Kävipä silleen, että R6R ampui tulpan ulos. Tuohon on varmaan joku työkalu tehty, eli millä sen kierteen saa sieltä pois rikkomatta kannen kierteitä?
Voipi olla aika tekemätön paikka.. Joskus kävi vastaava homma ja totesin että helpoimmalla pääsee kun ottaa kannen auki ja kiertää takapuolelta.
Voihan sitä koittaa liottaa ensin esim. CRC:n 5-56:lla ja yrittää saada sinne sisäpuolelle jonkun kartiomaisen asian kiilautumaan siten että sillä saa otetta ja pystyy kääntämään.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Sopivasti tiukka tarpeeksi pitkä torx avain vasaralla kierreosan sisään niin voisi lähtee auki. Toihan ei periaatteessa pitäisi olla hirmu tiukassa.
Kawasaki ZXR 750R K1
Honda VF 500F
Honda VFR 750F
Honda CBR 1000F
Honda CBR 1000F
Honda VF 1000F II
Honda CB 750K
Yksi kikkakolmonen on sopivan leveäpäinen meisseli jonka kärjen reunat teroittaa siten että avaamissuuntaan reuna on tasainen, ja lyö sen muutaman millin sinne kierreosan sisälle kiinni, ja vääntää.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
vastakierretappi...
Just olin ehdottamassa vastakierretappia mutta voi olla hankala saada sinne jos on syväkin kuilu. Daytonasta yhdet tulpan kierteet kerran nostin juurikin lyömällä hiukan kartioksi hiotun torx avaimen pystyyn keskelle. Ensipaukauksen jälkeen tuli hyvinkin siivosti ylös.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Vastakierre tapilla lähtee. Muutaman joutunut itsekkin irroittamaan.
Saattaisin itse tuossa tapauksessa koittaa liimaa. Sorvissa terästanko vähån tulpan posliinia ohuemmaksi, kärkeen vaikkapa jotain lujaa koriliimaa, reiän putsaus, tappi paikalleen ja odotellaan liima kuivaksi. Sitten tappi pois.
Nopealla laskulla jos sinne sopii 10mm tappi ja syvyyttä on 15mm, 20MPa liimalla taitaa saada vajaan 50Nm momenttia. Tulee varmasti ulos, eikä vaadi väkivaltaa.
Miksiköhän tulppa on katkennut? Onko kierre- ja mutteriosan välissä joku heikko liitos, vai onko kaulaosa koneistettu liian ohueksi? Koskeeko ongelma vain joitakin kierrekokoja tai malleja? Tähän asti olen luullut, että tulpan liiallisella kiristämisellä voin vain vetää kannen kierteet pilalle.
Vai olisiko siihen tehty tarkoituksellinen "sulake", jäähän kansi ehjäksi tulpan katketessa?
Jos on syvässä kuilussa tuo tulppa niin kuin nuo yleensä on ja haluaa vastakierretapilla kokeilla niin hitsaa/hitsauttaa vastakierretappiin vähän jatkoa että ylettää. Ei tietty kannata uhrata mitään hirveen kallista pro premium tappia tuohon.
Tai kun tuo ei tiukassa pitäis olla niin vois saada tappia tärvelemättä tehty jatkon etsimällä sopivan teräsputken tapin jatkoksi josta muokkaa sen pään lekalla tai ruuvipenkissä tms. semmoiseksi neliön muotoiseksi että sitä voi käyttää "hylsynä" tapin kantaan. Sais olla toki melko jäykkää kamaa.
Viimeksi muokannut: tomppan; 02.06.2017 klo 11:10.
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Eikun bensa.
Taitaa olla näkemysero.
Miusta aloituskuvan mukainen tulppa on sivuelektrodia lukuunottama alkuperäisen pituinen.
Miun mutu on, että tulpa ja kierreosa on irtaantuneet toisistaan.
Tulppa on pöydällä ja kierreosa kannessa, jota nyt yritetään kairata irti.
Joten tulppa ei varsinaisesti ole poikki, se on vain jakaantunut kahteen osaan.
Jos olisi "poikki", niin keskielektrodi olisi myös siellä kannessa.
Mutta toki tyydyn siihen väittämään, että tulppa on poikki![]()
vitun huutonauruhymiö
![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Sen verran vissiin sawolaesta verta suonissa että tuo ekan kuvan tulppa EI OLE poikki, se vaan tykkäs jättää kierreosan matkasta kun tuli poikkeen.
Tai jos tuo on poikki, niin samalla logiikalla jos poistat kuoren vaan toisesta päästä Håkan Blåta niin sulla on kädessä katkaistu makkara.![]()
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
Mulla kanssa katkesi (tai erkaantui, miten vain) NGK. Kierre oli sen jälkeen aivan löysällä. Kevyesti tuli ruuvimeisselillä pyörittämällä ulos. Missään tapauksessa älä ala kantta irtottelemaan.
Moto Morini 9 1/2
Kawasaki zx12r (lunariin x2)
Kawasaki ZRX 1100 (löytyy vielä tallista)
Honda cbx 650 Nighthawk
No, nyt kun on saatu selville, että metallinen kierreosa erkaantui metallisesta rungosta, mutta tulppa oli sinänsä yhtenäinen, niin mikähän mahtoi olla syy ja seurausketju tälläiseen tapahtumaan?
Yleensä, niinku tässäkin tapauksessa, syy lienee ylikiristys. Vaurioitunut siinä ja sitten antautui ajossa. Kaverille kävi kk sitten sama irrottaessa, sillä ainakin helvetillinen työ saada jumiutunut kierre irti. Samanlainen pyöräkin sattui olemaan. Huomenna saan varmaan konetta käännettyä sen verran, että pääsen kaivelemaaan tuota, saahan nähdä kuinka käy.
Tulpat olisi kyllä aina syytä kiristää momenttiavaimella koska ne ohjekirjan antamat kiristysarvot ovat niin pieniä, että käsivaralta tuloksena on herkästi ylikiristys. Haynesin opas ilmoittaa FZ6 Yamahaan 18Nm tulpille, tuossa R6:ssa on tietääkseni sama perusmoottori joten sama ohje sopinee siihen.. herkästi tuo 18Nm ylittyy jos fiilispohjalla vääntää.
Suzuki GSF 650A 2007 => KTM 690 Duke 2013 => Yamaha FZ6-S 2005
Fazerin sininen FZ6-S
paketin kyljestä löytyy ainakin bosch ja NGK tulpista , ja ainakin bossit on syytä aina kiristää momenttiavaimella koska kiristusmutteri toimii samalla myös "krymppirenkaana" jolla posliini lopullisesti kiinnitetään mutteriosaan,
joka nyt siis savolaisten mielestä ei ole katkennut vaan jakautunut kahtia eikä ole poikki vaan erkaantunut kahdeksi
14mm kierteisessä tulpassa tiukkuus on paketin mukaan 28nm ja se on vanhoja tulppia irroittaessa kyl todella löysä![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Lähti jämät ihan kevyesti kuuskulma-avaimella kiertäen. Ei ollut onneksi ehtinyt jumittua, tuore kun oli. Ja seuravat tuleekin momenttiavaimella kohdilleen, nyt on oppi otettu. Turhauttaa purkaa puoli pyörää minuutin homman takia, onneksi kuitenkin kannen kierteet on kunnossa.
Niin kuin Nitrous tuossa mainitsi, tulppiin ei minunkaan mielestä tarvita momenttiavaintaJos ei sen vertaa ole näppituntumaa, niin parempi teettää kaikki liikkeessä.
Öljyproppujen kanssa sama homma![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä