Lisäänpä tähän sen verran että itseäni häiritsi banditissa kahvojen värinä jossain 3-4000 paikkeilla. Toisekseen kattelen maailmaa twin-lasien läpi eli en erityisemmin välitä rivinelosen sirityksestä. Mutta tää on puhtaasti henk. koht. mielipide, ja kuten eräs ruumiinosa, jokaisella on omansa. Onneksi mielipidettä voi vaihtaa helpommin.
SF 1098S
MTS V4S Sport
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kävin tässä muutamaa pyörää testaamassa. Kawa jäi kaverin pihaan. Ihan liian pieni sillä ajoasennolla
Honda CB 1300 -07: ihan ok ajoasento, tämä oli vissiin aika lähellä bandittiä myyjän sanojen mukaan. Jalkonen asento ei ollut niin miellyttävä kuin seuraavassa Hondassa, mutta ei kuitenkaan sellainen joka haittaisi ajossa.
Honda XL1000V varadero -05: Tämä oli päivän mukavin laite istua. Hyvä ajoasento, mahtui hyvin ja polkimet tuntui olevan hyvällä paikkaa.
Kummatkin hintaluokassa kyllä menee vähän yli siitä mitä miettinyt, mutta tulipahan testattua.
^
Matkaenskaosastolta tosissaan löytyy taatusti mukavan leppoisaa kulkijaa isolle miehelle. Parin tonnin budjetin joutunee vähintään tuplaamaan, paitsi tietty jos vanhemmat yksimukiset maistuvat/ Africa Twin.
Huollettavuus on noissa budjettilaitteissa hyvä. Luotettavuudesta en tohdi antaa arviota, kun en tiedä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ääni isolle rosvolle. Moottori kestää enemmän ajettunakin, jos rasvat on vaihdettu. Vakiona tasainen mukava vääntö, tilava ja hyvä peruspyörä. Pienellä rahalla saa koneesta irti hieman enemmän hevosia. Huollot ja varaosat on edullisia![]()
Säädettävillä jalkatapeilla voi muutella polvikulmaa helposti. Löytyy kiinalaisia ja LSL merkillä. Olen käyttänyt sekä CB 1300 Hondassa ja Suzuki GSX 1400:ssa. Pituutta on muuten 201 cm.
Tällä hetkellä ajelen tyytyväisenä ko. Hondalla.
Lisäksi satulaa voi muoilla itse tai antaa ammattilaisen hommaksi. Tälläkin saa ajosentoon muutosta.
Honda CB 1300S 2008
Ex Suzuki GSX 1100E 1982
Ex Suzuki GSX 1400 K3
Ex Yamaha XJ 750 Seca 1984
Ex Yamaha R5 350 1973
Tuo on totta, allekirjoituksen pyöristä melkein kaikkiin olen jalkatappeihin jotain muutosta tehnyt. Tai sitten ne on menneet kiertoon niin äkkiä etten ole ehtinyt. SuperTenere ja XV1900 on ainoat joissa polvikulma on ollut hyvä vakiona. Pituutta on reilusti alle kaksi metriä. Ohajustangon korotuksella tai pelkällä säädölläkin on iso merkitys.
.
Ja mukavasti tässä ajovermeitä tutkiessa tuli uusia ongelmia vastaan.
Ei mahtunut motonetin koon 50 saapas jalkaan. Saattaa tulla hankaluuksia löytää sopivaa monoa. Pitää toivoo että jotain löytyy jotain käyttökelpoista.
Hankalaa tämä harrastuksen aloittaminen![]()
Kokomerkinnät ovat erikoisia. Oma normaalikenkä on 45, mutta moottorpyöräsaapas on 47.
Jos ongelma oli leveyden kanssa, niin kyllä markkinoilta löytyy leveämmälläkin lestillä olevia saappaita. Kengät tuntuvat olevan kovin usein Italialaisia ja tykkäävät tehdä todella kapealla lestillä.
...
Sama ollut itsellä, aina saanut ottaa numeroa tai kahta isompaa jotta mahtuu jalkaan vaikka kuinka olis mainostettu leveälestiseksi. Tämä siis kunnes löysin Daytonan saappaat, ainakin Road Staria tehdään kolmella eri lestillä ja kokoja 36-51, omaan jalkaan meni ihan samaa kokoa oleva saapas kun normaali kenkä.
Isoja kenkiä kyllä löytyy, kaverilla kanssa 50 kokoa olevat Daytona merkkiset.
Jos muuten on ongelmaa ajovarusteiden koon suhteen niin Hanx tekee järkevällä hinnalla mittojen mukaan.
Mulle tuli hellepuku 2016 Romanian reissulle ja tekivät takin kun hyllyssä ei ollut niin isoa.
Hinta oli muistaakseni kuitenkin sama kuin pienemmissä malleissa.
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Mitäs noilla bandtinin malleilla on eroa?
kun nettimotossa on 1200, 1200s ja 1250 löytyy s ja a kirjaimet perässä.
-1200 on naku
-1200S on sama pyörä, mutta pieni kate.
-1250 ja 1250A, uudempi vesijäähdytteinen naku-malli. A meinaa ABS jarruja
-1250 S, sama kuin edellä, mutta katteellinen
Ja 1250 SA on luonnollisesti katteellinen ABSeilla
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Tässä nyt muutama pyörä tullut vastaan joissa kiinnostus on vähän herännyt. Jos jotain mielipidettä on pyöriin niin saa laittaaLaitan mukaan myös omat mietinnät kyseisistä pyöristä. Tällä hetkellä tietojen puolesta olisin kallistumassa bandittiin, mutta sitä pitäisi vähän koeistua ensin. Tuonne on matkaa n. 150km, joka ei ole kauhean paha, jos testaamassa kävisi.
Laukkuja tulee banditissa ja europeanissa 3 kpl, varaderossa yksi. Tämä ei ole tosin ongelma, selviän yhdellä ja tarvittaessa tutultani löytyy sivulaukut. Mutta laukusta plussaa.
Suzuki Bandit 1200s: https://www.nettimoto.com/suzuki/gsf/2175702
- Hinnaltaan hyvä budjettiin nähden.
- Kilometrejä 70tkm, mikä kertoo että pyörää on oikeasti käytetty eikä vain seissyt.
- Hyvä huoltohistoria.
- Halvemmat vakuutukset (liik. n. 270e)
- Liikkeestä ostettu, plussa omissa kirjoissa
Honda XL 1000V Varadero: https://www.nettimoto.com/honda/xl/2174577
- 05 vuoden mallia testanneena oli mukava istua päällä. Tämä malli on googletuksen jälkeen hitusen matalampi. Moto-ergon mukaan silti korkeampi kuin bandit.
- Samat kilometrit kuin ylemmässä.
- Sopii matkailuun luultavasti hitusen paremmin.
- Kalliimpi vakuutus (liik. n. 400e)
- Yksityinen myyjä
Honda ST1100 Pan European: https://www.nettimoto.com/honda/st/2176413 (isäni ehdottama malli).
- Hinnaltaan budjetin sisällä helposti
- Hitusen vanhempi
- Halvin vakuutus (liik. n. 200e)
- Yksityinen myyjä
- Hitusen enemmän kilometrejä kuin parissa ylempänä
- Moto-ergon mukaan matalin pyörä kolmesta
Noista itse jättäisin Pannarin ulkopuolelle. Perusteena pyörän monikäyttöisyys ja huollettavuuden helppous. Banditissa ja Varaderossa pääsee huoltamaan vain pienellä purkamisella ja ne taipuvat monipuolisempaan ajoon.
Nyt sun täytyy vaan tehdä itsellesi selväksi millaista ajoa aiot tehdä. Molemmat varmasti passeleita matka-ajoon, mutta haluatko ajaa vain asfalttibaanaa vai tekeekö mieli piipahdella myös hieman huonommilla päällysteillä? Ja tuossa hintaluokassa on helppoa ja edullista tehdä vaihto jos tuntuu ettei osunut oikeaan. Onnea!
BMW K1200rs
Koita nyt joku ostaa, kesä loppuu kohta - ainakin täällä pohjoisessa.
Kyä se täälläkin porin suunnilla vähän uhkaavalta näyttääMutta tarkoitus olisi lauantaina lähteä tutkailemaan vaihtoehtoja JOS se kortti nyt torstaina iltapäivästä taskussa sitten on
![]()
Banditti tällähetkellä ainut listoilla mitä tutkittu on (muutama muu malli myyty jo). Aika vikkellään kyllä pyörätkin vielä liikkuvat omistajalta toiselle.
Dodi, harrastus rupeaa näyttäämään jo vähän aurinkoisemmaltaTänään tuli kortti taskuun, launtaina tutkimaan pyöriä.
onnittelut
siitä se lähteeeeeeeeeeeeeeeeee
![]()
R1250RT -23
R1250RT -20
R1200RT -14
r1200rt -12
1200 bandit
650 aprilia pegaso
yamaha rd 350
yamaha rd 125
Tarkottaaks tää nyt sitten sitä, että valittin ittelle sen vaikeamman pyörän alkuun
Alussa kuvittelin, että mulle riittäis jokin 500 kuutioinen ei liian tehokas pyörä. Kun en ollut pitkään aikaan ajellut pyörää, niin piti verestellä muistoja kaverin 140 heppaisella mopedilla ja sitä kokeillessa tuli mieleen, että mulle riittäis vähempikin. Nyt parin viikon ajelujen jälkeen pikkubandussa - meillä tuttavallisesti "mopo" - tosiaankin kaipaisin lisää vaihteita... tai sitten kai sitä isomman koneen vääntöä ja ajelua matalammilla kierroksilla. Tehoahan isommassa ei ole paljoakaan enemmän. Mut ei se mitään, pienempikin kiihtyi ihan hyvin ohituksessa (150 kg painoa pyörän päällä).
Tässä pienemmässä versiossa 5-6 tuhannen kierroksen kohdalla on jännä värinä, joka erityisen hyvin tuntuu takamatkustajan jalkatapeissa, joten on järkevä ajella vaikka pienemmällä vaihteella, jolloin kierrokset ovat yli 6 tuhannen. Isommasta en tiedä, miten värisee.
Tämä pikkuinenkin on ihan kiva pyörä, mutta kaikesta päätellen se isompi versio olisi mukava tuttavuus. Ja kun tehoja ei ole kuitenkaan paljon enempää, niin ihan turvallista silläkin on aloittaa. Luulisin.![]()
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
ei tehoa kannata jännittää yleensä mopoissa on portaaton tehonsäätö.... on/off nappi vois olla .........
voima tuo ajettavuutta...helpottaa hallintaa...
Riippuu täysin pyörätyypistä. Itse kun tuossa kymmenisen vuotta sitten aikuisiällä ajoin suoraan ison A-kortin, ja hankin 600cc kireän katu/ratakyykyn, niin kyllä se oli aika paljon äkäisempi ja aggressiivisempi kadulla (=haastavampi) kuin muutamaa vuotta myöhemmin hankittu GSX1400. Ainoa etu oikeastaan pienemmästä pyörästä oli pyörän kulkeminen mutkatiellä "kuin ajatus" ja kevyempi hallittavuus maasta käsin. Muuten tuollainen CB1300/GSX1400/Bandit 1250 on oikein hyvä aloittelijapyörä luonteen vuoksi, kunhan vaan kuskilla on kokoa (massaa/pituutta). Toisaalta, kun sitä massaa ja pituutta on, niin "pieni"kuutioinen pyörä voi auttamatta tuntua liian pieneltä, vaikkei sitä tehojen puolesta olisikaan.
<p>?</p>
Jos budjetti venyy, niin uskallan suositella myynnissä olevaa omaa 1250s bandiittiani.
Vakuutuksethan on tuossa tosiaan hyvinkin maltilliset ja ja tämä yksilö on oikeasti loistavassa kunnossa, ei tarvitse isompaa remppaa tehdä vielä moneen vuoteen, joten huolettomia kilometrejä luvassa. Ei kaipaa muuta kuin kovaa ajoa jota minä en pysty tarjoamaan ja sen takia onkin myynnissä.
Mutta laita viestiä jos kiinnostaa: juha.kaitosalmi (at) gmail.com, tai puh: nolnelkuus 597 0850
Edit: tuossa vielä linkki nettimoton ilmoitukseen, vaikka olet sen kyllä ehkä jo lukenutkin.![]()
-Suzuki Bandit 1250s-
(ex Kawasaki ZR7)
Mulla olis kans ns. hiljaisessa myynnissä tuo oma Bandiitti. -03 1200 S:stä nakuksi laitettu, edellisen omistajan toimesta. Ajettu vaan 50tkm. Itelle kun ei noita kilsoja ehdi siunaantua, tänäkin kesänä ajanu alle tonnin, niin ajattelin että jos löytyy ostaja, voisin luopuakkin. Ihan tolla 2ke se ei kyllä pihasta lähde, kyl sen hinnan pitää kolmosella alkaa.
Pyörä Stadissa, ilmottele jos kiinnostaa: niko.salasmaa(ät)motoplast.fi
Voin laitella kuviakin sitten.
Suzuki Bandit 1200 N -96 (R.I.P.), Suzuki Bandit 1200 naked -03 (Myyty)
Kawasaki Kx 125 -85
http://www.youtube.com/watch?v=1RpsY...eature=related
Joku Bandit on aika säyseä pienellä kaasulla ja pienillä kierroksilla. Toisaalta pakoputkiviritteinenkin heittää äkkinäisen tai kenet tahansa selästä jos murjaisee ykkösellä tupin nurin. Oma ainakin nosti keulaa kuin crossipyörä.
Ajelee rauhallisesti tuntumaa hakien ensi alkuun ja siitä se lähtee. Pahin tilannehan on se, että vedättelee hullun lailla kiihtyvyyden tunteesta hullaantuen ja sitten mutkassa hartialukkona kaseikkoon. Iso pyörähän repii raivokkaan tuntuisesti, jos aiempaa kokemusta ei ole. Äkkiä siihen tottuu, mutta fysiikan lait unostuvat pysähtymisen ja mutkassa kääntymisen suhteen.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Itse ostin aluksi 600cc ja sen jälkeen 1250cc. Jos voisin jonkun neuvon lähettää ajassa taaksepäin, niin kertoisin itselleni että ei kannata ostaa pientä pyörää. Ihan näin matka-ajoa tai mutkapätkiä ajatellen.
Mitään huippunopeuksia en ajaessani kaipaa, vääntöä kylläkin. Jotenki tuo iso pyörä (XJR 1300) tuntuu... öh... vakaammalta ja jollain lailla turvallisemmaltakin. Vaikea selittää.