Moi kaikille.
Ostin pari kuukautta sitten yksityiseltä tuollaisen suzuki gsx 600 f mopedin.Pyörä myytiin minulle 07 vuotisena, mutta nyt onkin selvinnyt että se onkin mallia 05.Kyseessä on ensimmäinen ns:iso pyörä, kevari on ollut ennen.
Onko yleistä, että vuosimalli ilmoitetaan rekisteröintipäivän mukaan? mitä se ei tässä tapauksessa ole.
Vaikuttaako tuo vuosimalli paljonkin, jos jotain tapahtuu ja vakuutusyhtiö esim:lunastaa pyörän.
Rekisteriotteen tiedot on ne jotka jotain merkitsee!
Eli jos siellä lukee käyttöönottovuosi 2007 niin se tarkoittaa juurikin sitä.
Puhekielessä puhutaan silloin "vuosimallista".
Ylivuotisia pyöriä myydään melko paljon ja esim. vakuutusyhtiötkin katsovat ensisijaisesti nimenomaan niitä rekisteriotteen tietoja.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
...no se on rekisteröintipäivä/vuosi se kun vuosimalli yleensä ilmotethan. Eli sen puolesta voit hyvillä mielin ajella -07 vuosimallin Suzukilla. Monesti myös värityksestä, jos on alkuperänen, voi erottaa eri valmistusvuojet.
Sen sijhan merkitystä on "toellisella" vuosimallilla siinä mielessä, että josko jottain päivityksiä tms on tehty ko. malliin esimerkiksi -06, niin varaosat ja muut hilppeet voivat olla sellaisia, että tuolla valmistusvuojella voi olla niissä merkitystä (esim. Honda CBR1000F:n jostakin vuosimallista etteenpäin on dual-jarrut, Hayabusan ECUa pystyy säätämhän ecueditorilla vm. -02 etteenpäin, vanhempia joutuu päivittämhän magneetonpyörijän ja ECUn osalta jos haluaa ko. tavalla säätää jne jne). Ja esim Busa voi olla rekisteröity -03, mutta valmistettu -01 ja tuossa välissä on jottain päivityksiä tehty iskareihin, ECUun jne.
Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7
319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
Itsellä on myös ns. ylivuotinen pyörä, jonka käyttöönotto oli 2011. GSX-R 750 2008-2010 ei mallina muuttunut mitenkään, joten asialla ei ole väliä mitä vuosimallia ko mopedi on. En edes oikeasti tiedä ! Olen tyytyväinen vähän ajetun Gixxerin omistaja, ja toi kelpaa ja "riittää" vielä monta vuotta.![]()
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Rouvalla on -03 pyörä joka kuitenkin on valmistettu -01. Juuri tuossa kohtaa vaihtui moottori ja takahaarukka. Hyvä tietää, kun ostaa varaosia. Muuten ei haittaa.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
No eikö termi "ylivuotinen" kerro jo oleellisemman? Jos härpäke on vuosimallia 05 ja se on rekisteröity 07 on itsestään selvyys, että kökkäre on vm-05?
Ei minua ainakaan kiinnosta hevon veetä rekisteröintivuosi, vaan vuosimalli ja ajokilometrit. Vuosimallin suhteen se hintakin määräytyy...
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
Enpähän oikeastaan muita ole ostanutkaan. Mitä väliä sillä: ostettaessa "uutena" halvempi ja yleensä paljonkin. Vaihdettaessa ei eroa juuri ole, jos nyt joku siihen edes huomiota kiinnittää. Varaosapuolella toki kannattaa kiinnittää huomiota mahdollisiin muutoksiin. Ei kun menoksi.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Niin, mun mielestä vuosimalli ja käyttöönottopäivä ei ole sama asia. Mutta enemmän tuolla lienee merkitystä kauppiaille? Jotain entistä mopoani kun vaihdossa liikkeeseen tarjosin, kyseltiin tarkaan vuosimallia ja käyttöönottopäivää. Ja kyllä esim. Bikeworld myy omilla sivuillaan eri vuosimalleja samasta uudesta pyörästä, en sitten tiedä onko ne vanhemmatkin vuosikerrat jo rekisteröity vai onko nuo vaan siksi eritelty, ettei ostaja tunne itseään huijatuksi kun "uusi" mopo onkin vuosimallia 2010...
Edit. Oho, näkyy CBF600:sta olevan jopa vuosimallia 2009...
Ja toisaalta, nyt on jo myynnissä 2013-mallejakin...
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
KTM 1290 Adv.S -23,KTM 690,Duke-12,Suzuki VL 1500-02 KTM Duke 1290 GT-23 Triumph Rocket GT-20,Suzuki M1800R-10,Yamaha XV 1900 Midnight Star.Yamaha XV 1600.Intruder VS 1400.KTM690SMR.Yamaha FZ1-S.Kawasaki Z1000.KTM950Supermoto, KTM690E.
Nimenomaan..
Olipa kyseessä auto tai mp, niin tuo on oleellinen asia..
Jos tulee kokonaan uusi malli markkinoille esim. syksyllä 2005 ja tätä yksilöä sitten myydään 2007 mallina, koska se on käyttöönotettu silloin, on tässä yksilössä todennäköisyys "lastentauteihin" huomattavasti suurempi, kuin vuonna 2007 valmistetussa yksilössä..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
SV650S -03
Aprilia RS -01, sähkömoottoripyörä, "Project Blue Smoke"
En tiedä tapauksia mp puolella, mutta autopuolella on ollut jopa kaupan peruuntumisia, kun on selvinnyt ettei auto olekaan ollut niin uusia kuin on annettu ymmärtää.
Huoltojen osalta tulee tietysti mieleen, miten vaikuttaa noihin pelkästään ajan mukaan tehtäviin huoltoohin esim jarrunesteet ja jäähdytin nesteet.
Mulle ei ole väliä milloin on rekattu, kuin se milloin on valmistettu.
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Kyllä se on valmistusvuosi (pl. ennen vuoden vaihdettan valmistetut seuraavan vuoden mallit), jonka mukaan vuosimalli määräytyy. Varsinkin kun pyörissä mallien päivityssykli on aika tiheä, on suoranaista okulääriin urinointia myydä esim. -05 valmistettua -07 mallisena. Esim. -06 mallin Super Dukeja myydään paljon -07 mallisina, koska ne on rekisteröity ylivuotisina. Erojahan noissa ei ole kuin parempi vesipumppu, eri keulakulma, paremmat jarrut, isompi tankki, uusittu ulkonäkö, parempi mittaristo ja muuta pientä. Tosin voin ruveta trokaamaan noita -06-mallisia, jos joku on niistä valmis maksamaan uudemman mallin hinnan pelkän rekisteriotteen päivämäärän perusteella.
Superbike #7
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Tyystin vesiselvä petos jos pyörä on myytäessä ilmoitettu vuosimalliltaan olevan -07 ja se onkin -05. Eri asia yksityisten välisessä kaupassa onkin sitten se jos kaupanteon yhteydessä on käytetty termejä "käyttöönottovuosi" tai "ensirekisteröintipvm".
Tällöin näyttöpakko on ostajalla jonka tulee kyetä osoittamaan se että myyjä on tietoisesti piilotellut oikeaa mallivuotta. Mutta niin tai näin, ei todellakaan ole aivan sama onko peli nollaviis vai nollaseiska. Jos myyjä olisi ollut liike, tuo olisi kaupanpurun peruste ilman hikan hikkaa. Selkeä arvonalennuksen peruste joka tapauksessa.
Jaksaako sitten lähteä raastupaan tappelemaan kahden yksityisen tahon välistä asiaa saadakseen takas tonnin, puolitoista onkin eri asia.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Vielä aiheesta minun kantiltani sen verran, että mistäänhän minä, vähemmän tekniikkaa ja eri vuosimallien eroista tietävä, en olisi pyörää ostaessani osannut nähdä, onko vuosimalli -09 vai -10, koska ainoa vuosiluku mikä missään lukee, on tuo käyttöönottopv. Vakuutustarkastajaa kuunnellessani sain tietää että se selviää valmistenumerosta, mutta en mä olisi osannut sitä siitä katsoa.
Eli ilman rehellistä myyjää mullekin olisi voinut aivan täysin myydä -10 vuosimallin, eikö?
Aika harmaan rajamailla näissä asioissa mielestäni mennään, ja ihmettelen suuresti, miksi sitä pyörän valmistusvuotta ei missään näy.
Kyllä vuosimalli on vuosimalli ja käyttöönottopv. käyttöönottopv. Molemmat pitäisi selvitä paperia vilkaisemalla eikä tekniikkaa tuntien, mutta näin ei ole, miksi?
Yamaha FZ8-N
Mulla Kotarissa vuosimalli on tyyppikilvessä, onko näin aina ollut kotarilla, sitä en tiedä. Mutta kehoittaisin jokaista ottamaan runkonumeron ja soittamaan ennen kaupantekoa valtuutettuun liikkeeseen joka näkee asian suht helposti koneeltaan. Meidän perheeseen mm tuli yamahan fasu joka tsekattiin ja todettiin vuotta vanhemmaksi malliksi kuin ilmoituksessa seisoi. Mutta tässä tapauksessa hinta ja laatu oli niin jiirissä ettei se vaikuttanut ostopäätökseen. Varaosia tilatessa tosiaan monelta vaivalta välttyy kun on se ihan oikea mallivuosi tiedossa. Erityisesti japanilaisissa joissa valmistusmäärät ovat huikeita, voi varaosissa esiintyä isojakin eroja vaikka mopot olisivat muuten päällisin puolin täysin identtisiä. Tuotekehitystä tehdään kokoajan liukuhihnan molemmissa päissä ns. Vauhdissa. Hiukan sama kuin toytota corolla jossa voi saman vuosimallin maanantaina ja perjantaina valmistetuissa autoissa olla eri startti ja laturi.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
2005:
http://www.motorbikes.be/en/Suzuki_G...ana)_2005.aspx
2007:
http://www.mbike.com/suzuki/gsx600f/2007
Erot eivät ole suuret mutta jos näitä on uskominen niin niitä kuitenkin on esim mitoissa.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Mitenkähän sitten näin päin, eli miten tämän arvioisitte..? Mulla on syksyllä 2011 ostettu ja rekisteröity K 16 GT, joka on satavarmasti vuosimallia 2012
Toisaalta vastattain hukkaamani ja 09 hankkimani TypeR oli valmistettu 07. Ei tekovuosi autokauppiasta kiinnostanut, eikä vaikuttanut hyvityshintaan. Vain käyttöönottovuosi kiinnosti ja nollaysinä sitä näköjään myytiin edelleen..
Kyllä rekisteröintivuosi on myös se vuosimalli, josta aina käytännössä puhutaan. Aika vaikea kuvitella, että tällä perusteella saisi kauppiaan vastuuseen petoksesta tms. Toki valmistusvuosi kannattaa aina varmistaa, ettei ketuta jälkeenpäin.
Kyllähän uutta ajoneuvoa myytäessä usein ilmoitetaan sen olevan ylivuotinen. En tiedä onko pakko ilmoitaa, mutta käytännössä näin tehdään. Mutta mistä hitosta se kauppias, saati sitten yksityinen myyjä tietäisi aina tuhansien käytettyjen eri auto / mp merkkien ja mallien oikean valmistusvuoden?
Tuli vielä mieleen.. 2001 syksyllä mulle kaupattiin Bike Worldissa uutena pyöränä 1999 valmistettua K 12 RS Bemua. Muistaakseni se myytiin vasta seuraavana keväänä, eli ilmeisesti 99 valmistuneesta tuli 02 mallinen.
Viimeksi muokannut: J@ck; 13.07.2012 klo 13:55.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Eli tämän mukaan, jos minulla sattuisi olemaan ajamaton paketissa oleva vaikkapa 1995 Fireblade Honda, ja pistäisin sen tänään kilpiin ja myyntiin, tulisi pyörää markkinoida 2012- mallisena. Hmmm....ei kuulosta järkevältä, saatika loogiselta.
Mielestäni mallivuoden mukaan (modelyear) tulee peliään markkinoida. Mainitsee sitten rekisteröity silloinjasilloin- tekstillä, mikäli ylivuotisesta on kysymys.
Ns. Etuvuotisia myydään usein varsinkin automaailmassa. Esin Volvon malleja on usein saanut suomesta jo edellisen vuoden marras, joulukuusta. Lain mukaan myöhemmin autoa käytettynä myyvän liikkeen tulee ilmoittaa silloin vuosimallin lisäksi myös käyttöönottovuosi jos se poikkeaa malliston vuosimallista. Tällöin kuitenkin on lähes poikkeuksetta tapahtunut selvästi tunnistettava joko korimallin muutos tai niinsanottu facelift. Mopopuolella taas sama malli viipyy ainakin ulkoisen näennäisesti markkinoilla selvästi pidempään. Esimerkinä nyt vaikkapa huippusuosittu Hayabusa. Yksi generaatiomuutos mutta muuten viimeisellä mallilla ollaan siis oltu markkinoilla jo iät ja ajat.
Moottoripyöräkaupassa vallitsevat muutenkin eri lainalaisuudet. Pelejä on pakko ostaa varastoon tietty määrä jos ylipäätään haluat säilyttää merkin edustuksen. Ja jos kauppa ei käy, myydään vanhaa varastoa sitten ylivuotisina. AUtokauppa perustuu selvästi useammin tilauskauppaan jossa asiakas saa odotella autoaan joskus jopa puoli vuotta. Varastoriski on näin jaettu tehtaan kanssa. Esimerkkinä mainitsemani Busan kauppa herätti aikanaan paljonkin närää kun syksyllä ostettua peliä sai keväällä Uutena "ylivuotisena" usea tuhat euroa halvemmalla, ja monesti jopa valmiiksi varustettuna vaikkapa laukkusarjoin. Siinä oli kiva myydä keväällä omaansa kun uuden sai halvemmalla mitä itsellä oli loppuvelkaa omasta käytetystään. Vastaavaa on toki joskus käynyt muidenkin merkkien osalta. Onneksi ei osunut omalle kohdalle. Olen itsekin joskus ostanut moisen silloisen työnantajan lukuun siten että sai pyörän ja tonnin rahaa että kaveri pääsi velkahaitaristaan eroon.
Tarkkana kannattaa olla mutta varmaa on se että vuosimalli on mallivuoden ilmaiseva määre ja rekisteröintipäivä ilmoittaa vain sen milloin joku on sen ensimmäistä kertaa ottanut ajoon. Hinnan määrää täysin mallivuosi, ensirekisteröinnillä ei ole asian kanssa tuon taivaallisen merkitystä (paitsi että se ehkä voi selittää alhaisia kilometrejä tai vastaavaa...). Tietenkin muut seikat ovat mukana hinnoittelussa mutta lähtöhinnan määrää mallivuosi.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 13.07.2012 klo 14:35.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
"Kyllä rekisteröintivuosi on myös se vuosimalli, josta aina käytännössä puhutaan. Aika vaikea kuvitella, että tällä perusteella saisi kauppiaan vastuuseen petoksesta tms. Toki valmistusvuosi kannattaa aina varmistaa, ettei ketuta jälkeenpäin.
2001 syksyllä mullekin kaupattiin Bike Worldissa uutena pyöränä 1999 valmistettua K 12 RS Bemua. Muistaakseni se myytiin vasta seuraavana keväänä, eli ilmeisesti 99 valmistuneesta tuli 02 mallinen. "
Tuolla logiikalla varaosatiskillä siis pyydetään osat 02-malliseen jos käytännössä puhutaan rekisteröintivuodesta vuosimallina.Toivottavasti sopivat...![]()
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
Jotkut neropatit kauppaavat usein ajoneuvojaan ilmoittaen vuosimallina rekisteröintipäivämäärän.
Huomaa kun haeskelee autoja ja mopoja ja etsii nimenomaan jotain uudempaa mallia ja listauksessa näkyy vanhanmallisia.
Johan tuo sana "vuosimalli" sanoo että se on sen vehkeen malli. Ja käyttönottovuosi milloin se on otettu käyttöön. Miten tuo voi olla kellekkään epäselvää?
Siksi onkin aiheellista ilmoittaa vuosimalli ja sitten erikseen käyttöönottovuosi jos se poikkeaa.
Oma autoni on otettu käyttöön -99 ja on vuosimallia -00. Hyvin yleistä automaailmassa.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Aika paksua jos vuosimalli määräytyy käyttöönottoajankohdan mukaan, sitten mun Monsterikin olis '08. Eikös se nyt aika selkeästi sanastakin käy selville että vuosimalli tarkottaa ihan minkä vuoden mallistossa valmistajalla pyörä on ollut, sama sitten vaikka olisi rakennettukin vuosi liian aikasin tai myöhään.
Mutta tarkkana saa sitten noiden termien kanssa olla mitä kaupanteon yhteydessä käytetään, helposti jostain voi olettaa että nyt myyjä tarkottaa vuosimallia vaikka ihan muut mielessä, esim. toteamus "Vuonna 2002 mä tän uutena ostin", ei vielä sano vuosimallista mitään, vaikka moni sen varmaan 2002:ksi heti mieltää jossei asiaa tarkemmin ajattele.
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
Niin kuin jo tuolla aiemmin kirjoitin, niin onhan nytkin esim. Bikeworldin sivuilla 2013-malleja myynnissä, että ei mitenkään harvinainen tilanne.
Ja jos kauppias tai yksityinen myyjä ei tiedä myymänsä pyörän valmistusvuotta, on sitten parempi olla sitä ilmoittamatta lainkaan ja myydä mopoa vain pelkällä käyttöönottopäivällä.
Ei ole vaikea uskoa, että käräjillä määrättäisiin hinnanalennusta tai räikeimmissä tapauksissa kaupan purkukin tullee kysymykseen. Muistelisin, että joitakin tuollaisia autokauppoja on jossain kuluttajariitalautakunnassa ratkaistukin harhautetun ostajan eduksi...
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Sais rekisteriotteessa näkyä vuosimallikin jostain, mutkun ei. Ite pitää tietää. Omat ollu aina ylivuotisia niin prätkissä kun autoissakin eikä se ole ostajaa ikinä kiinnostanut vaikka olen hyvin selväks tehnyt. Niin pitkään kun pysytään samassa korimallissa ei toi kiinnosta itteekään.
Vanha oli runkonumeron perusteella 06 tai 07 sitä ei maahantuojakaan tiennyt kun oli tehty molempia samalla loppuosalla. Samat osat joten eipä tolla ollu oikein väliäkään.
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM