Espanjassa pukkaa kevättä ja kesää, parhaimmillan yli 25C, jopa vuorilla.
Tänne toin mukanani aikoinaan hankitut goretexit ja niillä on menty. Maaliskuun alun kaadon jälkeen totesin, että textiilit pyörimisen jälkeen täynnä reikiä, joten todellinen suojaavuus kysenalaista pahemmissa kaadoissa. Toteamus ja opetus oli, että ensi talveksi tännekin hankitaan nahat ajokautta varten.
Välillä ei voi kun ihmetellä, miten paikalliset Marquesit ajaa luonnon nahoissa, sortseissa ja t-paidassa kuin radalla! Onneksi suurimmalla osalla kuskeista kuitenkin kunnon nahkavarusteet.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Ellei meinaa kaatua, ihan sama vaikka shortseilla ajelisi.
Itselläni ei ole tarkoituksena kaatuilla.
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Jos aina pitää pelätä kaikessa pahinta, ei pidä tehdä mitään.
Mä en kärsi ajovarusteista aiheutuvasta hikoilusta, vaan nautin tuulen tuiverruksesta.
Se nyt on vaan tyhmää kärsiä turhasta.
Tuohon tix texin reikiintymiseen konttaamistilanteessa vaikuttaa varmasti myös puvun laatu, johon en ota kantaa finnin tapauksessa. Mulla on pari tix texiä, Dainesen halpis ja Rukan gore. Tuo Dainesen halpispuku varmaankin jopa repaloituisi, ei siis reikiintyisi tai jopa sulaisi konttaamistilanteessa kun taas tuo Rukka todennäköisesti kestäisi paljon paremmin. Voisi jopa kuvitella, että siihen tulisi vain pieniä reikiä. Ongelma mun tapauksessa onkin se, että silloin kun käytän tix texiä, niin 90%:sti valinta on Dainese ja vain 10%:sti Rukka. En ole vieläkään parin vuoden jälkeen tottunut tuohon Rukkaan. Michelin ukon tunne on niin voimakas että koen puvun epämiellyttäväksi käyttää vaikka se olisi paljon turvallisempi kuin tuo Dainese.
Kun säät sallii niin mun ykkösvalinta on tietenkin nahat. Kylmillä keleillä niillä ei kuitenkaan tarkene varsinkin jos tekee pitempää matkaa. Viime syksynä tämäkin tuli koettua kun lämmitettävän välitakin piuha unohtu kotiin ja lämpötila oli alimmillaan 1.5C. Viluhan siinä tuli. Mutta tuon lämmitettävän välitakin ansiosta kyllä tarkenee vilpoisillakin keleilla. Tuolla Epsanjassa voi kyllä olla niin viileätä että nahoilla tulee vilu mutta kun on lämmitettävä välitakki niin hyvin pärjää.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Kunnolliset ja laadukkaat goretexit toimivat kaadossa ihan mallikkaasti. Itse tein sellaisen aikoinaan ja iho pysyi joka paikasta ehjänä. Goretexejen kuntoa en nähnyt, kun ne leikeltiin päältäni poismutta olivat suojanneet hyvin.
Nykyisin en enää goretexit päällä aja, kun olen huomannut nahkapukujen toimivan huomattavasti paremmin. Ne eivät ole liukkaita satulassa ja eivät hiostaKun lähettää pyörän reippaasti keulien baanalle, niin satulassa pysyminen ilman turhaa rimpuilua on kivempaa
Onneksi ajokausi alkaa kohta
![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Ei ole vielä sellaista nahkakampetta osunut kohdalle, joka ei luistaisi satulassa. Rukan housujen persuksessa oleva luistonesto toimii paremmin. Ja sitten voi myös laittaa satulaan Motulin kemikaalia, joka samalla siistii pieniä kulumia ja vähentää liukkautta. Motonetistä http://m.motonet.fi/fi/tuote/602779/...ct-Seat-250-ml
kaikkeen ei voi varautua mutta kun pitää hyvät ja turvalliset varusteet päällä niin saa ainakin mielenrauhan. ei paljon lohduta jos joku mummo lykkää auton keulan mp:n eteen ja kippaat sen takia, kunnon varusteilla säästyy monta neliöö omaa nahkaa ehjänä, voi jopa ajokausi jatkua samointein. varusteet on nykyään todella hyviä ja käytettynäkin on valikoimaa että väärästä paikasta säästää jos sortseilla ajaa. sitä paitsi satasen vauhdissa se koppakuoriainenkin tuntuu melko ilkeeltä ihoo vasten. mutta jokainen tavallaan. keväällä goree ja kesällä nahkaa (ei omaa)
Polkupyörälläkin pääsee kovaa, eikä sen vauhdin kaatumishetkellä tarvitse olla edes kova, kun asfaltti tekee pahaa jälkeä. Silti en juurikaan koskaan näe pyöräilijöitä kuin kesämekoissa ja shortseissa yms.
Turha hysteria pois, itse ainakin ajelen helteellä prätkällä kevyesti pukeutuneena, normaaliakin tarkkaavaisemmin.
Hyvää hellekesää kaikille.
Tuohon monen esille tuomaan "nahan kylmyyteen" voisi heittää pari kysymystä:
Mihin tuo pohjautuu?
Subjektiivinen huomio voi sinällään olla erinomaisen pätevä ja ainakin se on "konkreettinen".
Mutta sitten onkin ihan toinen asia se, onko "nahka kylmä", vai juontaako vilu itse asiassa
muista syistä kuin materiaalista????
Nahkojenhan pitää olla "napakat"..... tarkoittaa kylmällä yhtä kuin kylmät. Ihan sama kuin pienet kengät.
Alle ei mahdu keliin nähden riittävästi lämmintä..... tulee kylmä.
Tuohon kun vielä lisää vuotavaa vyötäröä, hihansuuta, kaula-aukkoa, "hengittävää aluetta" jne.
niin onhan se nyt kumma jos ei kylmällä tule kylmä.
Kylmässä mutta ei märässä kelissä kunnon täysnahka, tiiviit suualueet, riittävä koko
lämpimälle alusvaatetukselle, ettei mennä kuin HK:n sininen Prinssinakin kuoressa sanan varsinaisessa
merkityksessä lopputuleman suhteen, niin paha on omasta puolesta ihan rehellisesti
sanoa muutaman vuosikymmenen kenttäkokeiden perusteella että "nahat on kylmät."
Kylmille keleille sopivan kokoiset nahat tuntuu itse asiassa sen verran hyviltä, että kun samalla kelillä,
samoilla pohjilla, vaihtaa nahan tilalle tixtexin, tuntuu kuin olisi puolipukeissa liikkeellä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Miula on kesällä kyykyn kyydissä nahkaa ja avokypärä, suoraselän kyydissä nahkaa, ajofarkkua avokypärä, enskalla enskakamat.
Sitten kun käydään jätsillä tai kulmapyörittelyssä, niin asu on vapaampi, vaikkapa shortsit ja Tee-paita.
Mökillä ajelen ilman kypärää maalaisilmaa haistellen.
Mutta aina on hyvät hanskat ja tukevat kengät, joka onnistuu helposti, koska pääsääntöisesti vaelluskenkätyyppistä ratkaisua.
Ennen sanottiin "Missä voi sulaa, siellä nahka palaa"
Aikoinaan mp-poliisi opasti nahkapuvun käyttöön perustelemalla sillä, että nahka ei sulaisi kaatumisen yhteydessä tapahtuvassa liukumisessa. Silloin oli jo goretexiä ja vastaavaa, jotka kuulemma sulaisivat. Saattavat olla parempia koostumukseltaan nykyään. Oma goretex pukuni on -80 luvun alusta ja nahkapuku -50 luvulta.
Kyllä minusta goretexit hengittää jopa paremman oloisesti ja sateella saattavat pitäää vettäkin ulkopuolella kohtuullisesti.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Nahan puolesta liputan ainakin minä, enkö tarkoita naturel nahkaa.
Itse konttasin jokunen vuosi sitten radalla reilun satasen vauhdista nurin ja hyvin kesti Arlen Nessin nahkapuku. Tulihan siitä hivenen "kulunut", mutta edelleen se roikkuu varaston henkarissa kakkos pukuna.
Kuumahan tuo nahkapuku on auringonpaistekeleillä, mutta eipä täällä Suomen suvessa sitä kuumuutta kovin paljon kesäänkään mahdu.![]()
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Joo, kyllä nahka varmasti hyvä on.
Pitkässä persluisussa voi muuten persusta muistuttaa Hans Vili Vili Välimäen pyllyä.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Varmasti itse kyllä ajelet turvallisemmin, mutta se on aivan eri asia kuin että olisit suojassa. Vaikka nyt vaan siltä hätäkaatumiselta kun mummo/vaari tai vaikka nisti/autovaras työntää kolmion takaa eteen.
Nahka auttaa edes hiukan jos kaadut ja pyörit tiellä. Edellyttäen ettei törmätä esteesen, silloin aika sama vaikkei olis yllä mitään.
ZX10R -08
S1000RR -11
Helteellä perus farkut jalkaan ja nahkarotsi. Goretex kamaa en niskaani laita, näyttää ihan pelleltä. Mikäli paska tuuri käy, niin hautaankin voi mennä tyylikkäästi pukeutuneena.
Tuota, nyt ei ole tarkoitus provosoida, mutta olet ryssinyt homman, jos päästät vaarin työntämään Datsuninsa keulan eteesi. On äärimmäisen tärkeää ymmärtää, että turvallisuutesi on omissa käsissäsi, etkä saa antaa tilaisuutta tälle tapahtumalle. On se toki mahdollista, kuten minulle meinasi käydä tehtaan lopettamis yt.n jälkeen, kun olin ajatuksissani, enkä tajunnut vasemmalla kyttäävää kuoleman höökivaunua. Mitä yritän tässä sanoa on, että nahka vs. Gore tai microloc vs. tuplaD on lillukanvarsista puhumista, jos tarkoitus selvitä ehjin nahoin.Itse ajan nyt kuumalla Arlen Nessin mesh paneloidulla nahkatakilla ja STR:n ajofarkuilla ja Skakkonen päässä. Kylmällä ja sateella Goret sitten.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Kadulla tulee vedeltyä työmatkaa nahkarotsissa ja farkuissa. Niin sanotusti tietonen riski, että jos sattuu lipat ottamaan, voi käydä ikävästi. Hanskat, ajosaappaat ja selkäpanssari sentäs on käytännössä aina päällä. Sitten kun mennään kovaa niin 1-osanen nahka on ainut oikee ratkasu.
Goreja en päälleni vedä kuin poikkeustapauksessa, koska niiden käyttömukavuus on ruumissäkin luokkaa.
P.S. Perselihaan kiinni sulanut gore- tms.-kalvo on kyllä aika kivuliaan näköstä. Mieluummin perse ruvella ilman sulanutta muovia kuin sulaneella muovilla höystettynä.
P.P.S Jokainen, joka kuvittelee osaavansa ennakoida jokaisen äkkitilanteen, elää kyllä melkosessa kuplassa, jonka puhkaisemiseksi pikku reality chekc voisi olla paikoillaan.
Superbike #7
Jos tuo piikki oli tarkoitettu minulle niin voi olla että selitin taas huonosti. Kukaan ei osaa ennakoida jokaista äkkitilannetta, mutta kun vertaa omaa ajoa 16v ja nyt n. 25 vuoden ajokokemuksella 54 vuotiaana(oli välivuosia), niin ero on huima.Tämä johtuu siitä, että yritän koko ajan vähentää tuurin osuutta ajamiseen ja selviämiseen. Yhdessä jutussa, jossa vertailtiin suojia, haastateltu insinööri sanoi aina suojista kysyttäessä "miten aiot kaatua"? Turvallisuus tulee kuitenkin ihan muista asioista, kuin varusteista. On kuitenkin huomattavasti mukavampaa kinastella varuisteiden turvallisuus eroista, kuin opetella joka helvetin reissulla varomaan sivutiellä näkyvää Datsunia.
Kukin tyylillään, mulle se passaa. Siitähän mopoilussa on osin kysymys että vastaa vain itsestään - ja kukin sitten omat riskinsä määrittelee.
Ite ajelen aina varusteissa, kantapään kautta opittuna. Nuorena vedettiin farkuissa suurella riskillä ja kipeäähän se teki.
Omasta kaapista löytyy tekstiilivaatetta suojilla, farkkuja suojilla, 2-osanen Alpinestarsin nahkapuku, mutta eniten tykkään 1-osasesta. Sehän on mukava päällä muotouduttuaan kuin potkupuku babyllä! Nykyään reissuilla en vedä edes sadehaalaria päälle, vahakäsitelty nahka kuivuu nopeasti päälle ajoviimassa sen mitä kastuu.... ja katekin tietty suojaa jonkun verran kun on ihan kasassa. Eurocardikin mahtuu taskuun. Kaikki tarvittava!
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
ei oo kukaan vielä innostunut tosta (tylsän näköisestä...) rukkan goretex-haalarista, missä ei ole suojia tms ja se vedetään esim. nahkapuvun päälle jos on kylmä tai märkä keli. Jotenkin kuvittelisin että hyvin perforoitu reikäinen nahkapuku olis toin parina hyvä. Maksaahan se kera nahkapuvun, mutta vähemmän tai saman kun se rukkan kokopuku.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)