Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 55:sta
  1. #1
    Lienee ihan hyvä asia jossain määrin, mutta pikkasen mietityttää tuo 1.6 mm vaatimus jossain lähes sliksissä kesäkaturenkaassa joka silottuu hyvinkin nopeasti keskeltään kuviottomaksi

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005090323.html
    Esimerkkinä edellisestä kolmen millimetrin kulutuspintasääntö talvirenkaiden käyttöaikana tulisi lakitekstin mukaan koskemaan uutena myös moottoripyöriä, mopoja, kolmipyöriä, nelipyöriä, raskaita nelipyöriä ja kevyitä nelipyöriä.

    Aiemmin esim. mopon talvirenkaiksi ovat kelvanneet ns. karkeakuvioiset, ilman M+S -merkintää olleet renkaat joiden ei siis ole tarvinnut olla virallisesti talvikäyttöön tarkoitettuja.

    Poikkeuksia sallittaisiin jatkossa vain, mikäli talvirenkaita ei ole kyseiseen ajoneuvoon lainkaan saatavilla.

    Kesärenkaiden osalta yli 40 km/h kulkevien moottoripyörien, mopojen, kolmi- ja nelipyörien sekä kevyiden nelipyörien ja näiden perävaunujen yhden millin uravaatimus kasvaisi 1,6 milliin.
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  2. #2
    Alkaa jo pahastikkin, kun tuntuu että joka paikassa yritetään tehdä asioista vaikeita tai jollain haittaa.
    Siis tuohan kuulostaa hyvältä, mutta miksi ei voisi olla siinä 1mm se minimi ura, kun onhan se tähän päivään asti toiminut hyvin, ainakin mun kohdalla ei ole ollut ongelmia
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  3. #3
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Lienee ihan hyvä asia jossain määrin, mutta pikkasen mietityttää tuo 1.6 mm vaatimus jossain lähes sliksissä kesäkaturenkaassa joka silottuu hyvinkin nopeasti keskeltään kuviottomaksi

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005090323.html
    Kaikissa kumeissa ei ole edes kuviota keskellä, milläs niiden kuluman mittaat
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  4. #4
    Lainaa tate66 kirjoitti Katso viesti
    Kaikissa kumeissa ei ole edes kuviota keskellä, milläs niiden kuluman mittaat
    Äkkiseltään muistelisin, että jollain yllättävän pienellä prosenttiosuudella kulutuspinnasta täytyy olla pykälän mukainen urasyvyys, eli käytännössä olisi erittäin vaikeaa ajaa prätkän rengasta sakolle.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  5. #5
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Monestiko ootte mopolla ollu rengasratsiassa?
    Superbike #7
  6. #6
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Monestiko ootte mopolla ollu rengasratsiassa?
    Yhtä usein kuin meluratsiassa. Vastustan idioottimaisuuksia silti.

    Esim. Misukan power cupissa on kuviota lain vaatima minimimäärä tieliikennekäyttöön(joitain prosentteja pinta-alasta), tuollaisen kuvion kyseessä ollessa ei oo vatun väliä mikä sen urasyvyys on, mutta Maksimainen saa syyn nipottaa siitäkin...
    mbtpowercupevo.jpg
    RC8
    Don't call me stupid, I'm insane!
  7. #7


    Mistä konstaapeli haluaa takarenkaan urasyvyyden mitata...
  8. #8
    Ja edelleen sokea toista sokeaa taluttaa. Moottoripyörän rengas on täysin toisenlainen kuin autoissa, eikä vesiliirto ole ongelma kun kapea eturengas halkaisee ensin uristaan riippumatta sen tärkeän uran tien vesikalvoon ja takarengas saa siten kontaktin tiehen helposti. On paljon renkaita joissa keskellä ei ole uria, ja hyvin toimivat. Reunemmalla jotain uraa yleensä onkin renkaan käyttöiän, mutta kuinka tiheässä uria sitten pitäisi olla? Ja kuinka leveitä uria. Heh-heh, eiköhän rengasvalmistajat tiedä paremmin kuin byrokraatit.
  9. #9
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Monestiko ootte mopolla ollu rengasratsiassa?
    Joka kerta ratsattu ku on pysäytetty/puhallettu, ei montaa kertaa. Mutta tällä uudella asetuksella olisi saanut sakot, kun e-hyväksytyssä renkaassa ei ole keskellä uraa....
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  10. #10
    Mistä vitusta näitä edeskäypiemme huikeita idiksiä oikein sikiää
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  11. #11
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Mistä vitusta näitä edeskäypiemme huikeita idiksiä oikein sikiää
    Niillä on nyt vauhtia päällä, kun jäi osa tekemättä
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  12. #12
    Laki moottoripyörien renkaista näyttäisi olevan vuodelta 1989, ainakaan uudempaa en löytänyt. Siinä edellytetään että koko kulutuspinnan leveydeltä on löydyttävä uritus.

    Moottoripyörän renkaat ja liukuesteet
    19 a §

    1. Moottoripyörässä tulee olla ilmarenkaat, joiden kantavuus moottoripyöräkäyttöön tarkoitettuina vastaa kuormitetusta moottoripyörästä kyseiseen pyörään kohdistuvaa painoa. Renkaita, joissa kudos on näkyvissä tai jotka ilmeisesti ovat vaarassa räjähtää, ei saa käyttää. Renkaan kulutuspinnassa on koko sen leveydellä oltava tarkoituksenmukainen kuviointi, jonka urien syvyys on vähintään 1,0 mm.

    2. Moottoripyörässä on käytettävä talvikäyttöön sopivia karkeakuvioisia renkaita 18§:n 2 b momentissa tarkoitettuna aikana. Talvirenkaiden käyttöpakosta sanotussa momentissa autolle säädetyt poikkeukset ovat soveltuvin osin voimassa myös moottoripyörää koskevina.

    3. Liukuesteiden käyttö moottoripyörässä on sallittu 18 h ja 18 j§:ssä kokonaispainoltaan enintään 3500 kg:n autolle säädetyin ehdoin.

    Onko näin että poliisi on jo vuosikaudet katsonut keskeltä sileiden renkaiden käyttöä läpi sormien. Jatkossa lienee parasta ostaa vain sellaisia renkaita joissa uritusta on yli koko kulutspinnan, ei tule ainakaan tulkintavaikeuksia. Nyt on takarenkaana Pirellin Diablo Strada jossa on hieman sileää osuutta keskellä, taitaa jäädä viimeiseksi tämän tyypiseksi renkaaksi.
  13. #13
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    Ja edelleen sokea toista sokeaa taluttaa. Moottoripyörän rengas on täysin toisenlainen kuin autoissa, eikä vesiliirto ole ongelma kun kapea eturengas halkaisee ensin uristaan riippumatta sen tärkeän uran tien vesikalvoon ja takarengas saa siten kontaktin tiehen helposti. On paljon renkaita joissa keskellä ei ole uria, ja hyvin toimivat. Reunemmalla jotain uraa yleensä onkin renkaan käyttöiän, mutta kuinka tiheässä uria sitten pitäisi olla? Ja kuinka leveitä uria. Heh-heh, eiköhän rengasvalmistajat tiedä paremmin kuin byrokraatit.
    Ajoin rankkasateessa maantienopeutta syvään vesilätäkköön viimekesänä.
    Kapea ja pyöreäprofiilinen etupyörä todellakin halkaisi veden pinnan eikä vesiliirrosta ollut tietoakaan, kuten autolla olisi käynyt.
    Vauhti vaan hidastui rajusti vesimassan vastustaessa.
    Ei todellakaan mitään merkitystä vaikka silloisia n. 1mm uria ei olisi ollut ollenkaan.
    ..siis ko tilanteessa.

    Pitääkö noita muutoksia ja sääntöjä lätkiä umpimähkään ilman mitään selvityksiä?
    Eihän tästä tule mitään, jos kansalaisten pitää koko ajan olla kärppänä ja tapella päättömyyksiä vastaan.
    Hyvä hallintotapa pitäisi olla lähtökohta.
  14. #14
    Niin kauan kuin keskeltä sileitä renkaita tyyppihyväksytään maantieliikenteeseen, ei ole syytä niitä välttää. Kyllähän sellaisesta näkee, että missä kuviota pitäisi olla. Ja jos autonrenkaiden logiikalla liikutaan, niin aina löytyy riittävästi myös syvää uraa.
  15. #15
    Eikös autoissa saa olla kapealla alueella matalammat urat, joku 25%?

    SF:n kanssa kävi eka kerran niin että sivuilta loppuu pinta ennenkuin keskeltä, radalla on käyty tietysti. Supercorsa on kyllä hyvä kumi.
    Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 16.02.2017 klo 20:16.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  16. #16
    Omalle kohdalle on jonkun kerran sattunut että ihan normaali kivi on mennyt kuluneesta renkaasta läpi, vaikka pintaa on ollut lailllinen määrä. Tubeless kuitenkin tyhjenee hitaasti pistohaavasta. Jos sattuisi jokin viiltämään reiän, josta kumi tyhjenee kerralla, niin mopo lähtee käsistä samantien jos on vauhtia 80kmh+. Ja jos on sisärengas, niin pistostakin voi tyhjetä nopeasti ja kaato voi tulla. Itse olen vaihdellut kumit jo 2mm kohilla, paitsi slickit menee yleensä nollille.

    Paras tubeless pistotapaus oli kun 10mm/12cm pultti meni päältä sisään ja sen pää tuli kyljestä ulos takanakista. Luulin että ajoin vaan jonkun vähän isomman kiven yli kun mopo vähän pomppas, mutta kilsan päässä alkoi kylki pyrkiä edelle ja oli pakko pysähtyä. Juuri ja juuri sain vauhdin pois ennenkuin se meni ihan ohjaamattomaksi... (Ja rengas oli uusi)
  17. #17
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Laki moottoripyörien renkaista näyttäisi olevan vuodelta 1989, ainakaan uudempaa en löytänyt. Siinä edellytetään että koko kulutuspinnan leveydeltä on löydyttävä uritus.


    Onko näin että poliisi on jo vuosikaudet katsonut keskeltä sileiden renkaiden käyttöä läpi sormien. Jatkossa lienee parasta ostaa vain sellaisia renkaita joissa uritusta on yli koko kulutspinnan, ei tule ainakaan tulkintavaikeuksia. Nyt on takarenkaana Pirellin Diablo Strada jossa on hieman sileää osuutta keskellä, taitaa jäädä viimeiseksi tämän tyypiseksi renkaaksi.
    Tuo tarkoituksenmukainen tarkottaa varmasti tyyppihyväksyttyä - ja talvella varmaan m+s-merkittyä tai silmämääräisesti riittävän karkeeta- kuvioitua rangasta.
    Jos keskellä ei oo tehtaalta uraa niin sitte ei oo ja se on ok.

    Ja sinällään tuo uusi urasyvyys vain tarkottaa lisää bisnestä.
    Katurenkaan uransyvyys lienee 6-8mm seutuun, joten rengas pitää vaihtaa n 5-10% lyhyemmän käytön jälkeen.
    Ainakaan Suomessa tilastojen valossa se ei vaikuta turvallisuteen, muuten kuin ehkä sillä että ajo-ominaisuudet on marginaalisesti paremmat kun rengas on 0,6 vähemmän kulunu.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  18. #18
    Mitä ihmettä taas nuo keksii?
    Muuten tuohon jjjjj: n renkaan puhkeamiseen liittyen oma kokemus. Meni etukumi viime alkukeväällä puhki ja mietin vaan, että ompa oudon tuntuinen ja kääntyy kankeasti. Tajusin vasta, kun pysähdyin liikennevaloihin , että kumi puhki. Ei kauheen hurjalta siis tämä kokemus tuntunut kuitenkaan.
    Onko joku kaatunut sentakia,kun kumi puhjennut vai onko vaan urbaani legenda. Siis muutenkuin radalla..
  19. #19
    Voi itkupotku!!! Mistä helvetistä näitä ideoita koko ajan sikiää?
    Jos jonkun työnä on säätää lakeja, niin ei se nyt ihan juuri tätä "säätämistä" tarkoittanut..
    Koittaa sitten siinä purkaa normeja, voi prkl..
    Käydään näyttämässä niitä renkaita ja kysytään millä kohtaa se koko kulutuspinnan yli oleva kuvio tässä ja tässä uudessa renkaassa sijaitsee ja millä kohtaa pitää 1.6mm löytyä kun ratsiassa aletaan mielivaltaa soveltamaan.
    Ei käy tällainen, ei ole oikeus ja kohtuus, niin silloin ei voi olla...
    Sanamuoto täytyy muuttua ainakin ja silti tuossa 1.6mm ei ole mitään järkeä...
    Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite

    Bitit on pc:stä...
  20. #20
    Onko urasyvyyksien mittaamiseen joku standardin mukainen mittalaite? Tavallisen työntömitan saa ainakin uppoamaan kumiin vähän miten sattuu, kun aletaan millin osia mittailemaan.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  21. #21
    Lainaa Tombo Armageddon kirjoitti Katso viesti
    Mitä ihmettä taas nuo keksii?
    Muuten tuohon jjjjj: n renkaan puhkeamiseen liittyen oma kokemus. Meni etukumi viime alkukeväällä puhki ja mietin vaan, että ompa oudon tuntuinen ja kääntyy kankeasti. Tajusin vasta, kun pysähdyin liikennevaloihin , että kumi puhki. Ei kauheen hurjalta siis tämä kokemus tuntunut kuitenkaan.
    Onko joku kaatunut sentakia,kun kumi puhjennut vai onko vaan urbaani legenda. Siis muutenkuin radalla..
    EI ole urbaanilegendaa... kun se kerrasta menee maantienopeudesta, niin hyvällä tuurilla (ja leveillä tangoilla) voit saada sen pidettyä tiellä!
    Toki aika harvinaisiahan nuo tilanteet on, mutta on sen joku saanut siinä tilanteessa nutulleenkin!
    R.I.P Jaska - Motoristi
    Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
    Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
  22. #22
    Onhan autonrenkaissakin malleja, joissa on keskellä rengasta esim. parin sentin kannas ilman kulutusuria. Eli toki mittaamisessakin pitää olla jotain järkeä. Kai se poliisisetä tai -täti näkee missä osaa sitä rengasta pitäisi niitä uria olla.
  23. #23
    Menee vähän ot, mutta kuitenkin..

    Viime kesänä ajelin auton pari talvea alla pyörineet kitkarenkaat loppuun. Kuitenkin pääsin vain syyskuulle, niin oli pakko vaihtaa kesäkumit alle. Kitkat ei olleet edes sakkokunnossa, mutta käytännössä ne olivat täysin loppu.
    Aivan helvatin liukkaat märällä. Lammikkoon ajaessa pito katosi saman tien, eikä ollut kuivapidossakaan kehumista. Vaikka renkaat tuntien ennakoiden koitinkin ajella, niin pari kertaa säikäytti aika pahasti. Ajattelin, että kolmatta kertaa ei tarvita.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  24. #24
    Lainaa l150040 kirjoitti Katso viesti
    Onhan autonrenkaissakin malleja, joissa on keskellä rengasta esim. parin sentin kannas ilman kulutusuria. Eli toki mittaamisessakin pitää olla jotain järkeä. Kai se poliisisetä tai -täti näkee missä osaa sitä rengasta pitäisi niitä uria olla.
    Onhan noissa yleensä mittauskohta/ kulumis indikaattorin kohta uran pohjalla merkattu pienellä merkillä renkaan kyljessä, pieni kolmio yleensä.
    Älä korjaa ehjää....
  25. #25
    Turhaa itkua.

    Meidän nopeusrajoituksilla pärjää kyllä jokainen kuski sellaisillakin saippuapaloilla joissa on urat myös keskellä ja eihän niitä ole mitään järkeä loppuun ajaa. Turvalisuus edellä tuolla on kaikkien mentävä, siksihän meillä on nopeusvalvontakin koko ajan kehittymässä.
    Supermoto
  26. #26
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Yks pointti on se että on paljon kivempi ajaa renkaalla mikä ei ole viimeiseen puoleen milliin kulutettu. Siks sporttirengas on kiva kun saa pari kertaa kesässä ajaa ja kurvailla hyvillä kumeilla, kun tourinkirenkaalla vedät kulmikkaana viimeiset 5000 km...
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  27. #27
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    Ja edelleen sokea toista sokeaa taluttaa. Moottoripyörän rengas on täysin toisenlainen kuin autoissa, eikä vesiliirto ole ongelma kun kapea eturengas halkaisee ensin uristaan riippumatta sen tärkeän uran tien vesikalvoon ja takarengas saa siten kontaktin tiehen helposti. On paljon renkaita joissa keskellä ei ole uria, ja hyvin toimivat. Reunemmalla jotain uraa yleensä onkin renkaan käyttöiän, mutta kuinka tiheässä uria sitten pitäisi olla? Ja kuinka leveitä uria. Heh-heh, eiköhän rengasvalmistajat tiedä paremmin kuin byrokraatit.
    Jep!

    headhunter.jpg
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  28. #28
    Lainaa harald73 kirjoitti Katso viesti
    Mahtaakohan tuo rätkä ikinä kokea sateista maantietä... Tai edes kuivaa!
  29. #29
    Toisaalta kannattaako maksaa hyvistä ajo-ominaisuuksista, jos on valmis pilaamaan ne kantikkaalla kumilla?
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  30.  
  31. #30
    Ainakin sporttikumit on niin ohuita että kun keskikohdassa ei ole uritusta ja lähimmät urat alkaa madaltua, on kilsoja jäljellä tosi vähän. Siinä mielessä pykälä tuntuu turhalta. Se vaihe jolloin kumi on nk. sakkokunnossa kestää korkeintaan pari tankillista. Ei mulla ainakaan ole märkä keli ollut mikään ongelma, aina on pitänyt tien pintaa lukea, urat, paikkaukset ja hiekat ihan kumeista riippumatta. Ihan sama onko pintaa milli enemmän tai vähemmän, ei voi kuitenkaan niin limitillä vetää.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen