moro! olisikohan joillakin kokemusta xenon pitkistä joka voisi auttaa?
pyöränä kawasakin zx 6r -09
elikkä pyörässä oli aikasemmin 35w kiinanxenonit mutten ollut niihin oikein tyytyväinen niin tilasin uuet ihan
oikeesta kaupasta 55w 4300k H11 (luminalights). tänään sitten laitoin niitä paikalleen niin näytti palavan oikein komiasti siihen asti kunnes laitto pitkät päälle, antaa pitkän palaa noin sekunnin ja sitten käräyttää sulakkeen eli lähivalo ja pitkät ei toimi.
aikasemmin oli pitkässä kiinan 35w poltin ja anto hyvin soia 55w ballastilla mut tänään ku vaihoin sen polttimon 55w niin se käräyttää sulakkeen. akku on pyörässä tyyliin halvimmasta päästä puuilon valikoimasta niin ite ainaki ekana mietin sitä..
onko kokemusta tai minkäänlaista hajua?! hjelp
Niin siis onko sulla nyt siinä kaksi ksenonia? Ja sulake palaa kun molemmat ovat päällä samaan aikaan? Olisikohan kyse siitä, että nuo uudet vaan kuluttaa liikaa virtaa... Meinaan jos ennen oli 2 x 35W niin se on yhteensä 70W, ja jos nyt on 2 x 55W niin se on jo 110W. Ballastin wattimäärällä ei ole muuta merkitystä kuin että kuinka tehokkaan polttimon se kestää, mutta polttimot määräävät paljonko virtaa todellisuudessa kuluu.
Hyvä kysymys on myös se, että miten nuo on kytketty? Kun alun perin siinä on ollut 2 x 55W halogeenit, joten sen puolesta sulakkeiden pitäisi kestää. Tosin sitä en tiedä paljonko ballastit "hukkaavat" tehoa matkalle, mutta tuskin se sulakkeen palamista selittää. Ovatko ballastit laadukkaat vai jotkut halpikset? Akun halpuus tai kalleus ei myöskään sulakkeen palamista selitä.
minkä kokoinen sulake siellä on?
jos otat lyhyen johdot irti ,toimiiko pitkä yksinään??
jos laitat vanhan 35w polttimon kiinni, toimiiko??
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
10A riittää 120w , eli ihan limiitillä mennään... ja taitaa noi ottaa syttyessään ,hetkellisesti sen verran enemmän että siinä lienee syy sulakkeen palamiseen![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Luminalightsin ballastit ovat, kokemuksia myös omassa autossa niin laadukkaita mielestäni ovat. cobria kans käytetty mutta sama vika tuli siinäkin esiin.. pitää kokeilla käyttää vaikka lyhyissä 35w ja ottaa vaikka kokonaanki irti jos se pitkä pelaa siten, niin sitten on vika siinä et ne kuluttaa liikaa virtaa
16A kestää sitten jo 190W... minkähän paksuiset johdot siin mahtaa olla
vois olla paras kombo laittaa lyhyeen 55w ja pitkään 35w polttimo, jos niillä kestää se 10A
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Ite olen laiitanut pitkät suoraan akulta omalla sulakkeella ja releellä. Paras käyttövarmuus saadaan kun myös lyhyille oma sulake ja rele. Näin tehden ei ballastivika lyhyessä pimennä kaikkia valoja. Tosin taitaa kohta ledit korvata xenonit jolloin starttivirtaa ei tarvi huomioida.
Tuosta ledit. Mulla mopossa vastaava H4 ja paransi alkup. lähinnä surkeita valoja huomattavasti.
Tuo 72w siis yhteensä eli yhdellä 36w. Mulla on nerokkaasti vedetty valojen sähköt virtalukon läpi ja nyt lämpenee avainkin vähemmän kun ennen.
Ei ole kyllä kokemusta xenoneista eli en osaa verrata valotehoa.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Kiinanledien wattimääriin voi suhtautua varauksella, parit erilaiset olen mitannut. Ilmoitettu 30, mitattu 20. Voi olla vaikea löytää vielä edes 35 xenonia valotehossa hakkaavaa.
Äkkiseltään vaarallisen kuuloinen kombo muutenkin, jos yksi sulake pimentää sekä pitkät että puolikkaat. Voi tulla ohjelmaa jos niin käy pimeään aikaan.Jos systeemistä haluaa "vikavarman", niin itse asiassa olisi viisain releistää puolivalo, koska jos puolivalo polttaa alkuperäisen sulakkeen, niin ei sieltä saa kuitenkaan pitkille releen herätettä.
Mitä wattimääriin tulee, niin itse tekisin ehä päinvastoin. Puolivalon kantama on joka tapauksessa suuntauksen takia lyhyt, joten tehokkaampi polttimo menee tavallaan hukkaan, ja muutenkin lisää riskiä joutua virkavallan hampaisiin. 35w xenon on kuitenkin merkittävästi alkuperäistä 55w halogeenia tehokkaampi, muistaakseni jopa yli tuplaten lumeneita. Kaukovalossa taas tehokas xenon tuo suoraan lisää valaistuja metrejä.
Vaihoin sulakkeen 15A ja hyrskytin 15min pitkät päällä haistellen ja hiplaten kaikenmaailman johtoja mihin nyt käsiksi pääsi.. ei ollut mitään erikoista noteerattavaa
Tänäänpä sitä varmaan pääsee ajelulle niin kahtoo sitten eroaako mitenkään tyhjäkäynniltä
Samoin suosittelisin releistämistä. Ei se ihme homma ole, jos yhtään sähköistä ymmärtää. Jos et osaa, niin laitatat jollain ihan suosiolla.
Useiden pyörien sähköt on tehty aika kelvottomasti, eikä isompia sulakkeita pitäisi asennella. Siitä voi helposti seurata muita murheita, virtalukkoa, valokytkintä yms. Entä, jos pimeällä ajaessa pimeneekin yhtäkkiä kaikki valot
Aikoinaan yritin parantaa 1100 Viragon valoja vaihtamalla lamppuun 100 W H4 polttimon. Ei onnistunut, vaan kävi päin vastoin. Valot himmenivät ja lamppu näytti lähinnä kynttilälyhdyltä. Releistin lyhyet ja pitkät, niin johan kirkastui.
Niin ja muutenkaan xenonit ei mun mielestä sovellu oikein hyvin kaukovaloiksi. Valon täydellinen syttyminen kun kestää muutaman sekunnin. Lähivalossahan sillä ei ole merkitystä, jos se palaa pitkien kanssa yhtä aikaa.
XR:ään vaihdoin lähivaloksi xenonin ja pitkäksi mahdollisimman paljon xenonia muistuttavan H seiskan. Myös parkkivalo on tietysti samaa sävyä.
Edit: Nykyisin löytyy näköjään ballasteja, jotka kirkastavat kylmänkin polttimon nopeasti. Sellaisella toimisi pitkäkin valo - pitäisköhän laittaa omaankin..
Viimeksi muokannut: J@ck; 06.06.2017 klo 13:54.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
perustelen tätä sillä että 95% ajoista ajetaan lähivaloilla ja pitkän valon tiiviin kuvion takia pienemmällä teholla pärjää oikein hyvin, eikä tässä edes ollut tarkoitus muutella johdotusta vaan mennä sillä mikä pyörässä on...
toki jos osaa tai on mahdollisuus releistää toi valosysteemi niin se tietty kannattaa tehdä, tietenkin
ledilampuissa on usein se jäähdytyspuhallin niin suuri että siitä tulee ongelma
mulla on maxissa sellanen H4 ledi missä on sellanen lattakaapeli jäähdyttimenä, helvetin kirkas valo ja sopii hyvin ,vaikka tilaa on nukasti![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout