Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
    Puretaas asia nyt ihan atomeiksi:

edessä xxx/xx
    ja takana xxx/xx???? mitä nää x:ät niin ku edes tarkoittaa? koko? leveyttä??

ja lähinnä se mikä kiinnostaa vielä enemmän... pyörällehän on jotenkin määrätty(?) min/max profiili mitä takana voi käyttää..esim. minimissään 180 ja max 195... mutta onko näillä jotain konkreettista merkitystä? eli onko kannattavampaa esim. pidon takia ottaa aina mahdollisimman suuri profiilinen???? vai onko se puhtaasti maku kysymys että; ''no mun mielestä 180 on vaa paljon paremman tuntuinen mitä 190..''???

Kiitos!
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Esim 190/55 kumissa meinaa että leveyttä on 190mm ja profiilisuhde% on 55. Ja koska vanne on tietyn levyinen, niin siihen menee tietyn levyinen rengas. Ja profiilisuhde määrittää sen kumin "pulleuden" ja läpimitan.

Toki jos laitat vaikka 5.5" vanteelle 190/55 kumin niin sehän o läpimitaltaan huomattavasti isompi (ja "pulleempi") kuin esim 180/50.

Ja tämä sitten vaikuttaa kaarre ominaisuuksiin, ja myös nostaa pyörän perää joka muuttaa pyörän geometriaa. Isommalla kumilla renkaan että jousittamaton paino nousee.

Suosittelen laittamaan ainakin nyt toistaiseksi valmistajan ilmoittamalla mitalla olevat kumit. Tässä tapauksessa taitaa olla 180/55, isomman laittamisessa ei ole merkittävää hyötyä.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    Esim 190/55 kumissa meinaa että Leveyttä on 190mm ja profiilisuhde% on 55. Ja koska vanne on tietyn levyinen, niin siihen menee tietyn levyinen rengas. Ja profiilisuhde määrittää sen kumin "pulleuden" ja läpimitan.

Toki jos laitat vaikka 5.5" vanteelle 190/55 kumin niin sehän o läpimitaltaan huomattavasti isompi (ja "pulleempi") kuin esim 180/50.

Ja tämä sitten vaikuttaa kaarre ominaisuuksiin, ja myös nostaa pyörän perää joka muuttaa pyörän geometriaa. Isommalla kumilla renkaan että jousittamaton paino nousee.

Suosittelen laittamaan ainakin nyt toistaiseksi valmistajan ilmoittamalla mitalla olevat kumit. Tässä tapauksessa taitaa olla 180/55, isomman laittamisessa ei ole merkittävää hyötyä.
    Kiitos paljon vastauksesta!
    Mulla ei ole nää Cebaria, ostin R1:n niin rykkösessä ainakin takana nytten 190/??. Cebarissa mulla oli muistaakseni aina 180/??.
    Ja tossa rykkösessä niin renkaat on tuntunut kyllä hyvältä, mutta toisaalta ne on vielä pykälän/pari sporttisemmat mitä mulla ikinä oli cebarissa että sekin tietysti vaikuttaa paljon.
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa CBR 600RR kirjoitti Katso viesti
    Mulla ei ole nää Cebaria, ostin R1:n niin rykkösessä ainakin takana nytten 190/??. Cebarissa mulla oli muistaakseni aina 180/??.
    Ja tossa rykkösessä niin renkaat on tuntunut kyllä hyvältä, mutta toisaalta ne on vielä pykälän/pari sporttisemmat mitä mulla ikinä oli cebarissa että sekin tietysti vaikuttaa paljon.
    Siinä on vissiin 6" vanne? Sitten se on maun mukaan 190/55 tai 200/55. Itse laittaisin 200/55, uskoisin että mahtuu pyörimään.

Ja onnea uudesta pyörästä.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
    Siinä on vissiin 6" vanne? Sitten se on maun mukaan 190/55 tai 200/55. Itse laittaisin 200/55, uskoisin että mahtuu pyörimään.

En ole täysin varma minkä kokoinen vanne on, pyörä ollut niin vähän aikaa että sen verran kerkesin perehtymään että kattosin vaan että 190 oli takana =)
    Kiitos paljon!
    R1:sessä on sit se ongelma että iso takarengas voi hangata takahaarukan keskisaumaan. Sen kyllä huomaa sit siitä että mopo savuttaa ja takarenkaaseen ilmestyy keskelle sauman levynen ura.

Ratkaisu tuohon on pitemmät ketjut ja taka-akselia taakseppäin.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen

Ei mahu kaikkiin, ei ainakaan vanhemissa ku 2006
    Jopa 195/55 voi tehä tiukkaa -06:sta vanhemmissa

En ole täysin varma minkä kokoinen vanne on, pyörä ollut niin vähän aikaa että sen verran kerkesin perehtymään että kattosin vaan että 190 oli takana =)
    Kiitos paljon!
    Mikähän vuosimalli?
    R1:s vakiona takana 190/50 2008 saakka, 2009 alkaen 190/55...

Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    R1:sessä on sit se ongelma että iso takarengas voi hangata takahaarukan keskisaumaan. Sen kyllä huomaa sit siitä että mopo savuttaa ja takarenkaaseen ilmestyy keskelle sauman levynen ura.

2006 on pidempi haarukka ku 2005, sinne menee jo isompaa...
    Viimeksi muokannut: pupu; 15.05.2017 klo 18:54.
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Ei mahu kaikkiin, ei ainakaan vanhemissa ku 2006
    Jopa 195/55 voi tehä tiukkaa -06:sta vanhemmissa

Mikähän vuosimalli?
    R1:s vakiona takana 190/50 2008 saakka, 2009 alkaen 190/55...

2006 on pidempi haarukka ku 2005, sinne menee jo isompaa...
    Vuosimalli on 2015
    Viimeksi muokannut: pupu; 15.05.2017 klo 18:55.
    Tällaisen löysin joskus miettiessäni 180/55 vs 190/50 vs 190/55

209772d1344448330-tire-sizes-my-tuono-190_1.jpg
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Vuosimalli on 2015
    niin uus...
    195/55 on oikea koko

Edit 190/55 on oikea koko
    Viimeksi muokannut: pupu; 15.05.2017 klo 18:58.
    niin uus...
    195/55 on oikea koko
    Ei ole, vaan 190/55 17
    MT-09
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    niin uus...
    195/55 on oikea koko
    Lainaa mr.TK kirjoitti Katso viesti
    Ei ole, vaan 190/55 17
    Joo, sitä just tarkoitin
    pieni näppäily/ajatus vihre
    Lainaa mr.TK kirjoitti Katso viesti
    Ei ole, vaan 190/55 17
    Haha kiitos paljon. Tommonen vissiin löytyy jo takaata valmiina! Etusesta ei mitään muistikuvaa...
    Ratavastaava vertzu:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2010
    Oulu
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti

2007-2008 vuosimallin R1:ssä ei mahdu pyörimään kunnolla nämä nykyiset isot takarenkaat, esimerkiksi pirellin 200-leveät ja dunlopin kr108. Tämä siis silloin, kun on kyseessä vakioketjut ja vakiorattaat. Vakiorengas on 190/50 ja 190/55-profiilinen mahtuu, ainakin jos vaihtaa eteen piikkiä pienemmän eturattaan, mutta tilaa ei jää liialti. Itse olen korjannut tämän vaihtamalla 2-lenkkiä pidemmät ketjut (rattaat edessä -1 ja takana +2 piikkiä). Näin sinne tulee lisää tilaa ja ei ole vielä tullut rengasta vastaan, joka ei pyörimään mahdu. Tilaa siellä on kuitenkin samanvuotiseen suzukiin nähden selvästi vähemmän.

Tuo viritys on muutenkin pyörälle ratakäyttöä silmällä pitäen hyvä, sillä vakiovälitys on aivan liian pitkä ja perän jatkaminen 2-lenkkiä pidemmillä ketjuilla tekee pyörästä rauhallisemman ja vakaammin ajettavan. Mielestäni 6" takavanteelle ainut oikea koko on tuo 200/60 pirellillä ja dunlopin 195/65. Nuo 190/55 ja vastaavat eivät mielestäni ole profiililtaan läheskään samoja ja koen itse ajettavuuden merkittävästi heikommaksi.
    Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry vanhentuva jäsenyys
    Lainaa vertzu kirjoitti Katso viesti
    2007-2008 vuosimallin R1:ssä ei mahdu pyörimään kunnolla nämä nykyiset isot takarenkaat, esimerkiksi pirellin 200-leveät ja dunlopin kr108. Tämä siis silloin, kun on kyseessä vakioketjut ja vakiorattaat. Vakiorengas on 190/50 ja 190/55-profiilinen mahtuu, ainakin jos vaihtaa eteen piikkiä pienemmän eturattaan, mutta tilaa ei jää liialti. Itse olen korjannut tämän vaihtamalla 2-lenkkiä pidemmät ketjut (rattaat edessä -1 ja takana +2 piikkiä). Näin sinne tulee lisää tilaa ja ei ole vielä tullut rengasta vastaan, joka ei pyörimään mahdu. Tilaa siellä on kuitenkin samanvuotiseen suzukiin nähden selvästi vähemmän.

Tuo viritys on muutenkin pyörälle ratakäyttöä silmällä pitäen hyvä, sillä vakiovälitys on aivan liian pitkä ja perän jatkaminen 2-lenkkiä pidemmillä ketjuilla tekee pyörästä rauhallisemman ja vakaammin ajettavan. Mielestäni 6" takavanteelle ainut oikea koko on tuo 200/60 pirellillä ja dunlopin 195/65. Nuo 190/55 ja vastaavat eivät mielestäni ole profiililtaan läheskään samoja ja koen itse ajettavuuden merkittävästi heikommaksi.
    Dunlopilta tuli tälle kaudelle 205/ 60 sliksi ton 195/65 tilalle.
    Superbike #7
    Slicksiä ja kuviollista ei nyt voi ihan suoraan verrata. Pääsääntöinen käyttötarkoitus saattaa olla eri...
    - Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
  17.  
    Ratavastaava vertzu:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2010
    Oulu
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa TommoKe kirjoitti Katso viesti
    Slicksiä ja kuviollista ei nyt voi ihan suoraan verrata. Pääsääntöinen käyttötarkoitus saattaa olla eri...
    Tämä on totta. Täsmennän omaa lausuntoa sen verran, että kommentti oli tarkoitettu vain rata-ajoa silmällä pitäen.
    Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org