Moi,
Löytyykö Honda Shadow C4 (vm 2004) yhtään e-hyväksyttyä tehoputkea? Ostamassani pyörässä on Cobran Streetrod Slashdown putket jotka kuulostavat kyllä erittäin hyviltä mutta Suomen tieliikenteessä niillä taitaa rapsahtaa sakko + kilvet lähtee, ei ole siis e-hyväksyntää niillä.
Kaikki vinkit otetaan vastaan!
t: aloitteleva motoristi
En nyt mitenkään provosoi, mutta ajele vaan ihan rauhassa niiden nykyisten putkien kanssa.
Mikäli poliisi pysäyttää, niin miksi ne katsoisi onko sun pakoputkissa e-merkintää?
Ja voin lyödä vetoa, että et tule koskaan näkemään poliisin äänenmittausratsiaa (jos kuitenkin näät, niin laita lotto vetämään)
Ei muuta kuin turvallisia kilometreja!
edit. Ilmeisesti edellinen omistaja on asentanut ne Cobran putket siihen pyörään? Ja todennäköisesti sillä on myös ajeltu muutama kymmenen tuhatta kilsaa niiden kanssa.
Braaaaap
Veikkaisin ihan samaa kuin T1mppakin. Ajoin 5 vuotta pyörällä, jossa oli suorat putket ja meteliä piisasi, etenkin kun antoi vähän reippaammin happea. Vaimolla Black widowssa Cobrat 5 vuotta, ei E-merkintöjä ja meteliä niissäkin piisasi. Käytiin norjassa ja ajettiin ympäriinsä.
Nykyisessa on Youshimuran koko ränni, ei e-merkintää. Killeri löytyy mutta se ei kuulemma mitään vaikuta. Ääntä lähtee tuostakin kohtuudella, mutta ei niin paljoa kuin entisestä. Tuolla rullattiin viime kesänä 16 000 kilsaa, pari viikkoa Norjassakin eikä se ketään tuntunut kiinnostavan.
Koskaan ei ole ketään kiinnostanut paljonko sitä ääntä lähtee ja etenkin mun pyörästä sitä lähti.
Oulun torin rannassa kun käy kesäpäivänä katselemassa ja kuuntelemassa niin lähes jokaisesta customista vois ruuvata kilvet irti edes käynnistämättä ja mittaamatta meluja. Parhaimmissa näkyi olevan parin, kolmenkymmenen sentin rosteriputki pelkästään pakarina. Ääni sen mukainen.
Itse pidin sen verran huolta etten etenkään yöaikaan huudattanut pyörää kaupungissa enkä turhaa provosoinut poliiseja kun olivat liikennevaloissa rinnalla. Niin kauan kun ei turhaa provosoi niin en usko että tulee mitään ongelmia.
Sitten on eri juttu jos ajattelet meneväsi keskieurooppaan. Siellä on joku valtio, joka suhtautuu aivan erityisen nihilistisesti noihin laittomiin putkiin ja taitaa saksassakin olla vähän huonosti suhtautuvaa väkeä.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
T1mppa, juu edellisen omistajan jäljiltä nuo Cobrat löytyy. Ostohetkellä mittarissa 28 000 km tosin en tiedä missä vaiheessa oli asennuttanut Cobrat alle (liikkeestä ostin jonne edellinen oli myynyt). Voihan se olla, että ovat ehtineet olla jo vuosia käytössä.
Eurooppaan ei ole tarkoitus lähteä ainakaan lähivuosina vaan tyydyn aluksi kurvailemaan pienillä mutkaisilla maalaisteillä. Rohkaisevia kommentteja kyllä jos ei teilläkään ole vuosiin tullut kukaan kyselemään vaikka äänekästä menoa on ollut, täytyy mietiskellä tässä vielä.
Ihan mielenkiinnosta silti kuuntelisin jos on olemassa joitakin e-hyväksyttyjä pönttöjä? Ja toisekseen, millaisia sakkoja voi saada jos nyt sattuisi niin huono tuuri, että poliisi pysäyttäisi ja alkaisi tutkia tarkemmin?
Sakoista en osaa sanoa, mutta katsastuskonttorille tulee asiaa. Veikkaan silti että kallein osa on ne uudet putket ellei sitten saa jotain edullista tarvikeänkäriä.
Jos nyt muistan oikein niin sitä katsastuspakkoa ei pyörille tullut. Toissa syksynä kun vaimolle vaihdettiin pyörä ja viime keväänä mulle niin silloin tuo asia oli vähän tapetilla. Meillä merkkasi kyllä hankintapäätöstä tehdessä merkittävästi että putket ovat joko e-hyväksytyt tai sitten alkuperäiset putket tallessa.
Mun pyörään löytyi mukaan koko alkuperäinen putkisto, vaimon pyörässä on sitten yoshimuraa, joissa on e-hyväksyntä. Ne täyttää standardit kun hommaa killlerit. Nyt niitä ei siinä ole, mutta ääni on kyllä ihan järjellisissä rajoissa. Ei se ompelukoneelta kuulosta, mutta ei se heti herätä virkaintoisintakaan koppalakkia kun täräytetään käyntiin.
Vaimo kuulemma herää kyllä joka kerta kun lähden aamulla töihin pyörällä. Ei sekään mikään törkeä ole mutta sen verran mörinää lähtee kun se käy kylmänä että varmasti herää jos makuuhuone on sillä puolen pihaa. Kieltämättä vähän käy sääliksi paria naapuria, joilla on myös samalla puolen pihaa. Onneksi lähes kaikilla on kuitenkin toisella puolen taloa makuuhuoneet. Parin naapurin kanssa olen asiasta jutellut ja he eivät ole häiriintyneet.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
En ole hetkeen seurannut aihetta mutta taitaa enemmänkin se lähtevä meteli kiinnostaa eikä se onko putkessa jotain merkintöjä.
Minä kuulun siihen huomionhakuisten mopopoikien vihaamaan ryhmään kenen mielestä on hyvä juttu että meteliä valvotaan
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Samaa mieltä, kohtuus kaikessa.
Ankara googlaus ei ole tuottanut tuloksia e-hyväksyttyjen putkien suhteen muuten kuin LeoVincen Silvertail KO2 putkien suhteen. Ne tosin sopivat valmistajan mukaan vain vanhempaan C2 version varjoratsuun mutta jossakin ketjussa täällä foorumilla mainittiin että voisivat sopia myös minun C4 versiooni, kellään tietoa tästä?
Jos ei sopivia löydy niin varmaan ainoaksi vaihtoehdoksi jää asentaa putkiin db killerit, muuttuuko melu tuosta ratkaisevasti?
Helpoimmalla pääset vaivan ja ahistuksen suhteen kun ajelet vaan ja alat laitella killereitä jos joku setä-virkamies niin käskee![]()
Honda GL1800 -06
Vanhat: VF750C, GL1500C