Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Näin se juuri menee, vaikka asia ei kaikille aukene suuremmallakaan määrällä rautalankataidetta.
"Hidas nelipyöräinen" on LIIKENTEESSÄ liikkuessaan nopeuseronsa vuoksi riskitilanteita lisäävä värkki.
Yksi lysti millä statuksella mikäkin nelipyöräinen tuolla liikkuu parhaimmillaan puolella
nopeudella "normaaliin rytmiin" verrattuna.
Hihojen palamisen lisäksi pientä "momenttia" syntyy myös mutkaisessa/mäkisessä maastossa, jossa
äkkiseltään on joku jaloissa 40-50kmh nopeuserolla.
Jos tilaa riittää, eikä vastaantulijoita ole, noista useimmiten selvitään pienellä kiroilulla, mutta
tuossakin kohtaa riskikerroin pompsahti taas kun hinnat bensiinstasjuunilla klo 21.00 illalla.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Dodih! Jos nyt on hengitelty syvään peilin edessä, voidaan aloittaa.
Kysytäänpä näin:
Oletko sitä mieltä, että värkin sijainnin muututtua tunnissa 150 km / 3600 km vuorokaudessa,
se ei ole liikkunut VÄHINTÄÄN 150 kmh nopeudella ????
Edelleen: Jos ei ole edetty linnuntietä tuota 150/3600 km, käytetty nopeus ei olisi yli 150 kmh ????
Hieman tässä jo joutuu hengitystä pidättelemään.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ok
Jos tätä nyt on pakko jatkaa, niin lasketaan suurin mahdollinen sijainnin muutos Suomessa: Hangosta Nuorgamiin n. 1170km.
Googlen ehdotus lyhyimmäksi reitiksi on 1420km, jonka ajaessasi 24 tunnissa, jää nopeutesi alle rangaistavuuden - ellet aja mopoautolla.
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Juuri näin (mikä tahansa hidas kulkine), itse miltei joka aamu (paitsi koulujen lomien aikaan) kohtaan näiden ohittamisen tarpeen, välillä Pälkäne Kangasala. Lahti - Tre tie on aika vilkas ja lähialueiden "jonnet ja jennit" ajelevat amattikouluun Kangasalle ja kuka mihinkin. Välillä oli aiemmin myös pätkä satkun rajoitusta mutta se pudotettiin viime kesäksi kasikymppiin, joskus noiden säksättimien perässä on pitkät jonot, yleensä ei. Teinit osaavat ajaa hienosti ihan tien laidassa ja jonon kertyessä ihan asfaltin reunassa jolloin ohi pääsee hyvin. Joskus toivoisi kanssa-autoilijoilta malttia odottaa se pieni hetki että pääsee turvallisesti ohi, jotkut höyrypäät ohittavat kyllä missä sattuu ja monesti sulkuviivan kohdalla.
Aikoinaan kun näitä Ligierejä ja chatönettejä alkoi tulla markkinoille olin töissä huoltoliikkeessä jossa myös näitä ravistimia huollettiin ja korjattiin. Paskaa tekniikka (ja ylihintaista) ja surkeaa ämpärimuovia on mun mielipiteeni, mietin jo silloin että kuka stana on nämä saanut suomen liikenteeseen, mieluummin smartit, puntot tms kuristettuina olisi parempi vaihtoehto.
Alkuun ajokulttuurikin oli aika villiä (on kyllä vieläkin) töihin mennessäni tuli stoppimerkin takaa suoraan eteen kaksi likkaa mopoautolla, onneksi itsellä oli vauhtia vähän kun valmistauduin kääntymään, hyppäsin jarrulle ja soitin torvea, molemmat pirulaiset näyttivät mulle keskaria
J@ck tuossa totesi että "No joo.. Mopoauto itsessään on yhtä vaarallinen kuin paperiroskis tuossa pöydän alla." tuohon voisi lisätä että "vaarallinen ja turvaton"
Älä korjaa ehjää....
Täytyy ottaa vielä kerta kiellon päälle nuo nopeuserojen aiheuttamat riskin nousut.
Suuret nopeuserot nimittäin tuppaa, vaikka asia äkkiseltään monesta suharista tuntuu merkityksettömältä,
aiheuttamaan turhan paljon "uppistarallaa" tilanteita.
Niitä vaan "syntyy" tuolla juuri lyhyen näkemän ja vaihtelevan maaston osuuksilla.
Toisaalta näkee myös kuskin täysin itse aiheutettamia "tukka pystyyn" juttuja.
Yksi normisetti on kun ladataan miljoonaa = n.250kmh motarirampista liittyen.
Hieno homma ajella tuossa kohtaa perässä ja todeta kaverin kääntävän päätä takaviistoon
koittaen katsella "tulleeko sieltä kettään tännään".
Aika mellevät voittokertoimet saa tuossa pelissä ihan vaan pitämällä nenän tiukasti menosuuntaan.
Kaikki lähimainkaan edessä olevat nimittäin peruuttavat 120-130kmh silmille siinä kohtaa.
Vilken Överraskningsitten siinä kohtaa kun kohtalainen, ihan itse aiheutettu nopeusero
alkaa jakaa omille kintuille.
Aivan sama millä ja miten turvallisella tai turvattomalla vehkeellä tuossa vedetään, tai kuinka
monta kummirenkhastha alla pyörii. NOPEUSERO luo sen "tilanteen".
Yllätys yllätys! Vielä ihan samaan suuntaan liikuttaessa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Aika pakko on kyllä nyt.
Tuohon voisi sujuvasti jatkaa vaikka näin:
Lyhytkin siirtymä, vaikka mennen tullen 12metriä 24:ssä tunnissa, liikut millä tahansa, johtaa hyvin
todennäköisesti erittäin tuntuvaan rangaistukseen.
Ei tartte muuta kun peruutat värkkis omasta parkkiruudusta pois ja laitat sen naapurin ruutuun.
Alkaa äkkiä sattumaan leukaan ja aika kovin vaikka ei Juhaksi kutsuttaisikaan![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Muistanko oikein, että 8kympin lätkä poistettiin käytöstä jotta ei provosoisi muita autoilijoita ja näinollen ei aiheuttaisi turhaa kränää ja vaaratilanteita. Tilannehan oli se että lätkäläisen ohi oli päästävä.
Jos muistan oikein niin tuohon voisi perustaa keskustelun mopoautoista kuristettuhin pikkukokoluokan henkilöautoihin siirtymisestä.
ps....jos 16v voittaa SM rallin ja Latvian rallit niin eiköhän nuoriso opi yhtdellä NissanMicralla ajaan seittemääkymppiä leveellä asfalttitiellä...
Mietityttää vaan, että minkäniminen segmenttinimi tälle ryhmälle keksittäisiin: kun on ne motoristit, lahjakorttilaiset, ne stanan pyöräilijät, ne vtun jalankulkijat, prkeleen bussikuskit, mlkut taksikuskit jne......
T7
antaa vaan jälkikasvulle noi parkkipojan avaimet nii ei kulje kuin 40 ja tehoa käytös vain 30%
olis varmasti turvallisempi ja kokonaistaloudellinen vaihtoehto ... tietty mopoauto kauppiaat vittuuntus...
kuten nyt ne jotka jonottaa kolmerintasin ajavan mopoauto porukan takana .....
eli turvallisuus ei riipu vehkeistä vaan käyttäjästä ja käyttöpaikasta.sais käyttää vain sellasta ajoneuvoa jonka
rakenteellinen nopeus ylittää tien nopeusrajoituksen.. jäis pois isot nopeuserot
Tuo on toiveajattelua. Lähes joka päivä saavutan jonon 80 alueella ja sen jonon kärjessä on tavallinen henkilöauto joka ajaa 62 gps:n mukaan. Bonuksena takasumuvalot osalla, näkyvyys vaivaiset +10km . Kuiva asvalttitie, toki hiukan liukkautta paikoin mutta ei mitään ihmeellistä.
En ymmärrä noita, jos pelottaa ajaa rajoituksen mukaan niin miksei voi väistää pysäkille jotta jono pääsee ohi ?
Enkä kyllä oikein ymmärrä sitä jonossa toisena ajavaa joka ei pääse ohi hitaammasta. Kiva se on sitten olla 4. jonossa, sieltä turvallinen ohitus vaatii jo hiukan pelisilmää. Eilen tuollainen jono meni 65, alkoi ohituskaista , yritin ohi mutta oli pakko lopettaa kun 2 ekaa nosti nopeuden 100, ei kantti kestänyt. Seuraavassa kaarteessa mentiin taas 60, siinä pääsi helpohkosti ohi kun oli 2 kaistaa. Mopoautot ei mun kokemuksen mukaan ole ongelma vaan ne muuta jotka ei pääse ohitse edes 80 alueella noista. Meilläpäin olen nähnyt mopoauton väistävän pysäkille, köröttelijät taasen vilkuttelevat valoja jos erehtyy ohittamaan.
Ehkä tämä kuuluisi paskanjauhantaan(kiukuttelu osastolle![]()
Joo on se kumma kun ohi ei holdaa mennä, sitten kun mennään, niin ihan väärässä paikassa, väärän aikaan.
Mutta tietä en anna, itse nykyään annan tilaa jos on tarvetta takana tulevalle, jos hänellä on kiire...
Myös tuo ohittaminen on vaikeaa vähän kauempaa, niin kuin sanoit, kun ei ajeta turvaväleillä vaan puskurissa kiinni, niin siihen on kiva sitten yrittää survoa ja se kenen eteen meet, ottaa herneen nenää
![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Suomen liikenteessä on yhä enemmän ja enemmän alisuorittamista...valitettavasti.
Eniten minua harmittaa se, että alisuorittajien tahattomat töppäilyt, jotka oikeasti aiheuttaa vaaratilanteita katsotaan läpi sormien, mutta auta armias, jos ajat 87km/h 80 alueella, niin pamppuaputkaavankeutta.
Niinpä. Itse suoritin B-kortin heti 35 vuotta A-kortin jälkeen, (baariin pääsi myös A-lapulla) ja väitän, että ajokortteja ylipäätään myönnetään heppoisilla perusteilla. Ajokoe kesti puoli tuntia, josta n. 25 minuuttia köröteltiin neljääkymppiä syrjäkylillä ja 5 minuuttia surautettiin moottoritiellä. Tämän "kaiken" jälkeen insinööri totesi minun olevan riittävän taitava kuljettamaan autoa yleisessä liikenteessä, toisten ainakin yhtä "taitavien" seassa.
Voi herran pieksut sentään. Omaa ajotaitoani tai pikemminkin taidottomuuttani arvioimatta, väitän että yli 80 prosenttia näistä taitureista seilaa tuolla liikenteessä ihan pelkän tuurin avulla. Poikkeuksen muodostaa sitten nämä "kallerovanperät" ja muut asiaan vihkiytyneet, jotka osaavat tositilanteessa tehdä muutakin kuin sulkea silmät ja laittaa kädet ristiin.
XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...
Täällä pk seudulla on kyllä sanottava, että tuntuu olevan ajo-osaaminen parempaa kuin muualla. Osataan ennakoida ja tehdä tilaa, nopeudet on maltillisia max tikkari ja pahalla kelillä mennään hiljaa. Iso kulkuneuvomäärä pakottaa. Kolareitakin näkyy joka viikko, koko ajan pitää olla hereillä ja ajaa hyvin, muuten sattuu.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tämä on kyllä totta. Manskulla saat heti tilaa kun vain laitat vilkun päälle, kai siihen on totuttu koska muuten homma ei toimi ja kaikki tietävät sen.
Lisäksi pääset suojatien yli vaikka ei olisi minihametta päällä.
Kumpikaan noista ei toimi esim. Tampereella tai jos joku antaa tilaa, niin 0,5sek päästä soi jo jossakin töötti.
Ex:Yamaha MT-01, Suzuki SV 1000, Suzuki GSF 600S, KTM LC4 640 / varastettu, Honda CBR 900 RR, Yamaha YZF 750 R, Husqvarna WRE 125, Honda monkey
Kun koko ajan ympärillä tapahtuu, niin täytyy oikeasti keskittyä ajamiseen.
Täällä maalla taas pelkästään vastaantuleva auto aiheuttaa monelle "tilanteen"...
Jotenkin tuntuu, että ajaminen on siviseikka.
Mennään autoon, lähdetään liikkeelle ja mennään oman maalaisjärjen mukaan.
Suoritetaan, mitä suoritetaan välittämättä siitä, miten se niin kuin omasta mielestä meni...
Mopoauton vika on se, että koska siinä on painoraja, niin ei siitä voi tehdä turvallista oikein millään. Pakko käyttää keveitä rakenteita ja ylimääräisiä rakenteita ei voi laittaa turvaksi.
Vähän sama kuin joskus mopossa oli 50kg painoraja, niin aika huonoja ne olikin. Nyttemmin kun mopo saa painaa enemmän, niin laatu on parantunut.
Yhteiskunnallisesti ne on aika älyttömiä. Huonosti tehtyjä ja kalliita vehkeitä, joista ei ole hyötyä enää ajokortti-iässä tai muille perheen jäsenille.
Lisäksi ilmansaasteita nuo pukkaa paljon enemmän kuin henkilöautot. Joku katsastusmies sanoi, että taso on sellainen 80 luvun auton saastutus taso.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Eiks ne ole jotain ykspyttyisiä 500 kuutioisia dieseleitä ne mopoautokevytnelipyörät? Muistanko väärin taas...
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kolmepyttysiä Kubotan moottoreita noissa on aika laajasti. Samaa ku käytetään pienissä traktoreissa ja rekkojen kylmäkoneissa.
No nehän onkin kaksi täysin eri ajoneuvoluokkaa. Ja olisihan se aika tyhmää rajoittaa kevyet nelipyörät 50-kuutioisiksi, eihän ne kulkisi mihinkään. Ja juuri tästä syystä vastustan nimitystä mopoauto, kun ei siinä niitä yhtymäkohtia mopon kanssa ole juuri ollenkaan, ajokorttivaatimuksetkin eroavat.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
´kyllä ne on kaikki 2 pyttyisiä kubotan ja lombardinin diiseleitä 400-505 kuutioisia, kolmipyttyisiä on niissä euroopan nopeissa jotka kulkee yli 80km/h ja voivat olla nelipaikkaisia
suomessa kevyt nelipyörä saa olla enintään 50cc bensakoneella tai sähkö tai dieselmoottorilla joiden kokoa ei ole rejoitettu ,mutta tehoa saa olla enintään 4kw..
omapainoa mokomalla saa olla enintään 350 kiloa, johon sähkömoottorivehkeessä ei lasketa akkuja.
eli ei se voi olla kovin tukeva rakenteinen ton maksimipainon takia, tän painon takia Bernerin mielestä pienistä henkilöautoista on mahdotonta tehdä mopoautoja...
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout