Kävin hakemassa uuden kypärän ja sovittelukierroksen jälkeen päähän valikoitui Shoei NXR.
X-Liten carbon 802rr olisi myös ollu aika hyvä päässä, mutta aika arvokas j Stormilta en onnistunut oikein saamaan myyjää kiinni. Ei carbobaraversio oli sitten vähän painavampi, joskin kevyt sekin, mutta jotenkin tylsön näköinen. Carbon olisi taas ehkä vähän liian high-tech-look, joten jätin asian hautumaan.
Bellistä ei löytynyt kokoja ja kypärä mitä testadin,.en tiedä mallia, oli ulkokuoreltaan valtava ja painoltaan aika raskas.
Arait ei sopineet päähäni, mutta HTC:n joku uusi Rapha11? tms. lippulaivamalli oli kyllä hyvä ja hintakin olisi ollut Shoeita edullisempi. Jossain toisessa HJCssa olisi ollut vielä aurinkolippakin, mutta joku niissä jotenkin tökki sen verran, että Shoein huippu istuvuus, kevyt paino ja ok ulkonäkö sai minut vakuuttuneeksi ja Eurobikerilta sellaisen sitten nappasin matkaan.
Huomenna päässen ulkoiluttamaan kypärää. Sas nähdä miltä tuntuu, kun ei enää tuulenpyörteet pyöri kypärän sisällä ja visiiri ei varmaan huurru umpeen joka valoissa
...mutta on se Biltwell kyllä vaan niin kaunis ja kevyt!
http://no-zen.weebly.com/
Vähän on samalaiset fiilikset kyseisestä kypärästä. Lukko ei ole ihan ideaalinen vaan jossain tapauksissa tuntuu aavistuksen painavan kaulaa ja olen vetänyt sitä juuri samalla tavalla hieman eteen päin. Ei ehkä suoraan voi verrata mutta entisen DD-lukko ei tuntunut ahdistavan koskaan.
Kyllä tuon kanssa pystyy elämään mutta jos olisi ollut tarjolla perinteisellä DD-lenkillä, se olis ollut mun valinta. Olen toki tottunut kyseistä lukkoa käyttämään, en koe sitä mitenkään hankalaksi tai vaivalloiseksi. Vastaavasti en koe saavani pikalukosta mitään helpotusta, kahdella kädellä senkin joutuu kiinnittämään.
Käsittääkseni ulkomailta tilatessa olisi saanut valita myös DD-lukon, mutta se olisi sitten pitänyt tilata. Nyt arvostin kärsivällisen myyjän palveluhalukkuutta sen verran että halusin kypärän ostaa myös kyseisestä liikkeestä. Varsinkin kun sain ihan kohtuullisen alennuksenkin.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Niinhän se olisi jos se olisi riittävän pitkä ja kypärän saisi päähän ja pois avaamatta lukkoa. Ei vaan ole toteutunut mun kypärissä koskaan. Aina on joutunut avaamaan lukon jotta kypärä on mahtunut päähän. Lisäksi ylimääräisen pätkän on joutunut vielä neppariin kiinnittämään eikä sekään ole onnistunut yhdellä kädellä. Vaimo sai kypärän juuri noin päähän, hänellä remmi riitti.
Silti se on mun mielestä helppo ja nopea käyttää ja olisi kelvannut nykyiseenkin jos olisi ollut tarjolla pikalukon sijaan.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Kävin vaihtamassa GT-airin NXR:ään. Nyt ei enää kurista kurkusta ja onhan tuo hieman kevyempi muutoinkin. D-rengas lukitus on myös senkin vuoksi parempi, että saa helposti säädeltyä kireyttä. Micro rachet -systeemin kanssa joutuu ottamaan pois päästä, ja askartelemaan tovin, jonka jälkeen täytyy sitten taas kokeilla päässä olisiko nyt kenties oikea kireys jne.
No mitä siinä askarrellaan, kun pikasäädössäkin on useita pykäliä? Kerranhan sen joutuu hakemaan hollille, sen jälkeen valitsee sopivan tiukkuuden. No d-lukossa ei tätä suurta vaivaa ole ja ihan toimiva sekin.
DD-lukossa on mielestäni paljon parempi istuvuus kaulaa vasten. Kaikki kokeilemani pikalukot painaa enemmän ja vähemmän kaulusta. DDn kiinnittäminen tulee kyllä ihan selkäytimestä, eikä ainakaan minulle tuota sen kummempaa vaivaa. Seuraava potta on gt-air, missä kiehtoo aurinkovisiiri, tai nxr erittäin kevyt ja dd-lukkoinen. Siinäpä pohdintaa..
Miula on Shuubertissa ja avokypärässä pikalukko.
Crossikypärässä DD
Jos saisin valita, niin ampuisin DD:n Uranukseen, on se sen verran hankala käyttää.
Siis tämä on miun henkilökohtainen mielipide, mutta ovat erimieltä.
Tupla D on aina hyvä. Yhtä poikkeutta lukuun ottamatta ja se on tämä.
![]()
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Olisi harkinnassa uusi kypärä ja mielenkiinto on kohdistunut Nolanin N87-malliin jossa on "sisäänrakennetut aurinkolasit", valmius kuulokkeille ja tilaa silmälaseille.
Nykyinen kypärä on Arain Quantum joka on muuten hyvä mutta pidemmänpäälle alkaa painamaan otsasta.
Onko tuosta Nolanista kokemusta? Onko se suht hiljainen (tulppia kyllä käytän..niistä en edes odota pääseväni eroon mutta hiljainen on silti aina parempi ) Ilmeisesti hinta/laatu on kohdillaan?
Suzuki GSF 650A 2007 => KTM 690 Duke 2013 => Yamaha FZ6-S 2005
Fazerin sininen FZ6-S
Minulta löytyy tuollainen.
Huom: alla on eka pyörä (1000 km takana) ja päässä eka kypärä, joten vertailukohtien puuttuessa seuraavat mielipiteet ovat absoluuttisia totuuksia ...
En pitäisi kypärää hiljaisena. Käyttämistäni Pinlockin tulpista huolimatta tuulen kohina yli 80 km/h nopeudessa on mielestäni tuntuva. Mutta: Monster 696:n puolisporttinen ajoasento tuntuu olevan kypärän kannalta huonoin. Jos istun pystymmässä tai painan päätä alas, niin kohina vähenee selkeästi.
Muuten kypärä tuntuu laadukkaalta erityisesti hintaansa nähden.
Arai chaser-v kävin mp saloselta Turusta hommaamassa viime viikolla, mopoilu aikoina 10 vuotta takaperin oli arai myös ja jätti hyvän vaikutuksen niin ei sitä merkkiä kehtaa vaihtaa![]()
Jokainen kokoon valmiiksi puristettu millimetri on kypärän suojaavuudesta pois osuman sattuessa. Itse en tuohon ryhtyisi, mutta jokainen tehkööt omat valintansa. Tästä asiasta on kinasteltu tällä foorumilla joskus pitkäänkin, joten toivottavasti sitä ei toisteta jälleen kerran, vaan kiinnostuneet googlatkoon vanhat viestiketjut esiin.
Jos kysyjän Arai on alkanut painaa otsaa vasta vanhuuttaan, niin ongelma voi ratketa myös uusimalla muutaman kympin arvoinen pehmustesisähattu.
Kiitos kaikille vastauksista. Se N87 kiinnostaa entistä enemmän.
Arailla on ikää 3-4 ajokautta ja siihen ei niin hirveitä kilometrimääriä mahdu (ehkä 10-12tkm) ja ongelma on ollut alusta saakka läsnä..liikkeessä ei huomannut mitään mutta parin-kolmentunnin jälkeen kyllä.
En mielelläni lähtisi muokkaamaan toppauksia...ja vaikka sen tekisi niin edelleen puuttuu aurinkovisiiri.
Suzuki GSF 650A 2007 => KTM 690 Duke 2013 => Yamaha FZ6-S 2005
Fazerin sininen FZ6-S
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Mitä uutta pottaa suosittelisi isälle, nyt sillä on joku avokypärä ja agv:n longway avattava kypärä, mistä visiiri on mennyt ihan naarmuiseksi ja harmaaksi. Saakohan tohon agv:seen enää uutta visiiriä mistään? Ei tunnu löytyvän sitten millään. Onhan tuo niin vanha kypäräkin jo että taitaa uusimisen aika olla, mutta yritäppä selittää se pihilleNolanilla oli joku malli stormilla 269e,
https://www.storm-motor.fi/ajovarust...-kypara-musta/
Hornet 600 -99
Myydään vieläkin NSR125 -03
Onko kypärä pakko olla nimenomaan avattava? Jos ei niin tässä yksi vaihtoehto https://www.storm-motor.fi/ajovarust...rat/nolan-n87/ (tuota olen itselleni miettinyt..Sharp-testissä 4 tähteä)
Suzuki GSF 650A 2007 => KTM 690 Duke 2013 => Yamaha FZ6-S 2005
Fazerin sininen FZ6-S
Ja jos passaa päähän, eikä ole pakko ostaa Suomesta, niin kliks ja tulee vähän halvemmaksi.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Tiesitte varmaan, että yleisesti kypärämallista on yhtä tai kahta eri kuorikokoa tarjolla ja sisäkokoja on XS-XXL. Eli niiden sisäosien styroksin vahvuus vaihtelee koon mukaan.
Jos painaa otsasta, niin itse ottaisin verhousta hieman auki ja veistäisin mattopuukolla siitä pari ohutta siivua pois, jolloin potta ei enää painaisi. Näin myös mahdollinen kopsaus jakaantuu tasaisemmin ja jaksaa ajaa pidempään kuin 20 min.
Mutta lähtökohtaisesti tulisi valita sellainen kypärä joka on omaan päähän hyvä, ellei jopa täydellinen.
Braaaaap
Jokaisella on vähän eri muotoinen kallo, niin vaikea mitään suositella sovittamatta.
Omaan soikeaan päähän ei meinaa istua mikään.
Sitten löytyi sharkin evo one ja menee huomattavasti pienempi potta kuin yleensä.
Yhdestä halpispotasta olen kaiverrellut styroksia lusikalla otsasta ja takaraivosta, mutta uudesta painelin vaan peukalolla vähän styroksia kasaan.
Shoein uusi malli RYD tuntuu aika hyvältä. Hintaluokkaa 400e. Kypärän hiljaisuus yllätti, vaikka se ei korvien kohdalta painanut ollenkaan. Pehmusteet laittavat hanttiin päähän työntäessä, mutta lopulta asettuu hyvin, eikä paina oikeastaan mistään, näitä on 4 eri kuorikokoa, niin on kai sitten saatu sisuksista tinkimättä sama taso kaikkiin kokoihin. Näkökenttä on aika avara varsinkin ylöspäin, ei tule neandertal tunnetta tällä kypärällä, plussaa kyykympiin ajoasentoihin. Pinlock tuli mukana. Mattapintanen väri ei ehkä kaikkein helpoin puhtaana pidettävä, kannattaa ehkä valita kiiltäväpintainen versio, olihan noita 7 eri väriä. Yksivärisyys plussaa. Kypärän desingista johtuen se keikkuu pöydällä hieman sivusuunnassa, en muista onko koskaan aikaisemmin ollut integraalit muita kuin tasareunaisia.
Vaikutti ainakin hyvältä omaan päähän.![]()
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Spämmitään tuosta visiiristä tuohon agv longwayhyn vielä, lsp02b on malli ja googlen mukaan lazer vertigon visiiri on sama. Onko nuo kaikki visiirit saman kokoisia malleista S-XL asti? Motonetissä näyttäs olevan tuota vertigon visiiriä, mutta ei tietenkään Jyväskylästä... saakohan tuota tilattua noudettavaksi tuonne?
Hornet 600 -99
Myydään vieläkin NSR125 -03
Onko kellään kokemusta schubertin sr2.sesta hyvältä tuntu päähän kun kokeilin heinolla ,mutta pystyykö tolla ajaan ilman korvatulppia ?yllättävää että suomesta saa nykyään pottia halvemmalla kun saksasta![]()
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010