Joo ne on aika paksua letkua, puhumattakaan ccs-johdoista joita onneksi ei tarvitse itse roudata. Itsellä type 2 kulkee vain auton takakontissa kun aika isoja kompromisseja näissä sähkömopoissa.
Olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla miten sähkö-mp:llä ajavat on Type2 kaapelin mukana kuljettamisen ratkaisseet.
Repussakin 2kg kaapeli saattaa tuntua painavalta tai onko hankittu sivulaukku tai tavaraboxi erikseen Type2 kaapelia varten.
CCS ratkaisisi tuon ongelman, mutta CCS sähkö-mp malleja tällä hetkellä lähinnä vain pari kappaletta: Verge TS ja Livewire One.
Hypermotard
Nyt 2 vuotta kuljettanut type2 kaapelia ajossa mukana.
Ostin 1,5 metrisen type2 kaapelin heti kun sähköpyörä oli tilauksessa. Säilytän kaapelia 2,5 litran minicrip pussissa ettei se sotke mitään repussa/laukussa tai tavara boksissa. On tosin niin lyhyt että ei ole koskaan osunut maahan.
Joskus joutuu soveltaa pysäköintiä latauspisteen viereen, mutta erittäin harvoin. Kuva lapin reissulta pari päivää sitten. Ei ole koskaan vastaavaa maastopönttöä tullut vastaan.
Kaapelia en ole koskaan punninnut, mutta kevyempi kuin litran maito. Enemmän painoa tekee sukolaturi mitä itse pidän mukana pidemmillä reissuilla. En ole tosin koskaan tarvinnut. Vakuutushan hinauttaa lähimmälle laturille jos jotain sattuu.
Laitetaan vielä tähänkin:
Ei kannata tuosta kaapelista murehtia. Mahtuu 2,5l minicrip pussiin.
Pyörä on Zero SR F.
Ostin kaapelin Oululaisesta liikkeestä. Maks 1,5 metriä ja sirot päät oli mitä tilasin ja sen sain.
Tuossa nyt pitää sitten huomioida latausteho ja muuta. En kannata mitään 22 kilowatin kaapelia kantaa mukana. Siinä nousee paino ja jäykkyys. Varmaankin myös valmistajilla väliä.
ˆ Nyt saatiin hyvää tietoa oikealta sähkö-mp käyttäjältä, kiitos!
Type2 kaapeli kulkee hyvin tuon mukaan mukana vaikka repussa, kunhan on riittävän lyhyt ja kompakteilla kaapelinpäillä varustettuna. Foto oli hyvä![]()
Hypermotard
Sähköpyörän oikeastaan ainoa ongelma on suuret nopeudet. Jos tykkää ajaa nopeita siirtymiä (105-130kmh) niin se syö akun todella nopeasti ja sitten on vietettävä aikaa latausasemilla.
Nopeudet 85kmh ja sen alle niin sitten ei ole ongelmaa. Kulutus alkaa olla siinä 6-7kwh luokkaa.
Tämä on se ehkä tärkein mitä kannattaa miettiä jos aikoo sähköpyörää hankkia.
Esimerkkinä Helsinki vantaan lentokenttä ja siitä heinolaan moottoritietä. Akkua oli 5 prosenttia kun ajoin laturille. Ajelin vanhasta tottumuksesta aika haipakkaa.
Nyt oppineena tiedän että surutta olisin voinut vielä jatkaa. Nollan prosentin kohdalla olisi alkanut hälyttelemään. Senkin jälkeen olisin voinut jatkaa matkaa noin miinus 5 prosentin kohdalle. Tosin en nykyisin aja enää moottoriteitä. Alkanut se vinkka rasittamaan.
Nykyisin tuossa pyörässä on ylilataus mahdollisuus eli lähtö aamuna lataan akun 110 prosenttiin ja hyvin uskallan ajaa nollaan. Siinä mielessä tilanne on parantunut. Eli akkupaketti 15.6kwh on 17.2kwh.
Itse ajelen bensa autolla ja ajelen vielä pitkään niin en tuputa sähkövehkeitä kenellekkään. Kunhan mielenkiinnosta ostin ja ostin sen takia kun zero näyttää moottoripyörältä eikä ole mikään tulevaisuuden vehje.
Huollot joudun tekemään itse. Sähkölaitteisiin ei täällä pohjoisessa osata tehdä mitään. Pyörästä pitää ilmeisesti irroittaa akkupaketti ja moottori. Sen jälkeen pitää viedä pyörä liikkeeseen ja sanoa että moottori on koneistamolla. Sitten ehkä onnistuu jarrunesteen vaihdot. Se oli hämmästys kun kasuaalisti asiaa muutamista paikoista kysyin. Etelässä asia lienee toisin. Etelä Euroopassa ei ole mitään ongelmaa eikä niitä kiinnosta onko akku tavallinen vai 100kg järkäle. Vaihtavat nesteet ja se on siinä. Tuohan ei ole muuten ongelma kuin ehkä jossain tienpäällä kun tarvitsee huoltoa. Minulla on mukana aina varahihna, kompura, renkaanpaikkaus vehkeet. Hihnan vaihtaa 5 minuutissa. Seuraavalla p paikalla 10 minuuttia hienosäätöä ja matka jatkuu.
Aikaisemmin ajoin vmaxilla missä range oli 130 km (bensa valo sytty) enkä nykyisin tykkää yli 90kmh vauhdeista niin siirtyminen sähköön oli helppo. Sain samalla uuttu potkua pyöräilyyn. Voi olla että vaihdan tuon jossain vaiheessa siihen seikkailupyörä malliin kun ajelen paljon hiekkateitä.
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Harmi kun takuunalaiset motskarit pitää käyttää takuun takia merkkihuollossa.
https://www.zeromotorcycles.fi/jalleenmyynti-ja-huolto
Zero Huolto BikeWorld Vantaa, Turku, Tampere.
Hypermotard
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Tarkoitin ettei huoltoa ole täällä pohjoisessa. Asun Oulussa. Ostaessa toki tiesin että pyörä kärryyn ja nokka kohti tampereen bikeworldia niin homma lähtee ratkeamaan jos sellainen eteen tulisi tai sitten vantaalle mistä ostettukin.
Huvitti vain kun pyysin täällä Oulussa huoltoa (ei määräaikaishuoltoa vaan huoltoa yksittäiseen juttuun) niin kaikkialla änkytettiin "mutta kun sähkö...". Kysyin kolmesta paikasta ja sitten annoin olla. Tein itse ja säästin. En loukkaantunut, mutta jäi mieleen kun en osannut arvata että noinkin voi käydä. Hyvä tiedostaa sellaisen joka hankkimassa sähköpyörää, vaikka luulen että kyseessä on joku oululainen vitsaus. Esimerkiksi euro motor center oli yksi firmoista.
Huolto muuten käsittää 17 kohtaa josta 8 on "every ride". Loputkin on aika pitkälti tarkastuksia. Talvella tulee ajankuluksi katsottua läpi.
Viralliseen huoltoon pyörää ei tarvitse viedä että takuu pysyy ja se takuu (2v) menikin umpeen elokuussa. Akulla, moottorilla niiden oheistuotteilla takuuta jäljellä (5v) ja takuu pysyy kunhan ei tee niille mitään. Aika näyttää kuinka käy.
Tänään tuli 350km lenkki ja kotia tullessa oli varaus 3 prosenttia ja range 6km. Ei siis turhaa notkuilua latureilla. Kotisuoralla vielä kiihdytti ihan normaalisti, joten ei ollut lähelläkään. Kun tilanne on akuutti niin ei kiihdy normaalisti vaan leikkaa tavallaan tehoa.
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
En kokeillut tuon nimisestä paikasta. Ei käynyt mielessäkään etsiä jotain sähköpajaa. Asiahan olisi ratkennut jos akun ja moottorin olisi ottanut pois huollon ajaksi niin ei olisi häirinnyt mekaanikon työskentelyä.
Asia vain hämmästytti ja hyvä sähköpyörää ostavan tuollainen merkillisyys tiedostaa. Minua ei haitannut enkä loukkaantunut. Nyt tässä kirjoitushetkellä mietin että talvisäilytys voi täällä pohjoisessa myös tulla ongelmaksi. Tosin pyörässä ei ole nesteitä niin voi laittaa vaikka taloyhtiön häkkivarastoon tai olohuoneeseen. Minulla ei kuitenkaan ole talvisäilytysongelmaa ja voin tarjota lämmintä tilaa korvausta vastaan myös muille.
Valkkasin pyörän kyllä sen suhteen että voin sitä itse korjailla. Että ei ole mitään vannemoottoreita tai muita ihmeellisyyksiä. Tavallinen akku pyörittää normaaleja sähköjuttuja ja sen sellaista.
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
X-ADV 750 , CRF 300L
Tämmönen vääntely löytyi: http://www.moottoripyora.org/keskust...kuun-pysyminen
Googlelta kyselin ja tämmöinen löytyi:
Hei,
Tiedustelitte, koskeeko viimeviikkoinen takuuehtotiedustelumme myös
moottoripyörien takuita.
Nuo uudistetut takuuehdot eivät koske moottoripyöriä, vaan pelkästään autoja.
Myöskään tiedotteessa mainittu EY:n ryhmäpoikkeusasetus ei koske moottoripyöriä,
vaan sekin pelkästään autoja.
Kuitenkin autojen uudistetut takuuehdot perustuvat kuluttaja-asiamiehen
yleisille takuuehdoille, jotka on suunniteltu kaikille kulutustavaroille
sopiviksi. Vaikka nuo autojen takuuehdot eivät siis pyöriä koskekaan, ei ole
mitään estettä vastaavien periaatteiden soveltamiselle myös moottoripyörien
kohdalla. Esimerkiksi yleinen takuuta koskeva periaate, jonka mukaan
takuunantajan on osoitettava kuluttajan puolella oleva syy tavarassa
ilmenneeseen vikaan halutessaan vetäytyä takuuvastuustaan koskee kaikkia
tavaroita jo suoraan lainsäädännön perusteella.
Ystävällisin terveisin,
Juha Eerikäinen
Juha Eerikäinen
Lakimies
Kuluttajavirasto & asiamies
Haapaniemenkatu 4, PL 5
00530 HELSINKI
p. +358 (0)9 7726 7818
fax +358 (0)9 7726 7557
juha.eerikainen@kuluttajavirasto.fi
www.kuluttajavirasto.fi
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=8008
Miula on Yamahan perämoottori vm 2023.
Takuu 2+2, joten vielä kolme kertaa se on käytettävä merkkiliikkeessä, vaikka luulen, että osaisin itse siihen huollon tehdä ja jopa laajemman kuin mitä merkkiliike tekee.
Maksan siitä jonkun euron, että sähköisessä huoltokirjassa on takuuaikana riittävät leimat, jos tulee jotain vääntöä.
Jos minulla olisi uusi auto, rätkä, mönkkari tms. niin käyttäisin sen merkkihuollossa ihan jo sen takia, että nykyään niitä eri softia päivitellään aika usein ja toiseksi onpahan GW paremmissa voimissa.
Sen verran vielä tuosta huoltokirjan leimasta.
3-6 vuotta vanha auto tulee vaihtoon merkkiliikkeeseen. Jos autossa ei ole kaikki huollot tehty merkkiliikkeessä, niin auto heilahtaa helposti autokauppiaiden omaan huutokauppaan. Merkkiliikkeet tykkää pitää vaihdossa vain merkkihuollettuja autoja. Muualla huolletut myy Kamux ja kumppanit.
Asia voi näkyä myös hyvityshinnassa, mutta näkyy ihan varmasti merkkiliikkeen pyyntihinnassa...![]()
2*16A.
Tarkempana tietona muistelen että pyörässä olisi kaksi 3kw laturia ja molemmille menee oma vaihe. Nykyisin tästä 6kw puhutaan 7kw kun ilmainen softapäivitys nostaa lataustehon.
Tästä on kyllä aikaa kun näitä asioita mietin että ihan ole nyt varma. Lisälaturi jos olisi niin vaatisi kolmannen vaiheen. Sitten 5x 2,5 kaapeli tosin antaisi 11kw ja zero mainostaa että 7kw+6kw olisi kokonaisteho. Rajoittaisiko kaapeli vai mitä sitten tapahtuisi. En tiedä. Pitäisikö kaapelin (tai sen yhden johtimen) olla paksumpi.
Kiitokset vaan tiedoista. Jos kotilaturilla lataa niin 11
kW laturi lataa sitä kolmatta kuitenkin vain 3.7 kW. 22kW laturilla pitäisi kai rajoittaa virta kaapelia vastaavaksi 20A…32A?
X-ADV 750 , CRF 300L
jos ajatellaan että latausasema antaa minkä sähkövehje ottaa niin 5x 2,5mm kaapelilla (16A) ei periaatteessa pitäisi saada sitä lisälaturin luvattua 6kw. Tulisi vain 3,7kw lisää.
pitäisi ottaa paksumpaa kaapelia eli 4mm (32A) ja tuota paksumpaa johdinta kaipaisi ainoastaan lisälaturi mikä teholtaan 6kw.
en ole koskaan sähköautoa käyttänyt. ehkä joku tietäisi voiko jollain defan 11kw kaapelilla mennä ja latailla autoa 22kw? tavallaan kun ei ole mikään kiinteä vaan latausjohto. laskeskeleeko se latausasema jotenkin poikkipinta aloja.
näistä ei ole mitään käsitystä enkä ole koskaan tien päällä hoksannut kysyä latailijoilta että mikä kaapeli ja paljonko tulee.
Latausasemassa on älyä ja sen täytyy rajoittaa lataustehoa sen mukaan minkä verran virtaa voi kaapelin läpi työntää. Ajoneuvon oma laturi (AC -> DC) myös vaikuttaa lataustehoon.en ole koskaan sähköautoa käyttänyt. ehkä joku tietäisi voiko jollain defan 11kw kaapelilla mennä ja latailla autoa 22kw? tavallaan kun ei ole mikään kiinteä vaan latausjohto. laskeskeleeko se latausasema jotenkin poikkipinta aloja.
Viimeksi muokannut: itl; 10.09.2024 klo 09:21.
-- Brake later and open the gas earlier --
Tuo on itse asiassa raivostuttava asia. Ikinä ei tiedä millä lailla toimiva auto tulee takaisin pelkästä määräaikaishuollosta. Joka kerralla on vaihteiston, moottorin ja ajohallinnan käyttäytyminen muuttunut. Milloin joku hiukan parempaan, milloin huonompaan suuntaan. Korjaamon työnjohtajat eivät osaa sanoa, muuta kuin että ohjelmisto on päivitetty. Tuntuu ettei heillä ole harmaintakaan hajua muutoksista, kunhan ovat töissä.
PS ohjelmiston jatkuva päivittäminen merkkihuolloissa on mahdollisesti asia, jossa ei-merkkiliikkeessä huolletun auton mahdolliset takuukysymykset alkavat takkuamaan. En millään usko, että ns yleiskorjaamoilla olisi mitään pääsyä eri tehtaiden päivitystietokantoihin.
Type 2 AC johdossa on apupinnit jotka kertoo paljonko on potkua latausasemalla vaihtoehtoina 1x16A, 1x32A, 2x16A, 3x16A tai 3x32A ja auto käyttää isointa tehoa mikä irtoaa. Tietysti vanhemmat hybridit voi ottaa vain 1x16A vaikka olisi enemmän tarjolla. Taitaa olla myös niin että autot jotka pystyy käyttämään 3x32 A on aika harvassa. 3x16A (11 kW) nykyisin yleisin. Se tiedonsiirto Type2:ssa on ihan sellaisella vastuskoodauksella.
FJR -17
Sepä. Duksussa ei ole paperista huoltokirjaa ollenkaan vaan huollot kirjataan tehtaan järjestelmään. Testereitä tuskin on monessakaan paikassa Suomessa, sellainen ilmeisesti tarvitaan että yhteys syntyy. Ärsyttävää, vaikka ei tolla nyt niin suurta merkitystä ole kun huoltoväli on kuitenkin 15k. Olen tehnyt omatoimisesti "ylimääräisen" ölpänvaihdon siinä puolivälissä ja pitänyt omaa kirjanpitoa toimenpiteistä. Päivityksistä en ole huomannut haittaa (onneksi), jotakin hyötyä kylläkin.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kawassa on onneksi sekä paperinen, että sähköinen huoltokirja. Pyörän seuraavan omistajan kannalta tuo sähköinen on tietty luotettavampi. Tosin en tiedä miten ostajaehdokas pääsee näkemään sähköisen huoltokirjan? Ei kait tehdas sitä jaa ihan kaikille kyselijöille ja siksi tuo paperinen on mukavampi pyörän myyntitilanteessa. Ehkä merkkihuollossa pääsee näkemään sähköisen huoltokirjan runkonumeron/rekkarin perusteella jotain maksua vastaan?
-- Brake later and open the gas earlier --
Onko faktaa vai kuulopuhetta? Oma käsitykseni on se, että ajoneuvorekisteriin merkitylle haltijalle ja omistajalle huoltohistoria pitää pyynnöstä luovuttaa, muille toki kuuluukin myydä eioota. Poikkeuksena myös se, että mahdollisten takuukorjausten tietoja tyypillisesti pantataan.