Kuulun tuohon lahjakorttiryhmään, samoin vaimokin. Pyörä on ollut meillä 8 kesää joista viimeiset kuusi vuotta molemmilla oma. Kilsoja tulee mulla keskimäärin alle 10 000 kilsaa vuodessa, viime kesänä tuli sitten yli 16000.
Olenko paska kuski kun olen saanut lahjaksi kortin enkä käynyt yhtään kurssia. En väitä että tuo olisi ollut paras ratkaisu ja kurssit olis varmasti auttanut eteen päin ja auttaa edelleenkin. En siis väitä että osaan kaiken, mutta nähtävästi jotain olen oppinut kun ei ole kopsahtanut.
Mikä meni pieleen näiden nuorten kuskien kanssa jotka ovat juuri saaneet ekan ison pyörän ja se vedetään keula pystyssä punaisia päin auton kylkeen. Tai sitten se pyörä karkaa mutkasta ulos eikä ole edes toista osapuolta, näitähän piisaa. Olisiko näille pitänyt pitää vielä pidempi ajokoulu vai miten tämä olisi pitänyt hoitaa. Jos kerran nyt istutaan pilven reunalla harppu kourassa ja omaiset tuo kukkia haudalle säännöllisesti, on joku selvästi mennyt pieleen.
Vaimolle sattui viime kesänä eka vahinko, sen verran se osaa pyörää ajaa että kortin ajaminen autokoulussa ei olisi tuota estänyt. Silläkin on kilsoja takana jo paljon.
Olen kohta sitä mieltä että jotain on koko korttisysteemissä pielessä kun lahjakorttilaiset pärjää samalla tavalla kuin kortin ajamalla hankkineet.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Aika kalliilta kuullostaa tuo idea mielestäni. Mulla ei ainakaan olisi varaa. No joillain varmasti kuitenkin.
Uskoisin, että kannattaisi olla vaihtoehtona vuokrata lyhempiä aikoja myös.
Prätkävuokraamot on näköjään (tsekkasin muita hubikseen) järjestään aika tyyriitä ja, kun muutamalla tonnilla saa melkeen mihin vaan käyttöön omaks jo pärrän , niin ihmetyttää jos mikään firma pärjää pelkällä vuokraamisella.
Niin minäkin ja nokitan vielä, että koko ABe kortti vaati 11.5 tuntia ajoharjoittelua. Lahjakas olisi tosin selvinnyt 10:llä tunnillaPänttäsin toki liikennesääntöjä omatoimisesti kirjallisia varten ja selvisin tuurilla niin kauan, että opin pysymään hengissä liikenteessä.Kaikki eivät tosin selvinneet...
![]()
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Töissä pääsee aina välillä seuraamaan kun opetetaan uutta kuskia täysperävaunurekan puikkoihin.
Pari vuotta sitten tuli hieno esimerkki. Vakikuskikin oli mun mielestä tosi nuori, mutta kun sitä seuraili miten se autoa siirteli ja käänteli, ei jäänyt epäselväksi osaako se vai ei.
Yksi kerta se pisti sitten harjoittelijan peruuttaman auton pois vaikka siitä olisi voinut ajaa toista kautta helposti ulos. Jäi itse jutustelemaan mun kanssa. Harjoittelija oli peruuttanut kaksi metriä kun se totesi että perseelleen meni eikä auto ollut mun mielestä edes vielä linkussa. Noh, vähän ajan päästä se oli ja piti ottaa takaisin. Tätä jatkui monta kertaa.
Sitten se totesi että joistakin vaan ei tule kuskia eikä ne vaan opi ja tässä on yksi sellainen. Siinä kävi kärry ojassa, vetäjä ojassa jne. ja homma vaan ei mennyt jakeluun. Korttihan sillä täytyi olla jos se ajoi joskus yksin.
Tässä ei tainnut olla asenteesta kiinni, mutta se täysperävaunurekka vaan oli liian haastava käsiteltävä. Pihalla on tilaa peruutella sen kanssa vaikka ympyrää jos osaa.
Sama näykyi myös hyvin kun alihankkijat kävi vaihtamassa konttia lastauslaiturilla. Se kesti helposti yli puoli tuntia kun taas emoyrityksen kuskit vaihtoi sen huomattavasti nopeammin. Ei niille vaan vehkeet vittuilleet.
voisko olla että jotkut ei opi vai onko se kuitenkin enemmän asenteen puolella.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Tämä voisi toimia jonkun paljon arvoaan pudottavan pyörän kohdalla, jonka ovh on reilusti yli 20 tonnia, ja jolla olisi myös riski pitkästä myyntiajasta. Täten asiakas pääsisi pyörästä varmuudella eroon ja tietää kustannukset. Ekana tulee mieleen about mikä tahansa uusi kilokyykky (erityisesti RSV4), koska niitä myydään nyt (ja viime vuodet) niin vähän, joten jos ei pitopyörää ole ajatellut niin iso riski sitoa ensin paljon pääomaa siihen ja sitten roikottaa sitä nettimotossa vuoden ja lopulta luopua pilkkahintaan. Tällaiseen leasing ois hyvä vaihtoehto.
Tietysti riippuu mikä olisi kk-hinta ja miten pitkä soppari, mutta sanoisin, että tämä voisi toimia paremmin lyhyemmällä sopparilla kuin tuo 7kk. Esim. joku 2-4kk tai pituuden voisi valita. Mietin tuota 3000km rajoitusta, että se on ajomäärältään aikalailla samoja (tai hieman enemmän) jollaisina mm. esittely/demopyörät myydään. Kai nekin ihan suht helposti on menneet kaupaksi liikkeistä?
Tulevaisuudessa yleistyvät erilaiset yksityisleasingit, varsinkin autoissa.
Supermoto
Idea kuulostaa ainakin teoriassa ihan hyvältä, mutta tuolla mallilla kalliilta. 3000 km riittää varmaan aika monelle, mutta en itse lähtisi edes harkitsemaan tuota.
Tsekkasin valikoiman ja hinnat, en ihastunut. Ehkä tuosta tulee vielä jotakin joku kaunis päivä. Pakko sanoa että Bonen kanssa samaa mieltä: käytetty alle ja myyntiin kun kyllästyy.
Tuo ikuinen lahjakorttinillitys on niin väsynyttä. Mitäpä jos henkilö on ajanut jo kymmenkesäisestä eri laitteilla, suorittanut aikanaan kevytmoottoripyöryä/traktorikortin (oliko se KT-kortti nimeltään?) ja sitten saanut "lahja-A:n".
Ajokilometrejä tämän jälkeen liikenteessä ties kuinka paljon? Pitäisikö lähteä taas autokouluun keiloja kiertämään? Kyllä ne kierrettiin jo silloin 16 vuotiaana. En ole harjoittelua vastaan millään muotoa, mutta kyllä sanoisin että tällainen henkilö on lähtökohdiltaan huomattavasti "ansio A:n" suorittanutta tuoretta kuljettavaa valmiimpi.
"Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
Sinällään hyvä, että tarjolla on erilaisia vaihtoehtoja tyydyttää ajotarpeet.
Nämä tarpeet ja mahdollisuudet (ajo) kun voi monen kohdalla vaihdella
paljonkin ja eri syistä.
"Ei ole ilmaisia lounaita" oli tuolla ihan hyvä toteamus.
Kyse on perimmältään vaan siitä, miten milloinkin lystistä maksaa.... ja sen kautta myös
määrittyy pitkälti se "kuinka paljon".
Tietää tuon omalta kohdaltakin ihan hyvin ja aika ratkaisevina tekijöinä ovat olleet
ajomäärät, kauden pituus (varsinkin jos arvottaa ja arpoo olosuhdetekijöitä), sekä paljonko
laittaa painoa asioille "aina käsillä" ja tunne/ropauspuoleen.
Jos ajattelee omaa historiaa, niin aikanaan ei omille vehkeille ollut minkäänlaista, millään konstilla
itselle selitettävää vaihtoehtoa.
Sitten tuli väliin kausi, jolla erilaisten vehkeiden käsiin saaminen mielitekojen ja tarpeiden hoitamiseksi
oli "kysymisen vaivan" takana. Joskus jossain mentiin ihan rahavuokrillakin.
Tällöin mentiin sillä, että asioiden järjestys/aikafunktio/mopoilu asettui kohdilleen tuolla systeemillä.
Toki talousaspekti vaikutti tuossakin ajassa jollain tapaa, vaikka sillä ei ratkaisevaa merkitystä ollutkaan.
Muut tekijät olivat merkitsevämpiä.
Mitenkään vähäpätöisenä elementtinä yhtälössä ei myöskään voi pitää esim. säilytysfaciliteettejä.
Eli ei tuo kokonaisuus ja tapa touhuta mopojen kanssa ole mitenkään yksioikoinen ja suoraviivainen.
Se mikä jollekin on ylivoimaisen järkevää, taloudellista ja huoletonta, näyttäytyy hyvin perustein
jollekin toiselle täytenä hölmöilynä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Huonoa bisnesmielessä. Kevätkiimoissa otetaan pyörä alle ja ajetaan pari kk. Sitten se jää seisomaan liikkeeseen loppuvuodeksi, jos ei isolla alella laiteta. Siksi liikkeen kannattaa sitouttaa asiakas vähintään koko ajokaudeksi.
Juurikin näin omalla kohdalla ollut historian kulku. 10v ostin ekan satapiikin mummolaan rälläilypyöräksi. Siitä sitten kevarin sarviin kortin kanssa 16v. 18v tuli sitten "lahja-A". Sillä lahjakortilla ajeltu nyt reilu 20v isoilla pyörillä.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
jos olisin viel työelämässä niin tuollasen vois kesäksi vuokrata firmalle... työntekijöille lomaleluksi...
mut yksityisesti en nää järkeä.
Minullahan on lahja-A kortti ja koen itseni tärkeäksi, kun minua nuoremmat motoristit ovat huolissaan turvallisuudestani.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Turha tässä on höntyillä.
Asiathan ajautuu väistämättä ja vauhdilla siihen, että ei tuolla
kohta kukaan enää kuljeta mitään ajoneuvoa.
Kuljettamiseksi ei ihan voi laskea koordinaattien näppäilyä laitteeseen.
Vastuukysymykset tosin mietityttävät jo ihan tämän päivän perusvermeiden kanssa.....
Miten voit "hallita"..... ja siten myös "vastata lakisääteisesti" jostain, johon et voi vaikuttaa.
Automaattiloota ei vielä ollut aikanaan ihan aktuelli ja olennainen asia.
Tänä päivänä tilanne on jo kovin toinen.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
En oo nyt ihan satavarma, mutta hieman laittaa epäilyttämään....
Tokkopa "viiskymppisten nuoruuteen palaavien" asennetta tekemiseen mitenkään merkittävästi
saadaan ajo-opetuksen kautta muutettua kun tuossa kohtaa haetaan ajo-oikeutta vaikka
kevarikokemuksen pohjalle.
Vähän sama ongelma kokonaisasenteessa, suhteellisuudentajussa ja realiteettien hyväksymisessä. tuo tahtoo
konkretisoitua kun keskiverto..... paljon muutoin ajellut viiskymppinen intoutuu tosissaan
huimistelemaan vaikka ratoja ympäriinsä.
Vaikka taidot eivät olisi täysin kateissa, eikä edes vaan ruosteessa, kärsivällisyys ei tahdo riittää.....
Kun sitä kuitenkin ollaan rajoja hakemassa ja niitä venyttämässä, syntyy yhdistelmä jossa
vaan odotellaan "noutajan tuloa"..... eli kaatoja.
Todella... siis todella harvalla on niin pitkään ja kovaa ylläpidetty fysiikka päällänsä,
(vaikka olisi ihan hyvässä yleiskuosissa), että riskikerroin lippailujen seurauksiin ei karkaisi taivaaseen.
Se vaan tahtoo olla niin, että minkä jälkeen ->30v:nä noustiin ylös, ihmeteltiin mistä tultiin... missä vehkeet...
pudisteltiin kamppeet ja jatkettiin touhuja..... niin nyt koitetaan ambulanssissa tai sairaalassa muistella mitä ihmettä tapahtu.... ja oliko ne vakuutukset sittenkään kunnossa.
Eihän tolkuton nössöily ole mistään kotoisin, mutta tässä voisi kyllä hyvin päättää Clintin sitaattiin:
"Man gotta know his limitations".
Tuo tuskin kristalloituu vaikka lahjakorttilainen laitetaan käymään koulussa kääntymässä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
tää nyt on mun oma mielipide... mutta miksi ostella sellasia vehkeitä joiden hallitsemiseen tarvii
sähköapuja... opettelee ajamaan täystehosella niin uskaltaa alkaa ite hallitsemaan... pyöräänsä ..
ne fysiikan lait ja voimat realisoituu kuitenki jossain mutkassa jollain kelillä..
vaix kuinka olis tottunut niihin luottamaan............monelle riittäs 50 luvun brittipyörä... ei mene jarrulla lukkoon eikä satasesta kaasuun vastaa......eli puuttuu moottoripyöräilyn ilot.......
Tuotahan sillä toki aluksi tarkoitettiin mutta sitten alkoi yleistäminen meitä kaikkia vanhoja pieruja koskien.
Toiseksi ei tuo taukokaan piikkivuosien jälkeen mikään vahinkoriskiä suuresti kasvattava ole. Kyllä sitä on hermostoonkin jotain oppia jäänyt. Se on toinen juttu jos ei ole koskaan aiemmin kaksipyöräisellä ajanut ja sitten vain suoraan lahja-a:lla pyörän sarviin.
Eipä tuo ansio-A:kaan (= prätkäkortin suorittaminen) vielä kenestäkään mitään erinomaista tee niin kuin joistakin kirjoituksista voi saada kuvan. Ajamaan oppii vain ajamalla.
"Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
Africa twin on saksassa 12 TEUR. Suolessa 19 TEUR. Autoveroa 3800 EUR.
Jälleenmyyjä myy pyöränsä pikkaisen ylihintaan ....
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Miten noi (uudet) tuontimopot verotetaan. Jos hakee vapaasta euroopasta uuden AT:n
24,4% ostohinnan päälle. Mites ALV?
https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasi...joneuvo(40036)
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Taitaa tuo 24,4% olla AT:n Suomihinnasta ja muistaakseni alle 6tkm ajetut pyörät käsitellään ALV:n! suhteen uuden lailla, eli Suomi-alvi maksuun verottomasta Saksa-hinnasta. Niin ja sitten jollain konstilla alv:n takasin Sakujen päästä...
Voi olla kannattaavakin, mutta ei ihan triviaalia, imho.
Ducati 1098S, KTM 950 SuperEnduro R, ProBoost M1 V8 BiTurbo
exät: Busa K9 KuMu, Street Triple R '11, gsx750f '91, gsx600f '91
Oot tainnu ymmärtää uutisoinnin väärin, faktatiedot löydät täältä: tilastokatsaus moottoripyorailijoiden henkilovahingoista.pdf
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Kova on usko autokouluopetukseen. Ei kai sitä kukaan voi ilmatteeks oppia mitään... Jotenkin vaan kun muistelee niitä piikkiaikoja niin tuurilla oli silloin paljon enemmän käyttöä.
KTM 1290 Super Adventure S
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Minä katson että jos on ajanut kortin 16-vuotiaana, niin silloin ei ole kyse lahjakortista. Ihan samalla lailla kun minä 70-luvulla nyt 27 ja 30-vuotiaat tyttäreni ajoivat aikanaan piikkikortit ja sai, yllätys yllätys, "lahjaksi" ison pyörän kortin ilman kokeita tai kursseja kun täytti 20. Nämä joka tason inssit ja kurssit on ihan viime aikojen peruja.
FJR -17
Juurikin näin... kokemuksen kautta osaava...vaiko paperilla pätevä.....kokemuksen kautta voimaa vapaata voimaa hallitseva... vaiko uusilla papereilla mopolla päin rajointinta päristelevä...
vähän niinkuin muissakin hommissa vanhoja rohkeita on vähän... kun niistä on iso osa nuorena haudattu.