Osaisikohan joku neuvoa aloittelijaa, mistä mahtaa johtua etupään pomputtaminen? Pomputtaminen alkaa noin 90 km/h vauhdissa, alle tuon niin pyörä kulkee kuin raiteilla. Pyörä tärräsi niin julmetusti, etten uskaltanut nopeutta nostaa edes sataseen. Voiko epätasainen painotus saada aikaan noin voimakkaan reaktion tietyn nopeuden jälkeen?
Jarruttaessa jarru ottaa epätasaisesti kiinni, eli jarrutus on sellaista nykivää. Voisikohan tuo olla liitoksissa ongelmaan? Kenties vääntynyt jarrulevy?
Pyörä on Virago 535 vuosimallia 93.
-Luz
Onko rengas kovin kulunut? Vanne suora?
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Rengas on suhteellisen hyvässä kunnossa. Vanteesta en voi mennä takuuseen, pitää varmaan nostaa pyörää huomenna ja tsekata.
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Olikos tossa pinnavanteet? Jos on niin pinnat voi olla löysällä, jolloin vanne pääsee vauhdissa elämään.
Superbike #7
Onhan siinä pinnat. Pitää varmaan ruveta ottaan selvä missä tuollaisia kiristellään. Tuohon lopputulemaan oon itekki tässä päätyny, kun oon illan internetin syövereissä seikkailluTulipa myös kilautettua kaverille.
Sent from my iPad using Tapatalk
Naputtele pinnoja vaikka lenkkiavaimen päällä. Jos pinna sanoo ping niin hyvä, mutta jos joku pinna sanoo pong, niin sitä voi aavistuksen kiristää.
Suuremmalla todennäköisyydellä rengas on epätasapainossa. Oletko varma, että se on juuri tuolle renkaalle tasapainotettu?
En ole varma tasapainotuksesta. Testaan nyt huomenna ne pinnat ping-pong-tekniikalla ja, jos vika ei ole niissä sitten pitää katsella sitä tasapainotusta. Se tuntui vauhdissa siltä, että rengas olisi jostain kohtaa korkeammalla kuin muualta.
Enpä tiedä uskallanko alkaa niitä pinnoja itse oikomaan, saattaa tulla vaan sanomista..
-Luz
Pinnojenkiristely on kai periaatteessa helppoa, mutta käytännössä kokemuksesta ei ole varmaan haaittaa.. ehkä ei.. tai joo. Rengas on on mahdollista saada kieroksi ja soikeaksi.. kiristely vaatinee jonkun tasapainotustyyppisen laakeroidun pukin jossa rengasta pyörittämällä voi todeta vaikutuksen. Toisaalta jos joku pinna on löysä, niin eikai sehaittaa sitä kiristää. Youtubesta kannattaa kooklata spoke tightening.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Akselista ruuvipenkkiin kiinni niin saa pyöriteltyä, jotain romua pöydälle säteis- ja sivuttaisheiton katsomiseen. Minulla on lampunjalassa nippuside, käännän sen pään hipaisuetäisyydelle vanteesta ja alan pyörittää. Teipin pätkillä merkkaan mistä kohdasta ja mihin suuntaan kirraillaan.
Alkuun kiristykset tosi pieninä portaina, varttikierros tai vähemmän, tuntumaa kun tulee, uskaltaa joskus pyöräyttää reilumminkin.
Isoin ongelma tulee olemaan luultavasti kiinni ruostuneet pinnannipat. Lämpö, crc ja nytkyttely irrottaa.
Eli helppoa mutta hidasta alkuun.
Tuskin se ainakaan huono on. Vaan en ole parempaa kaipaillut. Työpöytä kun on mukavan korkea, tuossa ruuvipenkissä on helppo tihrustaa mistä heittää ja pysyy paikallaan kun kirii pinnoja.
En noita työkseni tee mutta olisiko viitisen pärrän vannetta ja joku toistakymmentä maastopyörän kiekkoa tullut turattua. Olen niin mukavuudenhaluinen että edellisen täytyy todistaa työtapa ainakin kohtuu siedettäväksi![]()
Samoilla linjoilla ollaan kuin "Skuikka",eli ei siinä niin ihmevälineitä tarvitse,jos vaan sattuu olemaan tallissa sopivaa pukkia,putkea yms ja hitunen mielikuvitusta.
Transalpin vanteen ite oikasin,eikä tuo enää pompotellut sen jälkeen.
Mikäli vanteessa ei kolhuja,niin ei muuta kuin testaamaan.
Ajan kanssa homma varmasti hoituu,ja jos n. millin sisäänkin heiton saa niin hyvä on.
...tosin voi olla ettei tarvii edes niinkään tarkkaan saada,mutta tietysti oltava tarkkana sekä sivuttais,että pystyheiton kanssa.![]()
Viimeksi muokannut: Jaaman; 21.04.2017 klo 15:13.
Varjossa viihtyjä ;)
Tarkista samalla, että rengas noussut kokonaan vanteelle.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Kiitoksia kaikille vastaajille. Aamusella koputtelin niitä pinnoja ja kyllä niistä erilaisia ääniä lähti. Hetken aikaa jos olis leikkiny, niin eiköhän sieltä olis Ukko-Nooa lähteny. Eli kyllä se taitaa soikea olla. Rengas näytti oikein asennetulta, ainakin mun silmään.
Ostin pyörän jo reilu kuukausi sitten liikkestä. En sitä silloin päässy koeajamaan, koska kortin sain vasta eilen. Aamulla soitin liikkeeseen ja selvitin tilannetta. Myyjä kuunteli ja totesi heti, että vie pyörä huoltoon Vantaalle ja liike maksaa korjauksen. Vähintään reilua toimintaa liikkeeltä. Myyntiliike oli muuten Aarbike Sipoosta. Vähintäänkin ansaitsevat maininnan.
Pitää ens viikolle koittaa saada huoltoaika, niin pääsee kunnolla ajeleen.
-Luz
No joo reilua ja reilua. Liike on vastuussa myymästään. Normia touhua.
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Kun nyt ottavat renkaan irti, niin pyydä tarkistamaan myös tasapainotus. Ettei käy tilanne, että pompottaa rihtauksen jälkeenkin.
Asiallista toimintaa liikkeeltä.
Tee palvelus korjaamolle ja ruikkaa CRC:tä, Rost-offia tms jokaisen pinnannipan juureen vaikka nyt. On meinaan joskus aika tiukasti nipat ja pinnat toisissaan kiinni.
jos renkaan rakenne hajalla "vyö"irronnut niin ei näy ulos päin eikä voi havaita kun renkaan sisälle tuijottamalla, samalla kun irtonaista rengasta painaa esim. lattiaa vasten ja silloinkin sen halkeaman laminoinissa /sisäpinnasta muusta renkaan rakenteesta hankalaa
ja jos rengas on paistoleimaltaan jo kymmenvuotias muutenkin niin vaihtoon vaan. Noissa pikku customeissa ei ihmetyttäisi vaikka rengas olisi 15 vuotias. se voi kovettua niin, ettei juuri enää kulu. Kiiltää vaan. Kannattaa vaihtaa jo sen takia, että on turvallisempi kun jarruttaa hätäisesti, uusi rengas ei mene lukkoon, jos nyt viragossa menee muutenkaan, mutta on se aina parempi ja paras sijoitus pyörään muutenkin panostaa renkaisiin, kun se eturengas kestää kuitenkin monta vuotta, joten nyt uusi rengas palvelee todennäköisesti kauemmin kuin pidät sitä pyörää.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Susukissa joskus kauan sitten pompotti ja vemputti etupää kun oli rengas kulunut "nupuloille" eli kuvion poikittaisten urien vierestä. Ja jarrulevyjen kiinnitys oli jumiutunut, helpotti rasvamalla CRCllä levyn kiinnitystapit.