Kiitos kisan järjestäjille ja yhtä tärkeille vapaaehtoisille toimitsijoille! Piikkipaikalta lähtenyt nytkähti metrin eteenpäin ennen valojen sammumista mihin itse sitten tahattomasti reagoin sillä erolla etten jäänyt paikalleni munimaan. Koko kisa tuli ajeltua kärjessä ja vettä tuli jatkuvasti enemmän tai vähemmän visiiriin ja pitoa oli heikohkosti.
Maaliin tultiani minä ja kakkoseksi tulleet saatiin reilu aikasakko mutta eroa kolmanneksi tulleeseen oli yli 30s joten eipä sillä ollut merkitystä. Voitaneen silti painit järjestää
Lähetetty minun XT1580 laitteesta Tapatalkilla
Yamaha R6 -08 kilipapyörä
Olihan tuota viihteellistä seurata myös yleisönä!![]()
Tallissa: GSF 1250 S -08, Tunturi Sport -73, Solifer Suzuki S -84 & Pappatunturi -74
Kumarrus järkkäreille ja vapaaehtoisille, ensi vuotta odotellessa. Ilahduttavasti tänä vuonna näytti olevan enemmän porukkaa myös keskiryhmän vauhdeista, niin saatiin tapahtumaa myös hitaampien kuskien välille.
Ja iso kiitos Soikkelille viimeisin kierroksen taistelusta, kruunasi kisan.
Videota edestä:
Kiitokset järkkäreille ja vapaaehtoisille! Hiton hieno kokemus, pakko päästä ajamaan enemmän kilpaa.
Suurimman osan kisasta sai ajella ylhäisessä yksinäisyydessä. Kummasti parani enkka (1:20 -> 1:18:01) kun koko ajan pelkäsin että Soikkeli tulee takaisin ohi. Vielä kun olis malttanu ottaa apeksit kiinni ja olis saanu uudet välit paremmin iskostettua päähän = vähemmän missejä.
Alla gopro eteen. Koitan vielä saada uploadattua 360-videon tarakalta. Vähän teknisiä ongelmia.
https://youtu.be/uNttUwSzfO8
edit: Miten saat Tuurihaukka videon upotettua?
ex R6R -12
ex XSR900 -16
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Endurance-kisa ratapäivän loppuun viimeisille tunneille? Pahin ajokiima varmasti menee jo aamupäivän ja iltapäivän aikana, ja viimeiset setit muutenkin vähän tynkäisiä. Samoin kisailijoille vähemmän rata aikaa ennen kisaa ja antaa ei-kisailijoille enemmän ajovuoroja ennen kisaa esim. ryhmiä aikatauluttamalla hieman poikkeavasti jos porukka protestoi ettei saa ajaa tarpeeksi. Ehkä 4h kisa on aika pitkä, joku kolmetuntinenkin jo toisi väljyyttä päivän aikatauluihin ja sais ajaa ihan tarpeeksi.
Tiimissä voisi olla vaikka 2-4 kuskia, turvallisuuden vuoksi varikkostopille joku minimiaika (esim. 3min) joka pitää viettää varikolla jotta saa tankata rauhassa pyörän ilman bensan läikyttämistä, ylitankkausta tms, katsoa joitain juttuja läpi, puhdistaa visiirin jne. Tuskin löytyy pikatankkaussysteemejä ja kahdeksaa mekaanikkoa siihen jokaiseltaHienoa jos voisi ajaa koko ajan samalla pyörällä mutta harrastehommissa vastuut ja vahingot helpottanee jos jokainen vetää omillaan?
Tulevana viikonloppuna Suzuka 8hr, siitä voi ottaa kipinää kisan suunnitteluun![]()
Mukavalta näytti kisatouhu vierestä seurattuna. Hiukan jäi kaiveleen, ettei uskaltanu osallistua.
Tuosta endurancesta. Se kyllä kiinnostaisi kovin, ja kynnys lähteä mukaan on omalla kohdalla pienempi, mitä normaaliin lähtöön. Hyviä ajatuksia yllä. Mukana, jos järjestetään joskus.
R6R
Endurance ajatuksena kiva. Tälle vois tehdä oman ketjun.
Mieluummin virallisena, jolloin "ei jäsenetkin" pääsis mukaan. Kevään ratapäiville kuljettajatutkinnon teoria- ja rataosuudet. Tässä vois tehdä yhteistyötä HelRC:n kanssa. Esim niille töihin oppiin ja niiltä kisoihin pari päätoimitsijaa.
Yleisurheilutoimitsijana huomasin kuinka mainioita SM-viestit ovat. Vaikka "koville" pojille ja tytöille tapahtuma ei urheilullisessa mielessä ollut tärkeä, niin seura/joukkue -hengen nostossa tilaisuus oli mitä mainioin. Team Motorg, Team Mp-tuki, Team Raahe, Team R1, Team 50+...
Kumpi on osallistujille halvempi? Kerhokisa vai virallinen? Uuden kerhon jäsenyys on yleensä aika huokea. Mitä se nyt esim. Tuella tai HelRC:llä onkaan.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Todennäköisesti mukana jos endurance järjestetään. Jos tämmöstä lähtee miettimään, niin mahdollisimman yksinkertaiset säännöt ja järjestelyt. Esim. just vaikka 2-4h pituutta ja 2-4 kuskia per tiimi 1-4 mopolla. Tai miksei sitä vois yksinkin koittaa ajaa läpiVarikkopysähdyksiin jos aikoo jotain aikarajoitteita tai minimimääriä laittaa, niin niitä pitää pystyä sitten myös valvomaan.
Kerhokisana osallistujalle ainakin heti lisenssin verran halvempi. Kerhoon kun pitää kuulua kuitenkin. Virallisen kisan byrokratiaan ja kuluja nostavista vaatimuksista ei käsitystä, mutta tuskimpa se ainakaan helpompaa ja halvempaa on.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
^
Nyt meni jo mulle vaikeeks 😁. Olihan tuossakin kisassa nopeuseroa kärjen ja hännän välillä about 15 sekkaa per kierros.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Endurance voidaan järjestää esimerkiksi seuraavasti.
Ajopäiväksi valitaan lauantai ja ajetaan 1h55min kahden hengen joukkueilla omilla pöyrillä. Kyseiselle päivälle myydään liput kolmelle vuorolle eikä neljälle, jos kisa järjestetään Alastarossa:
klo 10.00-10.20 hitaat, klo 10.20-10.40 keskinopeat, klo 10.40-11.00 nopeat, klo 11.00-11.20 hitaat, klo 11.20-11.40 keskinopeat, klo 11.40-12.00 nopeat.
Osallistujat varmaan löytyvät keskinopeista ja nopeista, joten noilla omilla vuoroilla voi tehdä säädöt.
Klo 12.00-12.20 viimeinen säätöaika kilpailuun osallistuville
klo 12.20 Lähtö
klo 14.15 Maali
Ja päivä jatkuu
klo 14.20-14.40 Hitaat
klo 14.40-15.00 Keskinopeat
klo 15.00-15.20 Nopeat
klo 15.40-16.00 Hitaat
jne
Suuret kiitokset kaikille, jotka kisasta teitte mahdollista!
Suurkiitokset myös kaikille, jotka mukaan kannustitte! Olisi nimittäin kaduttanut ja huolella, mikäli olisin jättänyt osallistumatta.
Ensimmäistä kertaa viivalla ikinä ja vaikka sijoituksista ei päässyt tällä kertaa vääntämään, niin ei haitannut tippaakaan. Vääntöä riitti omaa päätä ja kelloakin vastaan.Kierrosennätys parani kohisten, jääden kauden 2017 osalta lukemaan 1:24.03(optimi 1:20.43) ja miltei kaikki kisan kierrokset sekunnin sisällä toisistaan. Ei hassummin sadekelissä.
Kokemuksena MotOrg Race oli aivan sanoinkuvaamaton. Ei voi kuin suositella!
Itsellä on ensimmäisistä R6R:llä ajetuista ratapäivistä lähtien ollut haaveena joskus tulevaisuudessa ajaa kilpaa ja tällainen kerhokisa oli todella omiaan antamaan hieman osviittaa, mistä siinä maailmassa on kyse. Lisää tällaisia!
Kisa tuli tallennettua GoProlle, mutta kun siinä ei lähdön jälkeen ihan hirveästi muita kuskeja näy ja omakin ajo näytti olevan tyypillisistä tyypillisintä keskiryhmän kohellusta, niin en kehtaa julkaista.
Endurance taitaisi itsellä jäädä ajamatta, kun tuossakin kisassa oli ihan tarpeeksi endurancea. Seuraavaa MotOrg Racea odotellessa!
Lahjomaton myyttinen sankarihahmo
YZF-R6R -06
&
FZ6-S -05
Jos on kahden päivän ajot, kuten yleensä on, niin esim. lauantain kaksi viimeistä tuntia voisi olla endurancelle varattu. Jos on ensin päivän ajellut, niin alkaa ukoilla ja akoilla olemaan lämmittely valmiiksi tehty.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Toivottavasti mahdollisimman moni sai kisakipinän kerhokisaan osallistuttua tai sitä katseltua. Tämän vuoden Kemoran SSC-kisassa kuljettajien nopeimmat kierrokset vaihtelivat 1.14 - 1.21. Kerhokisassa suurin osa ajoi tähän haarukkaan.
Kuljettajatutkinto kannattaa suorittaa alta pois vaikkei ihan heti olisi tarkoitus osallistua "viralliseen" kisaan. Niitä ei ole välttämättä tarjolla, sitten kun mieli tekisi mennä kisaan. Tuonne yritin koota päivämääriä: http://www.mprata.fi/index.php?topic=1407.0
Teoriaosuuden materiaalista en löytänyt uudempaa kuin: https://moottoriliitto-fi-bin.direct...2010%201.0.pdf
Viimeksi muokannut: pienisopoapina; 24.07.2017 klo 22:23.
Jos saat päivämäärän tietoon, niin laita muillekin tiedoksi.
Vernerille ja muille toivomus, jotta kun kuljettajatutkinnon teoriaosuuden pvm tulee selville, niin viestinä/mailina/savumerkkeinä henkilökohtainen kutsu teoriaosuuteen kaikille kerhokisan osallistujille. Liitteeksi RR-Opas 2017, http://www.srra.fi/content/fi/1/31/RR%2Dopas.html .
MUOKKASU:
Nyt ois taottava, kun rauta on kuumaa.
- teoriaosuus heti tulille
- henkilökohtainen kutsu
- ilmainen SSC-osallistuminen ekakertalaiselle (malli huumekauppiailta)
Viimeksi muokannut: pienisopoapina; 25.07.2017 klo 11:16.
Täytyy myöntää, että tuli itsekin Kemoralta kotiin päästyä vilkaistua SSC:n kierrosaikoja, mutta sen verran pitäisi vielä nipistää sekunteja, että katsellaan sitä SSC-starttia vasta ensi kaudella. Alkaa olla jo sen verran kerhokisaa hinnakkaampaa touhua, että oman ajon ajaminen letkan perällä ei oikein anna vastinetta rahalle.Vahva kipinä touhuun jäi kyllä.
Lahjomaton myyttinen sankarihahmo
YZF-R6R -06
&
FZ6-S -05
Oliko monta sekuntia eroa viimeiseen ssc kuskin aikaan? Jos ei yhtään tai 1-2 sek niin mukaan vaan. Isompikaan ero ei haittaa, mutta on riskinä, että menee yksin ajeluksi, jos ei usko pystyvänsä päästä mukavuusalueesta yli. Ei sitä tarvi aikojen olla kärkipäässä, että voi osallistua ja saada hienoja kisahetkiä.
3-5s häntäpäähän. Olkoon ensi kauden hommia, kun tämä kausi alkaa muutenkin olla jo aika taputeltu(treenaamisen suhteen); enää kolme rataviikonloppua.Harmittavan tyhjä elokuu.
Ei oo joo aikomusta odotella viivalle lähtemistä siihen asti, että kierrosajat on kärkipäässä. Mitä on keskustelua tullut seurattua, niin RR-kisat suomessa lienee siinä kohtaa enää muisto vain.![]()
Lahjomaton myyttinen sankarihahmo
YZF-R6R -06
&
FZ6-S -05
Alastaron SM-osakilpailun vapaiden harjoitusten yhteydessä perjantaina 4.8. järjestetään päivän aikana näytöt ja iltapäivällä teoriaosuus.
Edit: Ja yleisesti kisaamiseen liittyen. En nyt jaksa täällä pakun perässä alastaron varikolla miettiä enempää, mutta olisikohan meillä Orgina jotain tehtävissä sen eteen, että voitaisiin edistää kehittyvien kuskien tietä kisaviivalle. Tässä ketjussa jo hyviä ehdotuksia esim. ps-apinalta. Tuntuu, että kun AT4 käyty alkaa olla aika hyvin pitkälti omatoimista harjoittelua ja sen teho on tunnetusti huono. Ehkä meidän keskiryhmästä nopeaan siirtyvien pitäisi jotenkin järjestäytyä. Mietitään asiaa joskus.
ex R6R -12
ex XSR900 -16
Jotain tällaista? http://www.srra.fi
K8-1000