Zero SR/S asiaa:
Kyllä ne perkules vaan kehittyy. Ehkä joskus vielä, jos saa rivinelosen äänillä ja paremmalla akulla, kai siihen suhtautuu erilailla kun jokatoisella on sähkövehje, tai sitten ei ....
ps voisiko joku busanisti sanoa mielipiteensä ks "kiihdytyskisasta". Laittaako bussikuski kaiken peliin? mitä jos busassa olisi esim quikshifter, launch/traction control ? aika alhasilla kierroksilla päästelee
https://yle.fi/a/74-20090192
Honda CBR650R 2022
BMW F800R 2011
Yammaha FZS1000 2004
Honda CB600F 2004
Honda CBR600F 2006
Zeron omistajana sanoisin että busanisti ei laita kaikkea peliin lähellekkään. Joskus kokeiltiin rauhallisena aamuyönä ja sähköpyörässä on kyllä se etu että aina lähtee, mutta ei nyt mikään nopein laite ole. Kyllä busanisti suurimmaksi osaksi menee edelle kunhan osaa ajaa ja joka kerta.
Edeltävät 10 vuotta ajelin 1700 vmaxia ja kyllä se nopeampi on täytynyt olla, mutta sähköpyörää ajaessa sitä ei huomaa. Kiihdyttäminen erikoisen tuntuista kun ei ole meteliä ja se kiihtyminen tuntuu vaan jatkuvan ja jatkuvan. Vielä kun jää se vaihteen vaihtaminen pois. Tehoja tuo sähköpyörä ei ainakaan kaipaa. Jos akun koko kasvaisi 17kwh > 45kwh niin 500km ajaisi lataamatta. Sitten ei tarvitsisi miettiä latausnopeutta tai löytyykö laturia (kunhan majapaikassa on töpseli).
Sitä suomalaisen sähköpyörän 1000 vääntöä kyllä ihmettelen. Tuossa zerossa on ainoastaan 190. Ehkä noita vääntöjä voi ilmoitella eri tavoilla. Kulkupuolella se 1000 vääntö ei ainakaan näy.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Tuossa 1000Nm pyörässä moottori taisi olla suoraan takapyörässä ilman mitään välitystä, Zerossa taas varmaan on jotain alennusvaihteistoa ja/tai välityksellä olevaa vetoa pyörälle. Eli lopullinen renkaalle päätyvä momentti todennäköisesti on kummassakin aika pitkälle sama suhteessa moottorin tehoon.
Sähköpeleissä tuolla ilmoitetulla moottorin vääntömomentilla ei ole sitä vähääkään todellista merkitystä mitä polttomoottoreissa kun moottorin kierrosluvut voi vaihdella paljon laajemmalla skaalalla...
Arttu
Näitä sähköajoneuvojen moottorispeksejä olen ihmetellyt jo pidempääm. Miksi sähkövehkeissä ei ilmoiteta millä moottorin kierrosluvulla saavutetaan max. vääntömomentti ja teho, saati moottorin max. kierroslukua. Miksi moinen salamyhkäisyys teknisten speksien suhteen? Sitten nämä "vääntöeinarit" paukuttelee henkseleitä somessa ja nettifoorumeilla siitä, kuinka sitä vääntöä löytyy kulkuneuvosta. Fakta on kuitenkin se, että vaihteettoman sähköajoneuvon vääntömomentti vetävillä pyörillä ei välttämättä ole juurikaan suurempi mitä vastaavan tehoinen polttomoottoriajoneuvo tuottaa ykkösvaihteella max. vääntöä vetäville pyörille, koska välityksillä saadaan vääntöä. Samaten minusta on hieman koomista miten 400hv sähköauto kiihtyy nollasta sataa 5s mutta huippunopeus on vain 180km/h, kun vastaavan tehoinen bensa/diesel auto menee 0-100km/h samoihin, mutta huippunopeus on selvästi suurempi eli jotain 250km/h. Tästä sähkökulkuneuvojen valmistajille harras toive. Laittakaa niiden vehkeiden speksit jakoon.Sitä suomalaisen sähköpyörän 1000 vääntöä kyllä ihmettelen. Tuossa zerossa on ainoastaan 190. Ehkä noita vääntöjä voi ilmoitella eri tavoilla. Kulkupuolella se 1000 vääntö ei ainakaan näy.
Viimeksi muokannut: itl; 13.09.2024 klo 10:35.
-- Brake later and open the gas earlier --
Tuossa videon lopussa motomies hyvin totesikin:
”Jos Zeron saisi Vergen sähkötekniikalla isolla akulla ja CCS pikalatauksella ja tämän sitten 20k€ hinnalla, niin olisi täydellinen”
Tuossahan se hyvin kulminoituu nykyinen sähkö-mp ongelma, hinta ja mitä sillä saa.
Lisäksi Suomessa on edelleen erikoinen autovero sähkö-mp:ssä, jota ei sähköautoissa ole.
Hypermotard
Sähköpelien speksejä ilmoitellaan tosi liberaalisti. Polttisten kanssa on ihan johdonmukaista ilmoittaa kampurateho ja -vääntö koska kaikissa on kuitenkin jonkun sortin vaihteisto.
Vergessä ei ole mitään moottorin ja takasen välissä joten on ihan loogista ilmoittaa takapyörävääntö. Minulla on Stark josta mainostetaan jotain 900+Nm vääntölukemia vaikka siinä on onkin ketjuveto ja alennusvaihde, koska mainosmies ja asiakkat jotka ostaa numeroita.
Vergen kokoisessa pyörässä 1000Nm takasella on ihan kiva mutta ei se kovin paljon ole. Harva tuon painoluokan peli ei lykkää isompaa lukemaa ykkösvaihteella huippuväännön kierroksilla takaselle.
Starkin 900+ on moottorilla muistaakseni 80Nm, jokainen 450 lykkää 1000Nm pintaan takapyörävääntöä ykkösellä huippuväännön kierroksilla, kampuraväännöt jossain 50Nm seudussa.
Vakiintunut tapa vakiintuneella tekniikalla on helppo ymmärtää. Toisaalta kun tekniikka on niin erilaista, takapyörävääntö kertoo eniten jos lukija ymmärtää missä mittakaavassa ne liikkuu. Jos tuohon Starkkiin palaan esimerkkinä niin vähemmän tuo 80Nm kertoo. Saman voisi rakentaa pienemmällä ja korkeammalle kiertävällä moottorilla eri alennusvaihteen kanssa niin että pyörä pitäisi vähän eri ääntä mutta käyttäytyisi samoin. Moottorivääntö voisi olla vaikka sen 50Nm.
No itse zeron ostaneena sanoisin että hinnassa ei mitään valittamista. Maksoin 28 000 euroa ja sitten oli muutama bensavehje mitä mietin myös. Bensavehkeet oli kalliimpia. Zeron osalta hinta laatu mielestäni ihan ok. Olen oikeastaan yllättynyt.
Enemmänkin mietin ostaessa arvonalenemaa ja tietysti sitä että mitä tehdä jos akku menee. Siinä akun rikkoontumisessakin mietin lähinnä sitä että voiko joskus ostaa isomman akun. Tuleeko sellaista tekniikkaa että mihin tahansa akkupakettiin voi laittaa sisällön uusiksi. Iso bisnes ainakin olisi. Johonkin 10v autoon uutta akkua 10 000e niin ei varmaan kiinnosta, mutta pyörään voin hyvin ajatella, varsinkin jos kapasiteetti nousisi sen myötä.
Aikahan tuon näyttää.
En ole busanisti, mutta noin pikaisesti tuota sadan metrin aikaa katsoessa huomaa sen, että tuossa ajassa pitäisi olla melkein jo kasimaili taitettuna. Eli ihan ei lähtö osunut nappiin, kun taas sähköpelillä ilmeisesti tuo on se miten se viivalta irtoaa. Pensamopo siis vaatii vähän enemmän käsiä, sähköllä taitaa riittää että kääntää vaan kaasua reiluin ottein.
1835
No kun katsoo niitä sähkövatkaimien ja polttiksien tehokäyriä ja voimalinjoja yleensäkin, niin eikö tuo ole aika selkeää miksi sähkövatkain irtoaa viivalta nopeaan ihan joka kerta ja miksi polttikset yleensä menevät maisemaan kovissa vaudeissa...
Mulla on jatkettu ja madallettu Busa kuin myös se Teslakin. Tesla on nopeampi jos kiihdytellään liikennevaloista seuraavaan ja onnistuu ihan keneltä vaan, helposti. Helppo uskoa että tekee saman tuollaisella onnettomalla sähkömopollakin.
Kyllä nuo sähköhimmelit on helposti melkoisia cheater-mode laitteita kiihdyttelyyn, vaikkakin se tulee kaupantekijänä munattomaan ja mauttomaan käyttöcorollaan.
Supermoto
Tässä hauska vertailu. Sähkö vs. bensa. Moto E vs Moto 3
https://www.youtube.com/watch?v=Es53Y8arTMY
-- Brake later and open the gas earlier --
Busat ei vissiin ole yhtä munattomia kuin kuskinsa?
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?