Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 38:sta
  1. #1
    Kävipä silleen, että R6R ampui tulpan ulos. Tuohon on varmaan joku työkalu tehty, eli millä sen kierteen saa sieltä pois rikkomatta kannen kierteitä?
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
  2. #2
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Voipi olla aika tekemätön paikka.. Joskus kävi vastaava homma ja totesin että helpoimmalla pääsee kun ottaa kannen auki ja kiertää takapuolelta.

    Voihan sitä koittaa liottaa ensin esim. CRC:n 5-56:lla ja yrittää saada sinne sisäpuolelle jonkun kartiomaisen asian kiilautumaan siten että sillä saa otetta ja pystyy kääntämään.


    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  3. #3
    Sopivasti tiukka tarpeeksi pitkä torx avain vasaralla kierreosan sisään niin voisi lähtee auki. Toihan ei periaatteessa pitäisi olla hirmu tiukassa.
    Kawasaki ZXR 750R K1
    Honda VF 500F
    Honda VFR 750F
    Honda CBR 1000F
    Honda CBR 1000F
    Honda VF 1000F II
    Honda CB 750K
  4. #4
    Yksi kikkakolmonen on sopivan leveäpäinen meisseli jonka kärjen reunat teroittaa siten että avaamissuuntaan reuna on tasainen, ja lyö sen muutaman millin sinne kierreosan sisälle kiinni, ja vääntää.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  5. #5
  6. #6
    Just olin ehdottamassa vastakierretappia mutta voi olla hankala saada sinne jos on syväkin kuilu. Daytonasta yhdet tulpan kierteet kerran nostin juurikin lyömällä hiukan kartioksi hiotun torx avaimen pystyyn keskelle. Ensipaukauksen jälkeen tuli hyvinkin siivosti ylös.
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  7. #7
    Vastakierre tapilla lähtee. Muutaman joutunut itsekkin irroittamaan .
  8. #8
    Saattaisin itse tuossa tapauksessa koittaa liimaa. Sorvissa terästanko vähån tulpan posliinia ohuemmaksi, kärkeen vaikkapa jotain lujaa koriliimaa, reiän putsaus, tappi paikalleen ja odotellaan liima kuivaksi. Sitten tappi pois.
    Nopealla laskulla jos sinne sopii 10mm tappi ja syvyyttä on 15mm, 20MPa liimalla taitaa saada vajaan 50Nm momenttia. Tulee varmasti ulos, eikä vaadi väkivaltaa.
  9. #9
    Miksiköhän tulppa on katkennut? Onko kierre- ja mutteriosan välissä joku heikko liitos, vai onko kaulaosa koneistettu liian ohueksi? Koskeeko ongelma vain joitakin kierrekokoja tai malleja? Tähän asti olen luullut, että tulpan liiallisella kiristämisellä voin vain vetää kannen kierteet pilalle.

    Vai olisiko siihen tehty tarkoituksellinen "sulake", jäähän kansi ehjäksi tulpan katketessa?
  10. #10
    Lainaa hry kirjoitti Katso viesti
    Miksiköhän tulppa on katkennut? Onko kierre- ja mutteriosan välissä joku heikko liitos, vai onko kaulaosa koneistettu liian ohueksi? Koskeeko ongelma vain joitakin kierrekokoja tai malleja? Tähän asti olen luullut, että tulpan liiallisella kiristämisellä voin vain vetää kannen kierteet pilalle.

    Vai olisiko siihen tehty tarkoituksellinen "sulake", jäähän kansi ehjäksi tulpan katketessa?
    Ei tulppa ole katkennut, vaan sen kierreosa jäi kanteen, kun tulppa pakeni paikalta.
    Katso aloitusviestin kuva.
  11. #11
    Jos on syvässä kuilussa tuo tulppa niin kuin nuo yleensä on ja haluaa vastakierretapilla kokeilla niin hitsaa/hitsauttaa vastakierretappiin vähän jatkoa että ylettää. Ei tietty kannata uhrata mitään hirveen kallista pro premium tappia tuohon.
    Tai kun tuo ei tiukassa pitäis olla niin vois saada tappia tärvelemättä tehty jatkon etsimällä sopivan teräsputken tapin jatkoksi josta muokkaa sen pään lekalla tai ruuvipenkissä tms. semmoiseksi neliön muotoiseksi että sitä voi käyttää "hylsynä" tapin kantaan. Sais olla toki melko jäykkää kamaa.
    Viimeksi muokannut: tomppan; 02.06.2017 klo 11:10.
    990 Adventure '06
    EXC Racing 250 '06
  12. #12
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Ei tulppa ole katkennut, vaan sen kierreosa jäi kanteen, kun tulppa pakeni paikalta.
    Katso aloitusviestin kuva.
    kyllähän tossa kuvassa oleva tulppa poikki on eli siis myös katkennut...
    ei se kierre siinä mitenkään irrallaan ole vaan yhtä palaa koko alaosa
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  13. #13
    Lainaa adville kirjoitti Katso viesti
    kyllähän tossa kuvassa oleva tulppa poikki on eli siis myös katkennut...
    ei se kierre siinä mitenkään irrallaan ole vaan yhtä palaa koko alaosa
    Ei miun silimät hahmota aloituskuvasta katkeamiskohtaa...
  14. #14
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Ei miun silimät hahmota aloituskuvasta katkeamiskohtaa...

    tosta tiivisteen kohdalta keirteen juuresta poikki...

    ai juu, sulla on diiseli
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  15. #15
    Lainaa adville kirjoitti Katso viesti
    tosta tiivisteen kohdalta keirteen juuresta poikki...

    ai juu, sulla on diiseli
    Eikun bensa.

    Taitaa olla näkemysero.
    Miusta aloituskuvan mukainen tulppa on sivuelektrodia lukuunottama alkuperäisen pituinen.
    Miun mutu on, että tulpa ja kierreosa on irtaantuneet toisistaan.
    Tulppa on pöydällä ja kierreosa kannessa, jota nyt yritetään kairata irti.
    Joten tulppa ei varsinaisesti ole poikki, se on vain jakaantunut kahteen osaan.
    Jos olisi "poikki", niin keskielektrodi olisi myös siellä kannessa.

    Mutta toki tyydyn siihen väittämään, että tulppa on poikki
  16. #16
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Eikun bensa.

    Taitaa olla näkemysero.
    Miusta aloituskuvan mukainen tulppa on sivuelektrodia lukuunottama alkuperäisen pituinen.
    Miun mutu on, että tulpa ja kierreosa on irtaantuneet toisistaan.
    Tulppa on pöydällä ja kierreosa kannessa, jota nyt yritetään kairata irti.
    Joten tulppa ei varsinaisesti ole poikki, se on vain jakaantunut kahteen osaan.
    Jos olisi "poikki", niin keskielektrodi olisi myös siellä kannessa.

    Mutta toki tyydyn siihen väittämään, että tulppa on poikki
    Ihan on kyllä savolainen näkökanta tähän asiaan Poikki mikä poikki
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  17. #17
    vitun huutonauruhymiö
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  18. #18
    Sen verran vissiin sawolaesta verta suonissa että tuo ekan kuvan tulppa EI OLE poikki, se vaan tykkäs jättää kierreosan matkasta kun tuli poikkeen.

    Tai jos tuo on poikki, niin samalla logiikalla jos poistat kuoren vaan toisesta päästä Håkan Blåta niin sulla on kädessä katkaistu makkara.
    RC8
    Don't call me stupid, I'm insane!
  19. #19
    Mulla kanssa katkesi (tai erkaantui, miten vain) NGK. Kierre oli sen jälkeen aivan löysällä. Kevyesti tuli ruuvimeisselillä pyörittämällä ulos. Missään tapauksessa älä ala kantta irtottelemaan.
    Moto Morini 9 1/2
    Kawasaki zx12r (lunariin x2)
    Kawasaki ZRX 1100 (löytyy vielä tallista)
    Honda cbx 650 Nighthawk
  20. #20
    No, nyt kun on saatu selville, että metallinen kierreosa erkaantui metallisesta rungosta, mutta tulppa oli sinänsä yhtenäinen, niin mikähän mahtoi olla syy ja seurausketju tälläiseen tapahtumaan?
  21. #21
    Lainaa hry kirjoitti Katso viesti
    No, nyt kun on saatu selville, että metallinen kierreosa erkaantui metallisesta rungosta, mutta tulppa oli sinänsä yhtenäinen, niin mikähän mahtoi olla syy ja seurausketju tälläiseen tapahtumaan?
    Yleensä, niinku tässäkin tapauksessa, syy lienee ylikiristys. Vaurioitunut siinä ja sitten antautui ajossa. Kaverille kävi kk sitten sama irrottaessa, sillä ainakin helvetillinen työ saada jumiutunut kierre irti. Samanlainen pyöräkin sattui olemaan. Huomenna saan varmaan konetta käännettyä sen verran, että pääsen kaivelemaaan tuota, saahan nähdä kuinka käy.
  22. #22
    Lainaa Pahus kirjoitti Katso viesti
    Yleensä, niinku tässäkin tapauksessa, syy lienee ylikiristys. Vaurioitunut siinä ja sitten antautui ajossa. Kaverille kävi kk sitten sama irrottaessa, sillä ainakin helvetillinen työ saada jumiutunut kierre irti. Samanlainen pyöräkin sattui olemaan. Huomenna saan varmaan konetta käännettyä sen verran, että pääsen karivelemaaan tuota, saahan nähdä kuinka käy.
    Tulpat olisi kyllä aina syytä kiristää momenttiavaimella koska ne ohjekirjan antamat kiristysarvot ovat niin pieniä, että käsivaralta tuloksena on herkästi ylikiristys. Haynesin opas ilmoittaa FZ6 Yamahaan 18Nm tulpille, tuossa R6:ssa on tietääkseni sama perusmoottori joten sama ohje sopinee siihen.. herkästi tuo 18Nm ylittyy jos fiilispohjalla vääntää.
    Suzuki GSF 650A 2007 => KTM 690 Duke 2013 => Yamaha FZ6-S 2005


    Fazerin sininen FZ6-S
  23. #23
    Lainaa poppeli kirjoitti Katso viesti
    Tulpat olisi kyllä aina syytä kiristää momenttiavaimella koska ne ohjekirjan antamat kiristysarvot ovat niin pieniä, että käsivaralta tuloksena on herkästi ylikiristys. Haynesin opas ilmoittaa FZ6 Yamahaan 18Nm tulpille, tuossa R6:ssa on tietääkseni sama perusmoottori joten sama ohje sopinee siihen.. herkästi tuo 18Nm ylittyy jos fiilispohjalla vääntää.
    18Nm on jo melko suuri kiristysmomentti sytytystulpille. Paljon pienempiäkin momentteja löytyy.
  24. #24
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa micco kirjoitti Katso viesti
    18Nm on jo melko suuri kiristysmomentti sytytystulpille. Paljon pienempiäkin momentteja löytyy.
    Eikös paketin kyljessä ole kiristysohje. Jos muistan oikein niin uudella tiivisteellä sormitiukkuus + puoli kierrosta ja käytetyllä sormitiukkuus +1/4kierrosta.
    Superbike #7
  25. #25
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Eikös paketin kyljessä ole kiristysohje. Jos muistan oikein niin uudella tiivisteellä sormitiukkuus + puoli kierrosta ja käytetyllä sormitiukkuus +1/4kierrosta.
    paketin kyljestä löytyy ainakin bosch ja NGK tulpista , ja ainakin bossit on syytä aina kiristää momenttiavaimella koska kiristusmutteri toimii samalla myös "krymppirenkaana" jolla posliini lopullisesti kiinnitetään mutteriosaan,

    joka nyt siis savolaisten mielestä ei ole katkennut vaan jakautunut kahtia eikä ole poikki vaan erkaantunut kahdeksi

    14mm kierteisessä tulpassa tiukkuus on paketin mukaan 28nm ja se on vanhoja tulppia irroittaessa kyl todella löysä
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  26. #26
    Lähti jämät ihan kevyesti kuuskulma-avaimella kiertäen. Ei ollut onneksi ehtinyt jumittua, tuore kun oli. Ja seuravat tuleekin momenttiavaimella kohdilleen, nyt on oppi otettu. Turhauttaa purkaa puoli pyörää minuutin homman takia, onneksi kuitenkin kannen kierteet on kunnossa.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
  27. #27
    Niin kuin Nitrous tuossa mainitsi, tulppiin ei minunkaan mielestä tarvita momenttiavainta Jos ei sen vertaa ole näppituntumaa, niin parempi teettää kaikki liikkeessä.
    Öljyproppujen kanssa sama homma
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  28. #28
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Niin kuin Nitrous tuossa mainitsi, tulppiin ei minunkaan mielestä tarvita momenttiavainta Jos ei sen vertaa ole näppituntumaa, niin parempi teettää kaikki liikkeessä.
    Öljyproppujen kanssa sama homma
    Oikeastaan keikkien alumiinijenkaisten. Herkkä käsi ja järki säästää kierreremontilta. Toki suunnittelun kukkasiakin on esim. moni raivaussaha suojineen joissa ruuvit ei vaan pysy tehdasasenteisinakaan kiinni ilman lukitetta
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  29. #29
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa seppo02 kirjoitti Katso viesti
    Oikeastaan keikkien alumiinijenkaisten. Herkkä käsi ja järki säästää kierreremontilta. Toki suunnittelun kukkasiakin on esim. moni raivaussaha suojineen joissa ruuvit ei vaan pysy tehdasasenteisinakaan kiinni ilman lukitetta
    Monet ruuvit on suunniteltu pysymään kiinni vain kierrelukitteen kanssa. Ylimomentti ei ole niissäkään ratkaisu.
    Superbike #7
  30.  
  31. #30
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Niin kuin Nitrous tuossa mainitsi, tulppiin ei minunkaan mielestä tarvita momenttiavainta Jos ei sen vertaa ole näppituntumaa, niin parempi teettää kaikki liikkeessä.
    Öljyproppujen kanssa sama homma
    Aina kaikkien pulttien kanssa joko momenttiavain tai valmistajan ilmoittama asteluku kiristykseen. Liian monta käytettyä laitetta Mr. Rannemomenteilta ostaneena ja järjestään kaikissa kannat ja/tai kierteet paskottu ylikiristämällä huonoilla avaimilla.
    Superbike #7
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen