopeus ylittää tietyn rajan.

    Nimittäin sellainen vikamahdollisuus tietysti on, että abs-yksikkö ei saa tietoa siitä että renkaat yleensäkään pyörivät, niin eipä se lukkiutumistakaan estä. Muistaakseni itsellä joskus olleen fz8:n ohjekirja varoitti rikkomasta pyöräantureita renkaanvaihdossa. Eli sen voisi ainakin kotikonstein katsoa, että anturit ovat ulkoisesti ehjät (irroita jotta näet sen pyörän hammaskehää vasten olevan puolen myös), ja että anturi on riittävän lähellä hammaskehää. Etupyörässä tietty joku huoleton seppä voisi kaiketi onnistua kääntämään vanteen kokonaan väärin päin, jolloin siinäkin abs-signaali olisi heikossa... Toki senkin pitäisi normaalisti tuottaa vikailmoitus.

    Olethan muuten katsonut sulakkeiden ehjyyden? MT-09:ssä ainakin on useampi sulake abs-järjestelmälle, joskin toki taas luulisi, että esim pumpun sulakkeen palaminen aiheuttaisi vikavalon.
  19. #19
    En lukottanut kun hetken, heitti sen verran perää sivulle jotta irroitin jarrun. Mielestäni oli aivan täysin lukossa kyllä pyörä.. Vauhtia sellainen 80km/h ja asfaltilla..

    Ittellä on pyörien ja autojen kanssa sen verran peukalo keskellä kämmentä ,että osaan tarkistella vaan perus öljyt nesteet yms.. Pitänee kunhan tuota huoltaa, niin sanoa sepälle jotta tsiigaa mikä voisi absiloissa olla vialla..

    Tuo minusta on se erikoisin homma juuri että valojen mukaan abs pelaa, mutta silti lukottaa. Tuo kun voipi olla melkoisen hengenvaarallista sitten jos vetää absille asti, ihan vaikka testimielessäkin..

    Sinänsä kun parikymmentätonnia ajettu pyörä vain, niin luulisi että abs kilkkeet olisi vielä hyvässä kunnossa.. Muita kulumia kun ei pyörässä oikein ole, ns lähes pakasta vedetyn näköinen ainakin ikäisekseen..
  20. #20
    Ajomäärällä ei liene tuossa merkitystä, eli ainakaan kulumisesta ei liene tässä viassa kyse, mutta 10v ikä on voinut tehdä omat temppunsa. Abs-pumppu voi olla jumissa jos edelliset kuskit eivät ole koskaan jarruttaneet abseille asti, tai jos jarrunesteen vaihto on laiminlyöty, myös se voi vaikuttaa abs-koneistoon jne... Samoin sähköliittimissä voi olla kontaktihäiriöitä varsinkin jos pyörä on ollut kylmässä talvisin. Mutta pajalla se sitten viimeistään selvinnee, jos itsellä tai jollain tuttavalla ei ole osaamista tässä viestiketjussa mainittujen asioiden tarkasteluun.
  21. #21
    Huoltohistorian pitäisi mopossa olla kunnossa ja tuo on ollut liki 100% varmasti lämpimässä tallissa kaikki talvet, kun on ollut autokoulun pyöränä uudesta asti ja niillä mopetit hallissa.. Myyntipuheen mukaan vielä opettajan pyöränä, jonka kyllä kolhuttomuudesta/kunnosta voin uskoakin..
    Oppilaat jos olisi enempi ajelleet olisi oletettavasti kaadettu/kolhittu..

    Myöskin yksi kaveri sanoi että opettajat ajoi juuri tuolla fasulla siellä..

    Pistin pariin huoltoon spostia tosta hommasta, toisessa on koodinlukija ja toisessa ei.
    ABS sulakkeiden tarkistusta ehdotti toinen kaveri, vaan eikö pyörä älyäisi jos sulake palanut?
    Nuo toki voisi tutkia, ovat vissiinkin siellä tankin alla?
  22. #22
    Varsinaiseen kysymykseen minulta ei löydy apua. Kuitenkaan osaa vastauksista en oikein ymmärrä..
    Noissa mun Bemuissa on ollut ABS-jarrut jo siitä ensimmäisestä 98-mallisesta alkaen ja olihan abseja jo vanhemmissakin puimureissa.. Kaikilla olen monet kerrat testannut kahva pohjaan paniikkijarrutuksia, ihan pikku vauhdista jonnekin 150 lukemille. ABS on aina toiminut kuin junan vessa, eikä noissa kokeiluissa koskaan ole tullut pienintäkään tunnetta jarrujen hallitsemattomasta lukkiintumisesta.
    Lyhyimmän pysähtymismatkan tavoittelussa abseja ei kuitenkaan pidä päästää mukaan. Tehokkain jarrutus tapahtuu aivan kuten absittomillakin pyörillä. Paitsi, että integral-abseilla varustetuissa Bemuissa riittää pelkkä kahva. Niissä jarrun polkeminen on turhaa ja tarpeetonta.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  23. #23
    Tälläisen käsityksen olen itsekin saanut, että ei noilla rehellisiä lukkiintumisia pitäisi tulla, että joku vika siinä absissa nyt on..

    Hengenvaarallinen sellainen abs on joka vetää pyörät ihan lukkoon vetää, edes sekunniksi..
    Parempi olisi sitten jo kaupata normaali jarruisena jos kuitenkin renkaiden pidempiaikainen lukkiutumismahdollisuus on..

    Juuh soitin vielä tonne liikkeeseen tänään missä ex omistaja huoltanut, niin kyllä tuohon on kaikki huollot tehty ajallaan jottei ongelmia ole siinäkään..

    Pitää varmaan ensi viikolla koittaa käyttää tossa testerissä, jos sieltä jotain selviäisi.. Toki jos on tosi kallis remppa, niin jää tekemättä tuon hintaluokan pyörään..
  24. #24
    Lainaa Sankari kirjoitti Katso viesti
    Hengenvaarallinen sellainen abs on joka vetää pyörät ihan lukkoon vetää, edes sekunniksi..
    Parempi olisi sitten jo kaupata normaali jarruisena jos kuitenkin renkaiden pidempiaikainen lukkiutumismahdollisuus on..
    Sekunti on hemmetin pitkä aika joo, mutta fysiikan lait rajoittaa toisaalta sitäkin kuinka taajaan pyörää voidaan jarruttaa lukkiutumisrajalle ja taas vapauttaa. Wikipedia väittää, että nopeimmat järjestelmät reagoivat 16 kertaa sekunnissa, mutta sekin on jossain määrin kiinni nopeudesta millä edetään, koska yhtä pyörän kierrosta kohti on vain tietty määrä pulsseja anturilevyssä.

    Mitä sulakkeiden tarkastukseen tulee, niin eikö sulla ole ohjekirjaa? FZ8:ssa sulakkeet oli penkin alla, ei tarvinnu tankkia irroittaa, samoin MT-09:ssä.
  25. #25
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    En tiedä onko FZ6:s jollain tavalla muista poikeava ABS systeemi, mut ne kaikki ABS jarrulliset pyörät joilla oon ajanu, niin ABS valo sammuu vasta sen jälkeen kun on ajanu muutaman metrin. Ei yhdessäkään parin sekunnin jälkeen pelkästä virtojen päälle laitosta, tai edes käynnistyksestä, kaikissa ABS-valo sammunu vasta liikkelle lähdön jälkeen.
    Piti käydä oma 2006 fjr tallissa kokeilemassa, eli ainakin siinä absin valo sammuu samalla hetkellä kun normaalisti painaisi starttia virran päällekäännön jälkeen. Absit sinällään toimi ainakin viime viikonloppuna
    FJR 06/2014
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
    CBR 125R 07/2016 jälkikasvulla ajossa
  26. #26
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Mitä sulakkeiden tarkastukseen tulee, niin eikö sulla ole ohjekirjaa? FZ8:ssa sulakkeet oli penkin alla, ei tarvinnu tankkia irroittaa, samoin MT-09:ssä.
    Ei ikävä kyllä ole käsikirjaa, vaan mie tuolta olen tutkinut: https://www.yamaha-motor.eu/fi/servi...als/index.aspx

    Jos oikein ymmärsin noista, niin ne absin sulakkeet on siellä tankin alla, vaan en ole varma ymmärsinkö oikein
  27. #27
    Juu, pääsulake ja ABS sulakkeet siellä tankin alla akun vieressä.

    Ensin joudut suorittaan pujottelutehtävän iroittaessasi etukatteen sisäpalat (vasen ja oikea) ja sit tankin etuosasta ne kaksi pulttia irti.

    Muistaakseni tankin takaosassa on sarana.... ehkä, tai sit kolmas pultti.

    Ainakin muistan itse menneeni tankin alle niin, että nostin vain etureunaa ylös ja sidoin narun pelkääjän kahvasta tankin etureunaan.
    Siinähän tuo pysyi.

    HUOM!!! kun nostat tankkia pystyyn, niin hitaasti ja ei liian ylös, tai nykäset bensaletkut irti tankin pohjasta.
    Se on kiinni semmosella pikaklemmarilla.

    Samaten kun pistät takas nippuun, niin tarkkana, ettei bensaletku (ja huohotinletku) jää mutkille tai puristuksiin.

    Lopuksi vielä varmista, että huohotin letkun valkoinen merkkiviiva on riittävän alhaalla pyörän alla (tarkista letkujen paikat/pituudet ennen purkutyötä).
    En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.

    Yamaha FZ1-S => Sininen
    Yamaha FZ6-S => myyty
    Honda CL70 => (linkki kuvaan) Liite 13078
  28. #28
    Sain tässä yv:n Yamaha Centeriltä ja epäilys oli että joku hapettuma on siellä pumpussa ja että sen voisi saada kuntoon pakkokäyttämällä tuota absää ja samalla vaihtamalla uutta jarrunestettä..

    Ensi viikolle on aika pyörälle, saa nähdä herääkö henkiin nuo jarrut.. Jammuissa kuulemma ihan kohtuu tyypillinenkin vika, eli kannattaa testata välillä niitä abseja vaikka valot ilmoittaisikin jarrujen pelaavan ok..
    Mukavempi tehdä se hätäjarrutus sitten tositilanteessa, kun ei lukkiudu etunen..
  29. #29
    voivat olla oikeassa abs vehkeet koosta riippumatta paljon vanhoja jarruja tarkempia nesteen laadusta
  30.  
  31. #30
    Lainaa A59 kirjoitti Katso viesti
    voivat olla oikeassa abs vehkeet koosta riippumatta paljon vanhoja jarruja tarkempia nesteen laadusta
    +1 ja vaikka nesteet olisi joskus vaihdettu niin onko vaihdettu ihan kokonaan? Etenkin jos kotimekaanikko on vaihtanut ilman tuollaisia pumpun pakkokäyttämisiä tms. kikkoja.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen