Samassa ammatissa, tosin useita vuosia pidempään...itse olen nopea ostaja, tiedän mitä olen valmis maksamaan, joten jos myyjä ei osaa kertoa nettohintaa, jää nopeat kaupat myyjältä tekemättä. Kukin tyylillään. Usein ollaan sitten myöhemmin kyselty perään, josko yhä olisin valmis ostamaan. Yleensä se on jo myöhäistä.
Itse topikin aiheeseen, multa jää ainakin tuoreehkot tavarat ostamatta, jos huoltokirjaa ei ole.
Kotimekaanikkojen "huollot" tuppaa oleen mitä sattuu.
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Ehkä niinkin - mutta mitä se "usein" sitten tarkoittaa..?
Jos ja kun lukee täälläkin esitettyjä teknisiä kysymyksiä, niin usein ei voi kuin päätään pyöritellä.. Siis monesti hemmoilla ei ole pienintäkään hajua mistään tekniikkaan liittyvästä, mutta silti pyörä täytyy huoltaa ja korjata itse. Vikoja yritetään korjata täysin mutulla ja vaihtamalla täysin tarpeettomasti osaa osan perään. Väännetään kierteitä paskaksi ja viimeistellään homma ryssimällä palikat niin pilalle, ettei niitä korjaa enää erkkikään.
Ja toiset yhtä kokeneet vastaavat neuvoin, jotka ovat usein täyttä puutaheinää..
Tällaisten jäljiltä kun onnistuu saamaan sen "hyvin huolletun", niin voihan pyhä sylvi![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Näin se menee.. Lähes aina on jotain mätää, jos huoltokirjaa ei löydy suht. uudesta kulkineesta - tai ainakin siitä ajatuksesta on lähdettävä.
Vaikka tekisi itse huollot, niin huoltokirja on syytä täyttää. Omien kokemusten mukaan mopoja ja autoja vaihdettaessa ketään ei ole kiinnostanut missä huollot on tehty - kunhan ne on tehty. Pyörien kirjoissa on ollut niin omia, kuin liikkeidenkin kuittauksia. Autojen kirjoista on löytynyt oikeastaan vain yhden vakio-pikkukorjaamon leimoja.
Näkemättä ostin ja maksoin tosin juuri yhden pyörän, eikä ole mitään papereita. Ikää sillä on kylläkin jo nelisenkymmentä vuotta. Pyöränhakureissulla parhaillaan.. Taisin hommata ensi talveksi hieman askartelemista![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
No esim. näin... Tuossa em. vakio-pikkupajassa olen käyttänyt niin firman, kuin omiakin kotiloita viimeiset parikymmentä vuotta. Koskaan siellä ei ole vaihdettu ainoatakaan osaa turhaan, tai siis ainakaan niin, että hups - eikös se vika siinä ollutkaan.. Kaveri tietää mitä tekee ja viat ovat aina korjautuneet kerralla. Jos ei tiedä, eikä pysty korjaamaan, niin sanoo sen suoraan. Osoittaa mielestäni melkoisen suoraa selkärankaa.
Sen verran otan takaisin, että se ensimmäinen ja viimeinen Viragon huolto tehtiin 1999 Tuusmotorissa. Voi helv, mitä pelleilyä. Toisesta myyjän aikaansaamasta syystä siellä ei sitten tullut tehtyä enää pyöräkauppojakaan. Vaan onhan siitä jo aikaa, eikös tuo lie vaihtanut omistajaakin..
Bemujen huolloissa ei ole sattunut omalle kohdalle vielä koskaan moitteen sijaa.
Viimeksi muokannut: J@ck; 08.05.2017 klo 22:10.
Route 66 - 2006.
Nykyään ainakin parilta ensimmäiseltä vuodelta olisi hyvä olla virallisia huoltoleimoja, koska kohtuu paljon tulee päivityksiä ja kampanjoita, jotka hoidetaan samalla kun pyörä käy merkkihuollossa, eikä omistajalle niistä välttämättä etukäteen kerrota. Tuntuisi erityisesti eurooppalaisissa merkeissä tätä esiintyvän. Ja varmaan lisääntyy jatkossa kun elektroniikan määrä kasvaa.
Ja eipä nuo päivitykset ja kampanjat siihen kahteen vuoteen lopu. Oma kulkinen kohta 7 vuotias ja jotain sinne kampanjana taas tarkisteltiin.
FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR