Alastaro 3.6 - 4.6.2017 (la-su) -viestiketjussa sain videostani kommentit, että kytkimen käyttö suuremmalle vaihtaessa olisi hyvä lopettaa. Tein aiheesta oman viestiketjun, jottei mielenkiintoinen aihe häviä tuonne ratapäivän viestiketjuun. Alla jokunen lainaus tuon "Alastaro 3.6 - 4.6.2017 (la-su)" -viestiketjun kommenteista aiheeseen liittyen.
Avaisitteko vielä tällaiselle lajista ja tekniikasta ymmärtämättömälle hieman tarkemmin. Ihan en kylmiltään lähde vaihdetta isommalle ilman kytkintä polkemaan.
1. Tuleeko esimerkiksi vahtohetkellä höllätä vähän kaasua (eli miten suoritus teknisesti menee oikein)?
2. Mihin sitten sitä shifteriä tarvitaan jos onnistuu ilmankin (ilmeisesti vain isommalle?)?
3. Pienemmälle vaihtaessa ilman kytkintä pitää mopossa olla ilmeisesti jokin blipperi -ominaisuus (pienemmälle vaihtaessa ecu antaa välikaasun?!?!?).
4. Mitä pyörä tykkää jos päästelee vähän aikaan rajoittajalla? Useammassa kohtaa Alastarolla on se tilanne, että sitä miettii, vaihtaako isommalle vai antaako mennä hetken rajoittajalla ennen jarrua. Tuntuu, että on ajan hukkaa käyttää aikaa vaihtamiseen jos ehtii isommalla vaihteella ajaa sekunnin pari ja sitten taas vaihtaa toiseen suuntaan. Mielummin antaa mennä rajoittajalla sen sekunnin kaksi jos kone ei tykkää tästä kyttyrää. Vai tarkoittaako tämä sitä, että ajan liian korkeilla kierroksilla? Miten mahtaa tuon vakiosähköillä ja putkella olevan R6R mopon vääntökäyrä mennä, eli olisikko syytä jättää loppupään kierroksia suosiolla käyttämättä? Puna-alue mopossa alkaa 16500 kierroksen kohdalla. Olisko järkeä lykätä isompaa jo esim. 14000 kierroksen kohdalla?
Oma pyöräni 2007 R6R ja keväällä vaihdelaatikkoa muokattiin siten, että moottorijarru pienempi ja kuulemma kytkimen voitelu parani. Olisko ollut joidenkin jousien muokkaus ja reikien poraaminen jonnekin?!?!?
Yamaha R6R 2007
Pieni ja nopea kaasunnosto ja samaan aikaan painasee isommalle. Ei missään nimessä niin, että ensin paine polkimelle ja sitten kaasunnosto, koska se syö siirtäjähaarukoita. Tuo vaihtaminen onnistuu myös ihan tasakaasulla hissukseen ajellessa, jolloin ajoitusta on helpompi treenata, eikä vaihteisto ota siitä itseensä. Eli opettele vaihto tasakaasulla ajaessa kaasua nostamalla ja vasta sitten rupea treenaamaan täyskaasuvetoja.
Pyörä kallellaan kaasunnostaminen aiheuttaa alustan elämistä ja shifterillä vaihtaminen on helpompaa Lisäksi tonnarilla voi tiputtaa keulan alas kiihdytyksessä potkaisemalla shifterillä isompaa. Kaasua nostamalla tuo ei oikein jouheasti onnistu.
Joo, pienemmälle tarttee käytännössä kytkimen käytön. Autoblipperin tai maagisen välikaasuranteen kanssa menee sitten ilmankin. Blipperi maksaa jonkun satasen. Meidän ratajärkkäreistä Tamilta voi kysellä kokemuksia.
Sitä varten se rajoittaja siellä on, että kone ei rikkoudu. Eli rajottajaa vasten voi ihan hyvin vetää vaikka se ei välttämättä nopein tapa olekaan. Jos sulla on nyt sellaisia paikkoja, joissa ei ihan ehdi isommalle niin vaihda silti. Sulla vauhti kasvaa ja tarttet sitä isompaa pykälää jatkossa. Lisäksi kun vaihdat vielä kerran isommalle, et enää ehdi jarruttaa niin paljon liian aikaisin. Tuo tehokäppyrä kannattaa kattoo, että missä kohdalla vaihtaminen on järkevää. Muistelen, että jammu tykkää, että vaihdetaan melkein punarajalla, mutta voin olla väärässäkin. Hondan kusiainen taas oli semmonen, että vimonen tonni oli melkeinpä kokonaan turhaa ennen punarajaa kun teho notkahti niin paljon.
Edit. Kylkeen vielä Hondan kiihtyvyskäppyrät eri vaihteilla. Tuosta näkee hyvin miten käyrät leikkaa toisensa, joten viimestään ko. nopeutta vastaavalla kierrosluvulla on syytä vaithaa.
Superbike #7
Vakio R6R:llä ei kannata mennä lähellekään rajoittajaa. Kone kiertää oikeasti 16000rpm (mittari näyttää väärin) ja paria tonnia ennen kannattaa vaihtaa jos vain suinkin pystyy. Tehokäyrä notkahtaa niin raskaasti, että vaihtamalla saa käyttöön enemmän tehoa kuin huudattamalla. Moottorin kestävyyttäkään ei varmaan lisää tuolla jatkuvasti tuolla rajoittimen tuntumassa majailu.
Linkin takaa näkyy oman -07 R6R:n käppyröitä, alin käyrä on katittomasta vakiomoottorista säädettynä mitattu.
Eli noin 14k kohdalla on huipputeho, pikkasen sen jälkeen kun vaihtaa niin ei tipu vetoalueelta. Totaalinen puutuminen tapahtuu 15k jälkeen. Noissa ylemmissä käyrissä on sit laitettu vähän lisää palikkaa että vetää paremmin. Toi ylin käyrä on jo siedettävä ajettava eikä ole niin tarkka kierroksista.
https://www.facebook.com/21605055173...type=3&theater
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Viel ku jättää myös sen kytkimen käytön pois ihan arkisessa katuajossa, niin äkkiä tulee ihan luontevaks toi "ilman kytkintä vaihtaminen"![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
1. Tekniikka on ns. "throttle cut", eli ilman quick shifteriä tekniikka menee järkevimmin niin, että kun olet aikeissa vaihtaa isommalle (oletan tässä nyt että sulla on vaihdevipu ns. oikein päin eli ylöspäin menee isommalle) niin laita jalka vivun alle. Sitten nostat vipua, ja vapautat samalla kokonaan kaasun pois, ja uudelleen kaasulle samantien. Se pieni hetki kun kaasua ei väännetä, riittää vaihteistolle tiputtamaan seuraavan vaihteen pesään.
2. No ihan tuli tossa Alastarolla koettua tämä käytännössä vaikka teoriassa tiesin sen jo : Varsinkin kun alla on kevyt ja tehokas pyörä, niin shifterillä isompaa lyötäessä katkaistaan minimaalisen ajan sytytys jotta se vaihde ehtii tippua pesään, jolloin kaasukahvan asentoa ei tarvitse vaihdon aikana muuttaa. Kun teet saman ilman shifteriä, niin siinä vaiheessa kun vaihde menee pesään ja palaat vääntämään kaasua, on riski keulan nousemiselle suoralla huomattavasti suurempi. Eli kaasun kontrolloiminen optimaalisessa asennossa vaihtojen aikana on huomattavasti helpompaa shifterillä. Jos vaihdon osaa tehdä teknisesti täysin oikein, ei käytännössä juurikaan häviä aikaa vaikkei shifteriä oliskaan. Se on vain helpompaa kuin ei tarvitse keskittyä siihen vaihtamiseen.
3. Ei tarvitse olla "ominaisuutta", se on lähes jokaikisessä pyörässä (en tiedä onko joku matkavessa jossa olis joku ihme laatikko). Mutta normaalissa moottoripyörässä on sekventiaalilaatikko, eli ylöspäin menee kaasun katkaisulla, ja alaspäin blippaamalla.
Eli idea ns. "blippaamisessa" on se, että kun tulet suoran päähän ja vapautat kaasun, niin vaihdelaatikko kuormittuu kun moottorijarru alkaa jarruttamaan pyörän liikettä. Tässä vaiheessa vaihteen vaihtaminen pienemmälle vaihteelle on mahdotonta (ellei rpm ole todella alhainen), koska vaihdelaatikossa pienemmän vaihteen ratas pyörii huomattavasti nopeammin kuin isomman vaihteen. Blippaamisen tarkoitus on "unloadata" vaihdelaatikko. Eli suomeksi: Käännät pikaisesti kaasua siten että rpm nousee sen verran, että rpm täsmää akselin nopeuden kanssa. Tällöin vaihdelaatikon kuorma vapautuu, jolloin vaihde pystyy tippumaan pienemmän vaihteen rattaalle, ja meno jatkuu. Jos painat reilusti liikaa blippikaasua, niin tulos on helposti se, ettei vaihde mene pesään, vaan kuuluu vain rutinaa.
4. Yleensä rajoittaja on oletuksena paljon alempana kuin moottorin "kivunsietoraja". Eli ei se moottori siitä hirveän kyttyrää tykkää jos hetken aikaa vaihde on rajoittajaa vasten. Meno vain tuntuu vähä tökkivältä jos se hakkaa rajoittajaan suoran päässä.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
![]()
En tiennykää että välikaasu on jotenki "maagista" ...
Ite olen aina vaihtanut AINA välikaasulla kaikki vaihteet kun olen radalla ollut, on sitten alla ratakyykky, normi katupyörä, Formula BMW tai kilpakart.
Ei se mitää magiaa vaadi, kun sen vain opettelee. Mä en vastaavasti ite pysty käsittää miten joku haluaa ikinä koskea radalla kytkimeen missään kohdassa. Mä mieluummi haluan että veto on päällä joka hetki jolloin mulla on parempi kontrolli kulkupeliin.
Jokainen tavallaan, mutta olen huomannu että on kulkupeli mikä ym. tahansa, niin paljon loogisempaa ja hallitumpaa välikaasulla on ku kytkimellä.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Meikäläisen koordinaatiokyky ei esim. Kemoran kahvilanmutkassa riitä siihen, että polvi maassa pienempää lyötäessä pystysin tasaamaan kierrokset välikaasulla. Tosin en muutenkaan käytä välikaasua. Kukin tavallaan, ite rankasen kytkintä alaspäin vaihdoissa. Eikä se veto kytkimellä keventämällä katkea sen enempää kuin välikaasullakaan.
P.S. Ilman välikaasua ehtii ainakin Suoerbike B:n kärkivauhtiin, joten jatkan jatkossakin väärin ajamista. Millonkahan porukka oikeasti ymmärtäisi, ettei ole yhtä tapaa tehdä asioita vaan jokaisen pitää löytää se omansa eikä se tee muiden tavasta ajaa yhtään sen huonompaa.
P.P.S Ihmeen kauan meni, että joku tarttu tuohon pilke silmäkulmassa heitettyyn "maaginen" -sanaan.
Viimeksi muokannut: Nitrous; 11.06.2017 klo 13:59.
Superbike #7
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Omalla kohdallani käänneetty kaavio, eli poljetaan alaspäin isompaa sisään, mutta sillä liene mitään väliä kummin päin vaihteet menee sama toimintamalli, mutta suunta vain eri...
Tätä keulimisongelmaa ei ole, kun on pieni ja tehoton pyörä (R6)
Kiitos tyhjentävästä selostuksesta. Luulen, että tässä kohtaa harrastusta muutenkin riittävästi ohjelmaa hallintalaitteiden kanssa, eli täytyy keskittyä alkuun tuohon isommalle vaihtamisen ilman kytkintä. Tätä vois mielenkiinnosta kyllä jossain "suljetulla alueella" suoralla kokkeilla.
Yamaha R6R 2007
Tartun maagisuus -kohtaan.
Koko vaihtaminen on maagista, pelkkä käsi-jalka koordinointi on erittäin haastavaa, jollei tuota ole sattunut opettelemaan ennen mopoikää. Hiukan samoin, kun allekirjoittaneen aikuisiällä uimaanopettelu, kroppa ei vaan enää opi uutta.
Ei silti, yrittää saa ja pitää. Varmasti osa oppii tuon lopulta hyvinkin pehmeäksi tekniikaksi.
Testi
Kuten jo tuolla aiemmin varoitin: Vaihteiston siirtäjähaarukat on vaihtokunnossa huomattavasti normaalia nopeammin jos vaihdepolkimelle laittaa painetta ennen vaihtoa. En siis suosittele tuota tapaa. Tietysti jos henkisesti valmistautuu joka kauden jälkeen avaamaan laatikon niin sitten ihan ok tyyli.
Superbike #7
Vaiheiden vaihtaminen ylipäätään on suht turhaa. Just eilen kämmin jotain ja päädyn ajamaan alastaron pääsuoraa kolmosella. Joten ajattelin että vedämpä sitten taas koko kierroksen kolmosella. Ja kierrosaika alle 1:30. Eli ainakaan yli sen ajavat ei tarvi käyttää vaihteita.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kemoralla 1.10,xx ajamalla 2,3 ja 4 vaihteilla. Alaspäin vaihto jarrussa on se juttu, mitä 95% kuskeista ei oikeasti osaa kunnolla, kun aletaan kiirettä pitämään.
Ja kaikki hajoaa aina välillä. Kovalla käytöllä hieman useammin.
---
Missä mä muka sanoin, että laittaa painetta ennen vaihtoa???
Mä sanoin : "Sitten nostat vipua, ja vapautat samalla kokonaan kaasun pois"
tarkoittaa siis, että yhtäaikaa.
Enkä mä oo sanonu missään vaiheessa, että kytkimellä vaihtaminen olisi VÄÄRÄ tapa.
Sanoin, että en pysty ymmärtämään miksi joku haluaisi käyttää, se EI tarkoita että se olisi väärin. Kuten sanoin, jokainen tavallaan.
Mutta tää luetun ymmärtäminen hämmästyttää kyllä..... Ja yleensäkin.... Henkilö A sanoo tätä, ja jos henkilö B sanoo toista, niin sen sijaan että tulisi jollain tavalla järkevää ja rakentavaa keskustelua, niin tulee samantien hyökkäystä + vittuilua vastapalloon.... jos jonku mielestä toi on oikea tapa neuvoa ihmisille asioita, niin ok sitten.
En mä ole torjunu kytkimen käyttöä, totesin vain että en ole millään kulkupelillä joutunu keskellä mutkaa vaihteita räpläämään, ei siis ole tarvetta kytkimelle ollut. Yleensä se oma ohjenuora on ollut että tavoitevaihde on pesässä ennenku mennään mutkaan sisään.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Joo tota on helpointa kokeilla alkuun nimenomaan juuri maanteillä, eikä radalla jossa kierrosluvut on paljon korkeampia (ja nopeudet). Esimerkiksi just jossain 60km/h rajoitusalueella otat sen 60 lasiin ja laitat vaikkapa vitosvaihteen päälle. Sitten siitä lähdet vaihtamaan alaspäin silleen että samalla käännät hitusen kaasua ja polkaiset vaihdetta pienemmän suuntaan. Kun vauhtia on vähän ja vaihde suhteessa iso (rpm on siis alhainen), niin se vaihde menee todella helposti pesään pienemmälle. Sitten kun alkaa matalilla rpm sujumaan, niin sitte otat 60 vauhtia ja pistäki vain kolmosvaihde päälle, ja siitä sitten hiukan isommalla blipillä (eli välikaasulla) pudotat kakkosvaihteelle.
Jos sattuu menemään vaihto täysin päin seiniä pari kertaa, ja vaihde putoo vapaalle, ni kaikessa rauhassa vauhdit pois ja vaihde ykköselle, ja yrität uudelleen. Kannattaa olla just tyhjä tiepätkä jolloin voi pysähdellä jos tarve vaatii.
Itellä tuon taidon omaksuminen kesti noin 3 päivää katuajoa, sen jälkeen se tuli jo lähes automaatiolla.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Tätä keskusteluketjua seuranneena mulle jäi kyllä epäselväksi, että missä tässä nyt oli se hyökkäys ja vastapalloon vittuilu... Eriävä mielipide ei mielestäni ole kumpaakaan niin kauan kun toista osapuolta ei aleta nimitellä, haukkua tai muuten mennä henkilöön asian sijasta.
Mitä tuohon oikolukemiseen muuten tulee, niin tuo ohjeesi laittaa ensin kenkä, sitten vetää ja sitten kuitenkin tehdä kaasulla jotain yhtäaikaa oli kovin helposti luettavissa "suoritusjärjestykseksi", jossa paine vipuun tulee jo kenkää vivun alle sovitellessa.
Tähän voinee todeta jo edesmenneen viestinnän professorin Osmo A. Wiion sanoin, että "viestintä epäonnistuu aina, paitsi sattumalta", ja että "jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa".
"Ainakin vielä jokunen vuosi sitten WSBK, WSS ja Moto2 kuskit käyttivät kytkintä pienemmälle vaihtaessa, ehkä ne ei vaan osaa..."
Jos tuo lause ois jätetty ilman "ehkä ne ei vaan osaa" niin se ois ok... tuollaisenaan se on suoraa vittuilua, varsinkin kun en missään vaiheessa sanonut että kytkin ois väärin.
On noita eriäviä ajotekniikoita nähty autopuolellakin. Ei tartte mennä Suomen Legends-sarjaa kauemmaksi. Esmes sarjan mestari Johan Ahokas vaihtoi ilman kytkintä pelkästään, sen sijaan esmes Anssi Kumpula joka ajo lähestulkoon samaa vauhtia, vaihtoi välillä ilman kytkintä, joissakin mutkissa taas kytkimellä.
Ihan puhtaasti ajotekninen valintakysymys tuo on, ei toinen ole toista nopeampi.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Öö, eli kun Nitrous sanoi, että hänellä ei riitä koordinaatiokyky vaihtaa pienemmälle mutkassa ilman kytkintä, ja siihen Nitroukselle kommentoidaan hieman värikkäin sanankääntein että käyttää ne ammattilaisetkin kytkintä, niin tulkitset sen vittuiluksi sinulle?Tässä se nähdään miten eri tavalla näitä luetaan, minusta tuossa ei ole ole mitään eväitä mielensäpahoittamiselle.
Pahoittelut vaihtamisen väärinymmärryksestä. Nyt on kuitenkin ainakin se selvää, että mitä ei pidä tehdä laatikon kannalta.
Suomenkin radoilla on pari paikkaa, joissa on pakko vaihtaa pienempää isossa kallistuksessa. Noita on ainakin kemoran kahvilanmutka ja Botnian kikkamutka. Kusiaisella Kemoralla vaihdetaan muistaakseni 4->3->2 ja tonnarilla 3->2. Botnian kikkamutkassa sai CBR600RR:llä latoa kutoselta kakkoselle, joista kaksi vikaa vaihtoa käytännössä polvi maassa vaikka jarrutus alkaa pyörä pystyssä.
Edit. Lisätään sem verran jos radat ei ole tuttuja: Molemmat nuo paikat on hieman saman tyylisiä kuin Suzukan spoon lähtösuoran päässä.
Viimeksi muokannut: Nitrous; 11.06.2017 klo 22:41.
Superbike #7
Superbike #7
Tarkoittanet kahvilan mutkalla tuota vikaa mutkaa ennen pääsuoraa? En ole päässyt vielä rataluodilla Kemoraa kokeilemaan, olen juhannuksena menossa sinne kyllä 3 päivää. Voin palailla threadiin tuon asian tiimoilta sitten juhannuksen jälkeen, mutta mitä mä hayabusalla siellä olen ajanut, niin ainakin silloin vaihdoin blipillä kakkosen päälle jo heti jarrutuksen alussa, jottei se pyörä upsettaa kun kallistaa vikaan mutkaan.
Testaan tosiaan kunnon ratapyörällä asian juhannuksena, ni pystyn sitten sanomaan tosta mutkasta oman kokemuksen pohjalta että mitä siinä tein. Hyvinkin voi asia olla juuri noin niinku sanoit että siinä on nopeampaa vaihtaa keskellä mutkaa, mutta ainakin mitä yritän visioida sitä jarrutusta, ni voisin kuvitella että sen kakkosen saa blipillä päälle jo todella aikasin.
Jos mä mietin nyt aivan väärää mutkaa, niin oikaise ihmeessä.
Botniasta ei ole vielä tässä vaiheessa itellä kosketusta, joten oletusarvoisesti luotan sanaasi. Voin elokuun alussa sitte antaa tähänkin oman kokemukseni sitte ku siellä pääsen käymään.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Joo, kemoran vika mutka kyseessä. Tonnarilla tohon tullaa kolmosella kierrokset melkein rajarilla ja jarru alkaa käytännössä samassa paikkaa kuin sisääntaitto on. Pyörä tuppaa olemaan vähän levoton tuossa, joten vaihto on helpompi jättää myöhemmäs mutkaan ellei pyörässä ole tosi hyvin toimiva luistokytkin. Harmi kun en päässy tänä kesänä kokeilemaan, että miten selkeesti pehmeempi moottorijarrukartta olis tossa toiminu.
Superbike #7