Osaiskohan täällä joku keksiä selityksen...
Moottoripyörä oli ylipitkässä talvisäilytyksessä (kymmenisen kuukautta) ja nyt kun hain sen taas ajoon, näyttäis tehot hävinneen hallinnurkkaan.
Kyseessä siis vm -97 Suzuki Marauder VZ800.
Yritän kuvailla ongelmaa jotenkin ymmärrettävästi, vaikken tosiaankaan ole mekaanikko:
Käyntiääni on erilainen, putputtava; kuulostaa kuin ajaisin liian isolla vaihteella.
Pyörä myös sammuilee liikkeellelähdössä, ikäänkuin yrittäisin lähteä liian isolla vaihteella.
Pienillä vaihteilla (1-3) käytös on jokseenkin normaalia, mutta laiskanlaista.
Isoilla vaihteilla (4-5) huomaa viimeistään että joku on vialla; kiihdytys ei onnistu, vaikka vielä viime kesänä tuo oli ihan virkeä.
Nelosella en saa vauhtia nostettua yli 110 km/h, vitosella pääsee hädintuskin sataseen, jos oikein potkii niin hidas nousu 110 km/h onnistuu. (Normaalisti max nopeus 160 km/h)
Bensankulutus on normaali.
Tankki oli jäänyt säilytykseen puolilleen bensaa. Tällä hetkellä vanhaa bensaa on noin 10% uuden joukossa, olen siis tankannut uutta päälle, ei havaittavaa vaikutusta. (98E tottakai käytössä aina)
Tänään laitoin lisäainetta (Sonaxin Fuel injection & carburettor cleaner, ajatuksena kaasarin yms puhdistaminen) ja ajelin 90 km, ei muutosta.
Öljyä näyttää olevan vähän liikaa, "tarkistusikkunasta" ei öljyn yläreunaa näe kuin pyörää kallistamalla.
Talven aikana pyörään on vaihdettu eteen iskarit ja putsattu etupyörän laakerit, muuta remonttia ei ole tehty. Moottoriin tai säätöihin ei ole koskettu.
Minä en itse osaa tuota pyörää kuin ajaa, tankata ja pestä, joten vähän sormi suussa olen...![]()
Kaasaripeli kaiketi? Oisko päässyt bensaa vuotamaan kaasareista imusarjaan ja mäntien päälle, josta ohi männänrenkaiden ja kampikammioon, jossa sekoittuvat öljyyn.
Öljyn pinta ehkä siksi liian korkea ja koneen käydessä kampikammopaineet nousevat liikaa ja siksi kierrosherkkyys tahmaa.
Öljyt pihalle ja filsu vaihtoon ja oikea määrä öljyä koneeseen uuden filsun kera.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
^Tuon käyrien lämpöjen (käykö molemmilla pytyillään) tarkastuksen jälkeen ilmanputsarin kotelo auki, ja tarkastus sinne suunnalle. Ei ole ensimmäinen kerta kun hiiri tms tekee ilmaputsarin koteloon pesän/jyrsii ilmanputsarin muruiksi, ja sehän aiheuttaa hengenahdistusta pyörälle.
.
Ilmavaiva? Eli ilmukurkusta vuotaa tuoretta ilmaa kaasarin ohi, Vian selvitys suihkuttamalla jarrukliineriä, tai muuta palavaa imukurkkuihin ja jos käyntiääni muuttuu niin imukurkku vaihtoon. Veikkaus että 1. pytty eli taaempi.
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
Tuossa noin vuoden seisoneen perämoottorin kaasuttimien kohokupit, nykyinen bensa vanhenee nopeasti, eetterit ja muut haihtuvat aineet haihtuvat ja jäljelle jää hartseja.
Tukkoon menee ensimmäisenä pienimmät kanavat ja reijät esim. tyhjäkäyntisuutin, mahdollinen siirtymävaiheen suutin/ kanava, kiihdytyspumpun suutin, nousu/neula/seosputki (millä nimellä sitä nyt kukakin kutsuu) jne.
Tuota kyrsää kertyy pahimmillaan jokaisen kausisäilytyksen aikana ja sitten kun joka kevät syötetään järjestelmään uutta alkoholipitoista bensaa se liuottaa kertymiä liikkeelle ja äkkiä on suuttimia tukossa.
Ennen jokaista pidempää säilytystä pitäisi polttoaineen sekaan laittaa säilöntäainetta.
Joillekkin ei kylläkään aiheudu mitään ongelmia joka johtunee be järjestelmän tiiveydestä, haihtumista ei pääse tapahtumaan.
Kaasuttimet.JPG
Älä korjaa ehjää....
Aivan varmasti ei lämpene toinen käyrä, eli yhdellä käy. Tulpan voisit ottaa pois siitä pytystä jonka käyrä ei lämpene. Onko märkä vai kuiva? Jos märkä niin testaa tuleeko kipinä.
Jos öljyn pinta on kerta noussut, veikkaan että tulppa on märkä. Pinnannuosu voi hyvinkin johtua bensasta.
Jos tulee kipinä, kuivaa tai mieluummin vaihda tulppa ja koita uusiksi. Jos alkaa toimia niin uudet öljyt koneeseen ja menoksi.
carb cleaner
Carburettor_cleaner_web.jpg
parhaan tuloksen takaamiseksi kannattanee kuitenkin purkaa kaasarit, vaikka purkin kyöjessä muuta väitelläänkin.
Vai onko joku käyttänyt tuota ilman kaasareiden purkamista? miten?
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Tottakai kannattaa purkaa, jos suuttimia on tukossa niin paras keino niiden puhdistamiseksi on mekaaninen puhdistus, ultraäänipesuria voi myös kokeilla.
Powertune spray liuottaa tehokkaasti noita hartsikertymiä, alunperin se on tarkoitettu käyvän moottorin sisäiseen puhdistukseen mutta toimii oikein hyvin kaasuttimen puhdistuksessa.
Löytyy Mercury varaosaliikkeistä/ huolloista.
Powertune.jpg
Älä korjaa ehjää....
Ehottomasti kaasuttaja levälleen kun putsailee. Ultraäänipesurissa yleensä melkein kaikki lähtee, mutta suuttimeen saattaa jäädä vielä vihreää sakkaa. Jonka joutuu sitten monesti ihan mekaanisesti puhdistamaan suutinporalla (jos ei ole käytettävissä niin rautalangalla tms. saa myös puhdistettua).
Kiitos kaunis vastauksista.
Tämä tyttö on oikeasti niin käpälä mopojen kanssa, etten edes osaa tarkistaa käykö pyörä vain yhdellä pytyllä - mutta guuglailtuani hartaasti ja paljon tulin siihen tulokseen, että näin on hyvin suurella todennäköisyydellä.
Vanha rouva lähtee siis korjaamolle. Onneksi edes lupasivat, että saan sen perjantaiksi takas ajoon.
Selkeästi tarttisin jonkun moottoripyörän huollon intensiivi-peruskurssin, koska eipä tuo pyörä tuosta nuorene, eikä kukkaro kestä loputtomiin korjaamolla käyttämistä.
Muoks:
Sinne meni, etupytty pimeenä, oletuksena - jos oikein ymmärsin - että kaasarit ui bensassa ja sitä on myös öljyn seassa. Kaasarien irrotus, puhdistus ja öljynvaihto pitäis riittää toimenpiteiksi. Kallista hupia kun ei ite osaa.
Setä korjaamolla "lohduttavasti" totesi, että on customien historian vittumaisin operaatio.
Onneksi en ollu ehtiny ajaa moottoria sököksi huonoilla öljyillä?
Ja mulla on pihassa myös isoveli Intruder, koskakohan sille käy sama juttu?
Eli jatkokysymys; miten tän estää jatkossa? Vai onko se vaan tuurista kiinni?
Viimeksi muokannut: IaSa; 15.05.2017 klo 13:05.
No just. Olipas asiallinen ja miellyttävä kommentti.
Enköhän mä joko ihan maksa rahalla moponi korjauksista, tai sit jollain ajalla ja joskus opettele ite niitä tekemään.
Aikuisena, perheellisenä ihmisenä viiti tod mennä pyörittään persettä (tai räpytteleen silmiä) saadakseen sääliapuja "hieltä haisevilta kokonahkamiehiltä", tai pesuaineen tuoksuisilta tekstiileihin pukeutuviltakaan.
Esimerkkini oli huumoria, karrikoitu ja siitä jäi hymiöt puuttumaan.
Oikeasti - kyllä motoristiporukoista löytyy apuja muutoinkin kuin näin netin välityksellä, ilman räpsyttelyä ja takapuolen pyörittelyä, niin ei joka pienessä ongelmassa tarvi korjaamon puoleen kääntyä. Korjaamojen laskutushinta on kuitenkin 60 - 80 €/h.
Tuurilla on aina osuutta, mutta kyllä sitä voi käyttötottumuksillakin osuutta pyörän toimintaan olla. Aja aina hyvälaatuisella bensalla (ei siis mitään vanhoja kanisterin pohjia pyörään)ja aja aina moottori riittävän kuumaksi. Turhat startit ja puolilämpöiseksi käytöt kerryttävät kondenssikosteutta turhaan moottoriin.
Mitä enemmän pyörää käyttää, sitä paremmin ne toimivat. Siihen sitten normihuollot päälle, niin uskoisin että ajelut ovat suht' huolettomia.
.
Ennaltaehkäisystä;
Tankkaan vain 98e:tä, koska niin on viisaammat kehoittaneet.
Ajoa kauden aikana tulee 7-10t km, työmatka tosin nyt on vaan 10 km/suunta ja sitä arkiajoa mopoilu väistämättä enimmäkseen on.
Ylipitkä seisonta tuli yllärinä - mopo meni kesällä rikki, enkä korjauksen jälkeen enää ehtinyt sitä hakea - talvisäilö on epäkätevästi 200 kmn päässä. Jatkossa siis tiedän huolehtia tankin täytön ja säilöntäaineen.
Onkohan noista bensan lisäaineista oikeaa hyötyä? Mammahan on jo 20-vee, mutta guuglailemalla löytämäni info on jokseenkin vaihtelevaa..
Syksyllä toiseksi viimeinen tankki tyhjäksi/liki tyhjäksi ja sitten pienkonebensaa tilalle siten että ajaa pyörällä vaikka parin-kolmenkympin lenkin. Tuo akrylaattibensa ei niin herkästi sakkaannu ja ruohonleikkurissa pysyy näemmä parinkin talven yli toimivana.
Sitten bensahana kiinni (kai kaikissa kaasarikoneissa on?) että tankista ei tulvi oljyn sekaan jos kaasarit eivät ole täysin pitävät.
Joku ottaa tulpatkin irti ja laittelee hiukan öljyä sylintereihin säilytyksen ajaksi+pyörittää konetta jokusen kierroksen sekä vaihtaa tuoreet öljyt suodattimineen
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Sain jo pyörän kotiin takas!
Siinä oli onneksi vain tulppa pimeänä, joten säästyin kaasariremontin kustannuksilta. Uudet tulpat ja öljynvaihto, ja taas vanha rouva käy ja kukkuu.
Tulpat vasta vaihdettiin ennen viime kesää, joten paskaa tuuria kai sitten...
Kiitokset vielä uudelleen kaikille neuvoista.
Minä taidan ryhtyä etsiskelemään jostain tyyppiä, joka ois halukas vetämään mulle tiiviin "moottoripyörä for dummies"-kurssin.![]()