Tietääkö kukaan missä kyseistä hommaa tehtäisiin ja paljonko lysti maksaa? Tavat lienevät sorvaus tai maalin poistaminen hiomalla/myrkyillä. On kuulemma sen verran hommaa, että mieluumin maksan jollekin joka sen osaa, kuin alan pihamaalla niitä itse räpeltämään ja pilaamaan vanteet![]()
Ton homman tekee kyllä kevyeen itsekin.
Maalit pois maalinpoistoaineella ja sen jälkeen hiot 1200 tai 2000 asti ne reunat. Sitten voikin käsin kiillottaa reunat glymin metalpolishilla.
Itse en jaksanut kun 600 asti hioa vantet ja sitten kiillotin.
DUCATI is just the Italian word for Harley.
No paljonko haluut kiilloituksesta jos mun vanteillekin sen tekisit. Mulla kun ei oo aikaa eikä kärsivällisyyttä kyseiseen hommaan. *![]()
eeeh.. mulla on niin kiire ettei kyllä kerkeä vähään aikaan muiden laitteita väsätä kun omaakaan ei kerkeä! Sehän tässä vituttaakin.
Kyllähän tuossa tietty joku viikonloppu voisi kiillottaakin ne, kunhan saan ton oman romun ensin edes ajokuntoon yms. extra hommat pois alta.
Mutta melkein kyl kandeis tehdä itse! Ei siinä mene kuin päivä, esim. viikonloppuna just kiillottaa ne kevyesti. Käyt ostaa:
- Autoglym Metal Polishia
- Hiekkistä 600, 1200, 2000 pari arkkia kumpaakin
- Nitro morsea maalinpoistoon.
- Biltemasta sellasen kiillotuslaikan, joka kiinnitetään porakoneeseen.
Sitten vaan rajaat sen reunan vaikka maalarinteipillä kun levität nitromorsea, maalit lähtee kävelee samantien melkein. Huuhtelu vedellä, vähän hiontaa ja kiillotus.
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Saitpa kuulostamaan helpolta. *(kwak750 @ Huhti. 06 2005,22:10) kirjoitti
Ja joissain tapauksissa ja oikeilla välineillä onkin, mutta ei suinkaan aina.
Yleensä, jos puhutaan peilikirkkaasta pinnasta tarkoittaa se pinnan tasaisuudelta aikas paljon. (= käsityötä aivan pirusti). Jotkin uudet tasaiset pinnat on varmaan helpoimpia, kun voi tehdä koneella eikä koloja ole ehtinyt tulemaan.
Huono tie, parempi mieli
Sattuu huonolla tuurilla olemaan Jammun vanteen reuna joka on kauniisti ajettu sorvilla tehtaalla ja sisältää sellasen hienon kammatun pinnan. Jos maalipinta tasainen ei mitään hätää. Maalit pois ja reuna kiiltäväksi, mutta jos kynnellä vetäessä tuntuu selkeä epätasaisuus niin hommaa riittää...
Voikos tuolla tyylillä vetäistä koko vanteen ? vai pelkästään reunat..
pyörää vailla.
voi.(kupoc @ Huhti. 07 2005,08:05) kirjoitti
mutta voi vittu mikä homma siinä on. en suosittele heikkohermoisille enkä tehtäväksi käsityönä. mulla on tuolla 3 peilikirkasta gsxän vanteenpuolikasta ja etuvanteen toinen puoli vielä tekemättävanteet on ylensä sorvattu tasaisiksi vain reunoilta ja loppu (sisus, puolat yms) on valumetallia... eli ropoloista. tuo pinta täytyy ensin saada täysin sileäksi ennenkuin voi kiillottaa. tähän hommaan kannattaa käyttää paineilma epäkeskoa (tarralaikka P320) tulee melko tasaista suht nopeasti. senjälkeen käsinhionta 800-1200 ja jos nyt hifistellä haluaa niin 2000. kiillotus porakone + rättilaikka ja alumiinihiomavahaa. kun pinta kiiltää puhdistus liuottinpesuaineella ja käsinkiillotus autosol tms kromikiillokkeella. päälle vahaus. helppoa kuin heinänteko ja yhteen vanteeseen palaa vähintään viikko jos sen tekee kunnolla. kiiltämäänhän saa pienelläkin vaivalla mutta jos pinta on yhtään naarmuilla niin kaikki tiepöly, ketjurasva yms imeytyy siihen kiinni heti... joten ei kannata paljoa oikoa.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Mulla vanteesta ei oikeen lähtenyt maali, kun oli sorvauksessa jäänyt pieniä uria, mutta suurin osa maalista lähti noin 7 nitro morse kerran jälkeen.
Ensiksi kokeilin kolmea eri maalinpoisto ainetta EI VAIKUTUSTA!!
Vesihionta paperia 600,800 ja 1200 (sormet kipeiksi)
Kiillotus autosollilla on jo aika helppoa, kun laittaa akkuporaan jonkun tapin, jonka päähän kiertää kireälle esim kalsaria (pää kiinni teipillä juureen).
Dippausta autosolliin, sopivasti kierroksia ja muutama kierros niin jo kiiltää!!
Koko vannetta en IKINÄ rupea kiillottamaan! Siinä on hommaa potenssiin 100?
Joo, tiukassa on maali noissa jammun sorvin urissa. Maalinpoistoaineen toimintaa voi tehostaa hankaamalla karkealla astianpesusienellä. Sen jälkeen painepesurilla tökötti pois ja uusi käsittely. Laakerit kannattaa suojata esim. pakkausteipillä, ettei vesi pääse sisään. Itse olin sen verta laiska, etten jaksanut uria alkaa hiomaan. Pinta on kuitenkin suht tasainen ja kiiltää kohtalaisesti ilman hinkkaustakin. Koko vanteen hiominen käsipelillä on kyllä osoitus jonkinasteisesta masokismista.
Vanne sorviin kiinni !
Helpottaa huomattavasti !
Joo, tulipa talvella vietettyä tallissa jokunen tunti tupla XX vanteiden kanssa.
Porakonelaikalla maalit pois, ei lähtenyt rautakaupasta ostetulla maalinpoistoaineella. Sitteen vaan vesihiomapeperia. 240, 400, 800, 1200 ja 2000 lopuksi kiilloitus tahnalla. Enpä ottanut kuin vannekehät ja puolat sekä vanteen keskustan maalautin pyörän väriin.
Aikaahan ei paljon mennyt vain n. 30h hinkkausta!! Pikku juttu![]()
Mulla lähti Xjr:n takavantehesta Nitromorsella maali poies. En jaksa hifistellen hinkata hiomapaperilla vaan pesin sen vanteen ja eikun seuraavaksi kiillottamaan.
LevitinAutoglymin Kromi Polish -tahnaa tasaisesti. Tuntui vaan, ettei kovin nopsaa kuivu.
Onkos tuo samanmoinen aine, kuin esim. Autoglymin vaha, että kannattaa antaa kunnolla "vaikuttaa" eli kuivua siinä rauhassa ja sitten pyyhkiä pois ja kiillottaa? Eli voikos sen tökötin antaa olla siinä vaikka pari päivää, liekkö pahaa tekee?
Mites tuon Kromi Polishin jälkeen, mitä ainetta suosittelette sen päälle?
Ja pitääkö se vanne käsitellä säännöllisesti tolla Kromi Polishilla vai jollain muulla aineella? (siis aikomuksissa pitääkin kohtalaisen nätti pinta siinä)
Hajaantukaa. Täällä ei ole mitään nähtävää.
(Foto @ Huhti. 14 2005,21:05) kirjoitti
Saattaa kiilto olla aika minimaalista ilman hiontaa. Se peilipinta ei alumiiniin ihan itsestään tule.
Tuo metal polish on lähinnä hiomatahnaa, jolla on tarkoitus mekaanisen kulutuksen avulla kiillottaa. Aineessa on kyllä kemiallisiakin reaktiota aikaan saavia osia, joilla hapettumat lähtee. Joku kemisti voi antaa tarkemman selostuksen. Enivei tahna tarvii mekaanista kiillotusta, että parhaiten tehoaa. Ja jos pohja on karhea, niin kiillotustahna on liian hienoa työstämään pintaa kiiltäväksi.
Kiillotettu pinta ei periaatteessa tarvi kuin säännöllistä vahausta. Jos pinta pääsee huonolla pidolla hapettumaan, saadaan se hyvän näköiseksi tuolla metal polishilla.
Huono tie, parempi mieli
Tässä yksi vanha tarina vanteiden kiillotuksesta, kts. http://www.students.tut.fi/~lystila/customxx.htm
Tarkoitin etten jaksanu ruveta nyt hiomapaperilla hinkkailemaan. Se kun näytti ihan ok aihiolta kiillotusta varten jo nyt.(R@gdoll @ Huhti. 14 2005,21:17) kirjoitti
On mulla lumppulaikka hankittu ja porakoneella sitä pyörittäen meinasin kihnutella vanteen reunaa.
Kattellaan tuleeko tosta mitään ny.
No niiin! Minäpä poeka sen sitten kuitenkin itse tein...onneksi, kun eipä toi kovin hankala operaatio ollu. Maalipoistogeeliä pintaan (jota sain maalaamosta kaveriltani...merkkiä en muista) ja pinta kiehahti alle viidessä minuutissa pois. Eikun mopo pihalle ja painepesurilla kiehuneet maalit pois. Pinnasta tulikin erittäin kiiltävä, joten en nähnyt tarpeelliseksi hioa niitä vaan vetelin pintaan metal polishia. Vanteen keskiosaan en mennyt koskemaan vaan vain reunoihin. Jos jotakuta se aineen nimi kiinnostaa niin ilmoitan kun sen tiedän/muistan. Operaatiota suosittelen vilpittömästi kun lopputulos oli erittäin hyvä ja kylläpä se ulkonäkö muuttui mieleiseen suuntaan.
![]()
Taidampa ottaa härkää sarvista ja kiilloittaa kummatkin vanteet kokonaan, tai no ainakin yrittää![]()
pyörää vailla.
Jepu. Tuli touhu tehtyä.
Dokumentoin homman kevyesti tänne
Saa kommentoida, jos on suhteettomia epäloogisuuksia tai muuten vain.
Kiitoksia tuosta. Tohon tyyliin olen itsekin suunnitellut tekeväni, kunhan tästä jaksan.(Foto @ Touko. 06 2005,10:35) kirjoitti
Ja onpahan sitten muuten toi xjr aikas pirun makee, täytyy myöntää...
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Ja vielä kiperä kysymys: Mistä tuota nitromorsea saa?
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Osta wekkuli multa. Meleke täys purkki. Saat femmal. On litran tai kahen purkki.(wekkuli @ Touko. 06 2005,17:36) kirjoitti
Nitromorsea saa hyvin varustellusta maalikaupasta.
Tuon lumppulaikan löytäminen oli hankalinta, ei ollut missään Starkilla tai K-raudassa. Löyty sit jostain pikku raksatavara liikkeestä.
Biltemassa näyttäis lumppulaikka löytyvän (kiillotuslevy, puuvillaa, tuotenro. 19-2039), kuten varmaan myös muut pensselit, pesusienet yms. jynssyttimet. Nitromorssit sitten Specziltä, autoglym metal polish Hessumobiilista ja porakone ja kiiltävät vahat siivouskomerosta. Jatkojohto varastosta.
Pyörän nostan takapukille ja etuosan auton tunkilla/lankkutsydeemillä (ideoin äsken ihan itse). Näin saan näppärästi molemmat fillarit ilmaan ja huomenillalla kiiltää jo!
Mites wekkuli kiilloitus onnistui, vai teitkö jo? Pistä kuvaa kehiin. Oliko karkee sorvausjälki?(wekkuli @ Touko. 06 2005,22:07) kirjoitti
Alumiinin kiilloituksessa suosittelen omien kokemusteni mukaan käyttämään huopalaikkaa ja tietty jotain kiilloitus tahnaa kuten just tota Auto Glymin metal polishia. Eikä maksa laikat paljoa ku ostaa 10mm huopamattoa ja leikkelee siitä sopivia kakkaroita![]()
Etuvanteen sain lauantaina tehtyä, mutta kyllä siinä jyystäessä 5-6 tuntia meni. Sitten loppui aika. On se aika kovaa hommaa, tuntui että mulla on maalit aika tiukassa, piti vetää aika monet nitromors-käsittelyt ennen kun tuli valmista. Noh, etupäästä tuli mielestäni hyvä. Sorvinjäljet siellä on, mutta ei ne mua juurikaan häiritse. Kyllä se kiiltää ja pitää katsoa alle metrin etäisyydeltä, että urat erottaa. Ihan ok.(Specz @ Touko. 10 2005,22:37) kirjoitti
Äitienpäivänä piti luvata sitten vaimolle, että en vietä koko päivääni pyörän kimpussa, joten takavanne on vielä kesken.
Sain maanantai-iltana siitä n. 90% maaleista veke. Tänä iltana aattelin vetää loput ja hoitaa kiillotuksen. Kuvia laitan kyllä heti kun on valmista. Hyvä tuosta tulee...
Dodii... valmista tuli viimein, ja olen jälkeen tyytyväinen. Sorvinurat tosiaan näkyy, mutta mun mielestä ne ei häiritse. Siihen nähden mikä homma niiden kiillottamisessa olis, niin eipä maksa vaivaa. 15tkm ajetuissa vanteissa on myös jo pieniä kolhuja, jotka jäivät sinne virheiksi, mutta yks hailee. Ovat niin pieniä, että saa tihrustaa ihan läheltä, jos meinaa nähdä. Ja näkemättä jää jos on ihan pienikin likakerros vanteella. Mikä tulee heti 10km ajon jälkeen...
Ihan tarpeeksi oli laiskalle äijälle hommaa tossakin. Takavannekin vei sen kuutisen tuntia kaiken kaikkiaan vaikka etuvanteella oli jo harjoteltu. Maalia tietysti enemmän leveämmässä vanteessa ja voi shviddu, kyllä se oli tiukassa! Ei kyllä voi sanoa, että laitoin vaan nitromorssit ja hups, lähti! Laitoin nimittäin vähän hiton monet nitromorssit ja jynssäsin niin saakelisti! Niitä tarjoustalon patasieniä (0,95e 10kpl paketti) meni varmaan neljäkymmentä... Painepesuri vois olla kyllä kova sana tuossa. Lauantaina oli peukalo känsillä ja nyt on varmaan jännetuppitulehdus ranteessa.
Saa nähdä millainen homma on pitää noi kondiksessa. Toi puuvillalaikka on kyllä hyvä hommeli, kannattaa hakea noita muutama lisää biltemasta. Sillä jos vetää vaikka kerran kuussakin (jos hapettuu, mattaantuu tai jotain), niin ei kuulosta pahalta. Sillä surruuttelee ihan omaksi ilokseen. Porakoneen käsittely on aina niin miähekästä!
Kuvat ei nyt ole ihan a-luokkaa. Kirkkaalla päivänpaisteella ja asettelemalla tulis varmaan parempia, mutta tulipahan otettua, kyllä niistä jotain selviää. Niin ja linkki on tuossa alla.
Mitä maksaa toi glymin metalpolish? Tarttis ittekin hommata sitä. Ja miten oot/olette käyttäneet sitä? Eli siis jollain rätillä vaan hinkanneet vai esim. jollain laikalla?(kwak750 @ Huhti. 06 2005,16:36) kirjoitti
![]()
![]()
Ride fast or die trying
Aiheeseen palatakseni, voiko takahaarukan kiillottaa samalla lailla?