Tesla on ainoa sähköauto, jonka arvo ei laske nopeammin kuin normi autojen. Ainakin brittiläisen tilaston mukaan. Syy on nimenomaan se, että uusissa malleissa on paremmat akut.
en nyt ota kantaa kummemmin sarkan ihastukseen, voihan sitä sitä leikkiä jos on paalua tarpeeksi...
muuten en usko s-autojen pikaiseen tulemiseen... sähköautojen tekniikka voi lähentyä perinteisen kustannuksia mutta kokonaiskustannukset pysynee ihan samoina kuin nyt.
vaikka kansalaiset ajaisi häkäpönttövehkeillä, siihen teitten hoitoon pitäisi saada se pari miljaardia nyhdettyä jostain ja sähköautothan kuluttaa tietä saman verran kuin bensa/diesel -auto, ja tässä kohtaa mukaan tulee berner ja hienot suunnitelmat...
on totta että rahaa pitää jostain saada teitten hoitoon ja nyt lypsylehmänä on autoilu mutta sitä on ihan turha kuvitella että sähköautot mahdollisesti yleistyessään tulisi olemaan jotenkin erityisasemassa tai kokonaiskustannuksiltaan halvempia...
(tässä kansakunnassa jonka talous menee päin persettä ja keskivertokansalaisenkin käteenjäävät tulot ei kehity, miten voidaan edes kuvitella ja haaveilla jostain yhteiskunnasta jossa kaikki ajaa hymy korvissa sähkövehkeillä sinne ja tänne...)
Viimeksi muokannut: collikka; 04.02.2017 klo 23:48.
juuri nyt pyörätön
Olet kyllä aivan oikeassa. Kirjoitin jo vuonna 2015 aiheesta.
Jos Bernerin esitys tuli jollekin yllätyksenä, niin voi olla korkea aika pestä korvat ja silmät.
https://sahkoautoilevamotoristi.blog...-ajostaan.html
Sähköautot tulevat, halusimme tai emme.
Onneksi ne eivät tule olemaan ainoa liikenne-energian muoto.
Mikä onkaan tulevaisuuden markkinavoittaja jää nähtäväksi. En halua edes arvailla.
Kuitenkin on sellainen seikka näissä sähköautoissa, että jokainen, joka on käynyt esimerkiksi Teslan Model S p85D ludia kokeilemassa tietää, että tulevaisuuden auton moottori on sähköinen. Onko energia sitten varastoitu ja tuotettu miten on ehkä eri asia.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Viimeksi muokannut: J@ck; 05.02.2017 klo 00:25.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Viimeksi muokannut: collikka; 05.02.2017 klo 01:12.
juuri nyt pyörätön
Ei tarvitsisi olla kallista.
Autossa on akku ostettaessa auto.
Koska akut on kerran niin hyviä eikä kulu, niitä voi vaihtaa päittäin, eli
auto akkuasemalle, tyhjä akku laturiin ja täysi akku tilalle.
Vaihto voi olla koko päivän työ, jos valmistajalla on vapaat kädet tai
se vaihtuu minuutissa, jos laki pakottaa suunnittelemaan sen järkevästi.
Ongelma on hirveä kasa vaihtoakkuja, mutta mopoja on vähemmän kuin autoja..
Hyundailla (i30 ja i40) olen ajellut vuodesta 2009. Huollot ovat olleet marmorilla 200-300€. Suurin osa siitä tulee sikahintaisesta öljystä ja suodattimista. 80€ säästää sillä, että käy raitisilma- ja ilmansuodattimen motonetista ja vaihtaa itse parissa minuutissa. Viime kesänä käytin ei-merkkihuollossa ja maksoi pari sataa, vaikka piti jarrupalatkin vaihtaa eteen. Töitä huollossa on satasella ja loput ylihintaisilla tarvikkeilla.
Ducatia en hirviä edes tarjota marmorille. Hihnat + öljynvaihto näkyi olevan mukana tulleen kuitin mukaan 550€.Oikeassa huollossa starttiraha on kai toimintatonnin luokkaa.
Sähkö tulee kyllä. Tällä hetkellä vain se on aika kallista leikkiä. Millään matematiikalla auton elinkaarta ajatellen siitä ei saa mitenkään edullista. Itse energia on halpaa, mutta kaikki muu sitten kallista tai erittäin kallista.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Sähkökulkuneuvoissa akku voi kohta olla eilispäivää, lukekaapa uusimmasta Tekniikan Maailmasta koeajo laitteesta jota ette voineet edes kuvitella olevankaan (ainakaan useimmat).
Mare
Bensan energiamääriä en muista, mutta jos ajattelios että 100l dieseliä sais jakasta ulos kahdeksaan minuuttiin, niin siinä on lämpöenergiaa karkeasti 1000kWh. Eli 60000kWmin / 8min tekee sen, että tehoa pitää olla käytössä 7500kW jotta vastaavan sähköenergiamäärän siirtää kahdeksaan minuuttiin. Sähköauton hyötysuhde on toki niin paljon parempi, ettei tuommoista energiamäärää tietenkään tarvitse siirtää. Mutta sen tuosta tietysti näkee, että mitä lyhyemmässä ajassa akut pitäisi ladata, niin sitä enemmän pitää tehoa ja sitä kautta siirtokapasiteettia olla käytettävissä.