Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    Moro. Aloitinpas synkkaamaan Hondan kaasareita. Tässä 1996 mallissahan ykkös sylinteri on pää- ja muut orjia. Mutta mittarit näytti, kakkos, kolmos ja nelos sylinterille 22-24 ja ykkössylinterille 31!! Siihen lopetin synkkaamisen. Tehtaan ohjearvo on 20 ja nämä kolme muuta lähellä sitä mutta ykkönen siis tuon 31 ja ainut mitä ei siis edes pysty säätämään. Kaasariin on koskettu saman verran kuin muihinkin eli vaihdoin talvella uimurinneulat, niitähän ei edes voi väärin asentaa ko. Keihin kaasareissa ja samalla tietty vaihdoin tiivisteen jokaiseen. Osaisiko joku sanoa mistä alan vikaa ykkösen kaasarissa etsimään?

    Ystävällistä vastausta odottaen
  2. #2
    Tuo mittausarvo on siis alipaineen määrä? Eli ykkösessä on liikaa alipainetta? Korjaus lienee niin yksinkertainen, että kasvatat noiden muidenkin arvoa ylöspäin, ja sitten pudotat kaikkia neljää kerralla säätämällä tyhjäkäyntiä pienemmälle.
  3. #3
    Ahaa, eli siis ei ole mekaanista tai teknistä vikaa olemassa ykköskaasarissa? ja joo, siis alipaineen määrästä puhuin kyllä. Mieleeni tuli joku vika kun muut kaasarit niin lähellä toisiaan ja tämä yks niin kaukana. Mikä siinä kaasarissa voisi sitä alipainetta nostaa? Mutta jos siis ei ole mitään ns. vikaa niin teen neuvon mukaan. Kiitos siitä

    T
  4. #4
    Alipaine nousee kun kierrokset nousevat, ja kun kaikki neljä vaikuttavat kuitenkin koneen kierroksiin, niin joka kerta jotain ruuvia kääntäessä muidenkin kaasareiden alipaine muuttuu kun kierroksetkin muuttuvat.

    Jos tarkoitit, että arvot olivat noin erilaiset jo ennen kuin koskit säätöihin, niin se tietty pistää miettimään syytä sille. Yksi vaihtoehto on tietty se, että joku on jo aiemmin säätänyt muut ohjearvoon ja jättänyt ykkösen pieleen "kun sitä ei voi säätää".

    Itse en ehkä murehtisi mahdollista kaasarivikaa enempää ennen kuin olisin säätänyt kaikki tasaan ja päässyt toteamaan, että paraniko vai huononiko käynti lähtötilanteesta. Jos huononee, niin sitten tietty pitäisi katsoa tilanne uudelleen imukurkkujen tiiveyden, bensanpintojen ym osalta. Ja myös venttiilinvälykset vaikuttavat alipaineisiin.
  5. #5
    Absoluuttisella arvolla ei ole juuri merkitystä. Säädä niistä 3:sta joita voi säätää balanssiin sen referenssin kanssa ja tyhjäkäynnin säädöllä pidä tyhjäkäynti normaalina.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  6. #6
    Kiitos paljon vastauksista. Eli säädän ne ykkösen mukaan ja tiputan tyhjäkäynnin normaaliksi sen jälkeen. Sitten sen näkee miten toimii ja aiheuttaako jatkotoimenpiteitä.

    Kiitos vielä kerran tosi paljon.

    T
  7. #7
    Jos se tyhjäkäynti kovasti muuttuu säätöä tasoittaessa, niin kannattaa ehkä tsekata myös, että synkka on tasan myös tyhjäkäynnin normalisoinnin jälkeen. Samoin ainakin kawan synkkausohjeissa oli, että pyörää piti välillä kesken säädön kaasuttaa vähän, antaa käynnin tasoittua ja sitten taas jatkaa säätöä.

    Sitten jos haluaa hifistellä kaasarien kulumisen yms suhteen, niin voi katsoa myös sitä, että kun kääntää pikkuhiljaa kaasua lisää, niin meneekö synkka heti pieleen kun kierrokset hiemankin nousevat irti tyhjäkäynnistä. Jos noin käy, niin ajettavuuden kannalta paras tulos voi itse asiassa syntyä sillä, että säätää tyhjäkäyntisynkkaa hieman pieleen siten, että tuo kaasun avauksen synkka on lähempänä tasaista. Lopullista varmuutta asiaan ei sinänsä saa kuin kokeilemalla.

    Ja kuten sefo tuossa totesi, absoluuttinen mittausarvo on sinänsä toissijainen asia, kun pyörä ei kuitenkaan ole uusi, ja mittaritkin ovat yksilöitä.
  8.  
  9. #8
    Vähän päivitystä. Eli ystäväni kanssa säädettiin sitten kaikki neljä sen ykkösen mukaan. Ykkösen alipaine vähän laski kun sääteli niitä ja sitä mukaa aina ruuvattiin muita ja lopputuloksena kaikki synkassa ja tyhjäkäynti ruuvista säädettiin tyhjäkäynti kohdalleen, tosin synkkaaminen ei paljonkaan muuttanut tyhjäkäyntiä. Sen jälkeen vetää tasaisesti ja pikkukaasulla nykiminen loppui. Sitten säädettiin vielä seokset ja ensin 2 kierrosta auki kaikki. Olivat yli kahta ja puolta ja lähempänä kolmea edellisen "säätäjän" jäljiltä ja kävikin hyvin rikkaalla. Lopputuloksena on ne on nyt 2 ja 3/4 osaa auki ja nyt on kohdallaan. Suomen Hondan huolto-ohje ko mallille on 1 ja 3/8 osaa mikä olisi tehtaan arvo. Eli täältä saamillamme synkkausohjeilla ja -rohkaisulla tuli kuntoon. Kiitos siitä kaikille

    T