Suzuki GSX 1250FA:n service manuaali näyttää outoja lukuja ketjun kireydeksi.
Kummatkohan noista luvuista (mm vai tuumamitat) ovat oikeita kun ei ihan 2,5 kertotaulu ole osunut kohdilleen manuaalin tekijällä...?
Tuo kuva on varsin jännä. Nimittäin ohjekirjan mukaan tuo 20-30mm ainakin GSX650F:ssä mitattiin pyörän ollessa sivujalalla. Kuitenkin tuossa on tuo suluissa oleva on centeerstand... Jospa tuo tuumamitta sitten pätee pyörän ollessa keskijalalla (=takapyörä ilmassa jousitus vapaana ala-asennossa).![]()
Tossa on muuten yksi, siis vaan yksi, esimerkki monista mahdollisista miinoista
joita erilaiset "ohjeet" sisältävät.
Vaikka ketjun pelivara ilmoitetaan samana, saattaa tuo pyörän "asemointi" mittausta tehdessä
olla merkittävä käytännön tekijä.... tai sitten ei, vaikka sillä teoreettisesti laskien eroa olisikin.
Otetaanpa näin.
Meillä on joka tapauksessa ketjulle ohjearvona tuo 20-30mm.
Onko esim. tuossa 20mm kohdilla "ladattu sisään" kaikesta huolimatta minkä verran toleranssia
tiukempaan suuntaan ? Ei tietoa, vaikka harvemmin ketjut kuitenkaan ajossa kiristyy.
(vrt. esim Suikan venavälysten raja-arvot = pitäisi kestää vielä seuraavan tark.välin riskittä)
Mitenkäs sitten eri tilanteissa varsin moni noita ketjuja ihmettelee... vaikka reissussa/tallissa?
Kohtalaisen vaihtelevasti sanoisin ja mennään ohjekirjoista riippumatta monella eri tavalla.
Ilman oileria ajelevat? Siinähän se rasvauksen yhteydessä usein tapahtuu.
Aika useinhan tuo sitten tarkoittaa, että peli on välillä sivutuella, välillä keskituella ja heps!
Välillä takapukillakin.
Keskituella, takapää ilman painumaa, on kuitenkin "staattinen" piste mittausta ajatellen.
Seuraavaksi "paras" tässä mielessä on takapukki, vaikka siinäkin vaikuttaa kulmiin jousituksen
perusasetukset, ainakin marginaalisesti.
Sivutuella taas "kulmiin" vaikuttaa tuon takapukkitilanteen asioiden lisäksi koko pyörän
"asemoituminen". Eli pelistä riippuen/sivutuesta/ pelin pystykulmasta.
Muussa tapauksessa kuin keskituella, takapyörä painumitta/ääriasennossa, esim. pyörän
kuormauskin vaikuttaa.
Niin.... vaikka tässä ei rakettitieteestä ole kysymys, eikä mennä millin sadasosilla,
huomataan heti lähtötelineissä, että on helposti eri asia ja lopputulema riippuen
mitä mitataan, mistä ja miten.
Kaikesta huolimatta.
Tässäkin on olennaisin juttu tuo: "Mitä jäbä duunaa?" Mitä ollaan pohjimmiltaan tekemässä?
Hienoa. Tarkistamassa, että alustan eri painumilla ketjut ei ole missään kohtaa
liian kireällä/löysällä ja aiheuttaisi toivomattomia seurannaisia.
Tämähän se oli kaiken touhuilun tarkoitus???
Jos halutaan mennä "varmoilla," pitää siis olla joku tietty swingin kulma, jossa tietty ketjun pelivara
varmistaa ongelmattomuuden.
Kuten totesin, tässä ei ihan äkkiä ole kyse rakettitieteestä, eikä sadasosista, eikä homma aiheuta
ihan helpolla välitöntä ongelmaa kunhan se on edes "sinne suuntaan".
Olennaista on kuitenkin tuo ikiaikainen.
Logiikka!!! Edes naisen logiikka.
Ei kovin monisyiseen ja sofistikoituneeseen hommaan tartte mennä pettävällä tai puuttuvalla logiikalla,
niin ollaan siinä perinteisessä miinassa.
Kovin panostetaan, pyöritään kuin poranterä, mutta homma on täysin lottokoneen veivaamista
ja ihmettelyä kun ei osu, ei vittu vaan osu. Huonoa tuuria taas. JUURI NÄINHÄN SE ON.
Se kaverin "parempi tuuri" taas tahtoo useimmiten olla jotain ihan muuta.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ei kai tuossa se 10mm:n TOLERANSSI ole ongelma, jos se 20-30mm on ylipäänsä oikea "välys" ja......
On selkeää millä "swingin kulmalla" tuo 20-30mm mitataan.... ja tuo myös käytännössä tapahtuu näin.
Koko operaatiolla "oikea ketjun kireys"hän haetaan juuri sitä, ettei ketjut SOI millään swingin kulmalla,
eikä liioin ole liian lörpöt "toisessa ääripäässä".
Tähän päästään oikealla "välyksellä" ja selkeästi määritetyllä + toteutuvalla mittaustavalla.
Ei pitäisi olla kovin vaikeeta jos vaan on tiedossa mitä mitataan, mistä ja miten.
Liian usein noista kolmesta ehdosta täyttyy vain tuo ensimmäinen.
Ei ihan riitä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Joo... monimutkaistahan saa kaikesta. Tuo ohjekirjan ohjekin on melkoisen suuntaa antava, koska tuo 10mm ero mittaustulokseen on helposti saatavilla pelkästään jo sillä, miten suurella voimalla ketjua nostaa ylös ja painaa alas.
Omakohtainen kokemus tuosta 650F:stä sanoo, että kannattaa jättää se liki 30mm ainakin jos kuski on raskastekoinen tai ajetaan kaksi päällä. Liian löysän ketjun huomasi kyllä sitten ikävinä nykäyksinä kaasusta höllätessä, ja normaalia karkeampana vapaalta ykköselle kytkeytymisenä.
Ettei tuokaan olisi liian helppoa, sellaisella "normikoetuksella" (kevyellä) tulee käytännössä samalla voimalla
suhteellisen eri tulos riippuen siitä, onko takapyörä vapaasti pyörivänä ilmassa, vai maassa kiinni.
Helvetin monella sattuu olemaan ketjussa myös joku enemmän tai vähemmän jumittava lenkki,
yleensä niittauskohta, joka sotkee monen "akateemiset mittaukset" vielä osaltaan.
Tää ketjun säätö ja kireys on oikeastaan harmittoman hauska aihe ja esimerkki siitä, miten moni asia
todellisuudessa menee "jotenkin vaan" sinne päin, vaikka sitä vähän pro- meiningillä koitettaisikin ".
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY