tietääkseni tuossa volvossa ei ole sitä variaattori jarrutusta. voinpi olla väärässä. Mönkijässä se on vähän pakko olla, kun muuten se on alamäkeen maastossa aika huiku peli.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Joo kyllä sitä itekkii 15-18 vuotiaana menin mopolla tai skootterilla aina joka paikkaan. Nykyisin kun ajelee vaan silloin tällöin ni pitää vähän kattoa keliäkin. Räntäsateessa ei vaan viitti, vaikka pärjäähän sillä kyllä.
Meidän kylillä on parasta että isomman tien vieressä kulkevalla kevyen liikenteen väylällä saa ajaa mopolla. Liukkailla saa siten mennä just niin hiljaa kuin haluaa eikä tartte murehtia 80 päälle ajavista autoista.
Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Joo, minä ainakin. Ollut tallissa yli 30 vuotta, toissavuonna rekisteröin ja museokatsastin. Onhan noita muillakin tallella ,kymmenkunta rekisterissä ja museorekisterissä 3.
Ajokokemusta vähän yli 100 km, mutta tuossa tärkeimmät:
- maantiellä siedettävä matkanopeus 80, silloin kierrokset alle 7000, huippua en kokeillut
- loiva keulakulma ja pitkä akseliväli, siis ei käänny spoorissa ketterästi, mutta vakaa soralla kiihdytyksissä
- ei keuli eikä sudi
- pitkä ja matala , niin röykyissä on jalkatapit maassa
Jos ominaisuuksia vertaa saman aikakauden ja saman käyttötarkoituksen pyöriin, vaikka Honda XL 250 ja Husqvarna 250 Automatic Military ,niin ei Winhasta voittajaksi.
Tuossa on vmpkn foorumilla aiheesta jotain viime viikolta
http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=111945.0
Aiheesta YLEllä.
Mopoautoihin kohdistuva epäasiallinen käytös liikenteessä uhkaa tienkäyttäjien turvallisuutta. Kevytkorinen ajoneuvo rikkoontuu helposti ja ratin takana on usein kokematon kuljettaja.
http://yle.fi/uutiset/3-9488721
Aivan.
silloin ennenvanhaan kun painettiin tunturilla pitkin valtatietä, ajettiin siististi valkoisen raunaviivan oikealla puolella ja oltiin pois jaloista
nykyisten "sääntöjen" mukaan kun sinne viivan oikealle puolelle ei saa mennä ,joutuu mautolla ajamaan kaistalla joka tuntuu joitain ärsyttävän aivan suunnattomasti ja tulkitaan erityiseksi röyhkeydeksi että ei pääse jouheasti ohi vaan pitää perässä jonottaa.
nykyhermoilla varustetun suomalaisen kupi kaatuu välittömästi ja alkaa kaikenlainen mautojen ahdistelu joka ei välttämättä kohdistu kuskiin ,vaan mautoihin yleisemmällä tasolla ja sillä hetkellä juuri edessä köröttävään yksilöön
raivo on nähty purkautuvan kiilauksina aivan älyttömissä paikoissa ja onpa lähipiiristä yksi mauto ajatettu kallioon ja yhdestä revitty kuskin ovi irti saranoineen, kun ensin elokuvatyyliin oli saatu mauto pysähdyksiin![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Uusimmassa TM:ssä (5/2017) on juttu mopoautoista ja niiden turvallisuudesta.
Kaikkihan lähti Ranskasta vuonna 1920, jolloin alle 350kg kevytauto selvisi sadan frangin vuotuisella verolla.
Sama painoraja on nykyään... (muuttui 2017 alusta 425kg)
Mutta, jos ei mopoauto, niin mites sitten 15 vuotiaana LT-kortilla 60km/h kulkeva traktori, kuten Polaris RZR
General 1000 EPS 4x4 EU-traktori tehoa vain 101 hevosvoimaa...
https://www.nettimoto.com/polaris/rzr
EDIT. Korjattu 16 vuotiaana oikeaksi vuodeksi, eli 15 vuotiaana.
Mikä lie lukiymmärryskirjotushärviö iski...
Viimeksi muokannut: lario; 10.03.2017 klo 13:10.
T- ja LT-luokan ajokortin voit saada 15-vuotiaana.
T-luokan ajokortilla saat ajaa traktoria, jonka enimmäisnopeus on 40 km/h. LT-luokan tratorilla sallittu enimmäisnopeus on 60 km/h. Traktorit, joiden nopeus ylittää 60 km/h, vaativat auton ajokortin.
Traktorin ajokortin hankkimiseksi sinun tulee hakea ajokorttilupaa Trafin palveluntuottaja Ajovarmalta. Voit hakea lupaa aikaisintaan vuotta ennen kuin täytät 15 vuotta.
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Jaa-a itse en ajais.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
sitä mä just ajoin takaa että tossa testivideossahan se ajetaan päin seinää, kokeile itte sama testi pappatunturilla
ei sillä välttämättä olekkaan todellisuuden kanssa mitään tekemistä
toisaalta yks tuttu osui parivuottaaikaa vanhan tehdasrakennuksen kulmaan metrin paksuun betoniseinään corvetella kuskin ovi edellä, ei sellastakaan testata missään kolarikokeessa
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
EU ei asetu poikkiteloin, mikäli nuorten liikenneturvallisuutta halutaan Suomessa parantaa sallimalla 16-vuotiaiden autoilu nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla.
"Kevytautoja" kuljetettaisiin B1-luokan ajokortilla, joka oikeuttaisi 16-vuotiaan ajamaan nelipyöräistä L7e-luokan ajoneuvoa. Suomessa tätä luokkaa ei toistaiseksi ole otettu käyttöön.
Mopoautojen (L7e-luokka) korvaamista rakenteeltaan vahvemmilla "kevytautoilla" ovat esittäneet kymmenet päättäjät ja poliitikot.
Joukossa on ainakin kaksi liikenneministeriä ja neljä eduskunnan liikennevaliokunnan puheenjohtajaa sekä pääministeri Juha Sipilä.
Toiveet on tyrmätty Trafissa ja virkamieskunnassa toteamalla, ettei henkilöautoiksi tyyppihyväksyttyjen autojen muuntelu ole laillista EU-säädösten takia.
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/sas...pia-200250418/
Sen verran, kun joku käyttäisi järkeä ja valtaa siihen, että sen nopeusrajoituksen pystyisi ohittamaan tarpeen mukaan, niin olisi aika hieno juttu.
Äippä kävisi autolla päivällä töissä ja auto ei olisi rajoitettu.
Junnu illalla kylille rajoitetulla nopeudella.
Näin ollen yksi auto toimisi kahden ajokortin kulkuvälineenä ja taloudellinen säästö olisi merkittävä.