Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 65:sta
  1. #31
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Nyt on ollut Nuviz noin viikon käytössä. Tosin testirata on vielä vähän vaiheessa. Mutta hyvää alkua.
    Kattavaa kommenttia

    Navigoinnin osalta reitti täytyy tosiaan tehdä puhelimella, tämä on tehty siksi että se vaatii kuljettajalta niin paljon huomiota ja olisi vaarallista. Reitiksi kylläkin riittää pelkkä määränpää ja noita määränpäitä voi laitteeseen laittaa erikseen paljon. Ulkomailla esimerkiksi kannattaa tosiaan laittaa vaikkapa hotellin/majapaikan sijainti yhdeksi "reitiksi", niin riippumatta muista reiteistä laitteen muistissa, sen voi hakea lennosta ajon aikana, vaikka siihen mennessä olisikin käyttänyt jotain muuta määränpäätä tai monimutkaisempaa reittiä. Noitahan voi tehdä varuilta etukäteenkin muutamia. Bensa-asemat voi hakea lennosta ilman erillistä suunnittelua. Hotellien, kahviloiden ja pysähdyspaikkojen mahdollisia WiFi-pisteitä voi tietenkin hyödyntää netin käyttöön monimutkaisempien reittien suunnitteluun, jollei jo ennen reissua ole halunnut speksata tarkempaa suuntaa

    .mp3 tiedostot saa soiteltua, jos tallentaa ne puhelimeen. Musiikin soittoon käytetään siis puhelimen oletussoitinta, olkoonpa se sitten Spotify tai ihan se perussoitin jolla saa soiteltua .mp3set.

    Navi-näkymästä ja risteyksen lähestymisestä tuli mieleen, että tuntemattomalla mutkapätkällä 3D navi-näkymä on kans ihan ok sopivalla zoomilla
    www.ridenuviz.com
  2. #32
    Lainaa Äksjiiärrä kirjoitti Katso viesti
    Vielä ainakin yksi tyhmä kysymys lisää tähän. Mites kun esim. minun HKC:ssä ja monessa muussakin kypärässä on se erillinen aurinkovisiiri ja taitaisi sen alareuna mennä just keskeltä Nuvizin näkymää. Varmaan jollain laitetta kokeilleella on vastaava joku vastaava kypärä, aiheuttaako ongelmia näkymään?
    Itse tällä hetkellä Garminia tiirailen aurinkovisiirin ali, juuri jää sopivan kokoinen rako siihen.
    Tuo reuna on se oleellinen, eli juuri sen reunan mahdollinen optinen epäjatkuvuus voi aiheuttaa vääristymiä. Muutoin ei pitäisi olla juuri merkitystä käytätkö erillistä aurinkovisiiriä tai et.
    Laitteen asennuskorkeutta hitusen kontrolloimalla voi välttää kenties tuon juuri reunan keskelle jäämisen. Itsellä talvikypärässä aurinkovisiiri täyttää miltei 'koko ruudun', mutta pari NUVIZin ajuria on ainakin menestyksekkäästi asentanut laitteen esim. Shoei GT-Air:iin, jossa aurinkovisiirin alareuna jää korkeammalle. Laitteen voi huoletta asentaa esim. niin, että puoli senttiä asennuslevyä jää varsinaisen visiirin alareunan yläpuolelle, kunhan katsoo ettei laitteen muut osat näyttöä lukuunottamatta tule lähellekään varsinaista näkökenttää, eikä myöskään mekaanisesti blokkaa visiiriä sitä nostettaessa.
    www.ridenuviz.com
  3. #33
    Jatkuu...

    Tein testiksi reitin niin että yksi piste on vähän sivussa jolloin näkee kuinka laite selviää kun pistettä ei hae. No sekoohan se! Mutta ompa kätevästi laitettu pisteen poisto. Napinpainallus poistaa seuraavanpisteen ja matka jatkuu taas.

    Laitteen navikoinnista voi valita reitiksi nopein, lyhin ja jokin balanced. Mitä ikinä meinaakaan. Näyttää olevan sama kuin lyhin reitti ainakin nyt tässä.
    Porukoille mennään näköjään metsää pitkin kuten muillakin naveilla. Eli kartalla näkyy kyllä kattavasti kaikki teiksi merkatut tien vaikka niillä ei autolla enää vuosiin ole voinutkaan ajaa. Lähinnä tiellä kasvavien koivujen takia.
    Navista voi ilmeisesti blokata päällystämättömat tiet mutta se menee osastolle ”suunnittele tylsä reitti”.
    Pikku teillä ja kaupungin keskustoissa navin karttanäkymä on parempi. Vaikka ääniohjaus hyvä onkin. Voi nopeasti vain vilkaista oliko se tämä vai vasta tuo seuraava risteys.
    Melkein uskaltaisin lähteä tämän ohjeilla Tampereelle. Tosin selviytyykö Tamperelainen tällä Turussa onkin sitten toinen asia.

    Kun olen ajelemassa, en yleensä vastaa puhelimeen. Mutta on se kätevää vetää parkkiin bussipysäkille ja soittaa takaisin, niin ettei tarvitse varusteita ottaa pois. Jotta lenkki ei veny liian pitkäksi niin soitetaan testiksi isälle että laittaa kahvin tippumaan. Ja pyydän soittamaan testiksi takaisin.
    Mitä ihmettä, tällä ei pääse puhelimen yhteystietoihin käsiksi, ainoastaan viimeisimpiin loki tietoihin.
    Eli ei muuta kun puhelin käteen ja soittamaan. Puhelun äänet kuuluu hyvin ja vastapuolenkin puheesta saa hyvin selvää. Kun isä soittaa takaisen niin soittajan nimi näkyy ja vastaaminen on helppoa kakesta. Mulla tuo osoitekirjan puuttuminen ei haittaa, kun yleensä olen se joka soittaa takaisin. Jollekin tuokin voi vaikuttaa.

    Kahvit juotu ja porukat heippailtu, niin nokka kohti kotia, mutkan kautta tietty. Puhelimesta musiikki täysille, navi neuvomaan mutkille ja kamera valmiuteen. Mutkilla näyttö ei myöskään ole näkökentässä. Tosi kun oikean puoleista tangonpää peiliä zoomaa niin näyttö on hitusen tiellä. Mutta peilit on vähän sama kuin Koenigseggin pyyhkijät ajaa tarpeeksi kovaa niin niitä ei tarvita.

    Nuvizilla pystyy kuvaamaan videoita ja silloin laitteessa pitää olla muistikortti. Muistkortti paikoilleen. Näköjään muistikortin paikka samassa paikassa lataus pistokkeen kanssa
    Yleensä videoita ottaessa kamera on pyörässä kiinni. Hyvin harvoin tulee kuvailtua kypärä näkymää, joten valokuvien ottaminen on ehkä se minulle olennainen ominaisuus. Ja toisaalta jos tuon Nuvizin köyttää pyörään, kärsii vähän muut ominaisuudet.

    Mutkat alkaa pian. Kamera nappi pohjaan ja kun pitää pohjassa niin Nuviz rupeaa kuvaamaan videota. Hetken matkaa kuin on mutkitellut Nuviz hukka gepsin ja näkökään musiikki hieman hiljenee. Mutta kuvaus jatkuu, mikä on minusta pääasia. Ilmeisesti kuvaaminen on niin raskasta että jostain laiteen pitää tinkiä että kuvaus säilyy.
    Mielummin eksyn hyvällä mutkapätkällä kuin että kuvaus katkeaa. Kun kuvauksen pysäyttää menee hetki ja taas ollaan kartalla. Saattoi olla sattumaa, mutta loppumatkan aikana kun en kuvannut niin gepsi yhteys säilyi hyvin.



    Lenkin jälkeen päällimmäisenä on mielessä:
    +
    Kaikki peruskama samassa paketissa. Toisaalta hyvä. Toisaalta huono.
    Kaukosäädin on aivan loistava.
    Reissussa vähemmän ladattavaa.
    Tienpäällä helppo ottaa tilannekuvia.
    Puhelimensovellus helppo käyttöinen.
    Reitin tekeminen todella vaivatonta.
    Reittipisteen poisto helppoa
    -
    Videon kuvaaminen haukkaa aika paljon akkua.
    Reitinteko vaatii netin.
    Puhelimen osoitekirjaa ei pysty käyttämään vai loki valikkoa

    Askarruttamaan jääneet:
    Pitäisikö vilkaista käyttöohjetta?
    Akut miten kestävät talviajoa.
    Kaken patteri kesto talvi ajossa. Kun laitteen käyttö vaatii kaukosäätimen ilman ei toimi.
    Miten paino tuntuu oikeissa röykyissä.
    Miten laite käyttäytyy oikein kovissa vauhdeissa.

    Seuraavaksi meinaan viedä Nuvizin Kemoran radalle ja testaan sen siellä ATII:sen lomassa.

    Ja kun vaan ehdin niin pitää tuota testata ihan maastossakin.

    Jatkuu..

    P.S Kielioppipoliisit pahoittelen nyt ei vaan jaksa viilata pilkkua. Toivottavasti saatte selvää.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  4. #34
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Miten laite käyttäytyy oikein kovissa vauhdeissa.
    Kesti Adrianin leukaperissä 303 km/h gepsinopeutta kuulassa. Tietty, kotarihan menee kovempaa.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  5. #35
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Kesti Adrianin leukaperissä 303 km/h gepsinopeutta kuulassa. Tietty, kotarihan menee kovempaa.
    Ja kotarissa on vähemmän katteita.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  6. #36
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Ja kotarissa on vähemmän katteita.
    Tankkilaukku tasoittaa tilannetta kotarille.

    Aja huomenna tosta meidän talon ohi kutosella topparia vasten, ja mä katon heiluuko pää kovasti.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  7. #37
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Tankkilaukku tasoittaa tilannetta kotarille.

    Aja huomenna tosta meidän talon ohi kutosella topparia vasten, ja mä katon heiluuko pää kovasti.
    Se tulee sitten niin kovaa ettet ehdi näkemään, sun on parempi lähteä kyytiin katsomaan.
    Tosin huomenna en ehdi ja on vielä sliksitkin alla. Tietty olis enemmän pitoa siihen jokisiltasikaaniin.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  8. #38

    Ollaan omat testit jouduttu järjestämään ihan vaan rataolosuhteissa, mutta nakupyörällä olen ajanut laitteen kanssa 220km/h niin, että kääntelee päätä samalla eri suuntiin. Suoraan ajaessa ei huomaa mitään, oikealle kääntäessä vastus on hiukan isompi kuin vasemmalle, mutta kypärän kääntäminen poikittain siinä vauhdissa on jonkinlainen temppu sinänsä ja laitteen tuoma lisä lisääntyneeseen ilmanvastukseen on minimaalinen

    Asetuksista reitin oletusvalinnoiksi saa tosiaan valita käyttääkö lauttoja, tunneleita, motareita ja hiekkateitä jne. mutta tämän voi myös vaihtaa yhdellä napin painalluksella jokaisen reitin luonnin yhteydessä kyseiselle reitille, tarvitsematta mennä erikseen asetuksien kautta ja tämä ei vaihda niitä yleisiä asetuksia.

    Puhelutietojen haku on tietoinen valinta turvallisuuteen liittyen. Koko puhelinluettelon sijasta päädyttiin näyttämään viimeisten puhelujen listaus. Tulevien puheluiden soittajatiedot tietenkin haetaan koko luettelosta.

    Se GPS:n häviäminen on vika noissa esisarjan koneissa. Tuotantolaitteisiin on komponenttiarvot vaihdettu toimiviksi. Jos tuo vaivaa enemmän tuossa yksilössä, niin tehdään tärskyt jonnekin ja käytämme sen HW-poikain pajalla... Itsestä se oli kyllä todella ärsyttävää

    Oliko finn joka kyseli ajetun pätkän tallentamista reitiksi, se on ollut tapetilla, mutta ei ole vielä mukana. Offline reitin suunnittelu on tekeillä ja ilmeisesti jopa lyhyemmässä junassa kuin tuo ensin mainittu
    www.ridenuviz.com
  9. #39
    Mul on tuotantolaite (CE-leima tyyppikilvessä) käytössä enkä ole kertaakaan huomannut GPS:n häviävän vaikka on ollut videokuvaus päällä.

    Lainaa rideMARKO kirjoitti Katso viesti


    Se GPS:n häviäminen on vika noissa esisarjan koneissa. Tuotantolaitteisiin on komponenttiarvot vaihdettu toimiviksi. Jos tuo vaivaa enemmän tuossa yksilössä, niin tehdään tärskyt jonnekin ja käytämme sen HW-poikain pajalla... Itsestä se oli kyllä todella ärsyttävää
    X
  10. #40
    Saako tuohon maasto/kelkkakarttoja ladattua?
    Olisi talvisinkin hyötykäytössä.
  11. #41
    Taitaa olla aika hankala meille joilla on likinäköä +3 verran ja vakiolinssit tarkentaa n. 50 cm päähän. Vai onko?
    FJR -07
  12. #42
    Lainaa Kaik kirjoitti Katso viesti
    Saako tuohon maasto/kelkkakarttoja ladattua?
    Olisi talvisinkin hyötykäytössä.
    Hyötykäyttöönhän sen saa kun vaihtaa nastarenkaat, ja voin tätä kyllä suositella vahvasti Mutta jos kuitenkin vastataan oikeasti kysymykseen, niin ei saa maastokarttoja tällä haavaa, eikä ole juuri nyt ainakaan myöskään työn alla, olen itse myös aina silloin tällöin ehdotellut...
    www.ridenuviz.com
  13. #43
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Taitaa olla aika hankala meille joilla on likinäköä +3 verran ja vakiolinssit tarkentaa n. 50 cm päähän. Vai onko?
    Tarkoitatko kaukonäköä (+3), eli et näe lähelle normaalisti? Jos kyllä, eli näet kauas normaalisti, niin ei pitäisi olla ongelmia Kuva on silmän/aivon mielestä useiden metrien etäisyydellä.
    www.ridenuviz.com
  14. #44
    Olis kyllä mielenkiintoinen laite hankkia! Mutta sen verran on pikkurahasta kiinni että ei pysty yhtäkkiä sijoittamaan 700 euroa..
    Aprilia RST 1000 Futura -03
  15. #45
    Noniin, jokohan sitä uskaltaisi 1500km jälkeen laittaa vähän kokemuksia.

    Aiempi kokoonpano on vanha mutta pomminvarma Autocom SPA, jossa kiinni Zumo 590 (kaapelilla), iPhone (BT:llä), PMR+PTT (kaapelilla) ja iPod (kaapelilla).

    Oli aikalailla selvä, että en ainakaan heti ala vaihtamaan kypärään Nuviz headsettiä Autocomin tilalle, joten testailut on tähän mennessä vedetty ilman Nuvizin ääniä. Täytyy selvitellä kelpaako Autocomin kuulokkeet ja mikki Nuvizille. Lähinnä että onko kuulokkeiden impedanssi sama. Jos kelpaa niin voisi melkein rakennella siihen välijohdon testejä varten.

    Unboxing

    Ensivaikutelma oli vakuuttava. Pakkaus on tyylikäs musta ja viimeistelty lähes applemaiseen tapaan ja antaa heti alkuun kuvan laadukkaasta laitteesta. Magneettikiinnitys ja kaikki. Hyvä! Mukana tulee hyvin pitkälti kaikki, jota käyttöönotossa tarvitaan. Työkaluja tarvitaan vain yhdessä kaukosäätimen telinetyypin asennuksessa, loput menee pelkillä tarroilla. Mukana tulee jopa työkalu kaukosäätimen pariston vaihtoon. Ehkä ovat ajatelleet, että motoristit ei kanna metallirahaa mukana

    Itse laite tuntui aluksi kevyeltä, mutta kun löi akun sisään niin paino tuplaantui. Mietin jo että onpahan melkoinen klunssi kypärään liimattavaksi. No, eipä tuomita vielä.

    Laitteen ja kaukosäätimen lisäksi pakkauksesta löytyy USB-kaapeli, pari erilaista telinettä kaukosäätimelle, kaukosäätimen paristo ja avain, headset, suoja laitteen pidikkeen päälle, mikrokuituinen suojapussi laitteelle, pari mainostarraa ja asennusohje. Asennusohje oli ainakin tässä versiossa mallia karu, käsinpiirretyin kuvin. Asia tuli toki selväksi noistakin, mutta ei ehkä laadullisesti vastannut ihan muuta pakkauksen sisältöä. Varsinaista käyttöohjetta ei tule mukana lainkaan, mutta kukapa niitä lukee muutenkaan. Netistä käyttöohje toki löytyy.

    Asennus

    Ensimmäinen tenkkapoo tuli, kun yritin asentaa appista iPhoneen. Käyttis päivittämättä. Nuvizin appis vaatii vähintään iOS-version 10.2. No eikun backuppia luurista ja iOS päivitykseen. Tulihan muuten taas kasa bugeja uuden käyttiksen mukana ja kaikki tahmaa kertaluokkaa pahemmin kuin vanhalla. Ja akkukin tyhjenee nopeammin. Way to go Apple! Mielellään olisin pysynyt edelleen iOS 7:ssa.. No anyway, nyt sain Nuviz-appiksen asennettua. Ensivilkaisulla appis vaikutti aika suppealta. Asetuksista ei löydy kuin muutama hassu kohta. Mistähän ne kaikki loput säädellään?

    Toinen tenkkapoo tuli, kun laite ei löytänyt kaukosäädintä ei sitten millään. Syyksi paljastui mukana tullut nappiparisto, joka oli tyhjä. Sanottakoon tässä vaiheessa, että tämä ei nähdäkseni ole tuotantomalli ja on tainnut olla käytössä jo aiemminkin. Myytävissä laitteissa on varmasti täydet paristot mukana Uusi patteri sisään niin johan löytyi kapulakin. Kaukosäätimen käyttöönotto on todella helppo ja kaikki kapulan toiminnot käydään opastetusti läpi parituksen jälkeen.

    Nyt oli vehkeissä virrat päällä ja eikun tutkimaan. Ensimmäisen kiinnittyi huomio siihen, että onpa tuo HUD-näytön kuva tarkka. Lupaa hyvää. Resoluutio ei tosin ilmeisesti ole kuin 800x480 (?) mutta hyvin riittää tähän touhuun. Näytölle on valittavissa nopeusnäyttö (navigoidessa sis. etäisyyden seuraavaan käännökseen), navigointi kartalla (lintuperspektiivi), karttanäyttö, reittien valinta, musiikkisoitin, puhelut ja tietysti kamera.

    Nuviz näyttää pariutuvan puhelimen kanssa väkisin headsettinä. En ainakaan vielä keksinyt miten tuon saisi estettyä. Purkamalla bt-paritus ei tietenkään toimi mikään muukaan, reittien teko tms. Nyt on siis ongelmana, että nykyisessä kokoonpanossa iPhone on BT:llä kiinni Autocomissa, ja äänet menee sinne ja Autocom avaa puhelun tullessa linjan automaattisesti. Nyt kun Nuviz näkyy iPhonessa toisena headsettinä, niin eipä toimikaan puhelut enää Autocomin kautta. Eli kun Nuvizin oma headset ei ole käytössä, niin eipä tarvitse enää vastaanottaa puheluita ajaessa ollenkaan. Prkl. Olisi kova juttu, jos asetuksista voisi erikseen valita mihin kaikkeen puhelinta BT-yhteyden kautta käytetään (data, musiikit ja puhelut). Nyt oli tosiaan ainoa ratkaisu purkaa koko bt-paritus, koska sitä ei iPhonessa saa edes laitekohtaisesti pois päältä.

    Itse HUD tuli alunperin kiireessä asennettua turhan alas. Tähtäsin HUDin silmän linjaan ja aivan visiirin alareunaan, mikä tuli todettua jo ekan 100km jälkeen virheeksi. Kokeilin nostaa laitetta telineessä n. 10mm ja oli jo huomattavasti parempi. Vaikutti parhaalta jos HUDin laittaa niin ylös, että laitteen runko jää juuri ja juuri piiloon.

    Riippuu paljon pyörästä ja ajoasennosta mihin kohtaan HUD-näyttö näkökentässä asettuu. Omalla kohdalla pyörän mittaristo jää näkökentässä HUD-näytön yläpuolelle, joten suoraan ajaessa mittariston näkee pienemmällä katseen siirrolla kuin HUDin. HUDin nopeusnäytön hyödyllisyys on tässä mielessä vähän kyseenalainen, mutta toki HUD-näytölle saa valittua muutakin informaatiota.

    Tarra otti kiinni aika ärhäkästi, eikä se lähde irti ilman väkivaltaa. Pitänee kokeilla irroitusta hammaslangalla, kuten faqissa neuvotaan. Toivotaan että tarra on irrotuksen jälkeen vielä käyttökelpoinen, koska varatarrakin tuli käytettyä kypärän liian kaarevuuden kompensointiin. Ehkä noita tarralätkiä saa jossain vaiheessa varaosina? Nuviz istuu pidikkeeseensä tukevasti, mutta sen lukitus ei oikein vakuuta. Laite lähtee irti nostamalla ilman että vapautusnamikkaan edes koskee. Kertaalleen laite melkein irtosi kypärää päähän laittaessa kun kypärä oli nurinpäin. Toivottavasti tuotantomallin lukitus on parempi.

    Kaukosäädinkin tuli alkuun lätkäistyä vaan johonkin. Pitänee etsiä sillekin parempi paikka. Ahdasta on Kingin stongassa.. Tuli mieleen, että jos sen liimaisikin suoraan peilin sisänurkkaan. Ei siitä kohdasta peiliä näe muutenkaan mitään muuta kuin oman ruhonsa.

    Ensimetrit

    Vaikka laite tuntui irrallaan ja kypärään asennettuna painavalta, ei paino kyllä ajaessa tunnu melkeinpä lainkaan. Pään kääntelyssä lisälaitteen painon huomaa. Mutta tuohon tottuu todella nopeasti, minkä jälkeen laitetta ei huomaa ollenkaan. Oikealle katsoessa laite osuu välillä olkapäähän, mutta tilanne muuttunee kun nostan laitteen sen 10mm ylemmäs. Tauolla kypärää kantaessa laitteen painon kyllä huomaa Ja toki joutuu hieman enemmän varomaan ettei kolhi laitetta (varsinkin kamera). Tikkarinopeuksissa laite ei aiheuta minkäänlaista pyörteilyä tai ääntä ainakaan nakupyörällä, eikä ripeämmässäkään siirtymisessä kypärä ala laitteen takia vetelemään mihinkään suuntaan. Mulla toki kypärä vinkuu muutenkin noiden GoPro-kiinnikkeiden takia, mut en tosiaan huomannut eroa äänessä Nuvizin kanssa.

    HUD-näyttö

    HUD-näyttö on yllättävän hyvä ja selkeä valaistusolosuhteista riippumatta ja melkein kelillä kuin kelillä. Melkein siksi, että sateella prisman sisään pääsee vettä, mikä aiheuttaa kuvaan jonkun verran vääristymiä. Niin joo. Eipä muuten tullut etukäteen tarkistettua, että kestääkö laite vettä. Näköjään kestää. Prisman ulkopintaan liiskautuneet kärpäset eivät sanottavasti häiritse, mutta kannattaa se pyyhkäistä puhtaaksi aina samalla kun putsaa visiirin. Prisman sisäpuoli onkin aika pirullinen puhdistettava. Ikävästi noita kärpäsen roiskeita päätyy kimmokkeella sinnekin. Varovasti mikrokuituliinalla vaan, niin ei naarmuunnu. Vaikuttaisi siltä, että prisma on tarvittaessa vaihdettavissa, jos se pääsee liian huonoon kuntoon.

    Navigointi

    Navigoinnissa on toivomisen varaa. Jos asetuksista poistaa soratiet ja tekee reitin vaikka mökille, jossa viimeiset pari kilsaa on soratietä, niin reitin tallennus ei onnistu lainkaan. Nuo pitäisi olla vältettäviä eikä ehdottomia, kuten muissakin naveissa. Eli esim. soratiet pitäisi sallia reitin puitteissa, jos päällystettyä tietä valittuun kohteeseen ei ole. Jos taas soratiet pitää päällä, niin Nuviz näyttää reitittävän myös teille, joille moottoriajoneuvolla ei ole asiaa. Liekö sitten vika kartta-aineistossa vai missä, mutta tämä olisi lähtenyt ajattamaan Kytäjältä Jyväskylään Suolijärventietä vaikka tuohan tie on vielä puomilla suljettu.

    Vähintään nopein reitti/lyhin reitti saisi olla valittavana, mutta en ainakaan vielä onnistunut löytämään.

    Navigoinnin päättymisen jälkeen ohjenäyttö jää joskus päälle.

    Bensishaku on hyvä, mutta se vois olla parempikin. Listaus ei nimittäin päivity liikkuessa, eli suunnat ja etäisyydet haetaan vain silloin kuin listaukseen siirrytään. Ei hyvä. Jos lista päivittyisi ajaessa vaikka sekunnin välein, niin olisi helpompi valita sopiva asema läheltä reittiä ja oikeassa suunnassa. Mukava lisä olisi myös, jos valitun bensiksen sijainnin näkisi kartalla.

    Bensisten lisäksi esim. ravintoloiden ja majoituspaikkojen haku vastaavalla tavalla olisi kätevä.

    Kamera

    Kameran käyttö on helppoa erillisellä napilla. Kameran käynnistäminen avaa esikatselukuvan, joka hetken kuluttua sammuu. Jäin kaipaamaan asetusta, jolla tuon ajan voisi säätää tai halutessaan pitää esikatselun päällä jatkuvasti, jopa akunkeston kustannuksella.

    Kameran kuvanlaatu on ok, mutta ei laadukkaampien action-kameroiden tasoa. Still-kuvat ovat kuvanlaadullisesti hyviä, mutta videossa on toivomisen varaa. Videossa kuva-ala on myös huomattavasti still-kuvia suppeampi, varsinkin korkeussuunnassa. Still-kuvissa kuvasuhde on 4:3 ja videoissa 16:9. Resoluutio ei muuta asiaa, koska videon kuvasuhde näyttää kaikissa vaihtoehdoissa olevan sama. Säädettävä FOV (field of view) olisi hyvä lisä. Nyt videoissa leikkautuu ylä- ja alareuniosta siivut pois. Ei muuten haittaisi sellainenkaan ominaisuus, että videokuvauksen aikana voisi ottaa still-kuvia. Tällä hetkellä ei ainakaan onnistu. Värimaailma on still-kuvissa ja videossa on aivan erilainen. Taitaa olla eri filtterit. Kuvissa värisävyt ovat todella kylmiä (vetää siniseen) ja video taas toisesta ääripäästä (keltaiseen). Mielellään näitäkin säätelisi asetuksista.

    Kuvat ja videot voi ladata kortilta suoraan USB-piuhalla, eli kortinlukijaa ei tarvita. Kamera käyttää mikrofonina nähtävästi headsetin mikkiä, koska mulla ei tullut ääniä videoihin ollenkaan. Voi olla hyväkin näin, niin tulee ehkä vähemmän kohinaa ääneen. Kameran suuntaus onkin sitten haastavampi. Mulla ei suuntaus oikein onnistunut. Vaikka kameran käänsi niin ylös kuin mahdollista, näkyy videoilla enimmäkseen vain mopon mittaristo. Pitänee ottaa laite irti ja laittaa se paitsi hieman ylemmäs myös valmiiksi hieman yläviistoon.

    Linssi vaikuttaa olevan aika haavoittuva. Linssi tai sen suoja ei ymmärtääkseni ole vaihdettava, joten jos linssi ottaa rajummin osumaa (esim. kivi sopivaan kohtaan), niin kamera lienee käyttökelvoton.

    IPhonessa Nuvizin kuvat menee kätevästi omaan albumiinsa (silloin kun laitteilla on bt-yhteys). Oli BT-yhteys tai ei, niin kuvat tallentuvat aina myös itse laitteeseen (tai kortille, jos sellainen on laitettu). Nuvizista löytyi Pictures\Screenshots -kansio, johon oli ilmestynyt yksi kuvakin. Mitenköhän olin sen onnistunut ottamaan?

    Akunkesto

    Akku kestää vähäisellä kameran käytöllä hyvin yli 10-tuntisen ajopäivän. Videokuvaus syö akkua vähän reippaammin, mutta voisi silti sanoa akunkeston olevan ihan riittävä.

    Nuviz-sovellus

    Sanoisinko että aika pelkistetty sovellus. Asetusvalikko on lyhyt. Itse kaipasin esim. vaihtoehtoa, että navigointinäkymä olisi suoraan ylhäältä eikä lintuperspektiivistä, näkymän suunta (pohjoinen ylös/kulkusuunta ylös) jne. Näytön kirkkautta saa säädettyä, mutta pari eri väriprofiiliakin voisi toimia.

    Reittejä on kännykällä suhteellisen helppo tehdä, vaikka kartan liikuttelu vähän tökkii ainakin iPhonella.

    Olisi myös hyvä jos reittejä voisi tehdä varastoon tai arkistoida vanhoja niin, että kyseiset reitit näkyisivät vain sovelluksessa, mutta ei laitteessa. En kyllä vielä keksinyt miten tehtyjä reittejä voi edes poistaa, mutta epäilemättä tuollainen mahdollisuus kyllä jostain löytyy.

    Yhteenveto

    Yhteenvetona vois sanoa, että kaikenkaikkiaan pätevä laite, jossa on monen erillisen laitteen ominaisuuksia. Kamera, navi ja kypäräpuhelin eivät ainakaan toistaiseksi yllä ominaisuuksiltaan erillisten laitteiden tasolle, mutta ovat tasoltaan varmasti monelle riittävät. HUD-näyttö on kyllä kiva, se on pakko myöntää. Jos omistaa jo navin, kypäräpuhelimen ja kameran, on lisäarvo pelkästä HUD-näytöstä vähän kyseenalainen. Jos taas vaikkapa navi ja kypäräpuhelin olisi muutenkin ostoslistalla, niin Nuvizia kannattaa ehdottomasti harkita vaihtoehtona.

    Toivottavasti softapäivityksillä saadaan vielä vähän lisää lihaa luiden ympärille

    Täytyy vielä sanoa että hienoa on sekin, että laite on kotimaista suunnittelua. Hyvä Suomi! Hieman korkeahkohan tuo hinta on, mutta toivottavasti kauppa käy siihen malliin, että joskus nähdään vielä Nuviz 2.

    PS. Torstaisin PK-ajeluilla pääsee ihmettelemään laitetta livenä
    Viimeksi muokannut: riisor; 03.08.2017 klo 16:40.
    Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään

    Suzuki GSX1300BKA B-King L0
    - Le roi est mort, vive le roi!
    PK-ryhmäajo-ohje
  16. #46
    Oho! Siinä tuli niin paljon asiaa et piti tässä töiden lomassa ihan keskittyä, kun ei o enää lomillakaan

    Koitetaan muutamia tiedettyjä juttuja vastailla nopsaan:

    - kokeile BT paritusta appiksen kautta (pieni kypärän kuva oik yläreuna), eli paritat autocomin NUVIZiin suoraan headsetiksi.
    - laitteen lukitusta on tuotantoversioon jämäköitetty noista esituotantomalleista.
    - optinen osa tosiaan on irroitettava/vaihdettava, jolloin sen saa esim pestyä kärpäsistä. Ota edestäpäin peukalolla ja etu- tai keskisormella ote optisen osan takareunoista ja vedä varovasti kämmentä kohden, pitäisi irrota kohtuuvoimalla se yläosa eteenpäin?
    - reititykseen on valittavissa nopein/lyhin/balansoitu siinä kohtaa, kun painat ok reitin suunnittelussa ennen tallennusta. Tämä muistaakseni vaikuttaa reititykseen niin ettei koita poimia kinttupolkuja (=nopein/balansoitu, lyhimmällä on joskus itsellekin koittanut ehdottaa aika tuuheaa "tietä"). Ja kannattaa ehkä mainita reitin nimessä millä vaihtoehdolla se on tallennettu jos käyttää vain esim. pelkkää päätepistettä (esim. "kotiin lyhintä"). Ja ne soratie ym. valinnat saa tosiaan reittikohtaisesti reittiä luodessa muutettua, käymättä asetusvalikon kautta erikseen ja niitä varsinaisia yleisasetuksia muuttamatta.
    - Bensisten valintaan ei kuulemma ole suurempia esteitä tehdä sitä dynaamisemmaksi eli päivittää lennosta ja ravintolat kyllä on kiinnostaneet itseäkin saada sinne. Ei tuottane ongelmia eli laitetaan ns. tilaukseen ja kiitos hyvistä toivomuksista ja huomioista!
    - Kameran värisävyjä säädettiin jo joku tovi sitten, mutta eivät tainneet tosiaan tulla vielä edelliseen loppukäyttäjille tarkoitettuun päivitykseen.
    - Screenshot onnistuu vasemman alanapin pitkällä painalluksella, tykkään itse
    - Reittien tallennus ja poisto tapahtuu puhelinsovelluksen kautta suoraan laitteeseen/sta, joten ne taitaa olla aika synkassa... Täytyypäs kysäistä onko tuo oikeasti pakko olla noin. Onko joku syy ettet halua niitä laitteeseen näkymään, esim. edes jaoteltuna suosikkeihin ja kaikkiin muihin, ettei tule pitkää yhtä listaa? Reittien poisto iOS:ssa tarttumalla reittiluettelossa reitistä ja liu'uttamalla vasemmalle, ilmestyy Delete.

    Kiitokset perinpohjaisesta raportista
    www.ridenuviz.com
  17. #47
    Tää tuli tarpeen. Yritin aikaisemmin vääntää kirkasta osaa pois, mut oli niin piukassa etten kahannut vääntää enempää. Hyvä niin sillä nyt vasta huomasin että kirkkaan osan yläosa tulee "kiskoilla" pois suoraan 90 asteen kulmassa suoraan vetäen eli yläreunasta vääntö oli väärän suuntainen voima. Irroituksen jälkeenkin runkoon jää matala kirkasta materiaalia oleva pohja.

    Lainaa rideMARKO kirjoitti Katso viesti
    - optinen osa tosiaan on irroitettava/vaihdettava, jolloin sen saa esim pestyä kärpäsistä. Ota edestäpäin peukalolla ja etu- tai keskisormella ote optisen osan takareunoista ja vedä varovasti kämmentä kohden, pitäisi irrota kohtuuvoimalla se yläosa eteenpäin?
    X
  18. #48
    Seiskytluvun hemmetin enkeli siki:n avatar
    Liittyi Jul 2005
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Pahus olis pitäny tää thredi lukee enste, ennenku viritteli noita kiinnikkeitä paikoilleen, no eiköhän se siitä. Tosiaa mul on kax Shubertin pottaa C2 ja C3 joihin molempiin ton kiinnikkeen laitoin, kun niitä nyt paketissa sattu oleen. Hieman on tuohon pottaan haastavaa saada se kohdilleen juurikin sen kaarevuuden ja tuuletusreikien takia. Käsin koitellessa, tuntuis olevan hyvin kinni, mut taidan koittaa viritellä vielä lisäkiinnikettä. Metriäkään en oo vielä ehtinyt ajamaan, mutta asennus, paritus kartat ym meni aika suoraviivaisesti tuohon RC kapulaan. Äkkiseltään tuo näyttö, vaikka ei ihan optimaalisessa paikassa olekaan, vaikuttaa pätevältä. Mul on pitkälti samanlaisen härpäkkeet ennestään kun Riisorilla, niin mulle tuon lisähyöty on kyllä hieman kyseenalainen, mutta ans kattoo, josko säästyis uuden navin hankinnalta, ja kameraa oon pitkään haikaillut niin tossahan olis. Pitänee koittaa paritella noi äänet kapulaan. Mul on meinaan puhelimena Winkkari 10 Microsoft 950XL malli, johon tota Nuvizin softaa ei saa. Vasensilmäisenä hieman oudoksuttaa tuo näyttö, kun mun tarkentava ja ns.parempi silmä on vasen. Jos ton sais jotenkin käännetyksi tolle puolelle ni olishan kova juttu. Taitaa olla kuitenkin hieman haastavaa. Palaillaan ajokokemusten jälkeen.
    Noni. Pari pikkupätkää ajeltu.
    HUD: Hyvin pelittää vääräsilmäiselläkin ja vaikka ei oo optimaalikohdalla niin säätö riittää. Näkyy hyvin vaikka ajais aivan vasten auringon siltaa yms, eli suoraan vasta aurinkoon, HUD näkyy hyvin.
    Kamera: Juu ihan rittävän hyviä kuvia:
    Videokamera: Ainakin parhaalla resolla toimii oikein hyvin ja selviää suht hyvin jyrkistäkin valaistuksen vaihteluista. Toki palaa puhki kun ajaa ihan päin vasta aurinkoon, mut ihan kiitettävä. Tuo säätökin varmaan riittää hyvin, itsellä oli ekalla keikalla näemmä säädetty liian alas. Aika laaja kuvakulma, mutta ei kuitenkaan tynnyri vääristymää häiritsevästi. Eli ihan kelvollinen (mulle riittää, en oo hifistelijä).
    Kapulasofta: Karu mutta toimiva, samoin toi reittien suunnittelu. Navin ääniä en saanut kummankaan kapulan kautta ladatuksi, softa kaatuu aina kun yrittää ladata. (Marshall musapuhelin ja Samsung Galaxy S4)
    Ja hyvin pysyy matkassa mukana, vaik onkin hieman vajavaisesti kiinni (128KM/h)
    Autocomin sain paritelluksi ohjeiden mukaisesti kapulan softasta, ei sieltä mitään ääniä tietty tullu, ku oli toi navin äänet kateissa.
    Palataa asiaan, kun saan hieman lisää kokemuksia.
    Nyt tuo vaikuttaa ihan asialliselta laittelta, vaikka hiemna kookas ja painava onkin. Painoa ja kokoa ei tosin huomaa ajossa ainoastaan kypärää päähän laittaessa ja poistettaessa (Schubert C2 ja C3 avattavat potat).
    Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04
  19. #49
    Lainaa siki kirjoitti Katso viesti

    Kapulasofta: Karu mutta toimiva, samoin toi reittien suunnittelu. Navin ääniä en saanut kummankaan kapulan kautta ladatuksi, softa kaatuu aina kun yrittää ladata. (Marshall musapuhelin ja Samsung Galaxy S4)

    Autocomin sain paritelluksi ohjeiden mukaisesti kapulan softasta, ei sieltä mitään ääniä tietty tullu, ku oli toi navin äänet kateissa.
    Terve, kysytääs noista kahdesta:

    - Toi naviäänihomma ei ole tuttu meille, onko siihen tullut jotain muutosta? Oliko sulla kartat ladattuna jo laitteeseen vai saitko ne kumminkin ladattua ihan ok noilla tai jommallakummalla ao. puhelimella?

    - Laitteesta pitäisi kuulua useita muitakin ääniä kuin naviäänet: ainakin aloitusäänet, näkymästä toiseen siirtyessä lyhyet äänet, musat (luurista), kameran käynnistys ym. äänet sekä tietty täysin hypoteettisesti mahdolliset ylinopeuskilkatukset, jollei ole säätänyt tuota marko.fzs:n joskus mainitsemaa 1-2 km/h:n pelivaraa

    Mites @riisor: Saitko silloin taannoin tuon autocomin yhdistettyä toista reittiä eli suoraan HUDiin?

    @siki: jos viittit, niin laita yksärinä vaikka s-postiosoitetta tulemaan jollei tuo homma toimi edelleenkään, niin katsotaan jos saatais siitä jollain konstilla aiheuttajaa selville?
    www.ridenuviz.com
  20. #50
    Seiskytluvun hemmetin enkeli siki:n avatar
    Liittyi Jul 2005
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa rideMARKO kirjoitti Katso viesti
    Terve, kysytääs noista kahdesta:

    - Toi naviäänihomma ei ole tuttu meille, onko siihen tullut jotain muutosta? Oliko sulla kartat ladattuna jo laitteeseen vai saitko ne kumminkin ladattua ihan ok noilla tai jommallakummalla ao. puhelimella?

    - Laitteesta pitäisi kuulua useita muitakin ääniä kuin naviäänet: ainakin aloitusäänet, näkymästä toiseen siirtyessä lyhyet äänet, musat (luurista), kameran käynnistys ym. äänet sekä tietty täysin hypoteettisesti mahdolliset ylinopeuskilkatukset, jollei ole säätänyt tuota marko.fzs:n joskus mainitsemaa 1-2 km/h:n pelivaraa

    Mites @riisor: Saitko silloin taannoin tuon autocomin yhdistettyä toista reittiä eli suoraan HUDiin?

    @siki: jos viittit, niin laita yksärinä vaikka s-postiosoitetta tulemaan jollei tuo homma toimi edelleenkään, niin katsotaan jos saatais siitä jollain konstilla aiheuttajaa selville?
    Laitoin mailia, mut nyt latautu äänet ja kartta. Kunhan pääsen tästä ajelulle, niin testaillaan lisää. Autocomin sain pariteltua suoraan.
    Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04
  21. #51
    Seiskytluvun hemmetin enkeli siki:n avatar
    Liittyi Jul 2005
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Mites. Onnistuuko jotenkin helposti jakaa tehty reitti useamman Nuvizin kesken? Olis joskus näppärää, vaikka esim. tuolla Tour De Päijänne reissulla. Jos Riisori tekee reitin ja lähettää sen mulle vaikka s-postilla tai sit jonkun tiedostojen jakopalvelun avula.
    Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04
  22. #52
    Hyvä että juuttui nuo äänet. Löydettiin kuitenkin samalla pieni koppakuoriainen systeemistä tuon äänien latauksen suhteen, eli sen pitäisi toimia jatkossa ilman kikkailuja.
    Reittien jako ei onnistu tällä hetkellä, mutta se on työn alla. Suoraan laitteesta laitteeseen ei vielä seuraavaan softapäivitykseen, mutta gpx-filujen sisääntuonti pitäis onnistua aiemmin (ei kuitenkaan onnistu nyt juuri).

    Aiemmin mainitut ravintolat näkyy mulla jo, toivottavasti muillakin ensi kuun loppuun mennessä. Tosimiehet pääsee sitten vielä nauttimaan lokakuun ajokeleissä runsaasta ravintolatarjonnasta
    www.ridenuviz.com
  23. #53
    Seiskytluvun hemmetin enkeli siki:n avatar
    Liittyi Jul 2005
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa rideMARKO kirjoitti Katso viesti
    Reittien jako ei onnistu tällä hetkellä, mutta se on työn alla. Suoraan laitteesta laitteeseen ei vielä seuraavaan softapäivitykseen, mutta gpx-filujen sisääntuonti pitäis onnistua aiemmin (ei kuitenkaan onnistu nyt juuri).

    Aiemmin mainitut ravintolat näkyy mulla jo, toivottavasti muillakin ensi kuun loppuun mennessä. Tosimiehet pääsee sitten vielä nauttimaan lokakuun ajokeleissä runsaasta ravintolatarjonnasta
    Toi gpx-filujen loudaus on alkuun ainakin ihan riittävä. Hienoa, et on tulossa. Kiitos infosta.
    Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04
  24. #54
    Lainaa rideMARKO kirjoitti Katso viesti
    - kokeile BT paritusta appiksen kautta (pieni kypärän kuva oik yläreuna), eli paritat autocomin NUVIZiin suoraan headsetiksi.
    Lainaa rideMARKO kirjoitti Katso viesti
    Mites @riisor: Saitko silloin taannoin tuon autocomin yhdistettyä toista reittiä eli suoraan HUDiin?
    No niin, nyt vasta ehdin tuota kokeilemaan ja toden totta, Nuviz paritteli Autocomin BTM-02:n kanssa oikein komiasti

    Puheluiden kanssa tuntui olevan jotain hämärää, koska välillä ne kuuluu ja välillä ei. Valikko-, kamera-, navigointi- yms. äänet kuuluu kyllä koko ajan kuten pitääkin. Kerran teki myös sen, ettei puhelu katkennut, vaikka painoi kaukosäätimestä punaista luuria. Näytöstä näkyi että komento kyllä meni Nuvizille, mutta puhelu ei katkennut. Pari kertaa teki puhelun aikana sitäkin, että vaikka Nuviz välitti BT:n kautta äänet Autocomille, niin Autocom ei tunnistanut että BT:n kautta tulee ääntä, eikä vaimentanut muita AUX:eja kuten sen pitäisi. Nuvizista laitoin kaikki volumet kaakkoon (käytän eareita) joten tuskinpa siitäkään kiinni, että äänentaso olisi liian matala. Kuului kuitenkin ihan ok. Pitää jatkaa testailua. Lupaavalta vaikuttaisi kuitenkin.

    Tekeekö muilla sitä, että yhteys kaukosäätimeen katoaa? Itse asiassa yllättävänkin usein, eikä yhdistä kuin parittamalla uudelleen. Tämänkö takia siinä tuli se työkalu kapulan patterikotelon avaamiseen? Esim. jos laite on viikon käyttämättä, niin ei löydä kapulaa ilman uudelleenparitusta. Pari kertaa yhteys on katkennut ajoreissullakin, minkä jälkeen laitteella ei tee mitään. Laitteen uudelleenkäynnistyskin (ajaessa siis) tekee vain sen, että se jää siihen käynnistyksen varoitusteksteihin odottamaan napinpainallusta, vaan kun ei ole yhteyttä kapulaan.

    Pattereita tuntuu kyllä kapula syövän aika kovaa tahtia. Jos tämä on normaalia, niin USB:illa ladattava kaukosäädin olisi voinut olla parempi vaihtoehto. Ei meinaan noita 2032:ia ihan joka huoltikselta löydy. Appiksesta onneksi voi tarkistaa kapulan patterin varaustilan.

    Lainaa rideMARKO kirjoitti Katso viesti
    - laitteen lukitusta on tuotantoversioon jämäköitetty noista esituotantomalleista.
    Asia kunnossa
    Lainaa rideMARKO kirjoitti Katso viesti
    - optinen osa tosiaan on irroitettava/vaihdettava, jolloin sen saa esim pestyä kärpäsistä. Ota edestäpäin peukalolla ja etu- tai keskisormella ote optisen osan takareunoista ja vedä varovasti kämmentä kohden, pitäisi irrota kohtuuvoimalla se yläosa eteenpäin?
    Jees, irti lähtee ja helpottaa putsaamista kummasti.
    Lainaa rideMARKO kirjoitti Katso viesti
    - reititykseen on valittavissa nopein/lyhin/balansoitu siinä kohtaa, kun painat ok reitin suunnittelussa ennen tallennusta. Tämä muistaakseni vaikuttaa reititykseen niin ettei koita poimia kinttupolkuja (=nopein/balansoitu, lyhimmällä on joskus itsellekin koittanut ehdottaa aika tuuheaa "tietä"). Ja kannattaa ehkä mainita reitin nimessä millä vaihtoehdolla se on tallennettu jos käyttää vain esim. pelkkää päätepistettä (esim. "kotiin lyhintä"). Ja ne soratie ym. valinnat saa tosiaan reittikohtaisesti reittiä luodessa muutettua, käymättä asetusvalikon kautta erikseen ja niitä varsinaisia yleisasetuksia muuttamatta.
    Tämä ei kyllä ihan auennut vieläkään. Kun painaa ok reitin suunnittelussa, aukeaa kartta, jossa on vain 2 reittivaihtoehtoa (ei kolmea), joissa ei ole selityksiä vaan ainoastaan pituus ja kesto. Kyllähän noista toki näilä tiedoilla voi päätellä kumpi on lyhyempi ja kumpi nopeampi. Tuota balansoitua mulla ei kyllä löytynyt, mitä sitten tarkoittaakaan. Mutta reittiä mökille ei tosiaan pysty tallentamaan, jos hiekkatiet on poistettu käytöstä.
    Lainaa rideMARKO kirjoitti Katso viesti
    - Bensisten valintaan ei kuulemma ole suurempia esteitä tehdä sitä dynaamisemmaksi eli päivittää lennosta ja ravintolat kyllä on kiinnostaneet itseäkin saada sinne. Ei tuottane ongelmia eli laitetaan ns. tilaukseen ja kiitos hyvistä toivomuksista ja huomioista!
    Hyvä, näitä odotellessa
    Lainaa rideMARKO kirjoitti Katso viesti
    - Kameran värisävyjä säädettiin jo joku tovi sitten, mutta eivät tainneet tosiaan tulla vielä edelliseen loppukäyttäjille tarkoitettuun päivitykseen.
    Tämä selvä
    Lainaa rideMARKO kirjoitti Katso viesti
    - Screenshot onnistuu vasemman alanapin pitkällä painalluksella, tykkään itse
    No hyvä, selvisi tämäkin!
    Lainaa rideMARKO kirjoitti Katso viesti
    - Reittien tallennus ja poisto tapahtuu puhelinsovelluksen kautta suoraan laitteeseen/sta, joten ne taitaa olla aika synkassa... Täytyypäs kysäistä onko tuo oikeasti pakko olla noin. Onko joku syy ettet halua niitä laitteeseen näkymään, esim. edes jaoteltuna suosikkeihin ja kaikkiin muihin, ettei tule pitkää yhtä listaa? Reittien poisto iOS:ssa tarttumalla reittiluettelossa reitistä ja liu'uttamalla vasemmalle, ilmestyy Delete.
    Lähinnä siis se oli ajatuksena, että jos ja kun reittejä kertyy tuonne enemmänkin, niin ne voisi arkistoida/piilottaa listalta poistamatta niitä kuitenkaan lopullisesti. Tien päällä käyttäminen on aina helpompaa, jos lista pysyy lyhyenä. Noilla suosikeilla voi jossain määrin hoitaa samaa asiaa, mutta reittiarkisto noiden suosikeiden lisäksi olisi vielä parempi.

    Lainaa rideMARKO kirjoitti Katso viesti
    Reittien jako ei onnistu tällä hetkellä, mutta se on työn alla. Suoraan laitteesta laitteeseen ei vielä seuraavaan softapäivitykseen, mutta gpx-filujen sisääntuonti pitäis onnistua aiemmin (ei kuitenkaan onnistu nyt juuri).
    GPX-importille Export olisi myös hyvä.

    Lainaa rideMARKO kirjoitti Katso viesti
    Aiemmin mainitut ravintolat näkyy mulla jo, toivottavasti muillakin ensi kuun loppuun mennessä. Tosimiehet pääsee sitten vielä nauttimaan lokakuun ajokeleissä runsaasta ravintolatarjonnasta
    No sit ajellaan autolla kypärä päässä
    Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään

    Suzuki GSX1300BKA B-King L0
    - Le roi est mort, vive le roi!
    PK-ryhmäajo-ohje
  25. #55
    Lainaa riisor kirjoitti Katso viesti
    No niin, nyt vasta ehdin tuota kokeilemaan ja toden totta, Nuviz paritteli Autocomin BTM-02:n kanssa oikein komiasti

    Puheluiden kanssa tuntui olevan jotain hämärää, koska välillä ne kuuluu ja välillä ei. Valikko-, kamera-, navigointi- yms. äänet kuuluu kyllä koko ajan kuten pitääkin. Kerran teki myös sen, ettei puhelu katkennut, vaikka painoi kaukosäätimestä punaista luuria. Näytöstä näkyi että komento kyllä meni Nuvizille, mutta puhelu ei katkennut. Pari kertaa teki puhelun aikana sitäkin, että vaikka Nuviz välitti BT:n kautta äänet Autocomille, niin Autocom ei tunnistanut että BT:n kautta tulee ääntä, eikä vaimentanut muita AUX:eja kuten sen pitäisi. Nuvizista laitoin kaikki volumet kaakkoon (käytän eareita) joten tuskinpa siitäkään kiinni, että äänentaso olisi liian matala. Kuului kuitenkin ihan ok. Pitää jatkaa testailua. Lupaavalta vaikuttaisi kuitenkin.
    Hyvä että sait äänet kuulumaan. Tutkitaan tuota puheluhommaa tarkemmin... Mahtaiskohan Autocomin auto answer sekoittaa pakkaa jotenkin, saakos sen pois päältä jotenkin helposti kokeilua varten?


    Lainaa riisor kirjoitti Katso viesti
    Tekeekö muilla sitä, että yhteys kaukosäätimeen katoaa? Itse asiassa yllättävänkin usein, eikä yhdistä kuin parittamalla uudelleen. Tämänkö takia siinä tuli se työkalu kapulan patterikotelon avaamiseen? Esim. jos laite on viikon käyttämättä, niin ei löydä kapulaa ilman uudelleenparitusta. Pari kertaa yhteys on katkennut ajoreissullakin, minkä jälkeen laitteella ei tee mitään. Laitteen uudelleenkäynnistyskin (ajaessa siis) tekee vain sen, että se jää siihen käynnistyksen varoitusteksteihin odottamaan napinpainallusta, vaan kun ei ole yhteyttä kapulaan.


    Pattereita tuntuu kyllä kapula syövän aika kovaa tahtia. Jos tämä on normaalia, niin USB:illa ladattava kaukosäädin olisi voinut olla parempi vaihtoehto. Ei meinaan noita 2032:ia ihan joka huoltikselta löydy. Appiksesta onneksi voi tarkistaa kapulan patterin varaustilan.
    Tossa on selkeesti vika päällä. Patterin pitäis kestää suurinpiirtein luokkaa "pari vuotta". Laitatko yhteystietoa tulemaan niin katotaan miten saatais se kätevimmin meille tutkittavaksi ja sulle toimiva..


    Lainaa riisor kirjoitti Katso viesti
    Tämä ei kyllä ihan auennut vieläkään. Kun painaa ok reitin suunnittelussa, aukeaa kartta, jossa on vain 2 reittivaihtoehtoa (ei kolmea), joissa ei ole selityksiä vaan ainoastaan pituus ja kesto. Kyllähän noista toki näilä tiedoilla voi päätellä kumpi on lyhyempi ja kumpi nopeampi. Tuota balansoitua mulla ei kyllä löytynyt, mitä sitten tarkoittaakaan. Mutta reittiä mökille ei tosiaan pysty tallentamaan, jos hiekkatiet on poistettu käytöstä.
    Sorry, my bad, olen Android käyttäjä, siinä on nuo hiukan erilailla Ja tosiaankin, itsellekin teen toiselle pyörälle mieluusti reitit ilman soraa ja toiselle mieluummin soralla ja koska asun soratien varressa, niin olen ratkaissut asian laittamalla noihin toisiin "kotiin" reitteihin päätepisteeksi lähimmän asfalttitien, josta jo osaa muutenkin perille, ehkä Näihin on kuulemma tulossa jonkinlaisia muutoksia logiikkaan/ulkoasuun, mutten osaa sanoa liittyykö ne noihin.


    Lainaa riisor kirjoitti Katso viesti
    Lähinnä siis se oli ajatuksena, että jos ja kun reittejä kertyy tuonne enemmänkin, niin ne voisi arkistoida/piilottaa listalta poistamatta niitä kuitenkaan lopullisesti. Tien päällä käyttäminen on aina helpompaa, jos lista pysyy lyhyenä. Noilla suosikeilla voi jossain määrin hoitaa samaa asiaa, mutta reittiarkisto noiden suosikeiden lisäksi olisi vielä parempi.
    Tossa vois olla pointtia, laitetaan tämä eteenpäin ja kysellään josko sais puhelinsovelluksen päähän jonkinlaisen varaston, mistä saisi haluamansa tikata sit HUDiin näkymään.

    Lainaa riisor kirjoitti Katso viesti
    No sit ajellaan autolla kypärä päässä
    Ihan muuten oikeesti ollaan ajeltu (aika paljonkin) ja pari kertaa on yksittäiset testijantterit olleet poliisipartion haastateltavana että mitäs ihmettä Eipä siitä kyllä ole mitään sanomista tullut kun on asiansa selittänyt Talvella ja syksyllä tuli itsekin muutamaan otteeseen ajettua autolla, mutta silloin on pimeetä ja ehkä se moottoripyöräkuski oikein lumisella kelillä hyvällä pakkasella vieläkin aiheuttaa melkein samanmoisen ällistyksen joillekin kuin kypärä päässä autoilevakin. Joku täti-ihminen kyllä näytti joskus aika säikähtäneeltä kun autolla valoihin pysähdyin potta päässä
    www.ridenuviz.com
  26. #56
    Seiskytluvun hemmetin enkeli siki:n avatar
    Liittyi Jul 2005
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lisätestausta taas tänään. Kaikki äänet ja musat toimii hyvin. Tosin mulla aika hiljaa, johtuu tosta mun iki vanhasta Autocomista varmaan. Uusi asnnusta odottamassa, ni eiköhän se siitä. Puheluita en oo vielä päässy testaan, ku tos musapalikassa on vaan data paketti. Ihan lupaava vehjehän toi on ja mielenkiinnolla odotellaan uusia ominaisuuksia. Mulla toimii kaukosäädin ihan hyvin ja kaikki BT paritukset näyttäis pelittävän ok.
    Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04
  27. #57
    Lainaa rideMARKO kirjoitti Katso viesti
    Hyvä että sait äänet kuulumaan. Tutkitaan tuota puheluhommaa tarkemmin... Mahtaiskohan Autocomin auto answer sekoittaa pakkaa jotenkin, saakos sen pois päältä jotenkin helposti kokeilua varten?
    En osaa sanoa vielä. Voi liittyä tohon iPhoneenkin. En usko että automaattivastaus on syynä, koska ongelma oli puhelua soittaessa. Autocomista ei tuota automaattivastausta muuten edes saa pois päältä.

    Lainaa rideMARKO kirjoitti Katso viesti
    Tossa on selkeesti vika päällä. Patterin pitäis kestää suurinpiirtein luokkaa "pari vuotta". Laitatko yhteystietoa tulemaan niin katotaan miten saatais se kätevimmin meille tutkittavaksi ja sulle toimiva..
    Ok, laitan yksärillä koodia.

    Eilen ajolenkillä teki seuraavaa. Navigointi oli päällä kun käynnistin kameran. Videokuvaus päälle, niin saman tien katkesi yhteys kaukosäätimeen, eikä videokuvausta tietenkään saanut sitten pysäytettyä muuten, kun sammuttamalla koko laite pitkällä virtanapin painalluksella. Lyhyellä painalluksella menee siis vain HUD pimeäksi, navigointi ja kuvaus pysyy päällä.

    Uudelleenkäynnistyksen jälkeen ei edelleenkään yhteyttä kapulaan, joten käynnistys tyssäsi siihen varoitustekstiin, josta tosin näköjään pääsee eteenpäin, kun painaa virtanappia lyhyesti 2 kertaa. No tauolla kapulan paritus uudelleen ja patterin varaustaso 41%. Paritus onnistui ilman pariston poistoa. Taas pelasi vähän aikaa, kunnes hain reiteistä sen joka jäi kesken. Yhteys kapulaan katkesi siinä kohtaa kun ruudulla oli kysymys jatketaanko reittiä siitä kohtaa mihin se keskeytyi. Tuosta ei taas päässyt eteenpäin mitenkään ilman kapulaa. Ilman pariston poistoa uudelleenparitus ei enää onnistunut, ei löytynyt kapulaa. Hämärää muuten, että kapulan yhteys katkeaa mulla aina, kun ajan Myrskylään

    Ai niin. Yks juttu vielä, ne turvakamerat. Särähtää korvaan joka kerta. Se ei todellakaan ole mikään turvakamera vaan NOPEUSKAMERA (vrt. engl. speed camera)
    Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään

    Suzuki GSX1300BKA B-King L0
    - Le roi est mort, vive le roi!
    PK-ryhmäajo-ohje
  28. #58
    ^ Kiitokset. Me jatkamme myös noiden BT profiilien tarkastelua josko sieltä löytyisi jotain viilattavaa.

    Kuvailemasi muut oireet johtunevat kaikki siitä toimimattomasta ohjaimesta, laitetaan sulle toimiva tulemaan ja toimimaton tänne tutkimuksiin.

    Turvakameroista olen samaa mieltä Siitä joutuu ottamaan kyllä HEREen yhteyttä En sitten tiedä onko sillä joku lakimerkitys jollekin pykälänikkarille kutsutaanko sitä turvakameraksi vai noppeustolopaks

    Aiemmin mainittuja nopeusrajoitus- ja muita karttadatapäivityksiä kannattaa aktiivisten kokeilla tuolta kautta nopeuttaa: https://mapcreator.here.com

    Edit: ärsyttää itseäkin jo sanoa, mutta mulla näkyy (ja toimiikin) jo puhelinsovelluksessa NUVIZ Virtual Controller, jolla saa ohjattua HUDia tilapäisesti, jos hukkaa ohjaimen tai se unohtuu lähtiessä tms syystä ei ole käytettävissä. Pitäisi seuraavassa softapäivityksessä kyllä ilmestyä mukaan
    Viimeksi muokannut: rideMARKO; 25.08.2017 klo 14:41.
    www.ridenuviz.com
  29. #59
    Vähän on ollut kiireitä, mutta pikku raportti Kemoran testeistä.

    Kemoralla päivä alkaa kivasti koulutuksen merkeissä. Radalla ajaessa nuvizista ei ole mitään haittaa joskaan ei siitä paljoa hyötyäkään ole.
    Kierrosaikaa sillä ei voi mitata ja näyttöä ei ehdi vilkuilemaan. Mutta nuvizin kamera ja video kuvaus on kätevä myös radalla.
    Koska kaukosäädin on kätevästi tankossa, ajaessa voi ottaa kuvia tai videota. Kamera on helppo suunnata näytön avulla.

    Kameralla saa ihan kivoja kuvia koulutettavien ajoasennosta ja katseen käytöstä. Ja kun siirtyvät automaakisesti kännykkään niitä on jopa helppo näyttää. Tosin tämänkin hokasin vasta koulutuksen jälkeen.

    Video ei siirry puhelimeen samoin kun valokuvat joka on ihan ymmärrettävää tiedoston koon takia mutta olisi kyllä kätevää jos tuon pystyisi siirtämään vaikka piuhaa pitkin toiseen laitteeseen tai kummimkin niin ettei tarvitsisi ottaa muistikorttia pois laitteesta.

    Muistikortti on tässäkin laitettu sellaiseen paikkaan että pitäisi olla vähintään kirurgi että saa sen pois.

    Karusellista pari räpsyä.




    https://lh3.googleusercontent.com/E5...=w1228-h920-no
    Ei noi mitään Holtsun räpsyjä ole mutta näkee niistä nyt jotain.

    Päivän aikana nopeus nousi katsomosuoralla 185kmh ja pakko se on uskoa, ei tuota siinäkään vauhdissa häiritseväksi voi sanoa.

    Päällimmäiset ajatukset päivästä on kamera painotteiset. Kamera on hyvä ja kätevä, mutta olisi vielä parempi jos sen saisi myös pyörään jotenkin kiinni. Kun kamera on kiinni päässä, ajolinjojen arviointi omassa ajossa on hankalaa.

    Eli kiinnike pyörää kiitos.

    Seuraavaksi Nuviz viedään metsään ja katsotaan miten se viihtyy kunnon röykytyksessä. Enska kypärään kiinnitys voi olla mielenkiintoinen tapaus myös.

    Jatkuu..
    Elämä on onneksi mutkikasta
  30.  
  31. #60
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Karusellista pari räpsyä.
    .
    Täällä ei ainakaan kuvat näy
    GSX-R K3 1000
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen