Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Kysynpä täältä kun en ole itse ennen kokeillut. Eli tarvis tuon iskarin alapään "silmä" holkki saada vaihdettua. Laitan projektiin XT600:n takapampun. Nostaa perää ja saa jousen vaihdettua painon mukaan.

    Holkki liian kapea ja reikä liian suuri. Alkuperäinen ja pyörään tuleva alapää on 45mm, kun tuossa holkki on 35mm. Tämä hoituisi 5mm holkeilla molemmin puolin. Mutta reikä kiinnitystappia varten on 14mm kun pitäisi olla vaan 12mm.

    Tuohon voisi sorvata väliholkin, mutta seinämä on silloin vain 1mm tapin ympärillä. Pystyykö tuon lyömään / puristamaan pois? Alkuperäisessä iskarissa on vastaava alapää muuten ulkomitoiltaan, eli jos tuon saa irti, niin ne voisi vaihtaa päittäin.

    Tuntuu tiukalta ja en viitsi heti tärvellä osaa. Tietysti reikää voi porata hieman isommaksi, jolloin sorvattavaan holkkiin saa lisapaksuutta.

    IMG_0286.jpg
    250cc 2t & HD FXDB
    ex. HD XL1200C
    ex. XV cafe project '81
    ex. KTM 350 EXC-F '12
    ex. ZX-10R ´13
    ex. WR250R '12
    ex. ZX-10R '07
    ex. FZ6-S '04
  2. #2
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Olisko neulalaakeri???
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  3. #3
    Ei tuo laakeri kyllä ole.

    http://www.boats.net/parts/detail/ya...226-00-00.html

    Tämä on alkuperäinen osa joka pitäisi saada tuohon "uuteen" pamppuun. Kait tuo vaan pitää lyödä pois?
    250cc 2t & HD FXDB
    ex. HD XL1200C
    ex. XV cafe project '81
    ex. KTM 350 EXC-F '12
    ex. ZX-10R ´13
    ex. WR250R '12
    ex. ZX-10R '07
    ex. FZ6-S '04
  4. #4
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Kyllä se nyt vaan neulalaakerilta näyttää.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  5. #5
    Näyttäs minusta olevan kumipusla, jossa ulompi ja sisempi metalli holkki on tosi tiukalla sovitteella kiinni kumissa. Välissä saattaa myös olla liimamassa. Veikkaisin että kumi repeää ainakin jossain määrin irroituksen aikana. Lyömällä sitä ei tule saamaan irti, sillä kumi joustaa ja vie kaiken iskuenergian, eli kumi vain kärsii. Jos ois pakko saada irti, niin itse kokeilisin prässissä painamalla.

    Edit: siis meinasitko nyt kuitenkin että vaihdat koko puslan, etkä sisempää metalli holkkia joka on kumipuslassa? Jos näin, niin präsissä lähtee panattamalla ulkoreunan kanssa about samalla halkaisijalla olevalla hylsyllä tms holkilla. Saattaa myös lähteä samalla tavalla lyömällä. Tuohon keskellä olevaan metalliholkkiin ei pidä mennä painamaan prässillä tai lyömään, sillä se repii todennäköisesti kumin rikki.

    Edit 2: https://youtu.be/aAHB9UARmjo
    Tuosta ku katot 4:30 eteenpäin nii pitäs selkeyttää asiaa.
  6. #6
    Kumipuslahan tuo varmasti on. Tarkoitus ei ollut hakata tuota sisempää holkkia pois, jossei ole pakko.

    Eli jos tuon voi puristaa/lyödä kokonaan pois molemmista, niin silloinhan voin vaihtaa vanhasta iskarista koko kumipuslan tuohon "uuteen" iskariin. Kehä puslan ulkopuolella on samoilla mitoilla. Näin ei tarvitsisi sorvata yhtään holkkia.

    Toinen iskari on '81 vuosimallista ja toinen '87 vuosimallista, eli saapa nähdä kuinka piukassa ovat. Tuohon ei oikein voi lämpöäkään antaa kun puslassa kumia mukana.
    250cc 2t & HD FXDB
    ex. HD XL1200C
    ex. XV cafe project '81
    ex. KTM 350 EXC-F '12
    ex. ZX-10R ´13
    ex. WR250R '12
    ex. ZX-10R '07
    ex. FZ6-S '04
  7. #7
    Jos ei oo prässiä, niin kierretangosta, sopivista levyistä ja hylsyistä/putkista voi tehä helposti ulosvetimen/sisääntyöntimen. Vinkkinä; laita pusla pakastimeen muutamaks tunniks ennen paikalleen asennusta, metalli nimittäin "kutistuu" kun kylmenee. Ja pusla kannattaa voidella kuparitahnalla tms niin menee liukkaammin paikalleen.
    On noita tullu jokunen moskallakin irroteltua, mutta helvetin iso duuni vs prässi tai ulosvedin. Paikalleen tietysti menee helpommin kun vanhan irroitus.
  8. #8
    Hyviä vinkkejä, kiitos. Kokeilin tuossa eilen putken, hylsyjen ja kierretangon kanssa. On kyllä tiukassa niinkuin arvelinkin, ei liiku mihinkään. Kyselin tuossa ja yhdellä kaverilla on prässi, joten kokeillaan sitä ensi viikolla. Eiköhän se sillä lähde kun saa kunnolla kohtisuoran paineen aikaiseksi.

    edit. ja jossei muka mitenkään onnistu poistaminen, niin sitten pitää vain tuhota tuo sisempi holkki + kumi ympäriltä, niin saa uudelle sorvattavalle holkille lisätilaa / seinämävahvuutta.
    250cc 2t & HD FXDB
    ex. HD XL1200C
    ex. XV cafe project '81
    ex. KTM 350 EXC-F '12
    ex. ZX-10R ´13
    ex. WR250R '12
    ex. ZX-10R '07
    ex. FZ6-S '04
  9. #9
    Yksi vaihtoehto on hommata uusi pusla ja vanhan poistaminen särkemällä. Ensin vuolee vaikka puukolla kumia pois niin että saa ulomman metalliholkin katkaistua vaikka parista kohtaa puukkoshalla/rautasahalla. Pitää vaan olla tarkkana että ei hirvesti lovea puslan pesää.
    Tietysti jos pusla on vaikeasti saatavissa tai kallis niin kyllä se pitäs sieltä ehjänäkin tulla prässillä.
  10. #10
    Lainaa Grosse kirjoitti Katso viesti
    Hyviä vinkkejä, kiitos. Kokeilin tuossa eilen putken, hylsyjen ja kierretangon kanssa. On kyllä tiukassa niinkuin arvelinkin, ei liiku mihinkään. Kyselin tuossa ja yhdellä kaverilla on prässi, joten kokeillaan sitä ensi viikolla. Eiköhän se sillä lähde kun saa kunnolla kohtisuoran paineen aikaiseksi.

    edit. ja jossei muka mitenkään onnistu poistaminen, niin sitten pitää vain tuhota tuo sisempi holkki + kumi ympäriltä, niin saa uudelle sorvattavalle holkille lisätilaa / seinämävahvuutta.
    Eikö helpompi vaihtoehto olisi läheteä sorvaamaan vaan tarpeeksi tiukalla sovitteella olevat adapterit/holkit, ilman kumipulsan tuhoamista? Metalli-metalli liitos on kuitenkin paljon helpompi tehdä kuin kumi-metalli, ja 1mm seinämäpaksuuden sorvaaminen ei pitäisi olla mahdotonta. Kestävyyden ei myöskään pitäisi olla ongelma, kun tuo ohut siivu on tuettu molemmilta puolin paksummalla materiaalilla.
    http://koalastothemax.com/
  11. #11
    Ei tässä mitään vaihtoehtoja ole vielä hylätty. Ihan mielenkiinnosta haluaisin tuon pois, kun on kuitenkin noinkin vanha pamppu, projektihengessä

    Tuohon saa uusiakin puslia, mutta koitetaan jos kierrättämällä selviäisi.

    Vaikka tuon sisemmän holkin ja kumin tuhoaakin, niin jäähän tuohon sitten vielä kumipuslan ulkokuori pesän sisälle. Pesä ja tuo ulkokuori on metallia, joten tuohon vain sitten vahvemmalla seinämällä sorvaa uuden holkin. Jos tuohon menen, niin en sinne kumia jätä.
    250cc 2t & HD FXDB
    ex. HD XL1200C
    ex. XV cafe project '81
    ex. KTM 350 EXC-F '12
    ex. ZX-10R ´13
    ex. WR250R '12
    ex. ZX-10R '07
    ex. FZ6-S '04
  12. #12
    Hyvin lähti kun on oikeat työkalut, kuten aina.

    Kaverin 12t prässillä ja muutamalla hylsyllä lähti kivutta. Nyt on tilaa sorvata uusi holkki.

    WP_20170220_19_55_29_Raw.jpg
    250cc 2t & HD FXDB
    ex. HD XL1200C
    ex. XV cafe project '81
    ex. KTM 350 EXC-F '12
    ex. ZX-10R ´13
    ex. WR250R '12
    ex. ZX-10R '07
    ex. FZ6-S '04
  13. #13
    Mitäs mieltä, noissa alkuperäisissä kun on kaikissa kumia tuolla metalliholkkien välissä, niin pitäisikö tuo uusi holkki tehdä esim. nailonista? Kestääkö miten kuormitusta, kokemuksia?

    Vai onko metalliholkki metallipesässä ja metallitappia vasten ihan ok? Mietin tuota kovuutta, tuleeko kuinka iskut läpi ja kuluuko tuo nopeasti kun on metalli metallia vasten. Tuohon tulee kuitenkin jonkin verran voimia, vaikkei mopolla ajeta kuin kadulla joskus ja jouluna.
    250cc 2t & HD FXDB
    ex. HD XL1200C
    ex. XV cafe project '81
    ex. KTM 350 EXC-F '12
    ex. ZX-10R ´13
    ex. WR250R '12
    ex. ZX-10R '07
    ex. FZ6-S '04
  14. #14
    Luulis katukäytössä kestävän ilman kumipuslaakin, eikös exc:nkin iskarin alapää ole sellaisella aika pienellä pallolaakerilla swingissä, ja varmaan saa enemmän iskuja kuin kadulla?
  15. #15
    Kyllä sen luulis kestävän. Joissain tosiaan on ns. Häränsilmälaakeri alapäässä ja ne on täyttä metallia.
  16.  
  17. #16
    Noheva tuttu sitten ratkaisi homman tekemällä ensin pesän sisään nailonitangosta sorvaamalla millin pesää leveämmän holkin. Sitten alumiinista varsinaiset holkit nailonin sisään pesän molemmin puolin, hieman isommalla halkaisijalla. Nyt iskari pysyy keskilinjalla (pieni liikkumisvara sivusuunnassa) ja nailoni ajaa metallitapin ja alumiiniholkkien välissä "iskunvaimennuksen". Käyttö sitten näyttää miten kestää ja mikä materiaali antaa periksi ja alkaa kulumaa. Sovitteet on tiukat, joten eläminen pitäisi olla minimaalista iskun suuntaan.

    IMG_0287.jpg

    IMG_0288.jpg

    No kyllä tuolla projektin jo tien päälle voi viedä.
    Viimeksi muokannut: Grosse; 23.02.2017 klo 22:10.
    250cc 2t & HD FXDB
    ex. HD XL1200C
    ex. XV cafe project '81
    ex. KTM 350 EXC-F '12
    ex. ZX-10R ´13
    ex. WR250R '12
    ex. ZX-10R '07
    ex. FZ6-S '04