Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Moi,

    Yamaha R6 2004, tilasin pyörään K&N ilmansuodattimen joka ei istu paikalleen ei sitten mitenkään. Pullistelee vähän joka puolelta ikäänkuin olisi yksinkertaisesti väärän mallinen? Olen tarkistanut varaosanumerolla että suodatin on kuitenkin pyörään tarkoitettu.

    Kyllä sen sinne toki saa jos haluaa käyttää väkivaltaa ja ei välitä kuinka paljon kotelo irvistelee.

    Onko kokemuksia muilla asiasta, vai onko amerikkalainen just tätä?
    Yamaha R6
  2. #2
    No en oo just Yamahoita omistanut, mutta ainakin joissain mopoissa K&N suodattimillehan on olemassa myös oma alustansa, tai siis se pohja mihin se suodatin kiinnittyy. Orkkis suodattimelle sitten karvan verran erimallinen.
    ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
    ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
    ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
    ex. Kawasaki Z1000 (-08)
    ex. Kawasaki ER-6N (-06)
  3. #3
    Suzukissa orkkiskotelosta piti poistaa tiiviste jotta K&N meni paikoilleen. Siitä oli maininta mukana tulleessa K&N ohjeessa.
  4. #4
    Tämä sama ohje pätee vissiin 2004 malliinkin.

    Tuossa mainitaan tiiviste, joka pitää jättää pois, jotta kotelon kannen saa paikalleen.
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  5. #5
    Lainaa harald73 kirjoitti Katso viesti
    Tämä sama ohje pätee vissiin 2004 malliinkin.

    Tuossa mainitaan tiiviste, joka pitää jättää pois, jotta kotelon kannen saa paikalleen.

    Jep, tiivisteen jätin heti alussa pois. Tästä huolimatta ahistaa mielestäni ihan liikaa, ei todellakaan vaikuta plug and playltä. Enkä pidä itseäni ihan "kätenäkään"?

    Täytyy huomenna ottaa uusiksi ja tutkia vielä paremmin asiaa.

    Toisaalta mikä on fakta hyöty versus originelli filtteri?
    Yamaha R6
  6. #6
    Lainaa Mariko2022 kirjoitti Katso viesti
    Jep, tiivisteen jätin heti alussa pois. Tästä huolimatta ahistaa mielestäni ihan liikaa, ei todellakaan vaikuta plug and playltä. Enkä pidä itseäni ihan "kätenäkään"?

    Täytyy huomenna ottaa uusiksi ja tutkia vielä paremmin asiaa.

    Toisaalta mikä on fakta hyöty versus originelli filtteri?
    Suurin hyöty lienee pestävyys ja sitä kautta uudelleen käyttö ja pitkä ikä
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
  7. #7
    hengittää pitäis paremmin ja sitä kautta tulla lisää heposia jokunen lisää. jos laitat teharin samalla niin käyttäisin säädättämässä samalla.
  8. #8
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa luke76 kirjoitti Katso viesti
    hengittää pitäis paremmin ja sitä kautta tulla lisää heposia jokunen lisää. jos laitat teharin samalla niin käyttäisin säädättämässä samalla.
    Vakiosuodatin virtaa riittävästi 50-100hp tehonlisäykselle, joten mitään tehohyötyä ns. vapaavirtaussuotimesta ei ole jos ei tee jotain isompaa viritystä samalla.
    Superbike #7
  9. #9
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Vakiosuodatin virtaa riittävästi 50-100hp tehonlisäykselle, joten mitään tehohyötyä ns. vapaavirtaussuotimesta ei ole jos ei tee jotain isompaa viritystä samalla.
    Joo, harvoin se itse suodatin on tehojarru. Toki sitten, kun on ihan loppuun asti viilattu ja höylätty, niin sitten sillä suodattimellakin on merkitystä.

    Toki on malleja, jossa kotelon muoto / rei'itys, imuilman ohjaimet yms. voi ahdistaa, mutta niitä ongelmia ei vapaavirtaussuodatinkaan ei korjaa.

    Huollettavuus on kätevä juttu, varsinkin kurapyörässä.

    Muistan esim. kaasarimallin thruxton, kun ilmanputsarikotelosta otti pois 90 asteen imuohjausputken, niin se vaikutti tehomittauksessa enemmän kuin suodatin, eli sen maata järisyttävän kaksi hevosvoimaa, mikä voi myös johtua mittatarkkuudesta...
  10. #10
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Joo, harvoin se itse suodatin on tehojarru. Toki sitten, kun on ihan loppuun asti viilattu ja höylätty, niin sitten sillä suodattimellakin on merkitystä.

    Toki on malleja, jossa kotelon muoto / rei'itys, imuilman ohjaimet yms. voi ahdistaa, mutta niitä ongelmia ei vapaavirtaussuodatinkaan ei korjaa.

    Huollettavuus on kätevä juttu, varsinkin kurapyörässä.

    Muistan esim. kaasarimallin thruxton, kun ilmanputsarikotelosta otti pois 90 asteen imuohjausputken, niin se vaikutti tehomittauksessa enemmän kuin suodatin, eli sen maata järisyttävän kaksi hevosvoimaa, mikä voi myös johtua mittatarkkuudesta...
    On sulla merkillinen laskentatapa "viilauksen teholisäykselle"

    Virityshän katsotaan onnistuneeksi, ellei teho laske yli 20 pinnaa.

    Kun "viritys" kerran on todellinen asia, todellinen tehonlisäys on siis 20 % + 2 hp.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  11. #11
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Sekoitan pakkaa lisää. Se ilma ei kulje suodattimen läpi vain yhteen suuntaan, vaikka netto onkin sisäänpäin. Täysin holo suodatin ei pidä ilmaa boksissa, jolloin voi jopa hävitä tehoissa.

    Testaa penkissä vaikkapa suodattimella ja ilman, niin tulee viisaammaks.

    Virtausmäärää olennaisempi on siis virtausnopeus. Vetomies jo opetti, että nopeus on vektorisuure.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  12. #12
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Sekoitan pakkaa lisää. Se ilma ei kulje suodattimen läpi vain yhteen suuntaan, vaikka netto onkin sisäänpäin. Täysin holo suodatin ei pidä ilmaa boksissa, jolloin voi jopa hävitä tehoissa.

    Testaa penkissä vaikkapa suodattimella ja ilman, niin tulee viisaammaks.

    Virtausmäärää olennaisempi on siis virtausnopeus. Vetomies jo opetti, että nopeus on vektorisuure.
    Nyt alkaa Herra Heinäkuu liikkumaan aika vaarallisilla vesillä.... .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  13. #13
    Kyllä, kyllä. Onhan mulla sliparikin paikallaan, jos ajatellaan että laitan nyt kuitenkin K&N suodattimen paikalleen niin onko oikeasti järkevää penkittää / säädättää pyörä tämän jälkeen? Tehot tuskin juurikaan kasvaa mutta vaikutusta muuten moottorin käyttäytymiseen?
    Yamaha R6
  14. #14
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Sekoitan pakkaa lisää. Se ilma ei kulje suodattimen läpi vain yhteen suuntaan, vaikka netto onkin sisäänpäin. Täysin holo suodatin ei pidä ilmaa boksissa, jolloin voi jopa hävitä tehoissa.

    Testaa penkissä vaikkapa suodattimella ja ilman, niin tulee viisaammaks.

    Virtausmäärää olennaisempi on siis virtausnopeus. Vetomies jo opetti, että nopeus on vektorisuure.
    Ja sitten vielä kun funtsii että ilmaboksin tilavuus, reikien koko ja putkien mitta vaikuttaa siihen ilmaboksin mikälie resonanssitaajuuteen, eli millä taajuudella(kierrosluvulla) se boksi "henkäsee" ilmaa sinne imusarjaan. Moni asia vaikuttaa kaikkeen.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  15.  
  16. #15
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Ja sitten vielä kun funtsii että ilmaboksin tilavuus, reikien koko ja putkien mitta vaikuttaa siihen ilmaboksin mikälie resonanssitaajuuteen, eli millä taajuudella(kierrosluvulla) se boksi "henkäsee" ilmaa sinne imusarjaan. Moni asia vaikuttaa kaikkeen.
    Suurin vaikutus on ihan pelkästään ruiskurungon pituudella. Tai tarkemmin imukanavan palotilaan aukeavasta reunasta kiihdytyssuppilon reunaan kertyvällä mitalla. Sen jälkeen pääasiass riittää, että imuboksissa on riittävästi tilavuutta, ettei se ahdista virtausta. Toki jotain pientä jollekin kierrosluvulle sillä boksillakin voi saada aikaiseksi, mutta kun kattelee hetken noita Helmholz yhtälöitä niin suhteellisen hankala jobi on kyseessä. Imutorvien pituuden virittäminen sitten onkin suht helppoa.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance

    Edit. Lisätään vielä sen verran, että sylinterimäärästä ja sytytysvälistä riippuen ilmaboksin vaikutus moottorin toimintaan vaihtelee jonkin verran.
    Superbike #7