Jep ja nyt kaikki ilmoittaa samana päivänä pyöränsä liikenteeseen![]()
XT1200Z
M1800R2
Mitään ei ole lopullisesti kuopattu tällaisessa maassa jossa budjetin alijäämää hoidetaan näin leväperäisesti.
Nostaahan tämä mielialaa ainakin vähäksi aikaa.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ar...005088917.html
Innostuksissani tilasin ihan kotimaisesta kivijalkakaupasta kahdella ja puolella sataa kaiken näköistä tarpeellista.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Kuten todettua, muutakin on tulossa. Meinaan tuo tieliikennelain kokonaisuudistus olisi sitten seuraavana, tuossa kun ujutettaisiin mukaan myös jo moneen kertaan yritetty ja torpattu ajoneuvon haltijavastuu
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/p...riaan-1.178812
Eli lappu lahtee automaattisesti ajoneuvon rek.tunnuksen mukaan omistajalle/haltijalle ja hänen on itse todistettava oma syyttömyytensä !!!Tieliikennelain uudistuksessa rikesakkoihin ja sakkoihin perustuva järjestelmä korvattaisiin hallinnollisesti kevyemmällä liikennevirhemaksulla. Asiasta tiedottaa liikenne- ja viestintäministeriö.
Uusi virhemaksu olisi rikesakon kaltainen kiinteä maksu. Maksu olisi teon moitittavuuden mukaan 20–400 euroa.
Automaattisen liikennevalvonnan yhteydessä havaitusta rikkomuksesta voitaisiin määrätä ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu. Siitä vastaisi ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija, tilapäinen käyttäjä tai käyttövastaava, elleivät he pysty todistamaan, etteivät olleet kuljettajina tekohetkellä.![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Et tainnut ymmärtää kupletin juonta. Nykylain mukaan poliisin on pystyttävä osoittamaan kuljettajan syyllisyys esim. valokuvasta tai verekseltään tavoitettuna, jos se jää epäselväksi niin juttu raukeaa.
Uuden lakiehdotuksen mukaan todistustaakka on auton omistajalla tai haltijalla siitä ettei hän ole ajanut autoa rikoksen tapahtuessa ja jos ei ole niin selvittää poliisille se kuka on autoa ( tai mp:tä ) ajanut. Mikäli ulkopuolista syyllistä ei omistaja tai haltija pysty nimeämään hän vastaa seuraamuksista. Kyseessä on käännetty todistustaakka ja tämä mahdollistaa virhemaksun lähettämisen vaikka kuljettajaa ei esim. valokuvasta tunnisteta.
Tämä antaa myös mahdollisuuden kuvata ajoneuvo takaapäin jolloin mm. moottoripyörän rekisterikilpi on luettavissa. Tällöin virhemaksu - tai sakko - lähetettäisiin pyörän omistajalle. Hänen asiansa taas olisi selvittää kuka pyörällä on ajanut.
Uskon että näin toimittaisiin myös karkuunlähteiden osalta mikäli näitä ei saada verekseltään kiinni ja rekisterikilpi voidaan tunnistaa. Rangaistusvaatimus omistajalle jonka tulee selvittää kuka karkuunlähtijä oli. Helpottaisi takaa-ajotilanteita kun kuskia ei olisi pakko saada kiinni juuri sillä hetkellä koska omistaja vastaisi ajoneuvonsa käytöstä. Varkaustapaukset olisivat sitten asia erikseen.
Tähän vielä, jos haltijavastuu todellakin tulee liikennerikosten rangaistuskäytäntöön niin sen jälkeen ei tule pieneen mieleenkään lainata omistuksessani olevia kulkinenita kenelekään.
Viimeksi muokannut: Patukka; 15.02.2017 klo 18:09.
jaaha vai näin Sipilä pelkää hallituksen hajoamista Halla-aho ei ole puoluekokouksen jälkee mieluinen ministeri soinin tilalle....... peli alkanut mut hyvä näin .... vois vaix olla järjen voitto aatteesta...
toi sakko juttu on hyvä ... tarvii pistää mopo ukin nimiiin...saa sit vapaasti ajaa......kun ei turhaa pysäile naamaa näyttämään.........sakot sit 93v miehelle
Jep, hieno homma. Kiitos tosiaan kaikille tahoille järjen päähän takomisesta (zeesus mikä show).![]()
T7
Ja sen kerran kun minäkin sain jotain elämässäni säästettyä, sen 150€ niin nyt sitä ei sitten tarvitakkaan..
Koittaakaa nyt päättää.
gs lc
BMW, askel kohti aikuisuutta..
Nyt päästiin monen eri tekijän yhteisvaikutuksella haluttuun lopputulokseen.
Kiitos vielä kerran kaikille mielenilmaustalkoisiin osallistuneille!
Jos tuntee tarvetta osoittaa SMOTOn suuntaan kiitollisuutta, niin helpoiten se onnistuu osallistumalla tänä vuonna perinteisiin prätkäarpajaisiin. Arpoja myynnissä netissä ja kesän kerhotapahtumissa.
Verovapaan pyörän arvonta on elokuussa, mut mul on vahva kutina et arvat loppuu tänä vuonna jo reilusti ennen Juhannusta.
Varsinkin nyt ku jengillä on tilillä Soinin lahjoittamaa taxfree mania monta sataa. Siis ainakin niillä jotka omistaa useamman mopotin.
![]()
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Minä haluaisin erityisesti kiittää MMAF:ää hienon lausunnon johdosta. Mutta toki sen perusteellisuuden ymmärtää porukalta, jonka harrastukseen käyttämästä ajasta 10% menee pyörän rakentamiseen ja 90% lakikirjan lukemiseen.
Veron suhteen positiivisella mielellä.
Mutta tuohon jälkimmäiseen, kysymys ei olekaan siitä sakotetaanko aiheesta vai aiheettomasti vaan todistustaakasta, eli kuka ajoi jos se ei ollut kulkineen omistaja. Tämän kysymyksen selvittely jää omistajan kontolle. Poliisi ei sitä tulisi enää jatkossa tekemään, he vain toteaisivat rikoksen tapahtuneen. Ja jos muuta syyllistä ei löydy niin se olisi automaattisesti kulkineen omistaja tai haltija.
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Tismalleen näin hra Wanico. Voima ja vastavoima. Nyt on aika tavalla tai toisella ymmrtää yhtenäisyyden merkitys ja liittyä ja maksaa se pikku rooli p. Pikku puroista tulee iso virta - tuo huomio kympin prätkäarvasta on oiva osoitus. Vaikka hra Huurre viittaakin luoja Herraan, monille on hyvästä viinan sijaan laittaa se kymppi nyt tosi hyvään asiaan. On tosi, vai väittääkö joku muuta?
<p>.</p>
Ajoneuvovastaava vastaa. Hän selvittää kuka firman autoa on käyttänyt. Jos ei selvitä niin hän - tai firma hänen puolestaan - maksaa. Mutta jonkin fyysisen henkilön piikkiin asia menee.
Nythän haltijavastuuta ehdotetaan automaattiseen liikennevalvontaan. Mitä kaikkea sana "automaattinen" tässä yhteydessä pitää sisällään jää nähtäväksi. Voiko se olla - luultavasti voi - poliisimiehen videoimaa kuvaa liikennetilanteesta?
Oikestaan oleellisinta haltiavastuussa on automaattisen valvonnan kannalta - kun kuljettajan henkilöllisyyttä ei tarvitse selvittää - että se mahdollistaa saman liikennekameran käytön molempiin suuntiin, kuvaamisen myös takaapäin.
Viimeksi muokannut: Patukka; 15.02.2017 klo 19:21.
Lakioppinut en ole, mutta mitähän perustuslaki sanoo tuosta "olet syyllinen jollet itse pysty osoittamaan syyttömyyttäsi". Veikkaanpa, ettei tule olemaan ihan läpihuutojuttu.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
No eipä tuossa isompaa probleemaa ole, kukas sitä nyt tuntemattomille ajopeliään lainaa ja oletushan on että rikkeettömästi ajellaan...
Toisaalta tuo antaa mukavasti luikertelulle mahdollisuuden... jos sakkoja on jo kertynyt ja seuraavasta uhkaa mennä kortti hyllylle, pannaan rike isopapan, jolta lääkäri ei vielä korttia pois ole ottanut, piikkiin...
juuri nyt pyörätön
Heh...
Ketään vastustamisrintamaan osallistunutta väheksymättä minä puolestani osoittaisin isoimmat kiitokset Stephanie Brandt-Tallqvistille ja Anu Åbergille. Tämä Dynamic Duo teki valtavan ison jalkatyön rintaman kärkipartiossa. Rouvat kävivät mm. Sampo Terhon juttusilla päivää ennen kuin tämä avautui aiheesta lehdessä, epäilenpä, että se tapaaminen oli se joka lopulta sysäsi pallon liikkeelle. Äärimmäisen kovia nassuja nämä naiset, olen ylpeä heistä!![]()
Viimeksi muokannut: mcmies; 15.02.2017 klo 19:59.
High Stuck Are Wit To
Siksihän siitä hallinnollista virhemaksua ollaan tekemässäkin... Pysäköintivirhemaksu toimii jo nyt todistustaakan puolesta noin, eikä kukaan kiistä sitä perustuslain vastaisena. Kun lievästä ylinopeudestakin tehdään "hallinnollinen virhe", päästään syyllisen rikosoikeudellisesta todistelusta kätevästi eroon.
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/peru...-24279781/#ath Lähti ko lämpesi...![]()
Antaa vaan rampan kalakattaa.
Yamaha Tenere 1200 ZE -15.
Loppujen lopuksi KAIKKI naiset on kovia "luita" ja todella monesti hoitavat hommat paremmin kuin miehet, valitettavasti!
ISO Kiitos noille naisille, mutta ei myöskään parane väheksyä SMOTOn puheenjohtajaa, joka varmasti on tehnyt kovan homman tämän asian eteen, joten sinne myös ISO Kiitos!
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!