Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 48:sta
    Tullut osteltua renkaita Saksasta ja hyvän ostoksen hintaa syö renkaanvaihtotyö. Renkaan saan vaihdettua paikallisella korjaamolla tutun kaverin kautta, mutta tasapainoitus pitänyt teettää alan paikassa ja hinta noussut jo 15e per rengas !!

Kommentit näyttää olevan että onnistuu itsekin pukin avulla ihan OK. Nuuka kun olen ajattelin tehdä pukin itse veljen pajalla ==> siihen liittyen kysymys:
    - riittääkö että tekee homman pyörän omien laakerien varaan (vain akseli ja kartiot nojaa pukin varsiin) VAI pitääkö olla pukissa omat "herkemmät" laakerit, joiden päällä akseli pyörii ?
    - jos pitää olla herkemmät, millaiset ne pitää olla ja mistä kannattaisi hankkia ?
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
    Kova on hinta tuo 15 euroa jos irtorenkaasta ottavat.

Kyllä omilla laakereillakin saa pyörimään, mutta jos herkkyyttä hakee niin sitten toiset laakerit jonka varassa akseli pyörii. Näin sen tekisin itse.
    Pakko tässä vaiheessa jo kysyä että kuinka monta settiä renkaita oikein ajat vuodessa että kannattaa itse tehdä moinen laite?
    "Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
    No kaksi settiä eli 4 rengasta (26.000 km tuli viime vuonna). Eihän toi 15e per rengas minua perikatoon vie, mutta yksi viehätys tässä pyörätouhussa on oma tekeminen. Ehkä käytännössä suurin "ongelma" on aikataulut eli viikolla pyörällä aina työmatkat ja niin pitkää päivää ettei tahdo ehtiä vierailla rengasliikkeessä. Kun olis omat vehkeet sais tehdä omaan tahtiinsa viikonloppuisin.
    Niin ja voishan sitä vielä rehvastella kavereille että minäpä teen tällaiset pikkuhommat ihan ite *
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
    Mulla on sellainen Louisilta ostettu tasapainotuspukki (olisko ollu jotain 40e?) jossa on omat laakerit päissä ja muutama "akseli" tuli mukana.

Riippuu ihan pyörän/vanteen omista laakereista lähteekö pyörimään niistä vai tasapainotuspukin laakereista. Itselläni on laatupärrä jossa on myös laadukkaat laakerit eli pyörii niistä vanteen laakereista.

No joo, oleellista lienee se että lähtee pyörimään suht herkästi, sama se mistä kohtaa se pyörii. Tolla mun systeemillä tuntuu saavan sellaseen 2.5 - 5 gramman tarkkuuteen joka riittää varsin hienosti.

Itse tykkään vaihtaa renkaat itse rahansäästön lisäksi myös sen takia, että sitten ei ole rengasliikkeiden armoilla siinä asiassa vaan voi pyöräyttää uudet renkaat alle vaikka keskellä yötä jos ei parempaakaan tekemistä keksi.

:-)

.
    helppo se on tehdä itekki. tein sellaisen jossa on laakerit ja ei tullu maksaa paljon. saa hyvin painoon eikä vie paljon tilaa tallista.
    Näin tälläisen linkin muutama aika sitten:
    http://www.kotinet.com/teemu.pehkone...itetarjous.htm

En tiedä kuinka hyvin tuo renkaanvaihtokone sitten käytännössä toimisi... eikä sitä nyt halvaksikaan voi kehua.
    //CBF600SA -11
    Lainaa (pr0gram @ Tammi. 01 2007,15:56) kirjoitti
    Mulla on sellainen Louisilta ostettu tasapainotuspukki (olisko ollu jotain 40e?) jossa on omat laakerit päissä ja muutama "akseli" tuli mukana.

Riippuu ihan pyörän/vanteen omista laakereista lähteekö pyörimään niistä vai tasapainotuspukin laakereista. Itselläni on laatupärrä jossa on myös laadukkaat laakerit eli pyörii niistä vanteen laakereista.

No joo, oleellista lienee se että lähtee pyörimään suht herkästi, sama se mistä kohtaa se pyörii. Tolla mun systeemillä tuntuu saavan sellaseen 2.5 - 5 gramman tarkkuuteen joka riittää varsin hienosti.

Itse tykkään vaihtaa renkaat itse rahansäästön lisäksi myös sen takia, että sitten ei ole rengasliikkeiden armoilla siinä asiassa vaan voi pyöräyttää uudet renkaat alle vaikka keskellä yötä jos ei parempaakaan tekemistä keksi.

Vissiinki tällanen?
    Ville / Honda XL 600V -95
    Lainaa (ville76 @ Tammi. 02 2007,17:24) kirjoitti
    Lainaa (pr0gram @ Tammi. 01 2007,15:56) kirjoitti

Vissiinki tällanen?
    Tuohan se, väri on mulla vaan harmaa. Hinnankin muistin tuurilla oikealle hehtaarille...
    .
    Tuo Louis:n pukki alkaa houkutella, 50 egee kotiin tuotuna ! Kyllä tää on sääli kun kaikki on nykyään niin halpaa ettei ite kannata enää tehdä mitään. *

Vielä yksi lisäkysymys: mistä ostatte painoja ?

Itse olen vuosikaudet vaihdellut renkaat omin käsin, kun duunissa on rengaskone. Aikanaan vuonna yks ja kaks tehtiin kavetin kans tasapainoituspukki ja käytettiin siinä ihan normi laakereita - lopputulos oli se, että toisinaan se pyöri pukin laakereista ja aivan yhtä usein pyörän omista laakereista. Jäi sitten mokoma kapistus tallin nurkkaan häpeämään. Siitä lähtien olen painottanut (siis jos tätä voi siksi kutsua) renkaat laittamalla akselin vanteen läpi kahden pukin varaan ja riittävällä toistojen määrällä vakuuttanut itseni tarvittavien painojen sijainnista ja määrästä. Lopputulokseen olen ollut pokkeuksetta tyytyväinen; ei tärinöitä, ei poikkeavaa renkaan kulumista, ei laakerivikoja, ei maailmanloppua...
    En aio ostaa "kaupan pukkia" enkä viedä rengasliikkeeseen jatkossakaan.
    Lainaa (SPL @ Tammi. 01 2007,17:35) kirjoitti
    Näin tälläisen linkin muutama aika sitten:
    http://www.kotinet.com/teemu.pehkone...itetarjous.htm

En tiedä kuinka hyvin tuo renkaanvaihtokone sitten käytännössä toimisi... eikä sitä nyt halvaksikaan voi kehua.
    Tuohan on ihan helmi laite.

Varmasti saa tehtyä rengastyöt tuolla vekottimella ja vieläpä tasapainoonkin ne saa.
    Lainaa (hondamania @ Tammi. 08 2007,19:07) kirjoitti
    Tuo Louis:n pukki alkaa houkutella, 50 egee kotiin tuotuna ! Kyllä tää on sääli kun kaikki on nykyään niin halpaa ettei ite kannata enää tehdä mitään.

Vielä yksi lisäkysymys: mistä ostatte painoja ?

Painoja saa myös louisilta...
    Suzuki GSXR 600 L1
    Lainaa (samu69 @ Tammi. 10 2007,13:29) kirjoitti
    Tuokin on hyvä kapistus, mutta tasapainottaminen on aivastuksen verran hankalaa...
    Lainaa (Temex @ Tammi. 10 2007,13:44) kirjoitti
    Lainaa (samu69 @ Tammi. 10 2007,13:29) kirjoitti
    Tuokin on hyvä kapistus, mutta tasapainottaminen on aivastuksen verran hankalaa...
    Turhaa saivartelua koivun oksassa balanssiin ... löytyy samalta kauppiaalta se tasapainotus härwelikin... tars varmaan sellanen kun tuppaa oma paino heilahtelemaan...
    <span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
    Ostin sitten Louis:lta. Tilasin viime viikolla, tänään tuli. Pukki tarjouksella 29.90e ja painot painot 3.95 / setti (5g ja 10g paloja muutamat).

Onkos nyt jonkulla hyvää ohjetta miten tasapainoitus tuollaisella laitteella tehdään ? Jonkinlainen käsitys tietysti on mutta jos joku on ammattilainen tässä niin mielellään otetaan ohjeita vastaan.

Lainaa (hondamania @ Maalis. 06 2007,19:09) kirjoitti
    Ostin sitten Louis:lta. Tilasin viime viikolla, tänään tuli. Pukki tarjouksella 29.90e ja painot painot 3.95 / setti (5g ja 10g paloja muutamat).

Onkos nyt jonkulla hyvää ohjetta miten tasapainoitus tuollaisella laitteella tehdään ? Jonkinlainen käsitys tietysti on mutta jos joku on ammattilainen tässä niin mielellään otetaan ohjeita vastaan.

Ohjeet lontooksi... redrecingpartsin sivuilta.. Directions for correct wheel balancing
    Remove the wheel from the bike and insert the pin provided with the balancer in the hole for the wheel pin. Then slip the two bored cones on the pin: one on the left and one on the right of the wheel, very close to it, so that the cones tip will touch the wheel.
    Put the whole on the balancer pads (see picture).
    Make the wheel rotate and wait for it to stop by itself: the lower point where the wheel stops is the heaviest point. Then place a lead weight not heavier than 30 grams on the opposite higher part (weights are not provided, however they are the classic sticky weights you can buy at any tyre-dealer).
    Make the wheel rotate and check again where it stops. If the low part is the same of the first time, it means you have to add some weight in the opposite upper part. If instead the low part is that where you put the first weight, it means that weight is too much.
    If the wheel will stop at a different random point, it means balancing is correct: you have only to repeat the trials 1 or 2 times to make sure that the wheel always stops at different and random points.
    The wheel is this way balanced and you can re-assemble it.
    <span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Eikös harrastekäyttöön riittäs ihan kivasti tommonen biltsu/Motonet tasapainotuspukki?
    Superbike #7
    Nii i semmonen meillä kyllä on mutta mutta.. ei.

Muutama rengas on ollu semmosia mitä ei saa tuolla painoon, nyt tais sattua..

ei yhtä rengasta varten tätä kuitenkaan osteta.
    Viimeksi muokannut: ameces; 04.03.2017 klo 16:37.
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa ameces kirjoitti Katso viesti
    Nii i semmonen meillä kyllä on mutta mutta.. ei.

Muutama rengas on ollu semmosia mitä ei saa tuolla painoon, nyt tais sattua..

ei yhtä rengasta varten tätä kuitenkaan osteta.
    Rupuli- vai asvalttikumeja olis tarkotus painotella vaiko molempia? Aika jännä jos ei ole saanu pukilla tasapainoon. Tähän asti ainakin kaikki asvaltille tarkotetut kumit on saanu pukilla painotettua kohdilleen. Pari kertaa on kyllä tullut vastaan rikkonainen runko renkaassa, jolloin tärrää aika pahasti ajossa vaikka olisikin painotettu.
    Superbike #7
    Asfaltti kumeja etupäässä nykyisin, rengasmyyjä ehdotti myös syksyllä mahdollista runkovikaa tuossa kumissa.

Mutta ei oikein ollu halukas millään tavoin auttamaan asiassa.
    Paikallinen pieni prätkäpaja teki mulle ja faijalle viime syksynä rengashommat ootellessa, ja tollasella motonetin pukin näkösellä vermeellä laittoi renkaat tasapainoon. Pikkasin olin ihmeissäni kun olin tottunut näkemään autohommissa että rengas pyörii sellasessa isossa koneessa. Lopputuloksena ei täristä renkaat kummassakaan pyörässä eli kyllä tollasella motonet pukilla pitäisi ihan hyvä tulla.
    Lainaa Tuuchen kirjoitti Katso viesti
    Paikallinen pieni prätkäpaja teki mulle ja faijalle viime syksynä rengashommat ootellessa, ja tollasella motonetin pukin näkösellä vermeellä laittoi renkaat tasapainoon. Pikkasin olin ihmeissäni kun olin tottunut näkemään autohommissa että rengas pyörii sellasessa isossa koneessa. Lopputuloksena ei täristä renkaat kummassakaan pyörässä eli kyllä tollasella motonet pukilla pitäisi ihan hyvä tulla.
    Kyllä sillä tulee, useamman kymmenen renkaan kokemuksella uskallan näin sanoa.
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tuuchen kirjoitti Katso viesti
    2gramman tarkkuuteen sillä pääsee. Toki dynaamista painotusta sillä ei pysty tekemään.
    Superbike #7

Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Jos tuollasta bilteman akseli - kuulalaakeripukkia osaa käyttää, ymmärtää se noin 3-5g päälle vanteen sisähalkaisijalla ,joka riittää varmasti normi käyttöön.

En jaksa uskoa, että halpis tasapainokone on normi vauhteihin yhtään sen tarkempi antureiden ja pyörimisakselin virheiden takia. Oleellista on ottaa akseliholkit pois, että vanne keskittää kunnolla.

Renkaan runkovika, huonot ketjut, tosihuono takaratas tai vetopakan laakeri saa samaa aikaan. Ajattelin joskus painottaa renkaan dynaamisesti pukilla, lähinnä pystysuuntainen komponentti pois. Tuskin siitä mitään iloa on, muuta kuin loputon tekemisen ja kokeilemisen riemu.
    ---
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Rupuli- vai asvalttikumeja olis tarkotus painotella vaiko molempia? Aika jännä jos ei ole saanu pukilla tasapainoon. Tähän asti ainakin kaikki asvaltille tarkotetut kumit on saanu pukilla painotettua kohdilleen. Pari kertaa on kyllä tullut vastaan rikkonainen runko renkaassa, jolloin tärrää aika pahasti ajossa vaikka olisikin painotettu.
    Ykspuolisella svingillä olevat, ne ei oikein noil pukeilla onnistu... ;)

tai sit mä en vaan osaa
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti

tai sit mä en vaan osaa
    Ainakin R1100S:stä onnistuu ja samoin R1200GS:tä. Kokeiltu on, vähän apupalikoita tarvitaan mutta ovat helposti tehtävissä.
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti

tai sit mä en vaan osaa
    Sopivat holkit niin tuskin on ongelmaa niissäkään?
    Superbike #7
    Motonetin pukilla oon omat katurenkaat saanut hyvin tasapainoon
  30.  
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Vuosiin en ole enää tasapainoittanut mp renkaita. Eikä renkaissa mitään epätasaisuuksia, vaan ovat kuluneet koko kulutuspinnaltaan tasaisesti. Ajossa en ole tuntenut minkäänlaista täristystä tai muuta vapinaa.

Ratarenkaat olen joskus huvikseen tarkistanut ja näyttäis siltä, että ajamalla tasapainoittuu! Radalla rinkuloista irtoaa niin paljon kumia, että sais olla jatkuvasti tasapainottamassa.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?

Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen