BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Trafi ja päiviräsänen kieltää kaiken
noi luokitushommat on kyllä aika haastavia
ei sellaselle esim. Aygolle oikein löydy edes tosta listasta sellasta luokkaa mihi se "kuuluis"
aina on jotain ja jos ei muuta niin sen luokan vehkeet saakin kulkea 90km/h
http://whm12.louhi.net/~smot1/wp-con...L-luokassa.pdf
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Käsittääkseni valtaosassa urheiluautoista yksi avain on ns. "valet key", eli avain joka annetaan sille hotellin parkkipojalle joka käy sen vehkeen pysäköimässä. Tuolla avaimella tehot on jotain mopoluokkaa, ettei parkkipojat rälläilisi niillä miljoonan menopeleillä ihan miten sattuu.
Käytännön toteutus tuohon on siis jo olemassa, mutta Trafin tuntien pykäläviidakko on läpitunkematon. Koska kaikkein vihreintä on ostaa mahdollisimman monta vähän kuluttavaa uutta autoa, niin siihen suuntaan kaikkitietävä Liikenteen onnellisuusvirastomme meitä hallintoalamaisia ohjaa, kun emme itse ymmärrä omaa parastamme.
1835
Tuota miekii ajattelin, koska se olisi kaikkein helpoin ja kätevin toteiuttaa nopeusrajoitus ja sen ohitus.
Kevytpeli olisi vakiona kuristettu versio, mutta avaimella saisi täyden nopeuden käyttöön.
Se olisi jo liian hyvää, että jos junnulla on se B1-ajokortti ja vieressä istuu esim. väh 25v. B-kortillinen, niin junnu saisi vetää sillä autolla sitten rajoitusten mukaan vaikka 120km/h.
Näin tulisi myös kokemusta "oikeasta" liikenteestä.
avain muistaa penkin peilin ja ratin henk koht säädöt ja siihen saa myös tehon rajauksen.. eli on olemassa jo jos vain halutaan käyttää..... niin juu se voi myös jättää osan ovista avaamatta...
myös ajotavan tunnistaa esim vaimon ja oman kierrosten käytön ja automaatin vaihtamis tavan...
on vaan liian helppo ja halpa ottaa suomessa käyttöön... valtion tarvis saada omat tonninsa välistä.....
Nopeusrajoitetut henkilöautot liikenteeseen 2019?
Mopoautoja on haluttu korvata liikenneturvallisemmilla "kevytautoilla". Loppilainen kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) esitti vajaa vuosi sitten, että ajokorttilakiin lisättäisiin luokka autoille, jotka on rajoittimella säädetty kulkemaan hitaammin. Heinosen mukaan asia on etenemässä hyvällä tavalla.
– Kevään aikana toivottavasti saadaan päätöksenteon portaissa tätä asiaa eteenpäin, hän arvioi.
https://yle.fi/uutiset/3-10028683
Eikös kaikki ajoneuvot ole nopeusrajoitettuja, en ole vielä osunut kotomaassa tielle jossa ei olisi jotain rajoitusta voimassa? Nytkin jonot menee kympin alle tikkarin, ja kun uudet taksat tulee niin sitten kai parikymppiä alle tikkarin. On niin turvallista. No, eipä tässä mitään, lähtee vähän aikaisemmin matkaan. Vaikka edellisenä päivänä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Lopuksi on vielä löydettävä tekninen ratkaisu nopeuden rajoittamiseksi. Kukapa ei ole kuullut viritetyistä mopoista. Miksei nopeusrajoitettua traktoriautoakin voisi vähän viritellä?
Niin, mutta miksi siitä pitäisi olla erityisesti huolissaan.
Minusta olisi parempi, että rangaistaan niitä, jotka virittää, kuin että rangaistaan kaikkia etukäteen.
Nyt haaveissa on jonkinlainen elektroninen ratkaisu, joka voitaisiin koteloida ja suojata sinetein. Silloin poliisikin voisi helposti tien päälläkin todeta, onko traktoriautossa kaikki niin kuin pitää. Näitä "mopoautorajoittimia" on jo Trafin mukaan kehitteillä.
Tarkoittaa sitä, että sitten se auto on koko ajan rajoitettu versio ja se rajoittaa käyttöä.
Jos rajoitus olisi ohitettavissa esim. elektronisella avaimella, niin B-kortillinen voisi saada käyttöön korkeammat nopeudet, mikä taas lisäisi ajoneuvon käyttöä ja laskisi kustannuksia.
https://yle.fi/uutiset/3-10039322
Nämähän eivät tule olemaan - jos niitä joskus tulee - henkilöautoja vaan T1 luokan traktoreita johtuen EU-ajokorttimääräyksistä. Tarkoittaa että kulkine on rekisteröity traktoriksi ja niiden nopeusrajoitussääntöjen alainen, joko 40 tai 60kmt. Eikä se muutu kuljettajan ajokorttiluokan mukaan.
"Trafin selvityksen lähtökohtana olivat "traktoreiksi muutetut autot", sillä traktorien ajokorttivaatimukset ovat kansallisessa hallinnassa. Tarkoituksena on, että henkilöautot muokataan traktorin ajoneuvoluokkaan eli luokkaan T1.
Hankkeen edetessä päätettäväksi tulee esimerkiksi se, saako autotraktorilla ajaa enintään 40:n vai 60:n kilometrin tuntinopeutta. Muutoksia tarvitaan ainakin ajoneuvolakiin ja ajokorttilakiin sekä asetuksiin ja Trafin määräyksiin."
Tuo muokaaminen ajoneuvoluokaan T1 tarkoittaa minimissään nopeudenrajoitinta ja vetolaitetta. Ehkä jotain muutakin.
Eikös 60km/h kulkeva liikennetraktori tarvi nykyisellään c-kortin? Tai sille pitää ajaa oma. B-kortilla ei saa ajaa?
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kyllä, TL luokan traktori edellyttää c-korttia, sen vuoksi tarvittaisiinkin ajokortti- ja ajoneuvolain muutos mikäli näille "autotraktoreille" haluttaisiin antaa 60kmt enimmäisnopeus. Jos lakimuutos ei onnistu tai siihen ei ole halua niin sitten se on 40kmt.
Tämä asian loppuun saattaminen jää kuitenkin, suurella todennäköisyydellä, tulevan hallituksen tehtäväksi. Aikaahan tuleviin eduskuntavaleihin on enää noin 14 kuukautta.
Viimeksi muokannut: Patukka; 25.01.2018 klo 12:27.
Liikennetraktorikortti (LT)
Ajokorttivaatimus, kun Traktorit, joiden rakenteellinen nopeus on yli 40 kilometriä tunnissa ja enintään 60 kilometriä tunnissa, niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen. (LT-luokka sisältää myös T-luokan ajo-oikeuden)
LT-luokan tutkintoon pääsemisen edellytykset
ikä vähintään 15 vuotta voimassa oleva ajokorttilupa JA Tutkintoon ilmoittautuvan on esitettävä luotettava selvitys henkilöllisyydestä (voimassaoleva ajokortti, henkilökortti tai passi).
https://www.ajovarma.fi/liikennetraktorikortti
Mie oon tuon ymmärtänyt niin, että 15-vee junnu voi ajaa yli sataheppasta turboahdettua Polariksen Liikennetraktoria ja se saa kulkea 60km/h...![]()
Joo, sotkin asiat keskenään, näitä tarkoitin:
Nopeat traktorit (yli 60 km/h)
Traktorit, joiden nopeus ylittää 60 km/h, vaativat auton ajokortin. Ajokortin luokka määräytyy traktorin kokonaismassan mukaan. Jos traktorin kokonaismassa on enintään 3500 kg, kuljettajalla tulee olla B-luokan ajokortti. Jos kokonaismassa on yli 3500 kg, vaaditaan kuorma-auton ajokortti ja kuorma-auton kuljettajan ammattipätevyys, jos traktorilla ajetaan ammattipätevyyslain tarkoittamia ajoja. Mikäli traktoriin on kytketty hinattava ajoneuvo, henkilöllä on lisäksi oltava E-luokan ajoneuvoyhdistelmän ajo-oikeus.
Tuo 3500kg kokonaismassa ylittyy useinmiten eli se c- tai ce-kortti tarvitaan lähes aina näitä kuljetettaessa.
Tämä muutos on jo meneillään että b-kortilla saisi ajaa myös 60km/h "traktorimönkijöitä" ja toivottavasti on jo voimassa jo ensi kesänä. Aiheen foorumille ollaan tilannetta kasattu: http://keskustelu.sammysatv.com/view...p?f=17&t=34554
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
alkaa tämäkin asia saamaan naurettavia piirteitä , miksei suomessa saada päätettyä yksinkertaistakaan asiaa ilman että siitä saadaan joku ihme show aikaan
nyt esitetään että.
auto pitää olla uudempi kuin -14
turvatyynyt molemmille etupenkkiläisille
vetokoukku että voidaan katsastaa traktoriksi
takapenkki pois..
ym.
WTF...
ilmeisesti ei saada muuten riittävän kalliiks ja hankalaksi![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Mikäs täällä tuon suhteen muuttuisi... ja miksi?
Ei ole kovin kauan ajasta, jolloin johtavan virkamiehen vankkumaton näkemys lisäjarruvaloista oli,
että ovat itse saatanasta ja aiheuttavat.... jos ei syöpää, niin ainakin silmänpohjarappeumaa
takana ajaville.
Näillä mennään.... aika ja asiat vaan vaihtuu.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Onhan se nyt ihan liikaa vaadittu poliitikoilta ja virkamiehiltä, että asiat hoidettaisiin terveellä maalaisjärjellä helposti, nopeasti ja kivuttomasti. Ehkä ne pelkäävät, että jossain vaiheessa suurin osa näistä henkilöistä, joille jo Juicekin keksi ainoan opetuskonstin (...saunan taa jne...), käyvät tarpeettomiksi, jos hommat tehtäisiin liian helpoksi. Vielä pahempi juttu on tietenkin se, jos joku "rahvas" saa jotakin etua jostakin. Sorry... onkohan tää jo poliittinen kannanotto. Mutta politiikkahan on "yhteisten" asioiden hoitamista. Ja moottoripyöräily on yhteinen asia, ainakin täällä
![]()
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Matematiikkahan on hieno ja kaunis laji seurata ilman tötteröhattuakin.
"Norminpurkutalkoot"
Ihan jees homma, mutta miksi se on lähtenyt niin huonosti pelittämään?.
Tähän saakka kaikki lisätty byrokratia on käytännössä "poikinut potenssiin".
Kyyti ei paljoa hiljene, jos siellä täällä tehdään pientä alassäätöä joka sitten
vaikuttaa vaan "ilman potenssia".
Pullataikina jatkaa väistämätöntä paisumistaan nykyisellä tavalla ja tasolla tehtävillä toimilla.
Ei ole kovin kummonen juttu hahmottaa.... jos vaan haluaa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kenen maalaisjärkeä käytetään? Sinun, minun vai virkamiehen...
Maalaisijärki on kiva juttu, silloin kun asia on yhden ihmisen päätettävissä ja päätös koskee vain sitä yhtä ihmistä.
Sitten, kun maalaisjärkeä aletaan sotkemaan yleiseen päätöksentekoon, niin ollaan pahasti metsässä.
Perustelen tämän väitteen silltä, että meillä jokaisella on oma maalaisjärki ja oma maalaisjärki on aina parempi kuin muiden maalaisjärki ja juuri tästä syystä maalaisjärkeä pitää käyttää erittäin harkistusti ja erittäin harkituissa tilanteissa.
"Maalaisjärjellä" viitattaneen yleisesti "järkevään toimintaan".
Jos järkevä toiminta on kielletty muissa puitteissa kuin "itee omas tuvas", me ollaan kuses.
Ryhmien ja yhteisöjen ym. toiminta ratkaisuineen tapaa pohjautua yksilöiden......
Sulla on nyt aikamoinen "valuvika" tossa ajatuksenkulussas .
Tolla tapaa syntyy myös niitä, ratkaiseviltakin osiltaan "järjettömiä lakeja", joita sitten pannaan toimeen ja valvotaan yhtä "järjettömästi"😣.
Homma vielä taputellaan lopullisesti sillä, että "tulkinnassakin" pidetään valittu linja😆.
Viimeksi muokannut: Bone; 09.03.2018 klo 13:53.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ehkä maalaisjärkivuodatuksessa on pientä väritystä mukana...
Ajatus oli muistuttaa, että ei se maalaisjärkikään erehtymätön ole, varsinkin jos se maalaisjärjen käyttäjä käyttää yksin yhteisön puolesta sitä omaa maalaisjärkeä.
Sen takia myös itse suosin asioiden päättämissä ryhmissä ja yhteisöissä yhdessä.
Kun asioita päätetään yhdessä, niin silloin maalaisjärki ei ehkä ole paras termi kuvaamaan sitä, miten mafdolliseen ratkaisuun on päädytty.
Jos halutaan (kuten ilmeisesti halutaan) nuoriso auton rattiin, niin eeuussa se taitaa onnistua vain muuttamalla auto traktoriksi (jota saa ajaa traktorikortilla 15v 60km/h ilman jotain 400kg painorajaa) tai ajamalla nykyisillä mopoautoilla 40km/h (paino- teho- ym rajat torppaavat henkilöautot pois). Traktorilla sitten on erilaisia vaatimuksia rakenteensa puolesta kuten esim vetolaite.
Sellaista ajoneuvoluokkaa kuin nopeusrajoitettu henkilöauto ei ole, eikä ilmeisesti ole ihan helppo edes perustaa, joten lähestymistavaksi on otettu saisiko traktoriluokalla kikkailtua (kuten ruotsissa tehty jo kymmeniä vuosia). Ihailen valtiovaltaa sinällään, että edes yritystä on. Uudetkin pikkuautot maksavat halvimmillaan 10000€, eli huomattavasti halvempaa kuin mopoautot ja ehkä on ihan hyväkin idea, että sinne takapenkille ei tunge kauheasti lössiä. Toisaalta ilman penkkejä mahtuu vielä enemmän.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Pakko korjata tähän; kaikki kuljettajat eivät ole rajoitettuja. Ainoastaan ne, joilla on tuloja. Kymppimilkku tilillä, mutta ei latiakaan sijoitettuna mihinkään tuottavaan, vuosiin; esim. 240 päiväsakkoa = 1440€ ja kiinnostus on....??? Rajoittenuisuudesta, enpä lähde ketään syyttelemään. No niin, asialinja...
Mun pojalle voi tulla mopo jos tuo haluaa, ajakoot prätkällä jos haluaa, mutta mopoautolla kundi ei aja metriäkään, mun rahoilla. Karmivin laite, jolla luodaan nuorelle virheellistä turvallisuuden tunnetta. Kävellen, juosten, kontaten ja vaikkapa mopolla tahi moottoripyörällä liikkuessa tiedät, ettei sinulla ole mitään suojakuorta ympärillä ja meininki sen mukaan. Kaikki ei tietysti ymmärrä tätäkään, mutta Darwin -palkinnot on sitten heitä varten.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Takapenkitön ha on ihan ok, kunhan tekevät sen itse. Ei siihen tarvi kuin vähän mig-lankaa ja spray-purkillinen maalia.
i383092.jpg
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Eihän nää hommat.... järkihommat varsinkaan mitään helppoja ole.
Kun päätetään yhdessä/ ryhmissä, silloin ollaan tod.näk. enemmän tai vähemmän politiikan kanssa tekosissa.
Mites se sitten taas menee...?
Oma etu, kaverin etu, sidosryhmien etu, ryhmän etu, puolueen etu..... vaikka kenen etu.... ennen
isännän (äänestäjien etua)..... vaikka kaveri ja muut äänestäväisivätkin.
Tee tuossa sitten "järjellisiä", isäntääsi palvelevia päätöksiä.... vaikka kuinka olisit sen luvannut
"töitä hakiessasi".
Jos ei oltais politiikan parissa..... homma menis linjalla"petossyyte" tai muuten vaan kenkää ja äkkiä
kykenemättömyydestä tehtäviin.
Eihän "järjellinen toiminta" nyt kuitenkaan laissa kiellettyä ole..... vaikka siihen tunnutaan pääsääntöisesti
noin suhtauduttavakin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Suzuki gsx-r K6 rata
Suzuki Hayabusa katu
Mietin, että joku koira haudattuna tässä hommassa pitää olla, kun näitä rajoitettuja autoja on vastustettu, ja nyt yht´äkkiä ne onkin saamassa vihreää valoa.
Mutta sittenhän mä sen keksin. Tästä tulee pilotti Bernerin GPS-valvotulle liikenteelle. Sen jälkeen kun näiden rajoitettujen autojen kanssa on todistettu, kuinka hienosti järjestelmä toimii, se voidaankin laajentaa koskemaan kaikkia ajoneuvoja.