RPHA 10 on jo aika vanha malli, sitä ei varmaan löydy enää mistään! 10 plus on myös poistumassa markkinoilta vinhaa vauhtia kun myydään RPHA 11 -mallia. RPHA 70 on kaikista uusin malli ja hieman edullisempi kuin RPHA 11.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Rpha10+ tuli just tilattua "varastoon"
2 kpl jo ennestään varastossa.
Hyvä kypärä on ollut, on ajettu jo 5v. Kyseisellä mallilla.kokeilin rpha11 mallia, ei sovi päähän sitten mitenkään, ovat senverran muuttaneet mallia.
Saksasta ja englannista löytyy vielä jonkinverran vanhaa varastoa.
Drz
Ostin nyt Shoei GT-Airin, tuntui hyvältä päässä ja sain ostettua Helsingistä. X-lite jäi kyllä kytemään takaraivoon ja seuraava kypärä tulee varmaan olemaan sellainen. Juuri se carbon-malli.
Kiitos kaikille vastauksista!
Saanko lainata topikkia? Kaikki muutkin ajokamat jo vaihtuneet, niin miksei sitten kypäräkin.
Biltwellin Gringo S:n turvallisuutta, tai oikeastaan turvattomuutta pähkäillyt jo pari kesää ja päätynyt aina tähän asti siihen lopputulokseen, että on vain parasta pysyä pystyssä ja olla kolaroimatta
Törmäsin Youtubessa jonkinmoiseen kestävyystestiin ja turvallisuusaspekti nousi taas mieleen ja ajattelin, josko sitä nyt sitten kuitenkin panostaisi uuteen kypärään.
https://www.youtube.com/watch?v=iQL7nfIfxJA
Nyt siis kiinnostaisi kypärä, joka olisi oikeasti jopa vähän käteväkin, eli turvallinen, ainakin vähän hiljaisempi, ainakin vähän vähemmän herkästi huurtuva ja silti jotenkin cafe/bobber -katu-uskottava. Vaikeita nämä tyylijutut.
Muutama ehdokki:
Hinta paino Sharp Kiinnitys Pinlock ECE Adaptive visor
Bell Qualifier DLX Rally 210 € 1600 3 DD ??? OK OK
Bell Race Star Ace Cafe 800 € 1400 5(?) DD OK OK OK
Shoei NXR 400 € 1360 4 DD OK OK EI
Shoei RYD 400 ??? ??? ??? OK OK EI
Premier Monza 250€ 1400 4 DD VALMIUS OK EI
Bell Bullitt ja Premier Trophy ovat hienoa, mutta taidan skipata tällä kertaa, vaikkakin ainakin Premier Trophy on pärjännyt ihan hyvin Sharp testissäkin (4-tähteä).
Bell Qualifier DLX (rally) on ehkä ulkonäöllisesti hienoin, lisäksi adaptiivinen visiiri kuulostaa kätevältä. Hintakin on on aika kohdillaan, painoa vaan tuntuu olevan aika paljon ja Sharp luokitus taitaa olla joukon huonoin.
Bell Race Star on varmaan hyvä, kevyt ja hieno, mutta menee kyllä jo kovin agressiivisen näköiseksi ja tietysti myös kalliiksi.
Shoein NXR olisi joko mattamustana, tai sitten ehkä mustana "Flagger" maalauksella ihan ok. Shoein RYD on ihan uusi malli ja käytännön kokemuksia ei vielä löydy, eli todellinen melutaso yms. ovat vielä aika pitkälti arvailujen varassa. Ulkonäkö on vähän oudohko, mutta mustana ihan perusjees.
Premier Monzasta löytyy aika kivoja kuoseja (tärkeintä) ja pärjännyt hyvin sharp-testeissäkin. Jotenkin tämän kohdalla ollut painamassa osta nappia jo monta kertaa, mutta jotenkin se on aina jostain syystä jäänyt tekemättä. Käyttäjäkokemuksia ja arvosteluja löytyy vähän huonosti, ainakin englanniksi.
Muita ideoita? Kaikista näistä löytyy siis sitä kaivattua klassista/pelkistettyä ilmettä/maalausta, mutta eihän näistä oikein mikään ihan semmoinen täysin lumova vintage-miehen unelma ole.
Viimeksi muokannut: Tampio; 29.03.2017 klo 14:59.
http://no-zen.weebly.com/
Tein nopeasti excel taulukkoon paremman visuaalisen esityksen:
MotOrg kypärävertailu.png
Oletan että "Adaptive Visor" tarkoittaa sitä, että visiiri himmenee valon määrän mukaan, eli tarkemmin "photocromatic" visiiriä?
Shoei:n NXR ja RYD kypäriin löytyy nimittäin photocromatic visiiri: http://www.kyparakeskus.fi/shoei-nxr...ic-cwr-1-.html
Hullu saatan olla, mutta tyhmäks älä hauku!
Jes, nykäisin nuo Excelistä tuohon niin meni vähän taulukko sekavaksi.
Adaptiivisella visiirillä tarkoitun juuri tuota "Photocromatic"-visiiriä, eli valon määrän mukaan tummuvaa. Kovasti kehuvat noita ja itselläni ollut joskut laskettelulasit vastaavilla linseillä. Hieman noissa on yleensä kyllä jonkinmoista viivettä, että en sitten tiedä kuinka sokkona saa ajella esim. tunneleihin. Ei nuo varmaan kovin tummaksi tummu?
Biltwelli on kevyt ja ulkokuoreltaan siro, ilmeisesti Shoeit myös siroja ja ulkokuoria on montaa eri kokoa. Belleissä, tai ainakaan halvemmassa, ei tainnut olla kuin kaksi eri kuorikokoa. Pelkään hieman semmoist "Space Balls -lookkia.
Ajattelin käydä ihan jostain paikalliseta liikkeestä ostamassa ja sovitella huolella, joten päähän istuvuuden saanen kyllä mallien välillä testattua ennen valintaa, mutta mikäs liike PK-seudulla myy nykyään Bellejä?
Ennen niitä oli Allrightilla, mutta onko vielä, kun nettisivujen (ehkä muuten maailman paskimmat) perustella olisi vain HJC:n pottia?
http://no-zen.weebly.com/
Ite lisäisin tuohon vertailulistaan vielä X-Liten X802RR:n tai jos aurinkovisiirille tarvetta niin 702 tais olla se malli.
Noista listan malleista Shoei NXR mikäli passaa päähän.
X-Liteä saa Stormilta, Shoeit löytyy Superbikersilta, jossa muuten ORG! superpäivät lauantaina, joten jäsenille alea tiedossa.
Superbike #7
X-702 GT on aurinkovisiirillä. Semmoisen tilasin tuossa talven pimeinä kuukausina. Vaikuttaa ihan asialliselta potalta. Aurinkovisiiri on jotakin parhautta ensikokeilulla. Silmälasien käyttäjänä aurinkolasien kanssa vekslaaminen on perseestä.
Stormilla hinta oli 499€, FC-Motolla 349€ ja Motorrad Ecke 249€. Malli on suht vanha jo ja hajakokoja löytyy edullisesti alelaareista ja ebaysta kunhan jaksaa googlailla vähän.
http://www.ebay.com/itm/Casco-integr...UkxcRA&vxp=mtr
Viimeksi muokannut: B12; 30.03.2017 klo 11:30.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Villi arvaus, mikään kypärä ei ole riittävän hiljainen ettei kuulovaurio ole tarjolla jos ei käytetä tulppia.
Poikkeuksen voisi ehkä tehdä joku valtavan kokoisella pleksillä varustettu pyörä, jossa kypärä ei ole ajoviimassa ollenkaan.
Shuberth c3 pro pitäisi olla tosi hiljainen. Onhan se kun kaupassa sovittaa, mutta testi tien päällä osoitti että korvat soi matkanopeuksissa ja kuulovaurio on taattu pidemmän päälle. Se ei vaimenna melua että pistää kuulokkeet korviin ja tuuppaa musaa niin lujaa että melu ei kuulu.
Toisaiseksi jos kuulo on tärkeä ja arvelet tinnituksen häiritsevän pidemmän päälle, suosittelen korvatulppia. Se on ihan sama mitä käyttää kunhan ne sopii itelle. Euron earit tai parin sadan valetut, kumpikin toimii jos ne earit menee korviin helposti.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Oma kokemus on kun katselee kun motoristit vetää kypärää päähän, että monella on jotain kuulonsuojausta alla.
Toisaalta kyllä töissä näkee edelleen kunnon vanhan kansan perinnettä. Kyllähän mies nyt vähän meteliä kestää, ei se runkonaulain niin pahaa ääntä pidä kun ei koko ajan tarvi. Akkojen hommaa tuollanen nillitys kuulosuojaimista. Se on mies, joka metelissä pärjää ilman kuulosuojaimia.
Nykyään isä on tyytyväinen mies kun 30 vuoden jälkeen sai kunnolla toimivan kuulolaitteen. Nykyään onnistuu normaali kommunikaatio eikä porukassa ole aina orpo piru yksinään kun pystyy seuraamaan keskustelua.
Toki omalla kohdalla on toinen korva erittäin herkkä melulle. Sen sai eräältä keikalta nuorempana kun ei välittänyt ja nuorimieshän kesti melua. Nykyään se reagoi varsin nopeasti meteliin ja aiheuttaa ikävän, toispuoleisen tunteen korviin. Nykyisen tuntemusten perusteella en hankkisi tuota vauriota enää, mutta se meni jo aikoinaan. Ainkaan en halua sitä yhtään pahentaa.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
On erikoisen huvittavaa, kun jotkut motoristit (yleensä naisille baaritiskillä) kertovat miten hienoa on vapauden tunne ja tuulen suhina korvissa. Epäilen heidän motoristiuransa olevan lähinnä Easy riderin katsomista, sillä en tiedä ketään, joka ei olisi yrittänyt päästä siitä helvetillisestä suhinasta eroon![]()
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Näin se sullakin tieto lisääntyy.
Tässä on yksi.
"Viimeinen väri" on ollut päässä jo pitkään.
Ensimmäiset vuodet "yötäpäivää" yksin ja porukassa
pelkillä paisareilla.
Runsaasti aikaa varikoilla ja ratojen varsilla ennen minkäänlaisten
vaimentimien tuloa putkistoihin.... ja siitä sitten eteenpäin.
Nuoruus- ja aikuisiällä oikeesti paljon ja jatkauvasti tunteja
ruohonleikkureilla, siimureilla, sahoilla, perämoottori ym. veneillä jne.
Erilaisilla 70- ja 80- luvun työkoneilla junnaamista tuhansia tunteja.
Rälläköintiä, sirkkelöintiä.
Kohtuumäärin haulikko- ja muuta käsiaseammuntaa.
Kypärä päässä mopoilua ilman tulppia yli 40 vuotta.
Ainoa "myönnytys" mopoilun saralla vanhojen kypäräpuhelimien
ajoittain "riipivän" äänen pehmentämiseksi vähän pumpulia iiriin.
No.... mitä on seurannut?
Vaikea sanoa, mutta tuossa vuosi takaperin tehdyssä perusteellisessa
kuulotutkimuksessa: No Problem. Kuulo erinomainen ja ikä huomioiden
vielä parempi.
En siitä huolimatta dissaa henenkään tulppien ym. suojainten käyttöä vähääkään.
Se ei kuitenkaan lakkaa vituttamasta kaikkeen "terveyspoliisihommaan" liittyen, että
oli asia miten hyvä tahansa, mopo karkaa varsin totaalisesti turhan usein käsistä
ja hommasta katoaa "laboratiotestien" pohjalle viritetyn todistelun kautta
yhteys todellisuuteen välillä aika suvereensti.
Eipä mulla muuta.
Ihan tavallinen ihminen tässä kuitenkin..... maan asukas, lihaa ja verta.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
^
Väite on siis, että olet altistunut kuuloa vaurioittavalle melulle vuosikymmeniä ilman mitattavaa kuulovauriota. Onpa käynyt hyvä tuuri.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Toisilla kuulo vaurioituu helpommin. Sitä olen ihmetellyt, että miten sodankäyneillä on mitään kuuloa jäljellä. Tai jollain hevimuusikoilla.
Mutta ei ole mitään järkeä paahtaa jossain Saksassa bahnia tuntikausia ilman mitään suojaa. Tai rälläköidä, moottorisahata, tms tuntikausia ilman suht helposti käytettäviä suojia.
Ja minä olen kuullut ihmisistä, jotka elivät tosi vanhoiksi vaikka polttivat kaksi askia Norttia päivässä sekä kaljaa ja viinaa meni litra tolkulla. Useimmat eivät elä ja mitä ampumiseen tulee, niin kaveri sai tinnituksen yhdestä rullallisesta 0.357":lla ilman kuulosuojaimia. Toisaalta Raidille ei tainnut käydä mitään, vaikka ampui 0.45":lla rappukäytävässä![]()
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Ei sodassa, mutta aikoinaan Pahkajärven kovataisteluammunnoissa sain vasempaan korvaani vaurion. Joku vitun isompi paukku räjäytettiin ihan vieressä. En ymmärtänyt sitä ja sen vakavuutta silloin, enää on turha itkeä. Onneksi oikea korva toimii edelleen hyvin.
Tulppia tulee käytettyä aina kun muistaa - paitsi nurkka-ajeluilla. Pyssykin laukeaa vain suojaimet korvilla.
Viimeksi muokannut: J@ck; 01.04.2017 klo 21:37.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Vantaa-Vyborg
Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Mun vähäisen kokemuksen perusteella homma menee karkeasti yksinkertaistettuna jotenkin näin (mutua):
Nakupyörä ilman pleksiä = tulppia ei ainakaan tikkarinopeuksissa tarvitse, kun mikään ei tee niitä suhinapyörteitä.
Sporttouring pyörä vakiopleksillä = alkaa tarvita, jos korvien soiminen ja kuulon säilyminen yhtään kiinnostaa.
Pyörä parannellulla ja suuremmalla touringpleksillä (jolla suhinoiden piti pienentyä) = tulppia on pakko käyttää
Ainoat parannukset suhinoiden suhteen olen saanut aikaan plekseillä, joissa on sellainen tuuliohjain-tuplalippa. Esmes nykyisellä XR:llä ei viitsinyt ajella alkuperäisellä pleksillä ilman tulppia, nyt Laminar Lipillä (vai mikä se merkki olikaan) menee kotimaan tikkarinopeudet ilmankin. Sama homma oli 16 GT:llä.
Käytän tulppia reissussa silti.
Toki roikkuu ja riippuu myös paljon kypärästä, kuskin koosta jne..
Viimeksi muokannut: J@ck; 01.04.2017 klo 22:24.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Puhu sinä "väitteestä", minä vain TOTEAN tapahtuneen.... tai paremminkin yleisesti hyväksyttyinä, poikkeuksettomana totuutena esitettyjen VÄITTEIDEN toteutumattomuudesta omalta kohdalta.
En suosittele, enkä kehoita ketään olla suojaamatta kuuloaan juuri niin hyvin ja pedantisti missä vaan
sille kokee tarvetta. Asia ei liioin häiritse millään tavalla.
Palaan vielä kerran tähän nykymaailman tapaan "tarttua" asiaan kuin asiaan tavalla....
"Yksi pääskynen tekee kesän", ja tämä on absoluuttinen totuus jolle vielä haetaan varsin tarkkaan
valittua "tieteellistä" todistelua..... kokonaisuudesta juuri edes kiinnostumatta.
Jos tieteelliseen todisteluun vedoten ja jumalattoman kokoisten pallien päällä seisten sitten
kailotetaan absoluuttisena ja todistettuna totuutena asioita, jotka esitetyssä muodossaan
voi käytännön tasolla "ampua alas" aivan alkuunsa, ei kovin pitkään jaksa moista soopaa kuunnella vaikka
asia sinällään on oikein hyvä.
Otetaas ihan yksinkertaisesti noita "esitettyjä faktoja" liittyen niihin esitettyihin VÄITTEISIIN.
Jos homma olisi kuten väitetään, suuruusluokassa min. 95% jo 20.vuotiaista pitäisi olla
vakavasti ja selkeästi havaittavasti kuulovammaisia siihenastisten käytännön olosuhteiden uhrina.
Tätä sen absoluuttisena totuutena (laajemminkin tarkasteltuna) esitetyn VÄITTEEN väistämättä
pitäisi indikoida.
Käytännössä (todellisuudessa) taitaa tilanne olla kuitenkin tuon vammautumisen suhteen
olla hieman toinen..... huomioiden senkin realiteetin, että kaikki vauriot eivät välttämättä
ilmaannu välittömästi tai hetimiten.
Eli jos jossain "oikaistaan" agendan tueksi, olkoon hyväkin, näissä hommissa se todella on osattu.
Mennään vähän samaan tapaan kuin aikanaan näillä hoodeilla asematunnelin valmistuttua.
Joku sai välillä turpaan asematunnelissa. Yksi ihan vaan huonolla tuurilla, toinen oikein
helvetisti kerjäämällä..... ja tuolta pohjalta olisi pitänyt sulkea koko paska kerralla terveydelle
poikkeuksettoman tuhoisana pätkänä.
Näinhän melkein kaikki hommat nykyisin etenee.... mikä milläkin agendalla.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
http://www.suomisanakirja.fi/väite
Jatkakaa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Oletko Bone ajatellut miljonäärivisaa, kun joka asiasta on tieto? Siellä tosin pitää kai vaan valita jokin vaihtoehto, kun ohjelma-aika on rajallinen. Täällähän Iijokisarja on jo huomattavan pitkä, mikä sinänsä on kunnioitettavaa. Juoni vaan on se sama.![]()
Tulipa eilen ikäänkuin heräte ostona hankittua suupertinS2 ja nyt menikin aamusta vähän toista tuntia et sain väkerrettyä Senan kuulottimen paikoilleen. Vähän otti kipeetä kun mattoveitsen ja puukon kanssa uuteen pottaan kaiversin tilaa senan pidikkeelle. Reuna muoviin ja vähän styroksiinkin piti tehdä loveuksia etä kiinnike asettui paikoilleen ja liittimrn piuhat sai pihalle. Lopulta asennus kuitenkin onnistui mielestäni varsin mallikkaasti.
Kypärän päähän saaminen ja pois otto ovat hieman työläiyä kun aukko on ahtaan oloinen, mutta muuten istuu hyvin päähän. Varmaan huomattavasti hiljaisempi pönttö kuin mitä aikaisemmat halppis versiot olleet, vaikka en niissäkään ole mitään kuulosuojaimia ikinä käyttänyt.
FJR 1300 -13 6/2024-
CBR 1100 xx -05 7/2016-6/2024
CBR 1000F -89 7/2013-7/2016
GS 1000S -79 85-88
CB750-73 83-84
CB350F -7? 82-83
CB125Tvin -79 81-82
CB100S -7? 80-81
Mä oon askarrellu viime aikoina Senan S20:stä kolmeen suuberttiin (S2, C3 ja C3 pro). S2:n seen ei tarvinnu koskea puukolla ollenkaan ja C3:ten osalta ainoastaan kaulukseen tein pienen loven, jotta piuhat sai tulemaan kauluksen ja kuupan välistä. Jos ymmärsin oikein niin et käyttäny liimattavaa pidekettä. Mulla Senat on pysyny hyvin kiinni liimattavalla pidikkeellä.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
FJR 1300 -13 6/2024-
CBR 1100 xx -05 7/2016-6/2024
CBR 1000F -89 7/2013-7/2016
GS 1000S -79 85-88
CB750-73 83-84
CB350F -7? 82-83
CB125Tvin -79 81-82
CB100S -7? 80-81